برای خرید لباس دست‌دوم، به دنبال چه جنس پارچه‌ای باشیم؟

1/5 - (1 امتیاز)

چه برای خرید لباس نو، و چه دست دوم، بهتر است به دنبال کیفیت و مرغوبیت کالا باشیم تا شکل ظاهری آن. در میان خریدهای لباس دست‌دوم، جنس لباس بسیار عامل مهمی در انتخاب ما خواهد بود.

کیفیت چیست؟

در دنیای فشن پرسرعت، ظاهرا کیفیت واژه‌ی دور از ذهنی شده است. این روزها، زیبایی ظاهری حرف اول را می‌زند. بازارهای چینی، پر است از نمونه‌های کپی شده از آخرین طرح و مدل‌های برندهایی مثل گوچی، دولچه‌گابانا، ورساچه و … اما، بر خلاف تصور عامه در مورد این فرض که خرید لباس‌های گران قیمت متعلق به طبقه‌ی ثروتمندان است، انگلیسی‌ها ضرب‌المثل جالبی دارند که شاید شاهدی بر عکس این موضوع باشد:

هنوز آنقدر پولدار نیستیم که جنس ارزان بخریم!

فلسفه‌ی پشت این ضرب‌المثل چیزی جز مصرف‌گرایی نیست. کسی که پول زیادی برای خرج کردن دارد، به سراغ هر لباسی که ذائقه‌اش بکشد می‌رود. در حالی که منطقی‌تر است با یک بودجه‌ی محدود به سراغ لباسی برویم که به مدت طولانی‌تری ظاهر و کیفیتش را حفظ کند. و در صورت نیاز به فروختن، افراد بیشتری به دنبال جنس پارچه‌ی آن باشند. اما پیدا کردن کیفیت برتر کار آنقدر راحتی نیست. در اینجا به دنبال لیستی از پارچه‌هایی می‌رویم که حتی در بازار دست‌دوم، می‌توان با خیال راحت‌تری به سراغ آن‌ها رفت.

پنبه

با کیفیت‌ترین، و البته، اقتصادی‌ترین نوع الیاف برای خرید لباس چه بین نو و چه دست‌دوم‌ها پنبه است. پنبه با سه خاصیت دوام، نرمی و عرقگیری یکی از بهترین انواع جنس پارچه است که حتی از یک نسل تا نسل دیگر، هنوز زیبایی و کیفیتش را حفظ می‌کند. در میان انواع لباس‌های پنبه‌ای، بهترین آن‌ها پنبه‌هایی با الیاف بلندتر هستند. برای تشخیص این نوع پارچه بهترین کار این است که میزان نرمی آن را در لمس با انگشتانتان بسنجید. حتی لباس‌هایی با بافت ضخیم اما از جنس پنبه، باید زیر انگشتان احساس لطافت خود پنبه را داشته باشند.

کتان

پارچه‌ای که به دلیل خاصیت خشک شدن سریعش، یک انتخاب به جا برای فصل‌های گرم سال به حساب می‌آید. کتان اصولا دوام بالاتری نسبت به پنبه دارد. اما به دلیل احساس زمختی و سختی، طرفدار کمتری نسبت به پنبه دارد. از طرفی، لباس‌های پنبه‌ای تنوع بالاتری در طراحی دارند، اما پارچه‌های کتان این طوری نیستند. با این حال، با وجود خشکی و منعطف نبودن پارچه‌های کتان، هنگام خرید لباس‌هایی با پارچه‌های کتان، دقت کنید که احساس خوبی به تن و بدن و پوستتان بدهد.

پشم

نوبت به پشم که می‌رسد به دنبال میکرون پایین‌های آن باشید. این یعنی چه؟ یکی از علامت‌های تشخیص پشم مرغوب، چک کردن قطر هر دانه‌ی بافت آن است. معمولا قطر هر دانه پشمی را با واحد میکرون اندازه گیری می‌کنند و به آن‌هایی که بین ۲۰ تا ۳۰ میکرون و یا کمتر از این عدد قطر داشته باشند، پشم نرم می‌گویند. بهتر است به دنبال لباس‌هایی باشید که از چنین جنس پشمی بافته شده‌اند. یکی دیگر از راه‌های تشخیص یک لباس پشمی مناسب، انعطاف پذیر بودن لباس و به اصطلاح شفافیت آن است. یعنی آیا می‌شود آن طرف لباس را دید یا خیر؟ صرف نظر از طرح لباس که ممکن است طراح به دنبال دیزاین‌هایی شبیه به قلاب‌بافی و بدن نما بوده باشد، فضای خالی بین بافت‌های پشم نباید آن طرف را نشان بدهد.

چرم

شاید واژه‌ی پارچه برای چرم مناسب نباشد و بهتر باشد به دنبال کلمه‌ی ماده‌ی اولیه‌ی لباس باشیم. چرم، از آن دست موادی است که بهتر است آن را دست دوم خریداری کنیم. چرم که به شکل طبیعی ثمره‌ی پوست حیوانات است، از آن دست موادی است که تولید آن به گرمای کره‌ی زمین دامن خواهد زد. همین امر می‌تواند دلیلی باشد تا از خرید و ایجاد تقاصای چرم دست‌اول جلوگیری کنیم. گذشته از این‌ها، تشخیص چرم طبیعی دست‌دوم از چرم طبیعی نو بسیار راحت‌تر است. چرم مرغوب چرمی است که به اصطلاح به آن دانه‌درشت یا دانه‌پر می‌گویند. تشخیص آن از راه چشم است و با دقت به پرینت نبودن دانه‌ها حاصل می‌شود. مجموعا هرچه چرم طبیعی‌تر و مرغوب‌تر باشد، کمتر آن را سابیده‌اند و بیشتر حالت طبیعی پوست حیوان را حفظ کرده است.

آیا همیشه طبیعی بهتر است؟

موادی مثل پلی‌استر و ویسکوز و البته انواع دیگر پلاستیک، در جبهه‌ی مقابل الیاف طبیعی برای انتخاب لباس‌ها می‌ایستند. اما بد نیست این نکته را هم بدانید که ترکیب اندکی از این مواد با تمام الیاف طبیعی ذکر شده، مجموعه لباسی بادوام‌تر، مرغوب‌تر، و قابل تغییرتر به ما ارائه خواهد داد.

دست‌دوم‌ها

درست مثل لباس‌های نو، خرید از فروشگاه‌های لباس وینتاژ، و البته دست‌دوم نیز نیاز به مهارت و دانش دارد. شاید، جنس یک لباس نو برای ما نسبت به دیزاینش آنقدرها قابل تامل نباشد. اما وقتی حرف از لباس‌هایی می‌شود که سن و سالی از آن‌ها گذشته، الیاف می‌توانند حرف اول را در جلب نظر ما بزنند. از پنبه و کتان گرفته تا چرم و پشم، همه الیاف‌هایی هستند که مرگ‌های دیر رسی دارند و عمر جوانی و شادابی آن‌ها بیشتر از الیاف سازه و مصنوعی است. به علاوه، در بازار سرسام‌آور گران پوشاک مرغوب، داشتن یک دست لباس با کیفیت دست‌دوم قطعا ارزش و شان بیشتری نسبت به چندین دست لباس فیک، نامرغوب نو دارند!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.