برگ سبز یا سند مالکیت کدام معتبر است؟

Rate this post

این روزها به لطف سیستم حمل‌ و نقل عمومی که به‌ راحتی و با کمترین قیمت در دسترس قرار دارد، تردد به هر جایی بسیار راحت شده است؛ اما با این وجود همچنان افراد زیادی هستند که علاقه فراوانی به خرید خودرو شخصی دارند. برای خرید خودرو شخصی، پس از تعیین بودجه خرید، انتخاب رنگ و مدل باید به تحقیق و جستجو بپردازید که قطعا پس از صرف زمان اندکی می‌توانید آنچه در ذهن دارید را پیدا کنید.
سلامت موتور و سیستم برقی خودرو، ترمزها، سلامت بدنه و شاسی خودرو از مواردی است که هنگام خرید خودرو باید به آن‌ها توجه داشته باشید. پس از تائید بخش ظاهری حال نوبت به بررسی مدارک شناسایی خودرو می‌رسد. بر طبق روال قانون جمهوری اسلامی ایران، هر خودرو باید شامل یک کارت هوشمند خودرو، کارت سوخت، برگ سبز خودرو و سند مالکیت خودرو باشد.

در ادامه با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید تا ببینیم برگ سبز خودرو یا سند مالکیت خودرو کدام معتبر است؟

برگ سبز خودرو چیست؟

پس از انتخاب و خرید خودرو مورد نظرتان حال باید به همراه فروشنده مستقیما به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده یا در صورت تمایل با حضور در دفاتر ثبت اسناد رسمی از فرشنده بخواهید که برایتان وکالت تعویض پلاک (فک پلاک) صادر کند. با در دست داشتن برگه وکالت و مراجعه به یکی از مراکز تعویض پلاک راهور، پلاک خودرو خریداری ‌شده را تعویض و برگ سبز خودرو را تحویل خواهید گرفت. به همراه برگ سبز خودرو برای شما کارت هوشمند هم صادر می‌شود که طی یک بازه زمانی از طریق اداره پست برایتان ارسال می‌شود.
برگ سبز خودرو یک کاغذ تک‌برگ و به رنگ سبز روشن است که در بین مردم به نام برگ سبز خودرو شهرت دارد؛ این برگه شامل شش بخش است. در قسمت ابتدایی (تیتر بالا) علاوه بر عنوان شناسه مالکیت وسیله نقلیه، یکسری اعداد درج‌ شده است که به آن شماره سنا و یا شماره مالکیت می‌گویند و از طریق همین ارقام می‌توان از سند مالکیت خودرو استعلام گرفت. در بخش اول مشخصات وسیله نقلیه که شامل نوع، سیستم، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر، نوع سوخت، تعداد محور، تعداد چرخ، شماره موتور، شماره شاسی و شماره VIN خودرو درج می‌شود. بخش دوم به ثبت مشخصات مالک و بخش‌های بعدی شامل توضیحات، واحد شماره‌گذاری، مشخصات خریدار، پرداخته است.

سند مالکیت خودرو چیست؟

سند مالکیت خودرو چیست؟

  • برای دریافت سند مالکیت خودرو ابتدا باید همراه مالک قبلی به یکی از دفاتر ثبت‌ اسناد مراجعه کنید. در صورت صفر بودن خودرو خریداری ‌شده تنها به همراه داشتن برگه کمپانی کفایت می‌کند؛ این برگه به‌ عنوان سند مالکیت خودرو شما تلقی می‌شود.
  • اگر خودرو خریداری‌شده دست‌دوم است علاوه بر برگه کمپانی، با به همراه داشتن اصل و کپی مدارک خود و فروشنده می‌توانید به یکی از دفاتر ثبت‌اسناد مراجعه کنید و ضمن ارائه مدارک لازم سند مالکیت خودرو خود را دریافت کنید (برای دریافت سند مالکیت خودرو، حضور فروشنده الزامی است).
  • سند مالکیت خودرو شامل مشخصات کامل فروشنده، خریدار و همچنین مشخصات کامل خودرو به همراه مبلغ مورد معامله است.

کدام معتبرتر است؟

برگ سبز خودرو و سند مالکیت خودروسال‌ها جدال میان کانون سردفترداران سازمان ثبت ‌اسناد و املاک کشور و نیرو انتظامی بر سر برگ سبز خودرو و سند مالکیت خودرو وجود داشت و هرکدام از آن‌ها با توجه به مفاد قانونی دلایل خاص خود را داشتند؛ اما این اختلاف از کجا شروع شد؟
سال 89 بود که مجلس بر اساس ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مالکیت و نقل انتقال خودرو را در دفاتر ثبت‌اسناد کشور اجباری کرد. دو سال بعد یعنی در شهریور سال 91 بر اساس همان ماده‌قانونی کلیه دارندگان وسیله نقلیه موظف بودند پیش از مراجعه به دفاتر ثبت‌اسناد، با ارائه مدارک شناسایی خود و خودرو اقدام به فک پلاک کنند و همچنین دفاتر ثبت‌اسناد موظف بودند بعد از تعویض پلاک، برگه مالکیت جدید خودرو را صادر کنند. این جرقه اختلاف میان نیرو انتظامی و کانون سردفترداران شد؛ آتش این اختلاف‌زمانی بالا گرفت که پلیس راهور اعلام کرد بر اساس ماده 29 قانون تخلفات و با استناد بر ماده 1287 قانون مدنی، برگ سبز خودرو یک سند رسمی است و با در دست داشتن برگ سبز خودرو دیگر نیازی به دریافت سند رسمی خودرو ندارید. حال ببینیم متن این ماده‌قانونی چه بود؟

تخلفات رانندگی و آیین‌نامه اجرایی

ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و آیین‌نامه اجرایی:

بر اساس این ماده کلیه نقل و انتقالات خودرو به‌موجب سند رسمی انجام می‌شود و دارندگان وسایل نقلیه مکلف‌اند قبل از مراجعه به دفاتر ثبت‌اسناد رسمی به یکی از شعب راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و ضمن پرداخت دیون معوق خودرو، فک پلاک، تعویض پلاک کرده و برگ سبز خودرو خود را از راهور دریافت نمایند

ماده 1287 قانون مدنی:

کلیه اسنادی که در اداره ثبت و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی و یا نزد مأمورین رسمی در حد صلاحیت آن‌ها و بر طبق مقررات قانون تنظیم‌شده باشد رسمی است.

همین بندها و ماده‌های قانونی دلیلی شد تا کلیه نقل و انتقالات خودرو با دو سند معتبر یعنی برگ سبز خودرو از راهور و سند مالکیت خودرو از دفاتر ثبت‌ اسناد رسمی انجام شود؛ بنابراین برای جلوگیری از مشکلات احتمالی شما هم پس از خرید خودرو علاوه بر برگه سبز برای تهیه سند مالکیت آن نیز اقدام نمایید و در واقع برای وسیله نقلیه خود هر دو سند را تهیه کنید!

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.