معایب و مزایای خودرو دوگانه‌سوز

2.4/5 - (7 امتیاز)

خیلی‌ها برای انجام کارها یا سفرهاشون از خودروی شخصی استفاده میکنن. بعد از سهمیه‌بندی بنزین و پیش اومدن موضوع پرداخت یارانه و طبیعتا گرون شدن قیمت حامل‌های انرژی و سوخت خیلی‌ها تمایل ندارن از خودروی شخصی استفاده کنن.

اما یه راه جایگزین که باعث شد در این بین سود خوبی تو جیب برخی از تولیدکننده‌ها و مراکز مختلف بره استفاده از گاز به صورت CNG یا LPG به جای بنزینه که موضوع دوگانه‌سوز بودن خودروها رو پیش میکشه. اما قطعا درباره‌ی استفاده از گاز به جای بنزین حرف و حدیث‌های زیادی شنیدین و عبارتی چون بد کار کردن، خشک کار کردن، ارزونتر بودن، نمیشه کولر گرفت، دوگانه دستی یا دوگانه فابریک، موتور پایه گاز سوز و … خیلی به گوشتون خورده. با توجه به اینکه استفاده از بنزین و گاز هر کدوم مزایا و معایب خودش رو داره و این سوال مطرح میشه که باید خودرو دوگانه‌سوز باشه یا نه؟

قطعا اولین نکته که مورد بررسی قرار میگیره موضوع صرفه‌جویی در مصرف بنزینه که به کمک خودرو های دوگانه‌سوز و استفاده از گاز میشه تا میزان قابل توجهی تو مصرف بنزین صرفه جویی کرد که به اقتصاد کشور کمک زیادی میشه و از هدر رفت مقدار قابل توجهی بنزین توسط خودروها جلوگیری میشه. از طرف دیگه خودروی دوگانه‌سوزی که با گاز CNG یا LPG (با توجه با نبود شرایط استاندارد استفاده از گاز مایع توصیه نمیشه) کار میکنه نسبت به خودروهای بنزینی به مراتب آلودگی کمتری دارن و در نتیجه استفاده از خودروی دوگانه‌سوز تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و آلوده نشدن هوا به ویژه در کلانشهرهای آلوده‌ای چون تهران کمک میکنه.

اما مقوله‌ی بعدی که باید به اون توجه ویژه‌ای بشه بحث صرفه‌جویی اقتصادیه که با توجه به نصف بودن قیمت گاز در مقابل قیمت بنزین این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا میکنه. افرادی که از خودرو های شخصی استفاده میکنن در طول سال کیلومترها با خودرو خودشون حرکت میکنن و این مسئله برای اونایی که با خودروی خودشون کار میکنن پررنگ‌تره. در نتیجه اگه خودروی خودشون رو دوگانه کنن و با گاز کار کنن اون وقت با این شرایط اقتصادی خانواده‌ها مجبور نیستن بخش زیادی از پول دریافتی خودشون رو صرف بنزین خودرو کنن.

یه نکته‌ی مهم دیگه اینه که فرایند تولید گاز نسبت به بنزین ساده‌تر و به صرفه‌تره و در نتیجه میشه از بنزین تولیدشده در جاهای مهم‌تر استفاده کرد و به کمک دوگانه‌سوز کردن خودرو به اقتصاد کشوری چون ایران که اقتصاد مبتنی بر فرآورده‌های نفتی داره کمک زیادی میشه.

اما دوگانه سوز بودن خودرو ها معایب خاص خودش رو هم داره. مثلا استفاده از گاز مایع یا LPG با توجه به استاندارد نبودن تجهیزات خیلی خطرناکه. در مورد خودروهای CNG هم که توصیه میشه حتما خودرویی بخرین که فابریک کارخونه گازسوز باشه. یعنی پیشرانه این خودروها طوری طراحی شده که پایه‌گاز سوز باشه و از هر نظر استاندارد هستن. اونایی که دستی یا شرکتی گازسوز میشن هم خیلی مشکل ندارن و مجوز ادامه فعالیت دارن و به شما بیمه و ضمانت‌نامه میدن ولی فابریک کارخونه یه چیز دیگه است.

اما گاز نسبت به بنزین به صورت خشک کار میکنه و میتونه به قطعات خودرو مثل سوپاپ‌ها و سرسیلندرها فشار وارد کنه. برعکس بنزین این مشکل رو نداره و در نتیجه قطعات خودروهای بنزینی عمر بیشتری دارن. ضمن اینکه کارشناسان صنعت خودرو معتقدن در بهترین حالت یه خودروی دو گانه‌سوز نبت به خودروی بنزینی تا 20 درصد افت فشار داره که مشکلاتی چون جون نداشتن خودرو، خاموش کردن، گاز دادن بیشتر، وارد کردن فشار بیشتر به خودرو، استهلاک قطعات خودرو، عدم استفاده‌ی مناسب از کولر به دلیل جون نداشتن خودرو و… رو در پی داره. یعنی اگه قطعات خودرو با این وضعیت دچار مشکل بشن میتونه هزینه‌ی زیادی رو دستتون بزاره.

نکته‌ی دیگه اینه که هنوز جایگاه‌های گاز به اندازه جایگاه بنزین زیاد نیست و شاید در برخی موارد وقت زیادی از شما برای تو صف موندن و استفاده از سوخت گاز تلف بشه. البته این مشکل خیلی قابل توجه نیست و در گذشته اهمیت زیادی داشت و الان میشه گفت اوضاع خیلی بهتر شده ولی به هر حال هنوز شرایط مثل جایگاه‌های بنزین نیست و گاهی مجبورید مسافت زیادی رو برای رسیدن به جایگاه گاز یا در صف موندن بگذرونید.

به هر حال این موارد مزایا و معایب هر دو سوخت گاز و بنزین برای خودروها بود. خیلی‌ها همچنان ترجیح میدن سراغ خودروهایی برن که بنزین سوز هستن و برخی هم خودروهای گازسوز رو بهتر میدونن. البته در بین خودروهای وارداتی که مدل گازسوز نداریم و این مسئله‌ی دو گانه‌سوز بودن در بین خودروهای داخلی رواج داره و با توجه به کیفیت قطعات میگن دوگانه‌سوز خوب نیست. ولی تولیدکنندگان پیشرفت‌های زیادی داشتن و اگر هم قراره خودروی دوگانه بگیرین حتما سراغ نمونه‌ی پایه‌گاز سوز و فابریک کارخونه برید.

اگه دنبال خودرو میگردین و میخواین انواع قیمت‌ها دستتون باشه و بدون دردسر خودروها رو با هم مقایسه کنید، فرقی نمیکنه هم خودروهای گازسوز و هم خودروهای بنزینی تو سایت شیپور صفحه خودرو پیدا میشه و نیازی نیست حتی برای خرید خودرو از خونه خارج بشین!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.