همه چیز در مورد موسسه ایمنی Euro Ncap

Rate this post

یورو انکپ یکی از معتبرترین موسسات سنجش امنیت وسایل نقلیه به شمار می‌رود که ستاره‌های ایمنی آن بر دوش هر یک از خودروهای جدید وارد شده به بازار اروپا سنگینی می‌کند. در ادامه قصد داریم شما مخاطبان گرامی را با یوروانکپ (Euro NCAP)، این موسسه معتبر امنیت‌سنجی اتومبیل بیشتر آشنا سازیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

درباره یورو انکپ

برنامه ارزیابی عملکرد ایمنی خودروهای جدید اروپایی یا به اختصار یورو انکپ، در سال ۱۹۹۶ میلادی توسط سازمان جاده‌های سوئد، فدراسیون بین‌المللی اتومبیل و برخی دیگر از سازمان‌ها و دولت‌های اروپایی در شهر لون بلژیک تاسیس شد. یورو انکپ با الهام‌گیری از موسسه امنیت ترافیک بزرگراهی ملی ایالات متحده (NHTS) بنیان‌گذاری گردید.

امروزه بسیاری از کشورها نظیر استرالیا، چین، نیوزلند، آمریکای لاتین و… موسسات مشابهی را درون محدوده مرزهای خود ایجاد کرده‌اند تا به خودروهایی که قرار است در جاده‌های آن کشورها حاضر شوند، ستاره ایمنی اعطا کنند.

درباره یورو انکپ

این موسسات تقریبا آزمایش‌های مشابهی را بر روی خودروها انجام می‌دهند و پس از سنجش میزان مقاومت بخش‌های مختلف بدنه و شاسی و همچنین ارزیابی کارکرد حفاظتی که هربخش برای حفظ امنیت سرنشینان و عابرین پیاده انجام می‌دهد، از یک تا پنج ستاره ایمنی را به خودروی مورد بررسی اعطا خواهند کرد. خودروهایی که هیچ ستاره ایمنی دریافت نکنند، از نظر امنیت سرنشینان و عابرین پیاده کاملا مردود شناخته می‌شوند.

موسسه یورو انکپ نیز بر اساس روال اشاره شده، خودروهایی که در اروپا ساخته می‌شوند و یا قصد ورود به بازار اروپا دارند را از نظر امنیت در موقعیت‌هایی همچون تصادف از روبرو، برخوردهای جانبی، تصادف با تیرهای صلب و… مورد ارزیابی قرار داده و در نهایت به صورت تفکیک شده، مواردی نظیر میزان امنیت سرنشینان بزرگسال، سطح ایمنی سرنشینان خردسال، امنیت عابر پیاده در برخورد با خودرو و نیز سطح کیفی و کمی امکانات ایمنی به کار گرفته شده در خودرو را بر حسب درصد، امتیازدهی می‌کند. امتیاز کلی ایمنی خودرو را نیز همان طور که ذکر شد، بر حسب ستاره ایمنی تا پنج واحد به اطلاع عموم می‌رساند.

 

آشنایی با تست‌های موسسه یورو انکپ

در ادامه شما را با انواع تست تصادف انجام شده در موسسه یورو انکپ آشنا خواهیم کرد:

 

برخورد از جلو با مانع مستحکم و غیر قابل تغییر شکل

برخورد از جلو با مانع مستحکم و غیر قابل تغییر شکل

در این آزمایش خودروی مورد بررسی با سرعت ۶۴ کیلومتر بر ساعت، به مانعی مستحکم با وزن و ساختاری مشابه با خودش برخورد می‌کند. در اینجا مواردی همچون میزان نفوذ بدنه اتومبیل، عملکرد کیسه‌های هوا، میزان ضربات وارده به دامی‌ها (آدمک‌ها)، ایمنی کودکان و نیز فشار وارده از سوی کمربندهای ایمنی به قفسه‌ سینه سرنشینان مورد سنجش قرار می‌گیرد.

تست تصادف از کناره‌ها

تست تصادف از کناره‌ها

در این آزمون یک مانع قابل انعطاف با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت از پهلو به خودروی مورد بررسی برخورد می‌کند تا میزان مقاومت بدنه را از سمت جانبی آن بیازماید و مواردی نظیر استحکام ستون میانی، عملکرد کیسه‌های هوای جانبی-پرده‌ای و میزان جذب انرژی توسط پنل درب‌ها را زیر ذره‌بین متخصصین قرار دهد.

تست تصادف با تیرک‌های عمودی

تست تصادف با تیرک‌های عمودی

در این آزمایش، خودروی مورد بررسی از پهلو با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت به یک میله (تیرک) صلب برخورد می‌کند تا میزان استحکام ستون میانی، عملکرد کیسه‎های هوای جانبی-پرده‌ای و مقاومت سقف ارزیابی شود. بدین طریق می‌توان به عمق ضربه و میزان آسیب‌های وارده به سر راننده و سرنشینان پی‌برد.

تست تصادف با عابر پیاده

تست تصادف با عابر پیاده

 همزمان با آغاز سال ۲۰۰۹ میلادی، موسسه یورو انکپ یک تست جدید را به لیست آزمون‌های خود اضافه کرد که تقریبا ارتباط چندانی با ایمنی افراد حاضر درون خودرو نداشت، بلکه سطح امنیت عابران را در برخورد با خودرو مورد توجه قرار داده بود.

در این تست مواردی همچون برخورد پای عابر پیاده با سپر، برخورد سر کودکان و افراد بزرگسال به کاپوت و شیشه اتومبیل و نیز برخورد بدن عابر پیاده با کاپوت شبیه‌سازی می‌شود. بدین ترتیب شرکت‌های سازنده و به ویژه طراحان بدنه اتومبیل مجاب می‌شوند که موضوع بسیار مهم حفظ امنیت عابرین پیاده را نیز در فرآیند طراحی محصولات خود لحاظ کنند.

تست تصادف از جلو ODB

تست تصادف از جلو ODB

در این تست خودرو با سرعت 64 کیلومتر بر ساعت معادل 40 مایل بر ساعت با یک مانع تغییرشکل‌پذیر برخورد می‌کند. برخلاف تست شماره یک که خودرو با تمام عرض خود به مانع صلب برخورد می‌کرد، در این تست تنها 40% از عرض خودرو (بدون در نظر گرفتن آینه‌های جانبی) با مانع برخورد خواهد کرد؛ در واقع در این جا این مانع نقش خودرو مقابل را ایفا می‌کند.

مهندسین موسسه یوروانکپ با بررسی میزان خسارت وارده به خودرو و همچنین دامی‌ها (آدمک‌هایی که در تست مورد استفاده قرار می‌گیرند) به خوبی می‌توانند مواردی همچون میزان مقاومت ستون‌ A، بخش‌های قدامی خودرو، رکاب خودرو و… را محاسبه نمایند.

 

ستاره‌های ایمنی چه مفهومی را می‌رسانند؟

موسسه یورو انکپ به خودروهای مورد بررسی حداکثر تا ۵ ستاره ایمنی اعطا می‌کند؛ تعدد ستاره‌های ایمنی مفاهیم زیر را در قبال سطح امنیت یک خودرو بیان می‌کنند:

  • پنج ستاره: امنیت خوب در تصادفات – میزان بالای تجهیزات کمکی پیشگیری از تصادف.
  • چهار ستاره: امنیت خوب در تصادفات – فاقد برخی تجهیزات کمکی پیشگیری از تصادف.
  • سه ستاره: سطح ایمنی متوسط به بالا برای سرنشینان- فاقد تجهیزات پیشگیری از تصادف.
  • دو ستاره: امنیت نرمال در تصادفات – فاقد تجهیزات پیشگیری از تصادف.
  • یک ستاره: حداقل امنیت در تصادفات.

 

ایمن‌ترین خودروهای خانوادگی ۲۰۱۹ از نظر یورو انکپ

پنج خودرو ایمن خانوادگی تولید شده در سال ۲۰۱۹، از نظر موسسه یورو انکپ به شرح زیر است:

  1. مرسدس بنز CLA 2019: پنج ستاره ایمنی، میانگین امتیاز 88.25 درصد
  2. مرسدس بنز B-Class 2019: پنج ستاره ایمنی، میانگین امتیاز 84.75 درصد
  3. ب ام و سری 3 مدل 2019: پنج ستاره ایمنی، میانگین امتیاز 86.75 درصد
  4. فورد فوکوس مدل 2019: پنج ستاره ایمنی، میانگین امتیاز 82 درصد
  5. مزدا 3 مدل 2019: پنج ستاره ایمنی، میانگین امتیاز 84.75 درصد
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.