یک لایف استایل بدون دورریز، لایف استایل دست دومی‌هاست!

Rate this post

از تغییر کوچک تا دنیای دست دومی‌ها!

تغییر سبک زندگی از بیرون جذاب و از درون بسیار گیج کننده است. ما تقریبا همگی دوست داریم تغییر کنیم اما نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم، چطور شروع کنیم و چه چیزهایی را تغییر بدهیم. برخی تغییرات مشهودند و باید سریع‌تر انجام بگیرند. مثلا، همه‌ی ما می‌دانیم که ورزش کردن و سالم خوردن از ضروری‌ترین گام‌های تغییر هستند. اما آن چه برای ما مشخص نیست این است که چرا بعد از گذشت مدت کوتاهی از تغییرات ابتدایی، انگار دست و پای ما را می‌بندند و نمی‌توانیم هیچ چیزی را تغییر دهیم. این یک تله‌ی بسیار فریبنده اما ساده است! تله‌ای به اسم انتخاب‌های زیاد. اگر از پس این تله بر بیایم، با یک فضای خالی مواجه خواهیم شد که برای اولین بار در زندگی در آن امکان تبادل وجود دارد. امکانی که در آن پولمان پس‌انداز می‌شود، حالمان خوب می‌شود و در نهایت، لایف استایلمان عوض می‌شود. تله‌ای که آگاهی از آن ما را به یک امکان جادویی می‌رساند، امکان انتخاب دست دوم!

انتخاب‌های نامحدود مدرن، لاشخورهای انرژی ذهنی!

ما برای عروسی‌‌هایی با چندین نوع غذا، بوفه‌های صبحانه‌ی متنوع هتل‌ها و رستوران‌ها، و فروشگاه‌های بزرگ لباس هیجان خاصی داریم. چرا؟ چون انتخب‌هایمان محدود نیستند. اما تقریبا اکثر ما می‌دانیم که گرسنه، ناراضی و خسته از این همه انتخاب عبور خواهیم کرد. انتخاب‌های زیاد به همان اندازه که جذاب به نظر می‌رسند، ترسناک هم هستند. میزان انرژی که باید برای هر انتخاب صرف کنیم به خودی خود زیاد هست، چه برسد به اینکه انتخاب‌های ما نامحدود نیز بشوند. در چنین شرایطی و در دنیایی که سعی دارد ما را در امواج انتخاب‌ها خفه کند، راه حل هوشمندانه محدود کردن انتخاب‌هاست. اگر شما از 10 جفت کفشی که در کمد گذاشته‌اید، 8 جفت آن را دست دوم بفروشید، هم پولتان بازگشت کرده و هم روی انرژی زندگی و ذهنی‌تان سرمایه گذاری کرده‌اید. چون دفعه‌ی بعدی برای بیرون رفتن، باید فقط انرژی صرف یک انتخاب کنید.

فنگ شویی؛ از انرژی ذهنی تا انرژی فضا

احتمالا از فنگ شویی چیزهایی می‌دانید. اما به شکل مختصر، فنگ شویی در واقع همان فلسفه زیستن به دور از بی نظمی و انباشتگی است. چینی‌ها اعتقادشان بر این بود که بی نظمی و آشفتگی در فضای بیرونی زندگی ما جلوی فکر کردن منظم و مثبت ما را هم می‌گیرد. این انباشتگی و بی نظمی، این روزها در فضاهای کوچک زندگی مدرن، و در میان وسایل متعدد سبک مصرف گرایی بیشتر نیز به چشم می‌خورد. مهم این است که چطور از این همه وسیله‌ی کوچک عزیز دل بکنیم. ممکن است در مراحل اول تغییر سبک زندگی، دل کندن برایمان واقعا کار سخت و پیچیده‌ای باشد. از آن جایی که ما در معامله احساس بهتری داریم، بد نیست بخش زیادی از خرده ریزهایمان را بدهیم تا وسایل و لباس‌هایی با کیفیت بسیار بالا و متناسب با فضای فنگ شویی ذهنی را جایگزین کنیم. چنین تبادلی فقط در خریدهای دست دومی امکان پذیر است. این یعنی چند خرده طلای سبک و نو را داده‌ایم تا الماس وارد خانه کنیم. از طرفی، چون فضای ذهنی‌مان را از قبل آماده کرده‌ایم، با این کار به نوعی میله‌های طلایی زندانمان را کنده‌ایم. اگرچه آن همه وسیله و در خانه‌ی ما ارزشمند به نظر می‌رسید، اما حالا می‌فهمیم که با حفظ آن همه خرت و پرت بی استفاده، فقط مسیر تنفس و فکر کردن خودمان را بسته بودیم.

دور ریز ممنوع؛ خطر انباشت زباله‌های شیک

این انتخاب‌های دست دومی هستند که باعث می‌شوند نه وسیله‌ای را دور بریزیم و نه حتی آن را از بین ببریم. در واقع ما وسایل را به منزل‌ها و صاحبان جدیدی هدایت می‌کنیم. این تغییر نگرش خیلی زود باعث می‌شود تا از چنگال ترسناک انتخاب‌های متعدد جان سالم به در ببریم. در چنین فضایی، چون از پیش می‌دانیم که هدف ما از فروش اجناس و لباس‌هایمان چه چیزی است، احساس خوبمان انرژی مضاعفی برای تغییر به ما خواهد داد. در دنیایی که پیش‌بینی‌های آینده‌ی نزدیکش چنگی به دل نمی‌زند، تقریبا همه‌ی شعارهای اندیشمندانش ترک زندگی مصرف گرایی است. در چنین شرایطی قرار نیست تارک دنیا و زاهد و درویش بشویم. فقط کافی است تا انتخاب‌های گذشته‌مان را به افراد دیگری بفروشیم و به جای خریدهای گران قیمت و نو و بی کیفیت، به سراغ اجناس با کیفیت دست دوم برویم تا خرید ما چرخه‌ی سواستفاده از منابع محیط زیست را به کار نیندازد.

آنچه گفتیم

کیفت زندگی هر فرد را نوع تفکر و سبک زندگی او رقم می‌زند. زندگی‌های پر از تجمل و مصرف‌گرایی شاید پست اینستاگرامی جذابی باشند، اما زندان خفقان‌آوری برای خود فرد، محیط اطرافش و سیاره‌ی محل زندگی‌اش خواهند ساخت. برای رهایی از چنین قفسی لازم است تا از تهدید انتخاب‌های نامحدود آگاه باشیم، از بی‌نظمی و انباشتگی دوری کنیم وبه خرید و فروش دست دومی کالاها لبخند بزنیم. این کار برای جلوگیری از تولید زباله‌های شیک و نو و بی‌استفاده و دامن نزدن به استفاده‌ی بیشتر از منابع محیط زیست ضروری است. با انتخاب خرید و فروش دست دومی ، ما هیچ چیزی را دور نمی‌ریزیم، فقط لایف‌استایلمان شکل دست‌دومی به خودش می‌گیرد!

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.