مالیات برای افرادی که بیش از یک خودرو دارند!

5/5 - (4 امتیاز)

با توجه به اخبار تازه منتشر شده مصوبه‌ای در حال تصویب است که بر اساس آن مالکان خودروهایی با قیمت بیش از یک میلیارد تومان و افرادی که بیش از یک خودرو دارند، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد .به‌دنبال این مصوبه تمامی افرادی که با هدف کسب سود و دلالی اقدام به خرید خودرو ( بیشتر از یک خودرو ) کرده اند متضرر خواهند شد.

لازم به ذکر است پیش از این مصوبه‌ای به تصویب رسیده بود که براساس آن خودروهایی که بیش از ۳ میلیارد تومان قیمت داشته باشند، باید معادل ۱.۵ درصد قیمت‌شان به‌عنوان مالیات پرداخت کنند .انتشار این مصوبه سبب شده است که تا فعالان بازار و همچنین فروشندگان، خودروی خود را به بازار آورده تا پیش از وضع مالیات جدید بتوانند برای خودروی خود مشتری پیدا کرده و آن را بدون پرداخت مالیات به‌فروش برسانند.

این افزایش عرضه با وجود نبود مشتری کاهش قیمت را به‌دنبال داشته و نوسان قیمتی را در بازار خودرو ایجاد کرده است .امید می‌رود که این موضوع بتواند از مسکوت ماندن سرمایه در گردش بازارهایی همچون بازارهای طلا، سکه، ارز و خودرو جلوگیری کند و سوداگری در این بازارها را کاهش دهد.

کاهش عرضه خودرو صحت دارد؟ علت گرانی‌های اخیر چیست؟

کاهش عرضه خودرو به بازار

مدیرعامل ایران خودرو به‌تازگی در خصوص افزایش قیمت اخیر خودروها توضیح داده است که این افزایش قیمت به دلیل عدم تولید کافی خودروها نیست چراکه ایران خودرو روزانه بیش از ۲ هزار خودرو تولید کرده و به مردم تحویل می‌دهد. این میزان تولید خودرو، خبر از افزایش ۲ برابری نسبت ‌به سال گذشته می‌دهد؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها ریشه در جای دیگری دارد.

برخلاف مسئولین، فعالان بازار نظر دیگری داشته و معتقدند که کاهش عرضه خودرو به بازار در کنار افزایش قیمت ارز طی یک ماه گذشته نقش به‌سزایی در افزایش اخیر قیمت خودروها داشته است. البته نمی‌توان از نقش کلیدی سیاست قیمت‌گذاری دستوری چشم‌پوشی کرد.

افزایش قیمت خودرو

این سیاست‌گذاری پوپولیستی نه تنها ضرر فراوانی را به خودروسازان وارد کرده است، بلکه به‌طور قطع نقش مهم و کلیدی در گرانی‌های اخیر بازار شب عید خودروسازان دارد. سیاست‌گذاری که با وجود اصرار متخصصین مبنی‌بر اشتباه بودن آن همچنان از جانب دولت و وزارت صمت پیاده‌سازی می‌شود.

در طی یک هفته گذشته به‌طور متوسط قیمت خودرو از ۶ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته و خودرویی مانند پراید ۱۱۱ برچسب قیمتی ۶۴ میلیون تومانی را به خود گرفته است. سایر خودروها مانند پراید ۱۳۱ با قیمت ۶۰ میلیون تومان، چانگان با قیمت ۲۳۰ میلیون تومان، استپ‌وی با قیمت ۲۵۵ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک با قیمت ۱۲۲ میلیون تومان و تیبا۲ با قیمت ۷۴ میلیون تومان در بازار داد و ستد می‌شوند.

با آگهی‌های مجازی خرید و فروش خودرو چه کنیم؟

قیمت خودرو

یکی از عللی که گفته می‌شود در گرانی‌های اخیر بازار خودرو نقش داشته آگهی‌های مجازی خرید و فروش خودرو است. عده‌ای از مسئولین معتقدند که این آگهی‌ها با قیمت سازی‌های کاذب سبب افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد می‌شوند و برهمین اساس نیز خواستار توقف ارائه این آگهی‌ها هستند.

اما عده‌ای دیگر این منطق را قبول نداشته و عنوان می‌کنند که در صورت حذف آگهی‌های خرید و فروش خودرو از سایت‌های معتبر دلالان و سوداگران بازار خودرو به سراغ پلت‌فرم‌های مجازی همچون اینستاگرام و تلگرام رفته و دیگر حتی امکان نظارت اندکی نیز که وجود دارد از بین خواهد رفت. همان‌طورکه پیش از این نیز این اتفاق رخ داده و مشخص است سیاست حذف آگهی‌های مجازی خرید و فروش خودرو از سایت‌های مجاز، ناکارآمد است.

سخنگوی اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی راهکار این چالش را شناسایی آگهی‌دهندگان متخلف می‌داند. به‌این‌ترتیب که مسئله احراز هویت در سایت‌های آگهی به صورت کامل اجرا شده و تمامی آگهی‌دهندگان شناسایی شوند. با این کار آگهی‌دهندگان متخلف و افرادی که از شرایط بازار شب عید سواستفاده می‌کنند شناسایی خواهند شد.

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.