تاثیر فرهنگ بازارهای دست دوم بر تفکر خرید مردم!

Rate this post

تغییر شکل و فرم بازارهای خرید و فروش اجناس دست‌دوم می‌تواند تاثیر چشمگیری بر تغییر طرز تفکر مردم در مورد خرید و فروش کالای دست‌دوم داشته باشد.

تبلیغی ناخواسته!

کلمه‌ای به اسم Window-shopping در زبان انگلیسی وجود دارد که به معنی بدون انگیزه‌ی خرید واقعی، بیرون رفتن و تماشا کردن ویترین مغازه‌ها است! این کار دو جنبه‌ی مثبت دارد: اول اینکه احساس خوبی به شخص می‌دهد و یکی از اصول توصیه شده برای تغییر حال روحی افراد است. و دومی، به بازار خرید و فروش رونق می‌دهد! شگفت‌زدگی شما طبیعی است و احتمالا از خودتان می‌پرسید چطور می‌شود بدون خرید کردن و تنها با نگاه کردن به ویترین مغازه‌ها بازار تجارت را رونق داد. این اصل، به اصل هوس یا میل به خرید شهرت دارد. تماشای ویترین مغازه‌ها فرد را ترغیب می‌کند که حتی اگر در حال حاضر توان خرید ندارد، حتما در اولین فرصت سری به مغازه‌ها برای خریدن چند تکه لباس یا وسیله بزند. در واقع فرد خود خواسته وارد یک تبلیغ دیداری بسیار هیجان‌انگیز می‌شود. حالا فرض کنید که در چنین شرایطی بیشتر مغازه‌ها وینتاژ و دست‌دوم باشند. انقلاب شکل خرید مردم، برایتان قابل تصور خواهد شد!

بازارها مهمتر از اجناس

این تجربه برای بسیاری از ما تجربه‌ی آشنایی است: کالایی که در مغازه‌ای نه چندان دلپذیر در وسط شهر قیمت معقولی دارد، در یکی از خیابان‌های بالای شهر، پشت یک ویترین جنجالی با نور و بسته‌بندی زیبایش، قیمتی سرسام‌آور دارد. جالب‌تر از آن، فروش آن هم بیشتر است.

فرم از محتوا سریعتر عمل می‌کند. در مورد خرید اجناسی مثل لباس یا وسایل خانه که کیفیت محتوا به مرور زمان خودش را ثابت می‌کند، فرم همه کاره است. فرم همان شکل ظاهری است. تصور کنید فروشگاه بسیار مجللی در جایی از شهر که خرید از آن برای شما خوشایند است، کالاهای دست‌دوم می‌فروشد. کمی به عقب بازگردیم. شما برای گشتن و قدم زدن، کدام بازار را انتخاب می‌کنید؟ بازارهایی که فضای جذابی برای وقت گذراندن داشته باشند. پس بسیار منطقی است که در چنین فضایی، احتمال خرید بالاتر باشد. بازگردیم بر سر فرض قبلی. تصور کنید یکی از زیباترین و مجلل‌ترین مراکز تجاری شهر شما، پر است از فروشگاه‌های اجناس دست‌دوم زیبا! در چنین شرایطی خرید از یک فروشگاه دست‌دوم یک امتیاز به حساب می‌آید! چون شما حال خوبی را تجربه کرده‌اید، به محیط زیست کمک کرده‌اید و خرید به مراتب ارزان‌تری داشته‌اید. همه‌‌ی این ویژگی‌ها بسیاری از مغازه‌های فروش اجناس دست‌دوم را به یکی از زیباترین مراکز خرید در کشورهایی مثل امریکا، انگلیس و فرانسه تبدیل کرده است.

تغییر دیدگاه، تغییر عملکرد

برای ایجاد فرهنگ خرید دست‌دوم، به منظور کمک به محیط زیست، گفتن از مزایای خرید دست‌دوم و هشدار درمورد تبعات مصرف‌گرایی کافی نیست. در مورد هر تغییر عملکردی، ایجاد انگیزه‌های تغییر نیاز است. تغییر شکل بازار فروش اجناس دست‌دوم، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در نوع عملکرد مردم نسبت به خرید دست دوم داشته باشد. کافی است تا دو یا سه مغازه‌ی کوچک، اما زیبا و خاص در سطح تهران نیز کمی مطرح بشوند، آنوقت است که تابوی خرید دست‌دوم از بین می‌رود. ذوق و سلیقه از اولین و بهترین راهکارهای تبلیغات موثر هستند. آدم‌ها ذاتا دوست دارند پیرو کارهای درست و بدون آسیب باشند. اما گاهی، به دلیل شرم، یا ترس ممکن است دست به چنین کارهایی نزنند. خرید دست‌دوم نیز یکی از همین کارهاست. کافی است فضای بازار خرید دست‌دوم، یک فضای استاندارد زیبا و در شان باشد. همین تغییر دیدگاه کافی است تا عملکرد افراد به سرعت تغییر پیدا کند. خوشبختانه این تغییر بازار در شرایط کنونی می‌تواند منحصر به یک مغازه‌ی فیزیکی نشود. فضای خرید و فروش دست‌دومی اجناس می‌تواند یک اپلیکیشن مهیج با عکس‌های گرافیکی دلپذیر باشد.

تغییر دیدگاه مردم

در دوران ما، با توجه به اهمیت تغییر شکل خرید مردم برای مقابله با مصرف‌گرایی، هشدار ممکن است نتیجه‌ی عکس به همراه داشته باشد. در حالی که کافی است فرهنگ تغییر خوشایند و دلچسب به نظر برسد. ایجاد فضاهای فیزیکی و مجازی مناسب و زیبا برای خرید و فروش اجناس دست‌دوم، آن مطلوبیت کافی برای این خرید و فروش‌ها را ایجاد خواهد کرد. در چنین شرایطی، حتی ایجاد شوروم‌های وینتاژ، رترو و یا دست دوم در مراکز خرید برند و معتبر می‌تواند کمی از دیدگاه عموم را نسبت به خرید دست‌دوم تغییر بدهد.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.