ورود کرونا ممنوع!

4.6/5 - (5 امتیاز)

در روزهای اخیر، کشورمان ایران میزبان یک بیماری همه‌گیر و نسبتا خطرناک شده که در کمال تعجب همه ابعاد زندگی شهروندی را تحت تاثیر قرار داده است. بیماری کرونا یا همان کووید-19 که منشا ویروسی دارد، نه تنها تیتر اخبار ایران؛ بلکه در تمام دنیا خبرساز شده است. مهم‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا، ماندن در خانه و خود قرنطینگی اعلام شده است.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از مبتلا شدن به ویروس کرونا می‌ترسید یا در گروه پرخطر قرار دارید، بد نیست با یادگیری نکات بهداشتی که در ادامه مقاله برایتان بازگو خواهیم کرد، برای جلوگیری از ورود کرونا به خانه اقدام نمایید. با توجه به این که محیط داخلی خانه باید استریل و عاری از ویروس باشد، چگونه از ورود کرونا به منزل خود جلوگیری کنیم؟

روند سرایت ویروس کرونا (کووید-19) به چه صورت است؟

اولین راه‌حل برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، مسدود کردن مسیر سرایت آن است. با این که محققان، ویروس کووید-19 را یک ویروس ضعیف می‌دانند، اما باید اعتراف کنیم انتقال و سرایت این بیماری حیرت همگان را برانگیخته است.

اگر از منشاء اولیه کرونا فاکتور بگیریم، باید بگوییم که کرونا تنها از طریق عطسه، سرفه و ذرات بزاق دهان از انسانی به انسان دیگر منتقل می‌شود. در واقع اگر فرد مبتلا به کرونا مقابل صورت شما عطسه یا سرفه کند، شما نیز از مبتلایان این بیماری خواهید بود، همچنین لمس سطوح آلوده به کرونا نیز می‌تواند دومین و اساسی‌ترین روش سرایت کرونای ووهان باشد. با توجه به این که 80 درصد افراد علائم خفیفی از این بیماری را تجربه می‌کنند، بهتر است پس از این که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا را در خود دیدید، برای جلوگیری از ابتلای دیگر افراد خانواده، بهداشت را رعایت کنید. هنگام عطسه و سرفه از دستمال کاغذی استفاده کرده و توجه داشته باشید که ویروس تا 9 روز روی سطوح صیقلی (مثل شیشه و فلز و پلاستیک) باقی می‌ماند.

علائم بیماری کرونا چیست؟

شباهت علائم بیماری کرونا با آنفولانزا و سرماخوردگی، تشخیص قطعی این بیماری را برای بیمار کمی مشکل کرده است. شایع‌ترین علائم ابتلا به کرونا تب، سرفه‌های خشک و تنگی نفس است، اما فراموش نکنید که ممکن است تا 14 روز بیماری در وجود شما نهفته بماند. اگر اخیرا سفری به مناطق مشکوک داشته‌اید، برای رعایت جوانب احتیاط بهتر است 14 روز خود را در منزل قرنطینه نمایید و در صورت بروز علائم مشکوک، از دیگر اعضای خانه دوری کرده و برای تست تنها به بیمارستان‌ها مراجعه کنید.

راه‌های جلوگیری از ورود کرونا به منزل چیست؟

واقعیت این است که جلوگیری از ورود کرونا به منزل سه گام ساده دارد:

بهداشت، بهداشت و بهداشت!

اگر می‌خواهید خانه‌ای امن و عاری از ویروس کرونا داشته باشید، بهداشت را بیش از پیش رعایت کنید. با توجه به این که همه اعضای خانواده ساعاتی طولانی را در منزل هستند، جلوگیری از ورود کرونا به خانه، یک اصل کلیدی برای مقابله با این بیماری است. برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا، بهتر است در رعایت تمام نکات زیر حساسیت کافی را به خرج دهید:

  • قانون خودقرنطینگی را آغاز کنید. یعنی در خانه بمانید مگر آن که نیاز ضروری به خارج شدن از خانه داشته باشید، پس لازم است حساسیت بیشتری روی بهداشت محیط داخلی خانه به خرج دهید.
  • اگر بنابر ضرورت به بیرون از خانه مراجعه کردید، علاوه بر این که نباید دست‌های خود را به نقاط T صورت بزنید، حتما باید مراقب ورود احتمالی ویروس به منزل خود باشید.
  • پس از ورود به منزل، بدون فوت وقت دست‌ها را 20 ثانیه و با رعایت اصول شستشو، بشویید.

  • بعد از شستن دست‌ها، صورت خود را هم بشویید.
  • شستشوی اهرم شیر آب را فراموش نکنید، چرا که شما با دست‌های آلوده اقدام به باز کردن شیر آب کردید.
  • اگر به دستگیره و کلید و پریز خانه دست زدید، حتما با ضدعفونی کننده (الکل یا آب و وایتکس) آن‌ها را تمیز کنید.
  • اگر از ماسک و دستکش استفاده کردید، آن‌ها را به صورت آزادانه داخل سطل زباله نیندازید. آن‌ها را داخل یک نایلون گذاشته و درب آن را گره بزنید.
  • اگر دستتان به ماسک و دستکش برخورد داشت، شستشوی دست‌های خود را مجددا تکرار کنید.
  • از کیف دستی خود غافل نمانید. اگر کیف چرم دارید، احتمال آلودگی آن به ویروس کرونا و انتقال ویروس به خانه وجود دارد. بهتر است در دوران اپیدمی کرونا از کیف‌های قابل شستشو استفاده کنید، ولی در صورت استفاده از کیف چرمی، تمام بخش‌های آن را تمیز نمایید.
  • یکی از راه های جلوگیری از ورود کرونا به خانه، ضد عفونی کردن تلفن همراه است. تا جای ممکن موبایل خود را بیرون نبرده و داخل منزل بگذارید، در غیر این صورت گوشی موبایلتان نیاز به ضدعفونی دارد.
  • تا اطلاع ثانوی از خریدن مواد خوراکی‌ روباز و انتقال آن به یخچال چشم‌پوشی کنید.
  • چند ماهی رستوران‌گردی و فست‌فود‌گردی را عقب بیندازید.
  • اگر نیاز ضروری به حضور در اجتماعات دارید، استفاده از دستکش، ماسک و عینک طبی را فراموش نکنید. (چشم‌ها نیز یکی از دریچه‌های ورود ویروس کووید 19 به بدن هستند)
  • اخبار شهر خود را پیگیری کنید تا از عمق فاجعه مطلع باشید. در صورتی که شرایط شهر شما بحرانی است، بهتر است پس از مراجعه به خانه برای جلوگیری از ورود کرونا به منزل، به حمام بروید و حتی لباس‌ها را نیز شستشو دهید.
  • از مایع ضدعفونی کننده مخصوص میوه و سبزی برای پاک‌سازی میوه و سبزیجات استفاده نمایید.
  • نان می‌تواند یکی از زنجیره‌های سرایت کرونا باشد. از نانوایی خرید کنید که در رعایت نکات بهداشتی کم‌کاری نکرده باشد. برای رعایت جانب احتیاط، نان را قبل از مصرف به وسیله توستر یا ماکروویو کاملا گرم کنید. (اگر این دستگاه‌ها را ندارید، از ماهیتابه درب‌دار استفاده کنید)
  • تمام نایلون‌های پلاستیکی احتمال آلودگی به کووید 19 را دارند، پس آن‌ها را در یک پلاستیک دیگر جمع آوری کرده و تا 10 روز از آن‌ها استفاده نکنید.
  • سطوح پرخطر نزدیک خانه مانند دکمه آسانسور، دستگیره‌ها، درب‌ها، نرده‌ها و… را با دستمال یا دستکش لمس کنید و گاهی آن‌ها را تمیز نمایید.
  • حواستان به منبع آلوده‌ای مثل سوییچ و کلیدها باشد. کلیدها را با آب گرم و صابون بشویید و سوییچ اتومبیل خود را با الکل ضدعفونی نمایید.
  • در فواصل زمانی کوتاه، تمام سطوح صیقلی داخل خانه را با الکل بالای 60 درصد یا محلول دست‌ساز آب و وایتکس (به ازای یک واحد وایتکس چهار واحد آب) تمیز کنید.
  • اگر خانه شما هم سطح با خیابان بوده و پنجره مستقیم رو به خیابان دارد، تا اطلاع ثانوی برای جلوگیری از ورود کرونا به خانه آن‌ها را ببندید.
  • اگر یکی از اعضای خانواده علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارد، بهتر است چند روزی را دور از دیگر اعضا سپری کند.
  • دستگیره درب‌ها را روزی یک الی دو بار ضد عفونی کنید.
  • هرچند انتقال بیماری کرونا بسیار سریع است، اما کشندگی آن از سوی سازمان بهداشت جهانی 2 درصد اعلام شده است. این آمار را گفتیم تا استرس و اضطراب را کنار بگذارید و قاتل سیستم ایمنی خود نباشید.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
2 نظرات
  1. سمیرا می گوید

    همه ی مواردی که فرمودین درسته ولی واقعا رعایت تمام این نکات فوق العاده سخت و نفس گیره بهترین روش اینه که خودمون رو در خونه قرنطینه کنیم

    1. سعید رنجبر می گوید

      ممنونم از لطف نظر شما، بله باهاتون موافق هستم و واقعا رعایت طولانی مدت تمامی مواردی که ذکر کردیم بسیار سخت هست، اما تا به ثبات رسیدن شرایط مجبور هستیم به خاطر خودمون و خانواده‌هامون در کنار خود قرنطینگی، سعی کنیم که این موارد رو رعایت کنیم.

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.