با دنا پلاس توربو اتوماتیک آشنا شوید

Rate this post

دنا پلاس یکی از تولیدات تقریبا جدید ایران خودرو در کلاس بدنه سدان است که از مشتقات سمند به حساب آمده و در زمره خودروهای ملی این شرکت دسته‌بندی می‌شود. دنا پلاس به عنوان نسخه فیس‌لیفت دنا از سال 1396 به لیست تولیدات جاده مخصوصی‌ها اضافه شد. این خودرو در ابتدا با پیشرانه تنفس طبیعی EF7 به دست مشتریان رسید، اما پس از مدتی مدل پرخوران آن نیز تحت عنوان «دنا پلاس توربو» به بازار راه یافت.

دنا پلاس توربو از سامانه انتقال قدرت دستی به منظور رساندن نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو برخوردار بود تا این‌که اخیرا نسخه مجهز به گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز به جمع محصولات ایران خودرو اضافه شد. در ادامه قصد داریم دنا پلاس توربو اتوماتیک را از جنبه‌های مختلف نظیر طراحی خارجی و داخلی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی، ایمنی و مشخصات فنی، قیمت و شرایط بازار مورد بررسی قرار دهیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

 طراحی ظاهری و داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی بیرونی دنا پلاس توربو اتوماتیک تفاوتی نسبت به نسخه دستی آن ندارد. با وجود برخی ناهماهنگی‌هایی که در ظاهر دنا پلاس توربو به چشم می‌خورد، این محصول به خوبی توانسته در بازار کم‌تنوع ایران، دل مشتریان را به‌دست آورد و به یکی از محبوب‌ترین و شکیل‌ترین تولیدات ایران ‌خودرو تبدیل شود. خطوط تندوتیز بدنه در کنار شیب زیاد خط تحتانی فریم پنجره‌ها و حجم‌پردازی‌های جانبی بدنه، به این خودرو جلوه‌ای اسپرت و جسورانه اعطا کرده‌ است. ضمن اینکه طراحی بخش پشتی دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز به لطف حضور چراغ‌های بزرگ و نسبتا پهن، در مقایسه با سایر تولیدات این شرکت جذاب‌تر جلوه می‌کند.

درون کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک با همان داشبورد زیبای موجود در دیگر مدل‌های دنا طرف هستیم که به نظر می‌رسد طرح آن از روی داشبورد برخی محصولات کره‌ای مانند هیوندای سوناتا YF الگوبرداری شده باشد. اگرچه شمایل این داشبورد در مقایسه با انواع خودروهای روز دنیا چندان مهیج نیست، اما در قیاس با رقبای داخلی کاملا رضایت‌بخش و جذاب جلوه می‌کند. وجود نمایشگر لمسی در کنار طراحی  مناسب دریچه‌های تهویه و حالت اسپرت غربیلک فرمان، حسی دلپذیر به راننده منتقل می‌کند و میزان لذت از حضور در کابین این خودرو را افزایش می‌دهد.

همچنین درون کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک محدودیت چندانی از نظر فضای سر، پا و زانوها برای سرنشینان بزرگسال احساس نمی‌شود؛ صندوق عقب این خودرو هم از گنجایش کافی به منظور جای دادن اسباب و وسایل مسافرت یک خانواده پنج نفره برخوردار است.

 آپشن‌ها و امکانات رفاهی دنا پلاس توربو اتوماتیک

تا زمان نگارش این مقاله لیست امکانات رفاهی و آپشن‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک به طور رسمی منتشر نشده اما بر اساس اطلاعات موجود، ایران خودرو سطح مناسبی از تجهیزات رفاهی از جمله رینگ‌های آلومینیومی جدید، صندلی جلو برقی ۸حالته، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، دوربین عقب، بلوتوث، سانروف، آنتن کوسه‌ای، آینه‌های تاشونده برقی، تهویه اتوماتیک، روکش چرم مصنوعی فرمان و دسته‌دنده، استارت دکمه‌ای، کنترل شروع حرکت در سربالایی و… را برای این محصول خود در نظر گرفته است.

 ایمنی و مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک

از آنجا که دنا پلاس توربو اتوماتیک از سوی هیچ موسسه معتبر ایمنی‌سنجی جهانی مورد تست ایمنی قرار نگرفته است، بنابراین به طور رسمی نمی‌توان پیرامون قابلیت‌های آن در حفظ امنیت سرنشینان اظهارنظر کرد. با این وجود به دلیل حضور برخی تجهیزات ایمنی نظیر چهار یا دو کیسه هوا (بسته به نوع تیپ)، ترمزهای دیسکی، ABS+EBD، ترمز کمکی و حسگر پارک عقب می‌توان ایمنی نسبتا معقولی را از این سدان شهری انتظار داشت. همچنین خبرهایی مبنی بر وجود سامانه کنترل پایداری در دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز به گوش می‌رسد.

در بحث فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک به همان پیشرانه EF7 توربوشارژ با حجم ۱۶۵۰ سی‌سی و توان ۱۵۰ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور دردقیقه مجهز شده است. گشتاور حاصل از این پیشرانه نیز معادل 215 نیوتن‌متر است که به واسطه جعبه‌دنده 6 سرعته اتوماتیک DAE ساخت چین با قابلیت تیپ‌ترونیک، به سوی چرخ‌های جلو روانه خواهد شد. فعلا اطلاعات رسمی پیرامون میزان شتاب، مصرف سوخت و حداکثر سرعت دنا پلاس توربو اتوماتیک در دسترس نیست، اما برخی منابع غیررسمی خبر از شتاب صفر تا صد ۱۱ ثانیه‌ای، مصرف سوخت ترکیبی حدودا ۸ لیتری در هر صد کیلومتر و بیشینه سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت می‌دهند که عملکرد مناسبی برای یک سدان شهری ایرانی به نظر می‌رسد.

 قیمت و شرایط بازار

پیش‌فروش دنا پلاس توربو اتوماتیک از بهمن ۹۸ آغاز و موعد تحویل آن نیز سال ۱۴۰۰ اعلام شد؛ بنابراین نمی‌توان در شرایط فعلی پیرامون قیمت آن اظهارنظر رسمی کرد. با این حال اگر شرایط کنونی بازار را در نظر بگیریم، احتمالا قیمت کارخانه این محصول کمتر از ۱۸۰ میلیون تومان نخواهد بود؛ قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار نیز احتمالا در حدود ۲۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری خواهد شد. دنا پلاس توربو اتوماتیک از مزایایی همچون ظاهر نسبتا جذاب، کابین جادار، مراکز خدمات پس از فروش گسترده و احتمالا بازار خریدوفروش پررونق بهره خواهد برد. البته توصیه می‌شود پیش از خرید این خودرو نیم‌نگاهی به برخی محصولات کره‌ای نظیر انواع سوناتا و اپتیما ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ نیز داشته باشید و سپس با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.