محله فاطمی تهران کجاست؟

5/5 - (1 امتیاز)

محله فاطمی یکی از محله‌های واقع در منطقه 6 تهران است. این محله از سمت شمال با بزرگراه کردستان (از خیابان کاج تا تقاطع کارگر شمالی) از سمت جنوب با خیابان فاطمی (تقاطع خیابان کاج جنوبی تا تقاطع خیابان کارگر شمالی) از سمت شرق با خیابان کاج جنوبی و خیابان شهید گمنام و از سمت غرب با خیابان کارگر شمالی (حد فاصل تقاطع بزرگراه کردستان تا تقاطع خیابان فاطمی) محدود می‌شود.

تاریخچه و دلیل نامگذاری فاطمی

در زمان قاجار، ناصرالدین‌شاه تصمیم گرفت به منظور تحول در ساختار شهری، مراقبت از شهر و جلوگیری از حمله غارتگران، دیواری در اطراف محدوده‌ تهران احداث کند. ساخت این دیوار بیش از ده سال طول کشید و دوازده دروازه هم برای ارتباط با بیرون از شهر ساخته شد. دروازه‌ها در آن زمان حد و مرز تهران را مشخص می‌کردند. محله فاطمی در بیرون از حصار شهر و نزدیک دروازه بهجت آباد قرار داشت. دروازه بهجت آباد یکی از دروازه‌های شمالی شهر تهران بود که امکان خروج از تهران و رفت و آمد به سمت شمال شهر و شمیرانات را فراهم می‌کرد. این دروازه برخلاف سایر دروازه‌های شهر تهران کمتر مورد استفاده بازرگانان قرار می‌گرفت و بیشتر مورد استفاده اشراف آن زمان برای رفت و آمد به باغات شخصی و ییلاق شمال تهران واقع می‌شد.

محله فاطمی

 

در دوره‌ پهلوی اول در محدوده‌ اتوبان شهید گمنام اصطبل‌های سلطنتی ساخته شدند و به همین دلیل این منطقه به اسب‌دوانی شهرت پیدا کرد. بین سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۵ شهرسازی در این محدوده آغاز شد و مجتمع گل‌ها جزء اولین بناهایی بود که در این محله ساخته شد و در طی گذشت سال‌ها زمین‌های خالی مابین محله یوسف‌ آباد و امیر آباد نیز توسعه یافت و خیابان‌های متعددی نظیر فاطمی، مطهری و شکل گرفت. البته در سال‌های قبل از انقلاب خیابان فاطمی به نام‌های ایران‌نوین، سازمان آب و آریامهر شناخته می‌شد ولی بعد از انقلاب، به پاس زحمات و وفاداکاری‌های دکتر حسین فاطمی، از اعضای جبهه ملی و وزیر خارجه کابینه دکتر مصدق، فاطمی نام گرفت. اکنون نام محله نیز از همین خیابان اقتباس شده است. میدان فاطمی نیز یکی از اصلی‌ترین نمادهای این محله است. در حال حاضر در تابلوهای شناسایی شهرداری نام میدان فاطمی به میدان جهاد تغییر داده شده است ولی نام فاطمی بین تهرانی‌ها مصطلح‌تر است. علت این نام‌گذاری به ساختمان شیشه‌ای بلندی بازمی‌گردد که در ضلع شرقی میدان قرار گرفته است. ساختمانی که پیش از این به جهاد سازندگی اختصاص داشت، ولی اکنون بخشی از مجموعه‌ی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود. 

بسیاری خیابان فاطمی را علاوه بر تعدد ادارات دولتی و خصوصی، به خیابانی که ساختمان وزارت کشور در آن واقع‌ شده، می‌شناسند. تالار نام‌آشنای وزارت کشور که یادآور لحظات پرشکوه فرهنگی هست نیز در همین محله قرار دارد. این محله جزو نخستین محله‌هایی است که در زمان رضا شاه برای توسعه طرح‌های عمرانی انتخاب شد. وقتی وارد خیابان‌های و کوچه‌های این محله می‌شوید آثار طرح‌های مدرنی که ۵۰ سال پیش برای خانه‌های ویلایی استفاده می‌شد، را به وضوح  مشاهده می‌کنید.

تراکم جمعیت و سطح قیمت خانه‌ها در فاطمی

محله فاطمی با مساحت ۸۶۰ هزار متر مربع، جمعیتی در حدود ۱۸ هزار نفر را در خود جای داده است که اغلب آن‌ها در مرکز این محله ساکن هستند. اگرچه در سال‌های اخیر بسیاری از خانه‌های زیبا و قدیمی تبدیل به آپارتمان‌های اداری و چندطبقه شده‌اند، اما هنوز هم خانه‌های ویلایی در این محله بسیار است. در این محله می‌توان آپارتمان‌هایی با قدمت زیاد و متراژ کم نیز پیدا کرد. قدمت اکثر خانه‌های قدیمی این محله به بیش از ۴۰ سال می‌رسد که همچنان زیبایی ظاهری خود را حفظ کرده‌اند. 

مراکز بهداشتی و درمانی فاطمی

از مراکز درمانی مهم در محدوده محله فاطمی کلینیک ویژه بیمارستان شریعتی، ساختمان پزشکان جامی، کلینیک آلرژی صبا، کلینیک روانشناسی معاصر و چندین مرکز دندانپزشکی از جمله مهران، امیرآباد، سینا و هستند. بیمارستان شهرام واقع در میدان فاطمی نیز نیازهای درمانی ساکنان محل را تأمین می‌کند. 

بیمارستان شهرام فاطمی

همچنین محله فاطمی به دلیل موقعیت خود به بیمارستان‌های بزرگی چون ساسان، پارس، مرکز قلب امیرآباد و بیمارستان مهر نیز نزدیک است. از داروخانه‌های محله فاطمی می‌توان به داروخانه بهمن واقع در میدان گل‌ها، داروخانه دکتر ایران نوین و درسا واقع در خیابان فاطمی، و داروخانه فردوسی و بیستون در میدان فاطمی اشاره نمود. 

مراکز آموزشی و فرهنگی

محله فاطمی از لحاظ آموزشی در وضعیت خوبی قرار دارد و بسیاری از مدارس دولتی و غیر دولتی در تمامی مقاطع در این محله واقع شده‌اند. همچنین موسسه گویش اندیشان تندرو و مدرسه زبان یاسمین از جمله آموزشگاه‌های زبان این محله هستند. موسیقی نغمه مهر، سبکبال، دریا، خنیاگر پارسی و فاخته نیز از آموزشگاه‌های موسیقی این محله به شمار می‌روند. این محله دسترسی خوبی به دانشکده هنر و معماری پارس، دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دارد. 

مراکز تفریحی و ورزشی فاطمی

تالار وزارت کشور با ظرفیتی بالغ بر ۳ هزار نفر، برگزارکننده‌ کنسرت‌ها و تئاترهای متعددی است. بوستان اقاقی‌ها واقع در خیابان اعتماد زاده و پارک گل‌ها واقع در خیابان نوید دو پارک محلی هستند که برای گذران اوقات فراغت و بازی و تفریح کودکان مکان‌های مناسبی هستند. 

به طور کلی، محله فاطمی تهران دارای امکانات ورزشی و پارک‌های عمومی خوبی است که می‌تواند برای افرادی که به دنبال فعالیت‌های ورزشی و تفریحی در فضاهای باز هستند، مناسب باشد. سالن ورزشی شهید مطهری در محله فاطمی واقع شده است و دارای امکانات ورزشی مختلفی مانند استخر، سالن فوتبال و بسکتبال، و سالن ورزش‌های همگانی است. 

مراکز تفریحی ورزشی فاطمی

تعداد کافه‌ها در محله فاطمی نیز زیاد و پاتوق بسیاری برای لحظه‌ای درنگ و لذت از زندگی هستند. ضلع شمالی پارک لاله و موزه فرش ایران در مجاورت خیابان فاطمی قرارگرفته است. روزانه گردشگران بسیاری برای بازدید و تفریح به این موزه و پارک مراجعه می‌کنند. پارک شهریار هم در محله فاطمی واقع شده است و دارای فضاهای سبز، پیاده‌روها، محوطه‌های بازی کودکان و ورزشگاه مجهز است. 

ساختمان‌های فرهنگی گردشگری مانند موزه فرش ایران، هتل بین‌المللی لاله، تالار و تئاتر فرهنگ و هنر، تالار و تئاتر امام خمینی(ره)، مرکز تولید تئاتر عروسکی و سینما پارک لاله و کتابخانه محلی در این محله واقع شده‌اند. 

مراکز تفریحی فاطمی

مراکز دولتی فاطمی

محله‌ فاطمیاز جمله محلاتی است که تراکم مراکز اداری در آن بسیار بالاست. شاخص‌ترین مرکز اداری ساختمان وزارت کشور است که نرسیده به میدان فاطمی قرار دارد. سازمان آب، مرکز آمار ایران و تالار وزارت کشور، از دیگر مراکز اداری یا شاخص این محله هستند. 

یکی از مهم‌ترین مراکز نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام دژبان کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در خیابان فاطمی قرار دارد. 

مراکز دولتی فاطمی

مراکز خرید اصلی در فاطمی

از مراکز خرید معروف در فاطمی می‌توان به مرکز خرید پرنیان و مرکز خرید لئون در میدان فاطمی، فروشگاه سون تن در خیابان فاطمی، مرکز تجاری چهل ستون و مرکز خرید کامپیوتر و موبایل هدیه اشاره کرد. 

مرکز خرید پرنیان فاطمی

ضمن اینکه تعداد بسیاری زیادی فروشگاه و مغازه محلی در خیابان فاطمی وجود دارند که قادرند تمامی نیازهای ساکنین این محله را برطرف کنند. مرکز خرید پرنیان در ابتدای خیابان شهید گمنام و در شمال غربی میدان فاطمی قرار دارد. این مرکز خرید، تجاری و اداری است و در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد. مرکز خرید پرنیان، ده طبقه دارد و چهل‌ویک مغازه که فروشنده پوشاک، طلا جواهر، آرایشی بهداشتی، کافی شاپ و دیگر مشاغل به شرح زیر هستند. بعلاوه این‌که واحدهای اداری آن شامل موسسهکاریابی، دفاتر بازرگانی و بیمه، آژانس هواپیمایی و است. 

محله فاطمی از لحاظ آموزشی در وضعیت خوبی قرار دارد و بسیاری از مدارس دولتی و غیر دولتی در تمامی مقاطع در این محله واقع شده‌اند. همچنین موسسه گویش اندیشان تندرو و مدرسه زبان یاسمین از جمله آموزشگاه‌های زبان این محله هستند. موسیقی نغمه مهر، سبکبال، دریا، خنیاگر پارسی و فاخته نیز از آموزشگاه‌های موسیقی این محله به شمار می‌روند.

مرکز خرید لئون فاطمی

مرکز خرید لاله که دقیقاً روبروی پارک لاله در خیابان فاطمی است، از شادترین مراکز خرید محلات تهران می‌باشد. برای رسیدن به این مرکز خرید، نیازی به خودروی شخصی ندارید و با اتوبوس می‌توانید به این مرکز برسید. فروشگاه‌های این مرکز اجناسی از قبیل کیف و کفش و لباس و حتی خوراکی‌های بسیار خوشمزه می‌فروشند.

مسجدها و تکایا

در این محله دو مسجد وجود دارد که نام آن‌ها در ادامه آورده شده است: مسجد بیمارستان ۵۰۱ ارتش واقع در خیابان فاطمی غربی و مسجد نور در میدان دکتر فاطمی، خیابان طباطبایی. خالی از لطف نیست بدانید که هر ساله در ایام محرم و سایر مناسبت‌های مذهبی در خیابان فاطمی هیئت‌ها و حسینیه‌هایی به همت اهالی و کسبه محله دایر می‌شود. مسجد نور یکی از مشهورترین مراکز مذهبی تهران است که در این محله قرار گرفته است. مراسم ختم نزدیکان بسیاری از شخصیت‌های سیاسی در مسجد نور برگزار شده است. 

مسجد نور فاطمی

ساختمان‌های مذهبی مانند مسجد نور، مسجد چهارده معصوم، مسجد ریحان، مسجد ابراهیم خلیل، کلیسای کنیسه خراسانی‌ها و مسجد دل‌سوختگان حسین(ع) از دیگر مراکز مذهبی محل هستند. 

غذاخور‌ی‌های معروف فاطمی

رستوران منصور، سیمرغ، گل‌بانو و فست فود کنز برگر از بهترین غذاخوری‌های محله فاطمی هستند. 

خیابان‌های مهم فاطمی

خیابان‌های اصلی مسکونی در محله فاطمی عبارت‌اند از چهل‌ستون، بیستون، جهان مهر، ضلع جنوبی شهید گمنام، خیابان کاج، هشت‌بهشت، پروین اعتصامی، رهی معیری، باباطاهر و بخشی از کارگر شمالی. خیابان دکتر فاطمی که به دلیل وجود ساختمان‌های مهم، از مرکزیت خاصی برخوردار است، جهت شرقی-غربی داشته و از شرق به خیابان ولیعصر و از غرب به خیابان چمران منتهی شده است. چند خیابان مطرح تهران مانند خیابان ولیعصر و خیابان آزادی نیز به محله‌ فاطمی نزدیک هستند.

دسترسی‌های محله فاطمی

محله فاطمی از بهترین محله‌های تهران به لحاظ حمل و نقل عمومی است. به دلیل موقعیت جغرافیایی خیابان فاطمی از طرق بسیاری می‌توان به این خیابان دسترسی داشت. ناوگان اتوبوس‌رانی بی آر تی و ایستگاه مترو در خیابان‌های کارگر و بزرگراه چمران نقش بسیار پر رنگی را در دسترسی این محله به حمل و نقل عمومی دارند. خیابان ولیعصر در شرق این محله از جنوب به شمال و توسط ایستگاه‌های اتوبوس‌های تندرو بی آر تی نواحی شرقی را پوشش می‌دهد. نزدیکی به بزرگراه چمران و جلال آل احمد از غرب و شمال نیز مسیر خوبی را برای دسترسی به این محله فراهم کرده است. 

پارکهای فاطمی

ایستگاه مترو میدان جهاد در ضلع شرقی آن توسط خط ۳ متروی تهران امکان استفاده از خطوط مترو را در این محله ایجاد کرده است.

ایستگاه مترو میدان جهاد در ضلع شرقی آن توسط خط ۳ متروی تهران امکان استفاده از خطوط مترو را در این محله ایجاد کرده است. 

خیابان‌های حجاب ، کارگر شمالی و شهید گمنام نیز برای ساکنین محله فاطمی امکان دسترسی به سایر نقاط شهر را فراهم کرده‌اند. همچنین با کمی فاصله از محله فاطمی می‌توان به اتوبان‌هایی چون حکیم ، همت و حتی رسالت نیز دسترسی داشت. ایستگاه‌های متنوع تاکسی به سایر نقاط شهر ازجمله آریاشهر، آزادی، ونک در محله فاطمی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها به مناطق مختلف شهر می‌توان مراجعه کرد. از جنوب خیابان ولیعصر می‌توانید سوار اتوبوس‌های BRT شوید و سیصد متر نرسیده به میدان فاطمی در ایستگاه فاطمی پیاده شوید. 

از مرکز و جنوب شهر تهران نیز می‌توانید سوار تاکسی شوید و در میدان فاطمی پیاده شوید. همچنین در پایانه‌های تاکسی همه محله‌های تهران، خط تاکسی مستقیم به میدان فاطمی وجود دارد. 

محدوده ترافیکی فاطمی

خیابان فاطمی محدوده ترافیکی دارد و دارای طرح زوج و فرد است و افرادی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند باید حین عبور و مرور به این مسئله توجه کنند. 

فقدان پارکینگ‌های متناسب با نیاز، یکی از نکات مهمی است که باید در به آن توجه شود. محله فاطمی با مشکل جدی برای محل پارک خودروها رو به رو است و تاکنون این مشکل حل نشده است. 

نزدیک‌ترین پمپ بنزین به این محله، پمپ بنزین امیرآباد شمالی است. 

قیمت ملک در محله فاطمی 

فاطمی یکی از مناطق پرجمعیت و پرتردد تهران است و همین موضوع ممکن است باعث شلوغی و سر و صدا در این محله شود. همچنین، به دلیل واقع شدن در مرکز شهر، قیمت مسکن در این منطقه بالاست و از این لحاظ برای سکونت مناسب برای همه افراد مناسب نیست. محله فاطمی تهران جزو مناطق گران‌قیمت تهران از نظر قیمت خانه است. به طوری که قیمت آپارتمان در خیابان فاطمی از سطح متوسط بالاتر است. مجاورت با یوسف آباد و امیرآباد در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نبوده است. بنابراین، اگر شما به دنبال سکونت در محلی با دسترسی آسان به خدمات شهری و در نزدیکی مراکز تجاری و تفریحی هستید، فاطمی می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. اما اگر از آرامش و سکوت بیشتری برای سکونت لذت می‌برید، ممکن است سایر مناطق خارج از مرکز شهر برای شما مناسب‌تر باشد. 

در خیابان فاطمی در حال حاضر قیمت زمین بین 60 تا 110 میلیون متغیر است و شما می‌توانید بسته به بودجه‌ای که دارید، خانه‌هایی با رنج قیمت 4 تا 17 میلیارد پیدا کنید. همان‌طور که می‌دانید که قیمت خانه به عواملی مثل متراژ، سال ساخت، دسترسی به حمل و نقل عمومی وابسته هستند. در مرحله فاطمی نیز خانه‌هایی که در نزدیکی مترو جهاد یا خیابان فاطمی قرار دارند، قیمت بیشتری دارند. در حال حاضر قیمت یک واحد آپارتمان 60 متری در خیابان زرتشت فاطمی، 4 حدود میلیارد و 500 میلیون است. قیمت واحدهای تجاری در این محله نیز بالاست و می‌توان متوسط قیمت 200 میلیون تومان به ازای هر متر را برای واحدهای تجاری این محله در نظر گرفت. 

قیمت ملک در محله فاطمی (بهار 1402) 

مشخصات ملک  قیمت 
110 متر، سه خوابه، ساخت سال 1394، خیابان زرشت غربی، فول امکانات  11/500/000/000 تومان 

 

۱۱۰متر آپارتمان سه خوابه موقعیت اداری – امکانات کامل، ساخت سال 1378  6/700/000/000 تومان 
۱۱۴ متر ۲ خوابه، خیابان هشت بهشت، بازسازی نشده، سال ساخت 1374  8/500/000/000 تومان 
112 متر، 2 خوابه نوساز، طبقه چهارم، خیابان گل‌های شمالی، مصالح درجه یک، سال ساخت 1402  15/550/000/000 تومان 

 

۱۱۲ متر، سه خوابه، پارکینگ، آسانسور، طبقه پنجم، خیابان فاطمی، سال ساخت 1381  12/880/000/000 تومان 

 

نظر شما در مورد این منطقه از شهر تهران چیست؟! دوست دارید در منطقه فاطمه سکونت داشته باشید؟ 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.