پژو پارس اتوماتیک بخرم یا دنا پلاس

3.2/5 - (17 امتیاز)

پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس دو سدان سایز متوسط شرکت ایران خودرو هستند که با توجه به عدم کفایت کمی و کیفی رقبای  هم‌قیمتشان، به عنوان دو مدل نسبتا گران‌قیمت و تا حدی لوکس به محضر مشتریان ایرانی ارائه می‌شوند.

پارس اتوماتیک و دنا پلاس گرچه در ظاهر هیچ‌گونه شباهتی به یکدیگر ندارند، اما در باطن هر دو فرزند یک پدرخوانده هستند و این پدرخوانده کسی نیست جز پژو ۴۰۵ که حدود 3۰ سال است در جاده‌های کشورمان جولان می‌دهد و کسی هم یارای ایستادن در مقابلش را ندارد.

نمونه اولیه پژو پارس از سال ۱۳۷۹ به عنوان نسخه فیس‌لیفت پژو ۴۰۵، تحت عنوان سفیر و سپس با نام پژو پرشیا به بازار ایران راه یافت و مدتی بعد نام آن به پارس تغییر داده شد. از حوالی سال 1383 تا 1392 نیز پژو پارس اتوماتیک بر روی خط تولید قرار داشت. بعد از وقفه‌ای چندساله، ایران خودرو مجددا تولید این مدل را با اعمال برخی تغییرات داخلی و بهره‌گیری از پیشرانه TU5 و گیربکس اتوماتیک AL4 آغاز کرد.

در سال 1393 ایران خودرو تصمیم به عرضه مدل فیس‌لیفت سمند موسوم به دنا گرفت. حدود 2 سال پس از عرضه دنا، اسب جدید ایران خودرو با تغییرات ظاهری به ویژه در نواحی جانبی مواجه شد و شمایلی جسورانه‌تر به خود گرفت؛ این محصول جدید «دنا پلاس» نام داشت.

اگر فکر خرید پژو پارس اتوماتیک و یا دنا پلاس را در سر می‌پرورانید، با شیپور همراه شوید تا این دو خودرو را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار داده و به شما در اتخاذ تصمیم خرید دنا پلاس یا پژو پارس اتوماتیک یاری کنیم.

طراحی ظاهری و داخلی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس

طراحی ظاهری و داخلی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاسپژو پارس در طی این سال‌ها دستخوش هیچگونه به‌روز رسانی ظاهری قابل توجهی نشده و همان رخسار قدیمی خود را حفظ کرده است؛ بنابراین تقریبا نمی‌توان به نقطه قوت خاصی در طرح بیرونی پژو پارس اتوماتیک اشاره کرد. برخلاف طرح بدنه که گرد کهنگی به وضوح بر چهره‌اش نشسته است، طراحی داخلی پژو پارس اتوماتیک نسبت به گذشته تا حد زیادی دگرگون شده و شاهد کابینی نسبتا زیباتر و به‌روزتر، به ویژه در بخش داشبورد هستیم. همچنین در داخل کابین پژو پارس اتوماتیک با فضایی نسبتا جادار مواجه هستیم، که می‌تواند برای یک خانواده 5 نفره کاملا مناسب باشد.

اما در سوی دیگر میدان دنا پلاس خودنمایی می‌کند که از ظاهر به نسبت مدرن‌تر و پویاتری سود می‌برد. سبک طراحی جوان‌پسندانه این خودرو، کفه ترازو را کاملا به سمت دنا پلاس سوق داده و از این منظر باید آن را برنده رقابت با پژو پارس اتوماتیک دانست.

در فضای داخلی نیز دنا پلاس از شمایل جذابتر و کاملا به‌روز‌تری نفع می‌برد که در قیاس با کابین پژو پارس اتوماتیک، حس خوشایندتری به سرنشینان القا می‌کند. گرچه کیفیت متریال کابین هر دو خودرو تقریبا مشابه بوده و به طور عمده از پلاستیک خشک در شکل‌دهی به فضای داخلی آن‌ها استفاده شده است، اما پلاستیک انعطاف‌پذیر به کار رفته در داشبورد پژو پارس اتوماتیک کمی مرغوب‌تر از پلاستیک کاملا خشک مورد استفاده در داشبورد دنا پلاس به نظر می‌رسد.

آپشن‌ها و امکانات پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس

لیست آپشن‌های پژو پارس اتوماتیک بدین شرح است آینه‌های جانبی برقی راهنمادار، شیشه‌های سولار،  قفل میکروسوییچی درب‌ها، ایموبلایزر، قفل مركزی با سوییچ كنترل از راه دور رادیویی، تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، شیشه بالابر برقی، تریم طرح چوب، جلو آمپر جدید، دماسنج، تهویه اتوماتیک، حسگر عقب.

از جمله تجهیزات دنا پلاس نیز می‌توان به موارد همچون كروز كنترل، تهویه اتوماتیک، چراغ‌ روز، آينه‌هاي جانبي تاشونده ‌برقي، شيشه بالابرهاي برقی،  ايموبيلايزر، هشداردهنده هوشمند ورود غيرمجاز، دوربين ديد عقب، هشداردهنده موانع عقب،  سيستم عيب يابي هوشمند، شيشه‌هاي سولار، سانروف، دماسنج، نمایشگر لمسی به همراه رهياب، تریم طرح چوب، سيستم قطع سوخت خودکار، صندلی راننده و سرنشین برقی 8 حالته اشاره کرد.

با نگاهی کوتاه به لیست مهم‌ترین امکانات و آپشن‌های این دو خودرو، می‌توان به این نتیجه رسید که دنا پلاس نسبت به پژو پارس اتوماتیک از امکانات بروزتر و متنوع‌تری برخوردار است و در واقع دنا پلاس در این بخش نیز به راحتی در مقابل پژو پارس اتوماتیک به پیروزی می‌رسد.

ایمنی و مشخصات فنی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس

با توجه به اینکه هیچ موسسه معتبر بین‌المللی ایمنی پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس را مورد ارزیابی قرار نداده، بنابراین نمی‌توان به طور دقیق درباره امنیت این دو خودرو اظهار نظر کرد؛ اما با توجه به برخورداری هر دو اتومبیل از تجهیزات ایمنی نظیر ترمزهای دیسکی به همراه ABS+EBD و کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی دست ما برای ثبت حداقل نمره قبولی در کارنامه این دو خودروها باز است. البته دنا‌پلاس در تیپ فول (تیپ 2) خود از دو ایربگ جانبی نیز سود می‌برد.

پیشرانه TU5 با قدرت 105 اسب‌بخار و گشتاور 142 نیوتن‌متر، نیروبخش پژو پارس اتوماتیک است. شتاب 0تا 100 پژو پارس برابر 15ثانیه و مصرف سوخت آن معادل 8.2 لیتر در100کیلومتر است و بیشینه سرعت پژو پارس اتوماتیک نیز به 180 کیلومتربرساعت می‌رسد.

پیشرانه EF7 نیز با قدرت 115 اسب‌بخار و گشتاور 155 نیوتن‌متر، قوای محرکه دنا پلاس را تامین می‌کند. شتاب 0 تا 100 دنا پلاس برابر 13.5 ثانیه و مصرف سوخت آن معادل 8 لیتر در 100 کیلومتر است و بیشینه سرعت دنا پلاس نیز به 189 کیلومتربرساعت می‌رسد.

از نظر فنی توان خروجی دنا پلاس کمی بیشتر از پژو پارس بوده و به همین منظور اگر اهل رانندگی‌های تهاجمی و پر سرعت هستید بهتر است اصلا به سراغ پژو پارس نروید، اما در مقابل پژو پارس اتوماتیک نیز برتری‌های مخصوص به خود را دارد. نیروی تولید شده توسط پیشرانه پژو پارس از طریق یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته که با کد AL4 شناخته می‌شود به چرخ‌های جلویی منتقل می‌شود؛ بنابراین هنگام رانندگی با این خودرو لازم نیست که دائما به فکر تعویض دنده یا فشردن پدال کلاچ باشید. این موضوع بزرگ‌ترین مزیت پژو پارس اتوماتیک در مقابل دنا پلاس محسوب می‌شود.

قیمت و شرایط بازار پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس

هم اکنون پژو پارس اتوماتیک و دنا پلاس تیپ یک با قیمت 140 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. در این میان اولین نکته‌ای که می‌تواند در تصمیم‌گیری شما مبنی بر خرید یکی از این خودروها تاثیر بسزایی داشته باشد، این است که آیا یک اتومبیل مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک نیاز دارید یا خیر؟ اگر بله، دیگر جایی برای تردید نیست؛ چرا که دنا پلاس با وجود قیمت بیشتر (در تیپ دو) به گیربکس 5 سرعته دستی مجهز است و به اجبار باید پژو پارس اتوماتیک را انتخاب کنید، اما در صورتی که اصراری بر خرید یک سدان اتوماتیک ندارید، با توجه به ظاهر بسیار جذاب‌تر دنا پلاس، نمای داخلی به‌روزتر آن، برخورداری از امکانات بیشتر و همچنین پیشرانه قدرتمندتر، خرید دنا پلاس می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.پیشنهاد ما به شما برای مشاهده قیمت و خرید و فروش خودرو شیپور است.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.