خودروهای محبوبی که دیگر ارزش خرید ندارند!

5/5 - (3 امتیاز)

از زمان ورود اولین خودرو به بازار کشور تا به امروز، بیش از 119 سال است که ایرانیان با مفهوم خودرو آشنا شده‌اند.  برخی از خودروهایی که از گذشته تاکنون به ایران وارد شده‌اند برای ما بسیار خاطره‌ساز هستند، مانند پیکان. برخی دیگر از خودروها نیز با همان شمایل اولیه هنوز روی خط تولید قرار دارند، مانند نیسان جونیور یا همان نیسان آبی خودمان.

اوایل دهه هشتاد شمسی را می‌توان سرآغاز واردات و به نوعی دوره شکوفایی خودروهای مدرن در ایران دانست. در این دهه خودروهای زیادی به بازار ایران وارد شدند و توانستند فروش موفقی را تجربه کنند، اما این خودروها پس از مدتی به دلایل مختلف از خط تولید کنار رفتند؛ البته نمونه‌های دست دوم این خودروها هنوز در بازار کشور وجود دارند، اما به دلایلی همچون دسترسی سخت به قطعات یدکی و ارزش خرید کم بهتر است به سراغ آن‌ها نروید. در این مقاله از وبلاگ شیپور می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به خودروهایی که روزی در ایران محبوبیت فراوان داشتند، اما هم‌اکنون به دلایل متعددی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم ارزش خرید چندانی ندارند. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پروتون جن2

شرکت پروتون مالزی در سال 2004 خودرو جن2 را به بازار عرضه کرد و عرضه آن را تا سال 2012 ادامه داد. این خودرو در سال 2007 توسط شرکت زاگرس خودرو به صورت مونتاژی به ایران راه یافت، اما جن2 در بازار ایران عمر کوتاهی داشت و تنها یکسال بعد مونتاژ آن متوقف گردید. پروتون جن2 به یک پیشرانه 1.6 لیتری مجهز بود که می‌توانست 110 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک و 5 سرعته دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده بود.

ضعف‌های اساسی شرکت زاگرس خودرو در عرضه پروتون جن2 و خدمات پس از فروش بسیار ضعیف باعث شدند تا این خودرو مالزیایی هرگز نتواند در بازار کشور موفق باشد. همچنین پروتون جن2 دقیقا در همان زمانی وارد بازار ایران شد که سیتروئن زانتیا با آن ظاهر دلربا و پیشرانه قدرتمند در حال فتح بازار داخلی بود. در رنج قیمتی پروتون جن2 هم‌اکنون خرید پژو 206 تیپ 2 گزینه منطقی‌تری است.

سیتروئن زانتیا

زانتیا قطعا یکی از ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین خودروهایی است که به بازار ایران وارد شده و هنوز هم طرفداران متعصب خاص خود را دارد. این خودرو در حد فاصل سال‌های 1993 تا 2003 به تولید می‌رسید و در اوایل دهه هشتاد به بازار ایران آمد. سیتروئن زانتیا در نمونه‌های 1.8 و 2 لیتری و در چند تیپ در ایران مونتاژ شد و توانست به فروش بسیار موفقی دست یابد. آخرین نمونه‌های زانتیا در سال 1389 وارد بازار شدند.

سیتروئن زانتیا علی رغم مزایایی همچون کیفیت بالا، پیشرانه قدرتمند در نمونه 2 لیتری و کیفیت سواری بسیار خوب، اما هم اکنون به نوعی ارزش خرید خود را از دست داده و در رده قیمتی آن بهتر است به سراغ دیگر گزینه‌های موجود در بازار بروید که بازار دست دومشان پررونق‌تر است، طراحی جذاب‌تری دارند و آپشن‌های بیشتری را در خود می‌بینند. پژو پارس و سمند سورن از جمله خودروهایی هستند که در رنج قیمتی سیتروئن زانتیا می‌توانید در بازار کشور خریداری کنید.

هیوندای ورنا

هیوندای ورنا یکی از اولین محصولاتی است که حاصل همکاری کرمان‌ موتور با کره‌ای‌ها محسوب می‌شود و از سال 1383 تا 1389 در نسخه‌های دنده دستی و اتوماتیک به بازار ایران عرضه می‌شد. این خودرو در زمان خود یکی از بهترین گزینه‌ها در رده خودروهای اقتصادی بود و حتی توانست فروش نسبتا خوبی نیز در بازار کشور داشته باشد. کیفیت ساخت خوب، استهلاک پایین و سواری و هندلینگ مناسب از جمله مزایای هیوندای ورنا هستند.

هیوندای ورنا بعدها از خط تولید هیوندای خارج و مدل اکسنت جایگزین آن شد که این مدل نیز به بازار ایران وارد شده است. هیوندای ورنا از معایبی همچون کمبود قطعات یدکی، بازار دست دوم نامناسب و ضعف آپشن برخوردار است و هم اکنون می‌توان ارزش خرید پایینی را برای آن در نظر گرفت. در رده قیمتی ورنا بهتر است به سراغ پژو پارس، سمند، سمند سورن یا پژو 206 صندوقدار بروید. پژو 206 تیپ 5 نیز گزینه مناسب دیگری است که در این رنج قیمتی پیش روی شما قرار دارد.

دوو سیلو

شرکت خودروسازی دوو که روزگاری یکی از پیشتازان صنعت خودروسازی جهان محسوب می‌شد، محصولاتی همچون سیلو، ماتیز، اسپرو و ریسر را روانه بازار ایران کرد که البته مدل‌های سیلو و ماتیز بیشتر از سایرین شناخته شدند. دوو سیلو در حد فاصل سال‌های 1376 تا 1383 توسط کرمان موتور مونتاژ می‌شد و توانست به آمار فروش بسیار موفقی نیز دست پیدا کند. دوو سیلو اما هم اکنون بیش از 15 سال است که از خط تولید کنار رفته و حتی دیگر شرکت خودروسازی به نام دوو وجود خارجی ندارد؛ بنابراین به دلایلی همچون دسترسی سخت به قطعات یدکی و بازار دست دوم نامناسب در این رنج قیمتی بهتر است به سراغ خانواده پراید بروید.

فولکس گل

کرمان موتور که روزی فولکس واگن آلمان را مونتاژ می‌کرد و هم اکنون مونتاژکار چینی‌ها شده، در سال 1384 محصول فولکس گل را به بازار ایران عرضه کرد و آن را تا سال 1389 روی خط مونتاژ نگه داشت. فولکس واگن گل به دلیل مزایایی همچون طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا و پیشرانه قدرتمند در مدت زمان کوتاهی توانست محبوبیت بالایی به دست بیاورد و در زمان خود به یکی از پرفروش‌ترین هاچبک‌های بازار کشور تبدیل شود، اما سالیان زیادی است که فولکس گل از روی خط تولید به پایین کشیده شده و فقط می‌توانید به سراغ نمونه‌های دست دوم آن در بازار بروید که از معایبی همچون دسترسی سخت به قطعات یدکی برخوردار است؛ بنابراین در این رنج قیمت پیشنهاد می‌کنیم سراغی از تیبا 2 یا نمونه‌های کم کارکرد پژو 206 تیپ 2 بگیرید.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.