کدام روغن موتور را انتخاب کنم؟

2.5/5 - (2 امتیاز)

اجزای موجود در پیشرانه خودرو برای روان کار کردن و حرکت در کنار یکدیگر به مایعی به نام روغن موتور نیاز دارند. روغن موتور از جمله مایعات اساسی و حساس در خودرو است که موتور بدون آن امکان فعالیت ندارد؛ همچنین در صورتی که از انواع بی‌کیفیت آن استفاده شود، ضمن کاهش کارایی و بازدهی پیشرانه، آسیب‌هایی جدی نیز به قطعات آن وارد خواهد شد.

بنابراین اگر می‌خواهید خودرویتان آسیب نبیند و شما را به دردسر نیندازد، سعی کنید بهترین روغن موتور موجود در بازار را متناسب با خودرو خود خریداری کنید. در این مقاله از وبلاگ شیپور قصد داریم چند توصیه کلیدی در مورد انتخاب روغن موتو را با شما به اشتراک بگذاریم؛ پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان با ما همراه باشید.

وظیفه روغن موتور در خودرو چیست؟

وظیفه روغن موتور

روغن موتور خودرو وظایف گوناگونی را برعهده دارد و عملکرد آن روی چندین بخش از وسیله نقلیه به صورت مستقیم تاثیرگذار است. اولین و اصلی‌ترین وظیفه هر روغن موتور را می‌توان کاهش اصطکاک و کمک به روان کارکردن موتور دانست. روغن موتور باعث می‌شود که بخش‌های مختلف پیشرانه کمترین اصطکاک و ساییدگی را با یکدیگر داشته باشند و در نهایت به افزایش راندمان و کارایی پیشرانه منتهی می‌شود. یک روغن موتور خوب و باکیفیت می‌تواند مانع از خوردگی و زنگ زدگی قطعات مختلف پیشرانه شود و همچنین ضربات موتور را حین فعالیت کنترل کند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

تمیزکاری قطعات و آب بندی از دیگر وظایفی است که روغن موتور خودرو برعهده دارد. استفاده از روغن‌ موتورهای مرغوب تا حد چشمگیری می‌تواند از رسوب کربن و سایر ذرات مضر در موتور خودرو جلوگیری کرده و مانع از خرابی زودهنگام موتور خودرو شود.

انواع روغن موتور موجود در بازار کدام‌اند و کدام را انتخاب کنیم؟

مدل های مختلف روغن موتور

اگر برای انتخاب و خرید روغن موتور سری به بازار بزنید، با برندها و انواع مختلف آن روبرو خواهید شد که هرکدام در یک سطح قیمتی و با ویژگی‌های خاص آماده هستند تا کارکرد خوب پیشرانه خودرو شما را تضمین کنند؛ البته در این بین نباید از روغن موتورهای تقلبی نیز غافل شد! روغن‌هایی که سودجویان به صورت غیرقانونی و غیراصولی تهیه کرده و با برچسب برندهای معتبر روانه بازار می‌کنند. این مورد بیشتر در بازار روغن موتور خودروهای وارداتی دیده می‌شود؛ بنابراین اگر خودروی خارجی سوار می‌شوید باید روی انتخاب روغن موتور مناسب و اصل حساسیت دوچندان داشته باشید.

به صورت کلی، روغن موتورهای موجود در بازار را می‌توان در انواع فلاشینگ، سنتتیک، نیمه‌ سنتتیک و معدنی طبقه بندی کرد. در ادامه به توضیح هرکدام از این موارد می‌پردازیم:

روغن موتور سنتتیک

روغن موتورهای سنتتیک انواعی از روغن موتورها هستند که برخی مواد شیمیایی مخصوص کارخانه به آن‌ها اضافه شده است تا کیفیت نهایی افزایش یابد. این نوع روغن موتورها نسبت به انواع معمولی دارای برتری‌هایی هستند که مهم‌ترین آن‌ها ویسکوزیته بهتر است که باعث می‌شود موتور خودرو در آب و هوای سرد عملکرد مناسبی داشته باشد و از آسیب رساندن به پیشرانه نیز جلوگیری شود. قیمت روغن‌های سنتتیک نسبت به سایر انواع کمی گران‌تر است، اما اگر به دنبال سلامت خودرو خود هستید باید به سراغ سنتتیک‌ها بروید.

رانندگانی که از روغن‌های سنتتیک استفاده می‌کنند، به دلیل طول عمر بیشتر این نوع روغن‌ها، معمولا در کیلومترهای بالا نیاز به تغییر روغن دارند. کاهش قابل توجه مصرف سوخت، کاهش خورندگی، اصطکاک کمتر و توانایی بالاتر در تحمل فشار و دما از مزایایی هستند که می‌توان برای روغن‌های سنتتیک ذکر کرد؛ البته برای استفاده از این روغن موتورها باید به نوع خودرو و پیشرانه آن نیز توجه داشته باشید. روغن‌ موتورهای سنتتیک با هر پیشرانه‌ای سازگاری ندارند و معمولا سازگاری آن‌ها با پیشرانه خودروهای جدید بیشتر است.

روغن موتور نیمه سنتتیک

این نوع از روغن موتورها را باید حاصل ترکیب انواع معدنی و سنتتیک دانست که ویژگی‌های هر دو را در خود دارند. خواص محافظتی و روانکاری روغن موتور نیمه سنتتیک به اندازه سنتتیک نیست، اما نسبت به روغن موتور معدنی توانایی بیشتری در محافظت از پیشرانه خودرو دارد.

روغن موتور معدنی

روغن موتورهای معدنی به انواع از روغن موتورها گفته می‌شود که بر پایه نفت خام ساخته شده‌اند و برای ما ایرانی‌ها نیز بسیار شناخته شده هستند، زیرا هم اکنون درصد قابل توجهی از بازار روغن موتور کشور در اختیار این نوع است. روغن موتورهای معدنی نسبت به سایر انواع روغن موتور که از آن‌ها نام برده شد دارای توانایی کمتری در محافظت و روانکاری هستند. خودروهای ایرانی معمولا با این نوع روغن موتور سازگارتر‌اند.

روغن موتور فلاشینگ

فلاش موتور

نوع دیگری از روغن موتور نیز وجود دارد که تنها برای شستشو و تمیزکاری پیشرانه و قطعات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع یک مایع شستشوی صنعتی محسوب می‌شود. به دلیل روغن پایه بسیار مرغوب به کار رفته در ساخت و خاصیت ضد کف عالی، از این روغن موتور در فرآیند فلاشینگ موتور استفاده می‌شود. فلاشینگ باید زمانی انجام شود که موتور خودرو به دلیل استفاده از روغن موتور بی کیفیت یا دیر تعویض کردن آن، دچار لجن گرفتگی شده و لازم است تا پاکسازی شود. در صورتی که قصد پاکسازی موتور خودرو را دارید، بهتر است قبل استفاده از روغن موتور اصلی، از انواع فلاشینگ استفاده کنید تا تمامی رسوبات درون موتور تخلیه شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.