مبادله‌ی جهانی لباس‌های دست‌دوم!

Rate this post

مبادله‌ی جهانی لباس‌های دست‌دوم به عنوان یک سیستم صادرات و واردات حرفه‌ای برای حمل و نقل لباس‌های با کیفیتی عمل می‌کند که می‌تواند آن‌ها را به فقرا اهدا کند و یا با اندکی تغییر در کشورهای جهان سوم بفروشد.

دوردنیا در لباس‌های دست‌دوم!

پارچه‌ها زباله‌های زیبایی هستند! اگر نفت، طلای سیاه باشد، پارچه، طلای رنگی و طرح‌دار است! ارزش این دورریزها به ماندگاری آن‌هاست! لباسی که ما بعد از دو یا سه بار پوشیدن دور می‌ریزیم، می‌تواند میهمان تن خیلی‌های دیگر بشود! لباس‌های دورریز تک به تک ما، داستان‌های زیادی را می‌شنود، میهمانی‌ها و قرارهای کاری زیادی می‌رود و آدم‌های مختلفی را می‌بیند. یک لباس دست‌دوم به راحتی یک کتاب سه یا چهار جلدی حرف و خاطره برای گفتن دارد. خاطراتی از دوخته شدن تا دوباره درز گرفته شدن، تا حتی رنگ شدن! خاطراتی که گاهی از مادر تا دختر یک خانواده ادامه پیدا می‌کند و گاهی چندین قاره را در بر می‌گیرد! خاطرات جهانی لباس‌های دست‌دوم!

همه جا اختلاف طبقاتی وجود دارد، حتی در کمد لباس!

آینده‌ی لباس‌هایی که در اروپا و امریکا تولید می‌شوند معمولا مشخص‌تر از خاورمیانه است. لباس‌های مرفهی که صاحبان بسیار فرهیخته‌ای دارند. این لباس‌ها در بازنشستگی و از کار افتادگی به دور دنیا سفر می‌کنند! معمولا، یک لباس با جنسی متوسط که در عراق خریده می‌شود، در بهترین شرایط تا چندین سال میهمان کمد صاحبش است. شاید هم بین خانه، همسایه‌ها و گاهی فامیل دست‌به‌دست بشود. اما، به لطف خدمات حمل‌نقل خیریه‌های جهانی معروفی مثل ارتش رستگاری، لباس‌های تولیدی در امریکا، و اروپا، در دوران دست‌دوم شدن، چمدانشان را به مقصد آسیا، امریکای جنوبی، اروپای شرقی و البته افریقا می‌بندند. کیفیت بالای این لباس‌ها گاهی واقعا باعث می‌شود در کمد لباس جدید، با وجود دست‌دوم بودن، در طبقه‌ی بالاتری از لباس‌های نوی صاحبانشان قرار بگیرند.

کیفیت حرف اول را می‌زند!

مبادله‌ی جهانی لباس‌های دست‌دوم Global Trade of Secondhand Clothing یک فرهنگ بازمانده از تاریخ بلندبالای تجارت لباس‌های دست‌دومی است. تا قرن نوزدهم میلادی، متداول‌ترین راه خرید لباس برای عموم مردم، خرید لباس‌های دست‌دوم در کوچه و بازار بود. تولید انبوه و بالارفتن متوسط درآمد افراد بود که کم‌کم کمک کرد تا عامه‌ی مردم بتوانند لباس نو را در تعداد بالا خریداری کنند. نکته‌ای که حائز اهمیت است زیرا پارچه اصولا کالای لوکس و گرانی به حساب می‌آید. البته اگر از یاد نبریم که لباس‌های پلاستیکی خیلی زود وارد این بازار انبور تولید پوشاک شد و جای لباس‌های با کیفیت و گران را گرفت. در واقع، لباس‌های گران‌تر، که عموما کیفیت بالاتری به دلیل جنس نخ و پارچه‌شان دارند، ماندگارتر و از نظر ورود به بازار دست‌دومی‌ها حائز اهمیت‌تر هستند. کیفیت خرید همه جا حرف اول را میزند. مخصوصا اگر افراد به دنبال خرید لباس دست‌دوم باشند.

گذشته‌ی تاریک، آینده‌ی روشن

اما از تاریخ که بگذریم، موج شدید رجوع دوباره به خرید لباس‌های دست‌دوم دو دلیل عمده دارد. اولی، افول اوضاع اقتصادی در دنیا و کاهش میانگین درآمد مردم. و دومی، مشکلات شدید محیط زیستی. لباس‌های با کیفیت، پوشاکی هستند که نخ مرغوبی دارند و از الیاف طبیعی بافته شده‌اند. تولید جدید چنین پارچه‌های به غیر از گران بودن، آسیب‌های زیادی را نیز به بدنه‌ی محیط‌زیست وارد می‌کند. یعنی تقاضای جهانی برای تولید کیفیت بالاتر، باعث بهره‌برداری ترسناکی از منابع دامی و گیاهی می‌شود. همچنین، همه‌ی افراد در دنیا این حق را دارند که لباس مرغوب به تن کنند. مبادله‌ی جهانی لباس‌های دست‌دوم این امکان را ایجاد می‌کند تا مردم در هر جایی از دنیا، لباس‌های با کیفیت خود را در اختیار خیریه‌ها و سازمان‌های مرتبط قرار بدهند تا این لباس‌ها بعد از بررسی و کمی تغییر و اصلاح و شست‌شو، وارد توزیع عمده شوند. این توزیع از اهدا به فقرا تا فروش را شامل می‌شود. این یعنی با وجود اینکه لباس‌ها در گذشته با بهره‌برداری شدید از منابع طبیعی محیط زیست‌تولید شدند، اما حالا با اندکی اصلاح و تغییر، به چرخه‌ی عرضه و تقاضای تجارت جهانی بازمی‌گردند، اما اینبار بدن کوچکترین آسیبی به بدنه‌ی کره‌ی زمین!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.