با انواع سیستم‌ روشنایی در خودروهای جدید آشنا شوید

Rate this post

خودروها برای رانندگی در طول روز ساخته شده‌اند و افراد در طول دوره‌های آموزش رانندگی این مورد را می‌آموزند. با این وجود پیشرفت بشر او را از بند محدودیت‌ها می‌رهاند و به او اجازه می‌دهد تا ناممکن‌ها را ممکن کند. یکی از این موارد ناممکن رانندگی در شب بوده که به کمک نورپردازی گسترده جاده‌ها و استفاده از سیستم‌های روشنایی نوین در خودروها امکان‌پذیر شده است.

در ابتدا چراغ‌های خودرو همانند فانوس‌های درشکه‌ها تنها وظیفه روشن کردن مسیر پیش‌رو را برعهده داشتند و البته این‌کار را با حداقل دقت انجام می‌دادند. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، سیستم روشنایی در خودروها نیز به‌روزرسانی شد و به همراه آن وظایف این سیستم نیز افزایش یافت. در این مطلب قصد داریم به بررسی انواع سیستم‌ روشنایی در خودروهای جدید بپردازیم و این تجهیزات را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم. اگر تمایل دارید نکات جالبی در خصوص سیستم روشنایی خودروهای امروزی بیاموزید، در ادامه با ما همراه شوید.

چراغ‌های تطبیقی (AFS)

چراغ چرخشی در پیچیکی از مشکلات رانندگی در مسیرهای پرپیچ‌وخم، کمبود نوردهی چراغ‌ها هنگام چرخش به طرفین است. با توجه به آن‌که جاده‌های فرعی همواره پیچ‌های تند داشته و از روشنایی ضعیفی بهره‌ می‌برند، این مشکل رانندگان را در این مسیرها به‌شدت آزار می‌دهد و موجب بروز تصادفات نامطلوبی می‌شود.

در چراغ‌های معمولی خودرو کاسه چراغ ثابت بوده و همگام با جهت حرکت خودرو است؛ بنابراین در زمان چرخش چراغ‌ها قادر به روشن کردن مسیر پیچ نیستند. در نتیجه اگر مانعی بر سرراه وجود داشته باشد، راننده قادر به مشاهده آن نیست و دچار سانحه می‌شود.

تمامی موارد بالا محققان را تشویق کرد تا راهی برای حل این مشکل پیدا کنند. شرکت سیتروئن نخستین سازنده‌ای بود که در سال 1968 چراغ‌های چرخان را ابداع کرده و در سیتروئن DS از آن‌ها استفاده کرد. این نوع از سیستم نوردهی کاسه چراغ متحرک دارد که با یک فرآیند مکانیکی به فرمان متصل شده و با حرکت فرمان جهت نوردپردازی را تغییر می‌دهد. این سیستم تا سال‌ها مورد استفاده بود تا آن‌که شرکت جنرال موتورز آمریکا نیز در سال 2009 گونه مدرن  چراغ‌های تطبیق‌پذیر را به بازار عرضه کرد.

اتولایت (Auto Light)

چراغ اتوماتیکبارها هنگام حرکت در جاده‌ها و خیابان‌ها شاهد بودیم که برخی خودروها چراغ‌های خود را روشن نکرده و با حرکت در تاریکی زمینه‌ساز حوادث ناگواری می‌شوند. این عمل معمولا به دلیل حواس‌پرتی راننده صورت می‌گیرد که پیامد‌های آن غیرقابل تصور خواهد بود. خودروسازان برای پیشگیری از این حوادث و ایمن‌سازی بیشتر خودروها، سیستم نورپردازی خودکار یا اتولایت را معرفی کردند.

نحوه کار سیستم اتولایت با سنسور نور صورت می‌گیرد. این سنسور به‌طور دائم میزان روشنایی محیط را اندازه‌گیری کرده و هنگامی که هوا رو به تاریکی می‌رود یا خودرو وارد محیط تاریک همچون تونل می‌شود، اقدام به روشن کردن خودکار چراغ‌ها می‌کند. به‌طور معمول کنترل سیستم اتولایت با یک دکمه صورت می‌گیرد و راننده می‌تواند در صورت نیاز نورپردازی خودکار را غیرفعال کند.

دیلایت (Daylight)

چراغ روز

سابقه استفاده از دی‌لایت یا چراغ‌های روشنایی در روز به کشورهای شبه جزیره اسکاندیناوی باز می‌گردد. شرایط خاص این کشورها و تاریکی‌های طولانی مدت، رانندگان را ملزم کرده تا در تمام طول سال با چراغ‌های روشن رانندگی کنند. روشن بودن چراغ‌های خودرو عاملی برای جلب توجه عابرین و حیوانات در هوای تاریک بوده و حتی در هنگام تاریکی نسبی نیز راه‌گشا خواهد بود.

با این وجود تحقیقات اداره امنیت ترافیک ایالات متحده نشان داد، روشن بودن چراغ‌های خودرو در طول روز سبب می‌شود تا عابرین پیاده توجه بیشتری به خودروها داشته باشند و احتمال تصادف کاهش یابد. به همین دلیل استفاده از چراغ‌های روشنایی در روز یا دیلایت در خودروها فراگیر شد. این چراغ‌ها معمولا خطی از LED هستند که با آغاز به کار خودرو فعال می‌شوند و تا زمان روشن شدن چراغ‌ها فعالیت می‌کنند.

چراغ خوش‌آمدگویی (Logo Light)

لوگو لایت

چراغ خوش‌آمدگویی یکی از امکانات رفاهی خودرو است که در زیر درب خودرو نصب شده و صحنه دلنوازی را هنگام ورود سرنشینان به خودرو ایجاد می‌کند. چراغ خوش‌آمدگویی با استفاده از فناوری لیزر کار می‌کند و نصب آن نیاز به تخصص خاصی ندارد، بنابراین می‌توان در مراکز لوازم تزئیناتی خودرو نسبت به نصب آن اقدام نمود.

چراغ خوش‌آمدگویی به‌طور معمول در هنگام باز شدن درب‌ها لوگو شرکت سازنده خودرو را به صورت سه بعدی روی طرح زمین به نمایش می‌گذارد. چراغ خوش‌آمدگویی بسیار کوچک است و این مورد موجب شده تا شاهد استفاده افراطی از آن در سایر نقاط خودرو نظیر زیر سپرها باشیم.

چراغ بدرقه (Follow me home )

چراغ بدرقه

چراغ بدرقه خودرو یکی از امکانات رفاهی معمول خودروهای امروزی است و با عناوین مختلفی همچون چراغ بدرقه یا سیستم مشایعت تا درب منزل شناخته می‌شود. هدف این سیستم تامین امنیت و آرامش سرنشینان خودرو پس از پیاده شدن در شرایط تاریکی است و به افراد کمک می‌کند تا از خطرات احتمالی مسیر خودرو تا منزل نظیر چاله‌ها و موانع ناخواسته آگاه شوند.

پس از خاموش کردن خودرو و چراغ‌های آن، اگر دسته راهنمای داخل فرمان را فشرده و نور بالا بزنید، چراغ‌های خودرو به مدت سی ثانیه روشن خواهند ماند تا سرنشینان فرصت داشته باشند از خودرو خارج شده و خود را به درب منزل برسانند. پس از سی ثانیه نیز چراغ‌های خودرو به طور خودکار خاموش می‌شوند. این آپشن اخیرا در برخی خودروهای داخلی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.