شهران، شمالی‌ترین محله غرب تهران!

1.3/5 - (3 امتیاز)

منطقه 5 تهران جزء معدود نقاط تهران است که به دلیل قرارگیری در نزدیکی کوه از آب و هوایی پاک و لطیف برخودار است و افراد زیادی خواهان زندگی در این منطقه هستند. یکی از بهترین محله‌هایی که در منطقه 5 واقع شده محله شهران است.

فلکه اول شهران

این محله با امکانات بالای خود، خیابان‌های پهن و عریض و نیز خانه‌هایی شیک و نقلی؛ جذابیت‌های بصری زیادی به این منطقه بخشیده و از نقاط دنج برای زندگی دور از هیاهوی شهری است. در این مقاله در نظر داریم که این محله دنج و خوش آب و هوا تهران را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

کوهسار شهران

محله شهران تهران کجاست؟

شهران، از محله‌های نسبتا محبوب و مطلوب تهران است که از نظر موقعیت جغرافیایی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می شود. بخش شمالی شهران از جنوب به بزرگراه شهید آبشناسان و بخش جنوبی شهران به بزرگراه همت محدود می‌شود. در همسایگی این محله پارک جنگلی کوهسار در شمال، جنت‌آباد جنوبی در شرق، بلوار کوهسار در غرب و شهر زیبا در جنوب آن قرار دارد.

تاریخچه شهران

محله شهران در ابتدا به دلیل قرارگیری در نزدیکی روستای تاریخی کن به آب پیک یا باغ پیک مشهور بوده است. در گذشته منطقه کن جزء تفریحگاه‌های خوش آب و هوا و دلپذیر سرمایه داران و درباریان ثروتمند بود که اکثرا خود نیز از مالکان اصلی زمین‌های با ارزش آن بودند. اوایل سلطنت پهلوی دوم زمان جداشدن شهران از روستای کن بود که این خود سرآغاز ساخت وسازهای شهری و تغییر بافت آن شد.

تراکم جمعیت و سطح قیمت خانه‌ها

جمعیت این محله به دلیل شرایط آب و هوایی دلپذیر روز به روز در حال فزونی است. بیشتر ساختمان‌های این منطقه داری بافت نوساز هستند که اکثرا مجتمع‌های آپارتمانی با متراژهای متفاوتی را در خود جای داده است و این خود برای هر قشری از خانواده تهرانی مکانی موردپسند و متناسب با نیازهای مختلف مسکونی آنها محسوب می‌شود.

قیمت خانه در محله‌های شهران شمالی و جنوبی به دلیل آب‌وهوای بهتر و شلوغی کمتر با هم متفاوت هستند. قیمت خانه‌ در شهران شمالی با قیمت هر مترمربع … میلیون تا … میلیون تومان است. در حالی که در شهران جنوبی در مورد واحدهای آپارتمانی قیمت هر مترمربع از … میلیون تومان شروع‌ شده و به … میلیون تومان نیز می‌رسد.

مراکز درمانی

این محله چندین مرکز درمانی و درمانگاه شبانه روزی برای اهالی این ناحیه دارد که توانسته با امکانات مناسب خود پاسخگوی نیازهای آنها باشد. از مهم‌ترین مراکز درمانی این محله می‌توان به کلینیک مهر واقع در ابتدای شهران و درمانگاه شبانه‌روزی صدر واقع در فلکه اول شهران اشاره کرد.

مراکز آموزشی و فرهنگی

محله شهران به دلیل آب و هوای باطراوات خود، محیطی کاملا مناسب برای یادگیری و تدریس در مراکز آموزشی و فرهنگی است. از مراکز آموزشی می‌توان به مدارس عباس حصارکی واقع در شمال شهران، مدرسه دخترانه بهاران و دبیرستان پسرانه کوشیار اشاره کرد.

دبیرستان کوشیار شهران

 

وجود فرهنگسراي معرفت و سراي محله شهران شمالي و جنوبي نقطه قوت و ارزشمند فرهنگی برای محله شهران به حساب می‌آید.

همچنین مؤسسات آموزشی مختلف برای زبان (موسسه زبان سرور و شکوه)، موسیقی (موسسه فرهنگی هنری پژوهان نواندیش، آرین، سکوت و …) برای مشتاقان این حوزه‌ها در دسترس است. از کتابخانه‌های این منطقه هم می‌توان به کتابخانه سرای محله شهران شمالی و نیز شیخ هادی نجم آبادی اشاره کرد.

مراکز تفریحی و ورزشی

لطافت و طراوات هوای شهران جذابیت‌های زیادی برای تفریح و ورزش در فضایی باز فراهم آورده است. از مهم‌ترین اماکن تفریحی و ورزشی شهران می‌توان به بوستان شقایق، بوستان نغمه، بوستان بهار آزادی و نیز پارک کوهسار اشاره کرد.

مجموعه گردشگری کوهسار

در این میان پارک جنگلی کوهسار از آن دسته پارک‌های جذابی است که امکان تماشای تهران از تمام زوایای آن میسر است. این پارک به دلیل قراگیری در ارتفاعات کوهستانی و نیز مکان خلوت و دلنشین، محیطی ایده‌آل برای گذران اوقات فراغت محسوب می‌شود. وجود تفریحات هوایی چون کایت‌سواری، پاراگلایدر و تله کابین و غیره نقطه قوت ارزشمندی برای این منطقه به شمار می‌رود.

بوستان معلم شهران

غذاخور‌ی‌های معروف

از رستوران‌های معروف این محله می‌توان به رستوران باغ آبی اشاره کرد. رستورانی دنج با کلبه‌هایی چوبی و آرامش بخش در جوار رودخانه‌ای باصفا محیطی دلنشین برای دوستداران غذا است. باغ رستوران سنتی شاندیز نیز محیطی باغ مانند را در فضایی باز برای علاقمندان به وجود آورده است.

باغ رستوران شاندیز شهران

اما در این میان رستوران بین المللی شهران به عنوان یکی از رستوران‌های لوکس شهران و با داشتن سقف چوبی جذاب فضایی کاملا متفاوت برای علاقمندان به تجربه محیط و غذاهایی متمایز به فراهم ساخته است.

مراکز خرید اصلی شهران

برای خرید میوه و مایحتاج روزانه می‌توان به تره بار واقع در خیابان دوم شهران و نیز تره‌بار طوقانی اشاره کرد که دسترسی آسان به این مراکز یکی از مزیت‌های این محله به‌ شمار می رود. از پاساژهای بزرگ و شناخته شده این محله می توان از پاساژ سامان واقع در خیابان یکم شهران و پاساژ مهدی واقع در بلوار شهران شمالی نام برد.

پاساژ سامان شهران

مجتمع تجاری شهران نیز از دیگر مراکز مناسب خرید واقع در خيابان شهران جنب فرهنگسراي معرفت است. فروشگاه‌های معروف زنجیره‌ای افق کوروش، جامبو و وین نیز در این محله شعبه دارند.

مراکز دولتی شهران

از مراكز مهم دولتي واقع در اين محله مي‌توان از تصفيه خانه آب شهران در فلكه اول، شهرک او پی جی، نيروگاه برق در بلوار شهران شمالي، انبار نفت در انتهاي شهران، آتش نشاني و مخابرات در خيابان كوهسار نام برد.

مسجدها و تکایای شهران

مسجد جامع امير المؤمنين واقع در شهران شمالي، مسجد قائم آل محمد در شهران جنوبي و مسجد حضرت رسول در بلوار مبعث از مساجد معروف این محله به حساب می آیند.

مسجد قائم آل محمد شهران

در این مساجد و تکایا کلیه مراسم مذهبی از قبیل جشن اعیاد، نمازهای یومیه و عزاداری‌ها برگزار می‌شود.

خیابان‌های مهم شهران

خیابان‌های اصلی این محله عبارتند از بلوار شهران، بزرگراه آب شناسان، بزرگراه باکری، خیابان هاشمی زاده، خیابان نیرو، بلوار کوهسار، بزرگراه نیایش، بزرگراه همت. خیابان طوقانی، قدس، وسک، دره ذرنو و علی قادر یکم از دیگر خیابان های این محله به شمار می‌روند.

دسترسی‌ها

وجود اتوبوس‌هاي بين شهري و تاکسی تا متروي صادقيه و متروي ارم سبز باعث شده تا ساکنین دسترسي راحت تری به این محله داشته باشند و به آسانی به بخش‌های اطراف شهران رفت و آمد کنند. در واقع اتوبان های نيايش، همت و باكري تسهیل کننده‌های سریعی برای دسترسی به این محله محسوب می‌شوند. هرچند نقطه ضعف اصلی این محله دور بودن آن از مرکز است که دسترسی را با مشکل مواجه می‌کند. با این وجود محله شهران هنوز ایستگاه مترو ندارد که در‌ آینده با تکمیل خط شش مترو از این امکان نیز برخوردار خواهد شد.

محدوده ترافیکی شهران

با اینکه محله شهران عمدتا دارای ترافیک نیمه سنگین است اما تردد در این محله در محدوده طرح زوج و فرد یا طرح ترافیک اصلی نیست.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.