پارتیشن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

Rate this post

در گذشته ستون‌ها و دیوارهای جدا‌ کننده نقش اصلی را در تفکیک فضای داخلی ساختمان برعهده داشتند؛ در واقع طراحی داخلی اغلب خانه‌ها به گونه‌ای بود که تفکیک فضا در آن‌ها امری ضروری به حساب می‌آمد و به ساکنین اجازه می‌داد، فعالیت‌های مختلفی در هرکدام از این قسمت‌‌ها انجام دهند، اما امروزه با به وجود آمدن ایده‌های جدید و خلاقانه در چیدمان و طراحی ساختمآن‌ها و همچنین تغییر نگاه ما به دکوراسیون داخلی، می‌توان این ضرورت را به گونه‌های دیگری نیز برآورده کرد.

یکی از این راه‌ها استفاده از پارتیشن است؛ پارتیشن در کنار تقسیم فضای داخلی، مزیت‌ها و در نتیجه کاربردهای دیگری نیز دارد. در این مقاله از سایت شیپور در مورد پارتیشن و کاربردهای آن صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین اگر قصد خرید پارتیشن را دارید و یا علاقه‌مند هستید با کاربردهای پارتیشن بیشتر آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

پارتیشن چیست؟

پارتیشن چیست؟

پارتیشن‌ها در واقع جداکننده‌های موقت هستند که جز سازه اصلی ساختمان نبوده و نصب و اجرای آن‌ها نیز به مراتب راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر از ساخت دیوارهای دائمی است. همین موقتی بودن و در بسیاری موارد، قابلیت جابجایی و تغییر پارتیشن باعث شده است که استفاده از آن جذاب‌تر شده و افراد بیشتری به خرید پارتیشن ترغیب شوند. تفکیک خانه با پارتیشن، علاوه بر ایجاد فضاهای مجزا، مزایای دیگری نیز دارد و همین مزیت‌ها پارتیشن را به گزینه مناسبی برای مقاصد مختلف تبدیل کرده‌اند. در ادامه به برخی ویژگی‌های مثبت پارتیشن اشاره می‌کنیم:

 

بهبود جلوه بصری

بهبود جلوه بصریاستفاده از پارتیشن می‌تواند جنبه دکورال نیز داشته باشد. در صورتی که پارتیشن مناسب و هماهنگ با رنگ اتاق خود را انتخاب کنید، می‌توانید جلوه ظاهری خانه را تا حد زیادی بهبود بخشیده و از یکنواختی آن جلوگیری کنید. انواع مختلف پارتیشن در بازار موجود هستند که در این میان پارتیشن چوبی، فلزی و پلاستیکی کاربرد و طرفدار بیشتری دارند. پارتیشن‌ها اگر به درستی و هماهنگ با دیگر المآن‌های دکوراسیون خانه انتخاب شوند، تاثیر زیادی بر زیبایی فضا خواهند داشت. آویزان کردن چند قاب عکس از بدنه پارتیشن نیز گزینه مناسبی برای زیبا کردن فضای خانه به شمار می‌رود.

افزایش حریم خصوصی

از دیگر دلایلی که می‌توان برای استفاده از پارتیشن نام برد، ایجاد یک حریم خصوصی مناسب و حتی داشتن فضایی مجزا برای فعالیت‌های مختلف در یک مکان است. به کار بردن پارتیشن بین تخت خواب و ورودی اتاق، موجب می‌شود فضای استراحت امن‌تر و آرام‌تری داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید بدون نگرانی از دیده شدن توسط میهمانان خود، ساعتی را به استراحت بپردازید. همچنین، می‌توانید بخشی از اتاق خود را با استفاده از پارتیشن جدا کرده و کارهای خصوصی‌تر مثل تعویض لباس و یا رسیدگی به وضعیت ظاهری خود را در آنجا انجام دهید.

ایجاد فضاهای جدید

ایجاد فضاهای جدیدشاید شما هم به فکر داشتن یک اتاق کار در منزل خود افتاده باشید، جایی که بتوانید در آن با راحتی و آرامش بیشتر کار خود را انجام دهید. اما ایجاد یک اتاق جدید مستلزم صرف زمان و هزینه زیادی است و در بسیاری از موارد نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. استفاده از پارتیشن می‌تواند در کمترین زمان با هزینه‌ای بسیار کمتر از ساخت دیوار یا جداکننده‌های دایمی، شما را به هدفی که دارید رسانده و محیط مجزا و آرامی را برایتان فراهم نماید.

کاهش انتقال صدا و نور

با استفاده از پارتیشن می‌توانید تا حدی از انتقال سروصدای بخش‌های دیگر خانه به قسمت مورد نظرتان جلوگیری کنید. استفاده از یک پارتیشن می‌تواند فضایی آرام‌تر برای گفتگو یا مطالعه شما فراهم کند. علاوه بر این، استفاده از پارتیشن غیر شفاف تاثیر بزرگی روی کاهش انتقال نور به فضای مجاور خواهد داشت؛ بنابراین قادر خواهید بود در طول شب و در زمان خواب دیگر اعضای خانه، فعالیت‌های مورد نظر خود را انجام دهید.

تطبیق‌پذیری

تطبیق‌پذیریمدل‌های مختلفی از پارتیشن‌های سیار وجود دارند که می‌توانند در هنگام نیاز مورد استفاده قرار گرفته و پس از آن دوباره جمع شوند. پارتیش‌های تاشو یکی از انواع پارتیشن موقت است که در زمان اندکی آماده استفاده شده و می‌شود و برای بازگرداندن فضای اتاق به حالت قبل نیز زمان بسیار کمی لازم دارند. از همین رو این پارتیشن‌ها برای فضاهایی استفاده از هر دو حالت آن‌ها مد نظر است، گزینه بسیار مناسبی خواهند بود.

 

جمع‌بندی

پارتیشن‌ها گزینه‌های بسیار مناسبی برای تقسیم‌بندی فضای داخلی خانه به شمار می‌روند و با تفکیک فضا می‌توانند ویژگی‌های مثبت دیگری را نیز به خانه اضافه کنند. افزایش حریم خصوصی و کاهش انتقال نور و صدا از جمله مزیت‌های استفاده از پارتیشن محسوب می‌شوند.

پارتیشن‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی ساخته و به بازار عرضه می‌شوند. از این میان می‌توان به پارتیشن‌شیشه‌ای، پارتیشن چوبی، پارتیشن فلزی و پارتیشن پلاستیکی اشاره کرد. اگر کار انتخاب پارتیشن را به درستی و هماهنگ با دیگر المآن‌های خانه خود انجام دهید، می‌توانید نمای ظاهری خانه را نیز بهبود بخشیده و ظاهر مدرن‌تر و جذاب‌تری را برای آن ایجاد کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.