با انواع عوارض‌ شهری و نحوه پرداخت آن‌ها آشنا شوید

5/5 - (1 امتیاز)

شهرداری سالیانه اقدام به دریافت عوارض نوسازی از کلیه ساختمان‌های موجود در شهر می‌کند، زیرا این سازمان به‌ عنوان تنها مجری و تامین‌کننده نیازهای منطقه و معابر آن وظیفه نوسازی و اصلاح خیابان‌ها، توسعه مراکز تفریحی همچون پارک و شهربازی، ایجاد فضای سبز بیشتر، پارکینگ‌ها، سرویس‌های بهداشتی، توفقگاه‌ها، میدان‌ها، مراکز تجاری و فرهنگی، مراکز درمانی و از همه مهم‌تر، مراقبت و نگهداری مداوم از تک‌تک این موارد را در هر شهری از کشور بر عهده دارد.

اجرایی‌کردن این موارد به پرداخت هزینه‌های بسیاری نیاز دارد که بخش بزرگی از آن با دریافت مبالغ انواع مجوزها و مالیات‌هایی همچون عوارض نوسازی تامین می‌شود؛ در واقع شهروندان با پرداخت بهای مربوط به عوارض‌ شهری، شرایط لازم برای زندگی راحت‌تر خود و خانواده‌شان را مهیا می‌کنند.

انواع عوارض شهرداری برای ساختمان‌ها

سازمان مربوطه، مالیات‌های متفاوتی را در خصوص املاک و حتی خودروها در نظر گرفته که ما در این بخش، شما را تنها با انواع عوارض شهرداری مربوط به ساختمان‌ها آشنا می‌کنیم:

عوارض عمران و نوسازی شهرداری

مبلغ عوارض نوسازی مطابق آیین‌نامه‌ مصوب وزارت کشور تعیین می‌شود و به انواع ساختمان‌ها و همچنین اراضی تعلق می‌گیرد. مبنای محاسبه این مالیات از اول فروردین هر سال تا انتهای همان سال است؛ البته در صورتی که بدهی قبلی بابت عوارض سال‌های پیش، وجود نداشته باشد. شهرداری طبق قانون با دریافت مبالغ مذکور، موظف به صدور برگ مفاصا حساب و درج آن در پرونده پلاک ثبتی مدنظر است.

برگ ممیزی چیست؟

سازمان مربوطه هر پنج سال یک‌بار با ارائه فرم مخصوص و آمارگیری در سطح عمومی، اطلاعات مربوط به املاک را جهت محاسبه عوارض نوسازی به‌روز می‌کند و علاوه بر درج در پرونده، اطلاعات را در برگ‌های ممیزی به مالکین نیز ابلاغ می‌کند.

عوارض محل کسب و کار

عوارض محل کسب و کار

مالیات دیگری که توسط شهرداری از شهروندان دریافت می‌شود، مربوط به مشاغل است؛ در واقع این مورد به شغل و ساختمان در کنار هم تعلق می‌گیرد. تمام موسسات خصوصی، شرکت‌ها و ادارات، واحدهای صنفی، مطب پزشکان و مراکز درمانی، دفاتر (روزنامه، وکلای دادگستری و اسناد رسمی)، مراکز تجاری و هر ساختمانی که دربردارنده شغل باشد؛ موظف به پرداخت مالیات مشاغل به سازمان خواهند شد.

عوارض خدمات مربوط به پسماند

عوارض خدمات مربوط به پسماند

شورای اسلامی شهرها برای خدمات روزانه شهرداری در خصوص رفت و روب معابر، مدیریت پسماند و زباله‌ها (جمع‌آوری، جابه‌جایی، حمل و دفع) بهای خدمات در نظر گرفته است. کلیه ساختمان‌ها اعم از مسکونی و غیر مسکونی، موظف به پرداخت این مبالغ در قبال سرویس‌های دریافتی از شهرداری هستند.

نحوه محاسبه عوارض شهرداری ساختمان

نحوه محاسبه عوارض شهرداری ساختمان

همانطور که پیش‌تر بیان کردیم؛ هر ساختمانی، موظف به پرداخت عوارض نوسازی و عمران است. مورد مهمی که افراد در خصوص این مالیات سوال می‌کنند؛ چگونگی محاسبه مبلغ آن است که در دو مرحله، برای شما شرح می‌دهیم. البته در ادامه نحوه پرداخت آن را هم برای شما خواهیم گفت.

1) محاسبه ارزش منطقه‌ای ملک

مهم‌ترین مورد تاثیرگذار در تعیین مبلغ عوارض نوسازی، محاسبه ارزش منطقه‌ای ملک برحسب متراژ آن است. آخرین قیمت اعلام‌شده برای عرصه و اعیان ساختمان در منطقه خاص که براساس دفترچه ارزش معاملاتی دارایی (دفترچه مذکور به صورت سالیانه منتشر و ابلاغ می‌شود) مشخص می‌شود؛ مبنای اصلی محاسبه عوارض نوسازی است.

نکته مهم: ارزش منطقه‌ای برای عرصه (زمین) و اعیان (ساختمان) متفاوت است و مالیات هر یک برحسب متراژ دقیق آن مشخص می‌شود.

2) محاسبه عوارض نوسازی

در قدم بعدی، باید طبق ارزش منطقه‌ای که برای زمین و ساختمان در مرحله قبل به‌دست آمد؛ میزان عوارض نوسازی ساختمان محاسبه ‌شود.

تا به‌حال در محاسبه میزان مالیات مذکور، سه مرحله تغییرات به‌وجود آمده است:

  • از سال 1348 تا 1381 مبنای محاسبه عوارض سالانه، دریافت بهای 5 در 1000 ارزش ملک بود.
  • از سال 1382 تا 1388 طبق قانون تجمیع عوارض و مالیات بر ارزش افزوده، مبنای آن به یک درصد ارزش ساختمان افزایش پیدا کرد.
  • از سال 1389 تا این لحظه، مبلغ مالیات نوسازی براساس قانون بودجه کشور بر اساس 1.5 درصد ارزش ملک مشخص می‌شود.

 

نحوه پرداخت مالیات نوسازی

شهرداری به‌صورت سالیانه پس از محاسبه عوارض شهری، قبض چاپی آن را به آدرس ملک ارسال و تحویل فرد ساکن در آن محل می‌دهد. سپس مالک باید با در دست ‌داشتن قبض به بانک مشخص‌شده در آن مراجعه کرده و مبلغ را به حساب سازمان واریز کند.

در صورتی که شخص برای کسب پروانه ساخت، برگ پایان‌کار یا هرگونه استعلامی به شهرداری مراجعه کند؛ باید عوارض نوسازی آن سال یا سال‌های قبلی که پرداخت نکرده را با سازمان تسویه کند تا پاسخ یا مجوز مورد نظر وی صادر شود.

تخفیف خوش‌حسابی پرداخت عوارض نوسازی

براساس قانون عمران شهری، مالکینی که در مدت زمان مشخص اقدام به پرداخت مالیات نوسازی ساختمان خود کنند؛ مشمول کسر 10 درصد از کل مبلغ خواهند شد. در حقیقت، این مبلغ به عنوان جایزه و تشکر بابت خوش‌حسابی و پرداخت به‌موقع مالیات به شهروندان تعلق می‌گیرد.

نکته مهم: تخفیف مذکور شامل حال بدهی‌های سال گذشته صاحبان پلاک ثبتی نمی‌شود.

چند نکته مهم درخصوص عوارض شهرداری ساختمان

  • اگر مبلغ مالیات به‌موقع پرداخت نشود؛ مالک مشمول نه درصد جریمه نسبت به مدت زمان تعویق خواهد شد.
  • مساجد، مدارس دولتی و غیرانتفاعی موظف به پرداخت عوارض نوسازی نیستند.
  • حداکثر تا 4 ماه، مالک فرصت اعتراض به برگ ممیزی را دارد.
  • مالکین پیش از انتقال ملک، موظف به تسویه مالیات نوسازی هستند.
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.