راهنمای خرید خانه در تهران

3.3/5 - (9 امتیاز)

اگر از دغدغه قیمت‌های نجومی خانه در تهران جان سالم به در ببرید، غول بعدی پیدا کردن یک خانه با شرایط مناسب و استاندارد است که دست کمی از غول مرحله قبل ندارد. برای خرید خانه در کلان شهر تهران با وجود وسعتی بالا و دامنه قیمتی گسترده‌ای که دارد،  در نظر گرفتن نکات زیر ضروری است، چر ا که می‌تواند از ضررهای مالی خریدار جلوگیری کرده و سود حداکثری را شامل حال او کند.
اگر قصد خرید خانه در تهران را دارید و نمی‌دانید در نظر گرفتن چه نکات متفرقه‌ای لازم است، با این مقاله از شیپور همراه باشید.

کدام محله را زیر نظر دارید؟

قبل از هر اقدامی، باید تکلیف محله مناسب برای خرید خانه را روشن کنید. هرچند انتخاب محله و منطقه برای خرید خانه در تهران به شدت وابسته به بودجه خریدار است، اما در نظر گرفتن فاکتورهای دیگری مثل دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی، رشد قیمت ملک در آن منطقه، آب و هوا، نزدیک بودن به مناطق زوج و فرد، نزدیکی به محل کار و قدیمی یا نوساز بودن بافت محله نیز می‌تواند در تصمیم‌گیری شما موثر باشد.
اگر بتوانید خانه‌ای بخرید که پیشرفت و رشد قیمت آن بالا باشد از جنبه سرمایه‌گذاری سود کرده‌اید، اما توجه محض به این نکته ممکن است روند زندگیتان را دچار برخی مشکلات دیگر نماید.

چه انتظاری از امکانات خانه دارید؟

قبل از این که درگیر گشت و گذار بین بنگاه‌های املاک شوید، در مورد امکانات مورد انتظار خود از خانه‌تان به تفاهم برسید. به چند اتاق خواب نیاز دارید؟ خانه شمالی می‌خواهید یا جنوبی؟ داشتن بالکن برایتان مهم است یا نه؟ اصلا تمایلی به سکونت در آپارتمان دارید یا خانه ویلایی را ترجیح می‌دهید؟
در نهایت بهتر است به جمع بندی قابل قبولی از انتظارات خود رسیده و سپس به دنبال خانه مد نظر خود از طریق بنگاه‌های املاک بگردید.

آیا سن بنا واقعا مهم است؟

هم بله، هم خیر!
همه چیز بستگی به شما دارد! با این که خانه‌های با سن بنای بالا قیمت‌های مناسب‌تری دارند، ولی به واسطه مشکلاتی که برای ساکنان ایجاد می‌کنند، کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرند. ساختمان‌های قدیمی کمی فرسوده شده و نیاز به رسیدگی و بازسازی دارند؛ به عنوان مثال ممکن است مجبور شوید خانه را نقاشی کنید یا شیرآلات و کابینت‌ها را تعویض نمایید. پس اگر تمایل ندارید پس از خرید خانه در تهران، درگیر فرآیند بازسازی شوید، بهتر است به دنبال خرید ساختمان نوساز در تهران باشید.

آیا خرید خانه زمان خاصی دارد؟

آیا تا به حال عبارت «فصل اسباب کشی‌ها» به گوشتان خورده است؟ فصل اسباب کشی، همان زمان مناسب خرید خانه است. اغلب خانواده‌ها در تعطیلات تابستان برای جابجایی خانه خود اقدام می‌کنند. در واقع این فصل، همان فصلی است که تعداد خانه‌های خالی به حداکثر میزان خود می‌رسد. بعد از فصل تابستان، در فصل بهار نیز جابجایی و نقل مکان‌های زیادی صورت می‌گیرد. پس خرید خانه در تهران در این فصول دست شما را برای انتخاب بازتر می‌گذارد.

توجه به تجهیزات داخلی خانه اهمیت دارد؟

در صورتی که قرار است تمام بودجه خود را برای خرید خانه هزینه کنید، بهتر است دقت کافی به تجهیزات داخلی خانه داشته باشید. آبگرمکن، کولر، کابینت‌ها، دیوارها، شیرآلات و دیگر تجهیزات مشابه را باید زیر ذره‌بین قرار دهید تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنید و مجبور به پرداخت هزینه اضافی نباشید.
البته اگر بودجه مورد نیاز برای تعمیرات و بازسازی منزل را در دسترس دارید و از لحاظ مالی در مضیقه نیستید، توجه به تجهیزات داخلی آپارتمان چندان اهمیتی ندارد.

کنتور مجزا یا اشتراکی؟

مطمئن باشید داشتن کنتور مجزا برای آب، برق و گاز یک مزیت چشمگیر خانه به شمار می‌رود. اگر به دنبال خرید خانه‌ در تهران هستید و نمی‌دانید کدام آپارتمان ارزشمندتر است، به دنبال آپارتمانی باشید که حداقل کنتورهای مجزا داشته باشد. قبل از بازدید از منزل، این مورد را از مشاور املاک جویا شوید.

آیا داشتن پارکینگ و انباری لازم است؟

شاید تحت شرایطی راضی شوید که آپارتمانی بدون پارکینگ و انباری بخرید، اما مطمئن باشید دیر یا زود موجی از پشیمانی گریبانگیرتان خواهد شد. پارکینگ و انباری آرامش خاطر شما را فراهم کرده و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رفاهی خانه به حساب می‌آید. بهتر است از داشتن این امکانات چشم‌پوشی نکنید.

مشخصات فنی و ایمنی خانه شامل چه مواردی است؟

زندگی در کلان شهرها و خرید خانه در تهران به اندازه کافی چالش برانگیز است، بنابراین پیشنهاد می‌شود المان‌های فنی و ایمنی ساختمان را جدی بگیرید تا آسایش شما خدشه دار نشود.
سیستم اطفای حریق، ساختار ضد زلزله و شیشه‌های عایق صدا و گرما از مهم‌ترین ویژگی‌های یک ساختمان ایمن با ساخت استاندارد است.

آسانسور برای کدام طبقات مزیت به حساب می‌آید؟

به طور کلی آپارتمان‌های مجهز به آسانسور قیمت‌های بالاتری دارند، اما آسانسور برای ساکنین طبقات بالا ضرورت بیشتری پیدا می‌کند. شاید ابتدای پروسه خرید خانه در تهران تحت شرایط خاصی (از جمله قیمت‌های نجومی خانه) راضی به خرید واحد آپارتمانی در طبقات بالا شوید اما این رضایت، دوام چندانی نخواهد داشت. چرا که هم تردد از پله‌ها سخت است و هم فروش واحد آپارتمانی بدون آسانسور حسابی سخت و زمان‌بر خواهد بود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
4 نظرات
  1. فاطمه می گوید

    قیمت خونه همیشه نجومی بوده در تهران و هر کسی با توجه به بودجه خودش انتخاب هاش رو محدود میکنه . الان مثلا با 500 تومن توی تهران کدوم منطقه میشه خونه خرید؟

    1. تولید محتوای شیپور می گوید

      با سلام. دوست عزیز خانه چند متری مد نظرتونه؟

  2. مریم می گوید

    تو تهران که خرید خونه دیگه رویا شده

  3. مهدی می گوید

    به نظر من حتی با بودجه خوب هم احتمال دارد بدون در نظر گرفتن موارد خاص در انتخاب ملک>به ضرر منتهی شویم

    ممنون از اطلاعات جامع و کامل از تیم بزرگ شیپور

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.