بایدها و نبایدهای خانه‌ تکانی

Rate this post

همه ساله قبل از فرا رسیدن نوروز بین ایرانیان «سنت خانه تکانی» اجرا می‌شود. این سنت باستانی با تمام مزایایی که دارد، می‌تواند سلامتی افراد خانواده را به خطر بیندازد به طوری که آمار مراجعات مسمومیت‌های ناشی از مواد شوینده و آسیب‌های فیزیکی و استخوانی در اسفند ماه هر سال با رشد چشمگیری بالا می‌رود. اگر در تکاپوی یک خانه تکانی اصولی هستید، آسیب‌های ناشی از این آداب سنتی را دست‌کم نگیرید. برای آشنایی با بایدها و نبایدهای خانه تکانی، با این مقاله از شیپور همراه باشید.

یک چک لیست تهیه کنید

باید بپذیریم که خانه تکانی کار یک روز و دو روز نیست! بهتر است صبور باشید و فشار مضاعف به خود وارد نکنید. اگر بین سیل عظیمی از کارها سردرگم شده‌اید، بد نیست قلم و کاغذ بردارید و کارها را اولویت‌بندی کنید. از برنامه‌ریزی فشرده دوری کنید و در صورتی که حجم خانه تکانی برای شما سنگین است، از یک نیروی کمکی یاری بگیرید.

مواد شوینده طبیعی را امتحان کنید

اگر سری به آمار مسمومیت‌های ریوی در اسفند ماه بزنید، متقاعد خواهید شد که بهتر است شوینده‌های طبیعی را جایگزین شوینده‌های شیمیایی مضر نمایید. فراموش نکنید هدف از خانه تکانی استقبال از سال جدید است، پس بهتر است مراقب سلامت خودتان باشید.

سرکه سفید، مهم‌ترین ماده شوینده طبیعی برای خانه تکانی است که در ترکیب با مواد دیگری مثل نمک یا جوش شیرین، کارکرد وسیعی پیدا می‌کند. فراموش نکنید سرکه برای شستشوی سنگ مرمر و گرانیت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

از ترکیب مواد شوینده شیمیایی باهم بپرهیزید

یکی از بحرانی‌ترین اشتباهات رایج در خانه تکانی، ترکیب مواد شوینده مختلف، با امید افزایش کارکرد پاک‌کنندگی آن‌ها است. این اشتباه باعث تولید گازهای به‌شدت سمی می‌شود که استنشاق آن، شما را راهی بیمارستان خواهد کرد. اگر به این اشتباه پافشاری داشته باشید، خطر سرطان و حتی مرگ را نیز افزایش خواهید داد. پس از هر شوینده شیمیایی به صورت مستقل و با رعایت نکات ایمنی در خانه تکانی عید استفاده کنید.

کپک دیوار می‌تواند سمی باشد

عجیب اما واقعی! در طی خانه تکانی، گوشه کنارهای دنج خانه نیز نظافت و بررسی می‌شوند. کپک روی دیوار جزو مواردی است که احتمالا همه ما با آن برخورد کرده‌ایم، اما بد نیست بدانید این کپک‌ها می‌توانند سمی باشند! برای پاک کردن آن‌ها از دستکش استفاده کرده و اگر باردار هستید، از زیر این مسئولیت شانه خالی کرده و آن را به شخص دیگری واگذار کنید.

قالیشویی را به تعویق نیندازید

هرچه به روزهای آخر سال نزدیک می‌شویم، بازار قالیشویی‌ها داغ‌تر می‌شود. برای این که گرفتار این شلوغی و ازدحام نشوید، زودتر دست به کار شوید و فرش و قالیچه‌ها را به قالیشویی بفرستید. برای این که تا نوروز فرش‌هایتان تمیز بماند، تنها به یک روفرشی ناقابل نیاز دارید. اگر شرایطش را دارید، تا وقتی که درگیر خانه تکانی هستید، برخی فرش‌ها را پهن نکنید.

تغییر دکوراسیون تجملاتی ممنوع!

برای تغییر دکوراسیون، تفکرات تجملاتی را کنار بگذارید. جای وسایل مختلف را تغییر دهید و چیزهای اضافی را از تیررس نگاه جمع کنید. خرید چیزهای کوچکی مثل تابلو، مجسمه یا رومیزی نمای خانه شما را حسابی تغییر خواهد داد. حالا که با خانه تکانی به استقبال بهار می‌روید، از معجزه گل‌های طبیعی در بهبود دکوراسیون غافل نشوید. یک گلدان و چند گل طبیعی حال و هوای خانه را دگرگون خواهد کرد.

آسیب‌های استخوانی در کمین شماست

استفاده ازچهارپایه‌ها و نردبان‌ها، در خانه تکانی قبل عید بسیار رایج است. به همین دلیل با سیل عظیمی از شکستگی، در رفتگی و آسیب‌های استخوانی مواجه هستیم که می‌تواند شادی نوروز را برایتان تلخ کند.
با توجه به این که بهبود آسیب‌های استخوانی در افراد مسن کمی آهسته‌تر پیشروی می‌کند، بهتر است افراد جوان‌تر مسئولیت بالا رفتن از چهارپایه و نردبان را برعهده بگیرند. علاوه بر این، پیشنهاد می‌کنیم از نردبان‌های دو طرفه و چهارپایه‌ها استفاده کنید، زیرا امنیت بیشتری نسبت به نردبان معمولی خواهند داشت.

نظافت راه‌پله‌ها و گردگیری خانه اختتامیه خانه‌تکانی است

خانه تکانی عید را با مرتب کردن کمدها، مرتب کردن انباری، شستشوی بالکن و تمیز کردن کابینت‌ها شروع کنید و با گردگیری، شیشه‌شویی و نظافت راه پله به اتمام برسانید.

شیشه‌شویی را به روزهای آخر موکول کنید

هرچه به فصل بهار نزدیک شویم، تعادل آب و هوا غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود. برای این که شیشه‌ها درخشندگی خود را حفظ کنند و تمیز بمانند، بهتر است روزهای آخر آن‌ها را تمیز کنید تا اگر باران بارید، مجبور به شست‌وشوی مجدد نباشید.

مراقب برق‌گرفتگی باشید

اگر قصد شستشوی آشپزخانه یا هر مکان دیگری از منزل را دارید، مواظب باشید که به قیمت جان شما یا اعضای خانواده‌تان تمام نشود؛ همچنین برای نظافت وسایل برقی مختلف مثل تلویزیون، لوستر، یخچال و…  احتیاط کافی به خرج دهید و مراقب سیم‌های لخت باشید. با توجه به این که آمار برق گرفتگی در ایام خانه تکانی نوروز نسبتا بالا است، این مورد یکی از مهم‌ترین بایدها و نبایدهای خانه تکانی است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. mona می گوید

    فکر نکنم لازم باشه چون هروز ما داریم این کارو میکنیم بابت کرونا

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.