ارزان‌ترن پیکاپ‌های آفرود بازار کشور کدامند؟

5/5 - (2 امتیاز)

هیجان عبور از میان یک مسیر صعب العبور، جسارت گذر از جاده خاکی با شیب زیاد و پهنای کم در جوار دره‌ای عمیق، لذت برخورداری از سیستم چهار چرخ محرک و دو دیفرانسیل در قسمت جلو و عقب خودرو، تکآن‌های شدید هنگام حمله به یک گودالِ سبز شده در وسط مسیر و خوشحالی قلبی حین فرار از آن گودال، لغزش چرخ‌های خودرویی بلند بالا در گل‌و‌لای، تایرهایی با آج‌های بزرگتر از حد معمول، حس دلپذیر همکاری به وقت متصل نمودن سیم وینچ به خودرو یکی از دوستان که در گِل گیر افتاده، بوی خوش چوب سوخته به همراه طعم دلپذیر چای تازه‌دم عمل آمده بر روی زغال‌های گداخته، تنفس اکسیژن خالص در هوایی پاک و مطبوع و بالاخره از همه مهم‌تر، حس بی‌نظیر حضور در جمع رفقای خودروبازی که در طبیعت گرد هم آمده و قصد دارند تا دمی از هیاهوی شهر دور شده و ذهن خود را به دشت بسپارند، همه‌و‌همه انسان را به یاد یک چیز می‌اندازد و آن چیزی نیست جز اتومبیل‌های خوش قدوقامت با تایرهایی پهن و نقش‌و‌نگارهای مختلف بر روی بدنه‌ که نشان از آفرودر بودن مالک خود دارند.

آفرود واژه‌ای فرنگیست که به راندن یک خودرو بر روی سطوح ناهموار و طبیعی مانند گراول، شن، بستر رودخانه، صخره، مسیرهای برفی و غیره اطلاق می‌شود؛ اشخاصی که این کار را انجام می‌دهند نیز به عنوان آفرودر شناخته می‌شوند. در کشور ما به دلیل هزینه‌های بالای خرید یک خودرو شاسی‌بلند دو دیفرانسیل مدرن، آفرودرها ترجیح می‌دهند تا خودروهایی نظیر نیسان پاترول‌  قدیمی، تویوتا هایلوکس‌ دو کابین قبل از سال ۲۰۰۳، رنجروورهای قدیمی، جیپ صحرا و بسیاری از این دست خودروهای قدیمی که تا چند سال قبل همگان گمان می‌کردند عمرشان به سر آمده و دیگر بایست روانه مراکز اسقاط خودرو شوند، را بازسازی نموده و قابلیت‌های رانندگی آن‌ها در جنگل، کوه و دشت را به چالش بکشند.

علاوه‌بر این خودروهای جذاب، دوست‌داشتنی و نوستالژیک قدیمی که توانایی حرکت در کوه و کمرها را دارند، برخی پیکاپ‌های نسبتا جدیدتر که در سال‌های اخیر به صورت مونتاژ داخل روانه بازار کشور شده‌اند نیز در زمینه آفرود چندان بی‌هنر نبوده و قادرند تا حدودی عطش علاقمندان به این عرصه را فروکش نمایند. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید تا شما عزیزان را با برخی از ارزانترین پیکاپ‌های دو دیفرانسیل آفرودی بازار کشورمان آشنا نماییم.

وینگل 5

پیکاپ وینگل 5 از سال ۲۰۱۰ وارد سبد محصولات شرکت چینی گریت‌وال شد و پس از مدتی از سوی دیارخودرو راهی بازار ایران گردید. وینگل۵ در ابتدای عرضه قیمتی معادل ۵۴ میلیون تومان داشت اما در این روزها برای نمونه‌های کم‌کارکرد آن مبالغی در حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ میلیون تومان مطالبه می‌شود. این پیکاپ به صورت تک و دو دیفرانسیل روانه بازار شده و از پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم 2.4 لیتر برخوردار است. بیشینه توان خروجی پیشرانه وینگل ۵ برابر ۱۳۵ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز معادل ۱۸۰ نیوتن‌متر است.

یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته نیروی پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو و عقب روانه می‌دارد. حداکثر سرعت این پیکاپ ۱۶۲۰ کیلوگرمی به رقم ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت آن نیز برابر ۱۰.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است. ابعاد وینگل5 معادل ۵۰۴۰ در ۱۸۰۰ در ۱۷۳۰ میلی‌متر است.

نیسان پیکاپ

نیسان پیکاپ به عنوان یک پیکاپ اقتصادی در سال ۱۹۹۷ در سبد محصولات شرکت ژاپنی نیسان قرار گرفت و در سال ۲۰۰۴ نسل دوم آن به بازار معرفی شد. این خودرو از اوایل دهه هشتاد شمسی توسط پارس خودرو به عنوان یک پیکاپ نیمه‌لوکس و گران (در قیاس با وانت‌بارهای به شدت کهنسال تولید داخل) تحویل مشتریان گردید.

نیسان پیکاپ با قابلیت‌های آفرود مناسب توانست بسیاری از مشتریان به ویژه سازمآن‌های دولتی را به سوی خود جلب نماید. این خودرو نیروی خود را مدیون یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس‌ طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر است. توان خروجی پیشرانه نیسان پیکاپ معادل ۱۳۰ اسب بخار و گشتاور حاصل نیز برابر ۱۹۷ نیوتن متر است. یک جعبه دنده دستی ۵ سرعته به همراه دنده کمک، نیروی موتور را به سوی هر چهار چرخ (دو دیفرانسیل) روانه می‌دارد. حداکثر سرعت و مصرف سوخت این پیکاپ ۱۷۱۶ کیلوگرمی به ترتیب برابر ۱۵۵ کیلومتربرساعت و ۱۱ لیتر در هر۱۰۰ کیلومتر است. شتاب صفر تا صد نیسان پیکاپ حدود ۱۲ ثانیه بوده و ابعاد آن برابر  ۵۰۹۵ در ۱۸۲۰ در ۱۷۱۰ میلیمتر است.

پیکاپ ریچ

ریچ یک کپی تمام ‌و کمال از روی نیسان پیکاپ است که اولین بار در سال 2006 به بازار عرضه شد و پارس خودرو آن را جایگزین محصول ژاپنی خود کرده است. طبق ادعای شرکت سازنده (دانگ فنگ) ریچ از پلتفرم یکسانی با نیسان پیکاپ سود می‌برد که با کد F-Alpha شناخته می‌شود.

پیشرانه پیکاپ ریچ همانند نیسان پیکاپ از نوع ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر تنفس‌طبیعی بوده و 133 اسب‌بخار قدرت را با 208 نیوتن‌متر گشتاور درهم می‌آمیزد. یک گیربکس 5 سرعته دستی بعلاوه دنده کمک نیز توان پیشرانه را به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌کند تا این پیکاپ 1665 کیلوگرمی بتواند به راحتی از پستی بلندی‌های جاده‌های ناهموار عبور کند. مصرف سوخت این پیکاپ چینی به طور میانگین برابر 10.2 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده که برای یک خودرو آفرود در این رنج قیمتی مناسب به نظر می‌رسد؛ همچنین طول، عرض و ارتفاع پیکاپ ریچ نیز به ترتیب برابر 4980 در 1820 در 1715 میلی‌متر است.

 وانت کاپرا

 وانت کاپرا نیز یکی دیگر از معدود پیکاپ‌های نسبتا ارزان‌قیمت ارائه شده به بازار ایران است که توسط گروه خودروسازی بهمن به مشتریان تحویل می‌گردد. این پیکاپ که توسط شرکت ZX AUTO چین ساخته می‌شود، با ظاهری ساده اما نسبتا خوب توانست بخش قابل توجهی از مشتریان خودروهای آفرود را با خود همراه سازد. وانت کاپرا به یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲.۴ لیتر مجهز است. این پیشرانه آزمون قدرت را با نمره ۱۳۰ (اسب‌بخار) پشت سر گذاشته و در مبحث گشتاور امتیاز ۲۰۵ (نیوتن‌متر) را کسب نموده است.

سامانه انتقال نیروی کاپرا از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و دو عدد دیفرانسیل تشکیل شده است. حداکثر سرعت این پیکاپ ۱۷۲۰ کیلوگرمی معادل ۱۴۰ کیلومتربرساعت بوده و مصرف سوخت آن برابر ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. ابعاد بدنه کاپرا برابر 5080 در 1750 در 1735 میلی‌متر است. ناگفته نماند که در سال 1396 نمونه فیس لیفت این خودرو نیز با نام کاپرا 2 به بازار عرضه شد که در مقایسه با نمونه اولیه از طراجی جذاب‌تر و مشکلات فنی کمتری برخوردار است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.