خانه شمالی بخریم یا خانه جنوبی؟

Rate this post

حتما تاکنون اصطلاح خانه شمالی و خانه جنوبی به گوشتان خورده است. در واقع یکی از ویژگی‌هایی که در اکثر خانه‌ها وجود دارد، شمالی یا جنوبی بودن آن است و همین موضوع می‌تواند به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها، هنگام خرید یا اجاره خانه تبدیل شود. با این حال بسیاری از ما تفاوت‌های خانه شمالی و جنوبی را نمی‌شناسیم و هنگامی که وقت خرید خانه می‌رسد، نمی‌دانیم که باید خانه شمالی بخریم یا خانه جنوبی؟!

اگر شما نیز فرق بین خانه شمالی و جنوبی را به‌خوبی نمی‌دانید نگران نباشید، زیرا در این مقاله از شیپور همه چیز در مورد خانه شمالی و جنوبی را برای شما آماده کرده‌ایم. با ما همراه باشید تا در مورد ویژگی‌های خانه‌های شمالی و جنوبی بیشتر بدانید.

تفاوت‌های خانه شمالی با جنوبی

بسیاری از افراد، تنها تفاوت خانه شمالی و جنوبی را در میزان نورگیر بودن آن‌ها می‌دانند، اما تفاوت‌های خانه شمالی و جنوبی به همین یک مورد خلاصه نمی‌شود. علاوه بر این، همین اختلاف نور دریافتی در خانه‌‌های شمالی و جنوبی، تفاوت‌های دیگری را نیز موجب می‌شود که می‌تواند در زندگی ساکنین آن‌ها تاثیرگذار باشد. در ادامه به صورت جدا به معرفی خانه شمالی و جنوبی پرداخته و ویژگی‌های مختلف آن‌ها را مرور می‌کنیم.

 

خانه شمالی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خانه‌ های شمالیپیش از هرچیزی باید بدانیم منظور از خانه شمالی چیست. به خانه‌هایی که درسمت شمالی کوچه یا خیابان واقع شده‌اند و برای ورود به آن‌ها باید ابتدا از حیاط عبور کرد، خانه شمالی گفته می‌شود. در واقع قرار گرفتن ساختمان بعد از حیاط، مهمترین ویژگی خانه شمالی محسوب می‌شود و همین ویژگی باعث ایجاد تفاوت‌هایی با خانه جنوبی می‌شود. در ادامه به سایر ویژگی‌های خانه شمالی اشاره کرده‌ایم:

  • حیاط

به دلیل قرار گرفتن حیاط در جلو ساختمان، برای ورود به خانه باید از آن گذر کرد. این ویژگی در برخی موارد کارامد و مفید است، برای مثال اگر قصد ملاقات کسی را داشته باشید که به درب منزل شما مراجعه کرده است، مجبور نخواهید بود او را در خانه خود بپذیرید و می‌توانید در حیاط او را ملاقات کنید. علاوه بر این، بر خلاف ساختمآن‌های جنوبی تمام ساکنین ساختمان می‌توانند به حیاط دسترسی داشته باشند و این یکی از مهمترین مزایای خانه شمالی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که در برخی موارد و بخصوص در خانه‌های شمالی فاقد پارکینگ، ساکنین این خانه‌ها از حیاط به عنوان محل پارک خودرو استفاده می‌کنند.

  • نورگیر بودن

یکی از مشکلات خانه‌های شمالی، نورگیر بودن آن‌هاست. خانه‌های شمالی از یک طرف به حیاط خود و از طرف دیگر به ساختمان مجاور متصل هستند، برای همین در صورت وجود بیش از یک واحد در هر طبقه، فقط واحدهای رو به حیاط از نور مناسب برخوردار خواهند بود و واحدهای سمت دیگر ساختمان نمی‌توانند به نور طبیعی کافی دسترسی داشته باشند.

  • امنیت

در مورد امنیت خانه‌های شمالی نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی معتقدند به دلیل اینکه پنجره‌های بزرگ رو به حیاط، از خیابان قابل رویت هستند، رفت‌ و آمد و حضور ساکنین خانه مشهود است و به همین دلیل احتمال وقوع سرقت پایین خواهد بود، اما باید توجه داشت که همین موضوع در هنگام غیاب ساکنین می‌تواند ساختمان را به هدف خوبی برای سرقت تبدیل کند. علاوه بر این، در خانه شمالی، کنترل کمتری بر رفت و آمد به حیاط وجود دارد و از آنجایی که دیوارهای حیاط و حتی حفاظ‌های روی آن‌ها برای بسیاری از سارقین مانع بزرگی به حساب نمی‌آید، حیاط خانه شمالی ممکن است ورود سارقین به دیگر بخش‌های ساختمان را تسهیل نماید.

خانه جنوبی چه ویژگی‌هایی دارد؟

خانه جنوبیاحتمالا با خواندن توضیحاتی که پیش‌تر ارائه شد، اکنون می‌دانید که خانه جنوبی چیست. خانه جنوبی به خانه‌هایی گفته می‌شود که در سمت جنوبی کوچه یا خیابان قرار گرفته‌اند و درب ورودی آن‌ها مستقیما به ساختمان باز می‌شود. حیاط خانه‌های جنوبی در پشت ساختمان واقع شده است و به خیابان یا کوچه دسترسی ندارد. حال که با مفهوم خانه جنوبی نیز آشنا شده‌اید، در ادامه به معرفی ویژگی‌های آن می‌پردازیم:

  • حیاط

از آنجایی که حیاط خانه‌های جنوبی در پشت ساختمان قرار می‌گیرد، معمولا بهره‌برداری از حیاط در اختیار ساکنین طبقه پایین است. از همین رو حیاط خانه جنوبی به فضایی اختصاصی و خلوت تبدیل می‌شود. این ویژگی برای ساکنین طبقه پایین یک مزیت و برای بقیه طبقات یکی از معایب خانه جنوبی محسوب می‌شود.

  • نورگیر بودن

بر خلاف شرایطی که در مورد خانه شمالی ذکر کردیم، در خانه‌های جنوبی مشکلی در برخورداری از نور طبیعی وجود ندارد و پنجره‌های بخش شمالی ساختمان از کوچه یا خیابان و پنجره‌های رو به حیاط نیز از سمت جنوب نور خوبی را دریافت می‌کنند. بنابراین تمامی واحدهای ساختمان جنوبی می‌توانند میزان لازم از نور طبیعی برخوردار باشند.

  • امنیت

در خانه‌های جنوبی به دلیل اینکه ساختمان در مجاورت خیابان یا کوچه قرار دارد، می‌توان گفت امنیت خانه نیز بیشتر است، چرا که ورود از طریق پنجره‌ها بخصوص در طبقات بالا برای سارقین بسیار دشوار است. از طرفی در بیشتر ساختمآن‌های جنوبی، خانه‌های مجاور در اطراف حیاط قرار گرفته‌اند، لذا نگرانی زیادی در مورد ورود سارقین به حیاط نیز وجود ندارد.

کلام آخر

خانه شمالی و خانه جنوبی هر یک از مزایا و معایبی برخوردارند که انتخاب یکی از آن‌ها نیازمند آگاهی از ویژگی‌های هرکدام و همچنین سنجیدن شرایط و اولویت‌های شما است. در پایان امیدواریم با مطالعه نکات مثبت و منفی خانه شمالی و جنوبی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، توانسته باشیم شما را در تصمیم‌گیری بهتر یاری کنیم.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.