4 موردی که می‌تواند بیشترین افت قیمت را هنگام فروش خودرو رقم بزند!

Rate this post

میزان افت قیمت خودرو کارکرده همواره یکی از مهم‌ترین مسائلی است که هنگام معامله این دست اتومبیل‌ها، می‌تواند هم برای فروشنده و هم برای خریدار بسیار حائز اهمیت باشد. به علت شرایط خاص هر خودرو، نمی‌توان به طور دقیق و ریاضی‌وار از یک فرمول یکسان و مشابه برای محاسبه افت بهای همه خودروهای کارکرده استفاده کرد؛ اما طبق قاعده نانوشته‌ای که بیان می‌دارد «بازار به هر ترتیب راه خود را خواهد یافت»، فعالین این حوزه نیز بیکار ننشسته و راه‌حل‌های مختص به خود را برای مرتفع ساختن مسئله محاسبه افت قیمت خودروهای دست دوم به کار گرفته‌اند.

پیش از آنکه به مهم‌ترین معیارهای فعالان بازار خودرو پیرامون تعیین قیمت اتومبیل‌های کارکرده اشاره کنیم، لازم است بدانید که به طور کلی بهای یک خودرو کارکرده در قیاس با قیمت نمونه صفرکیلومتر و یا مشابه صفر آن سنجیده می‌شود؛ بدین ترتیب خودرو کارکرده در سال اول (20 تا 25هزار کیلومتر کارکرد) حدود 12 درصد، سال دوم حدود 18 درصد، سال سوم  در حدود 23 درصد و…، نسبت به مدل‌های تازه تولید با افت قیمت روبرو خواهد شد، اما همانطور که بیان داشتیم هر دستگاه خودرو از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است و نمی‌توان همه شرایط را برای تمامی خودروهای کارکرده، یکسان در نظر گرفت.

در این بین شاخصه‌های مهمی وجود دارند که در تعیین بهای خودرو کارکرده بسیار تاثیرگذار هستند؛ لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید تا چهار عامل مهم در تخمین میزان افت قیمت خودروهای کارکرده و دست دوم را به آگاهی شما عزیزان برسانیم.

عامل اول: رنگ‌شدگی ثانویه (غیرفابریک) بدنه

اگر تاکنون به نمایشگاه‌های اتومبیل جهت خرید و فروش خودرو مراجعه کرده باشید، به احتمال زیاد با این عبارت یا جملات مشابه آن مبنی بر رنگ داشتن یا نداشتن بدنه خودرو مواجه شده‌اید؛ منظور از این عبارت، رنگ‌شدگی مجدد بخشی یا تمام بدنه خودرو در بیرون از کارخانه است که فاکتوری بسیار مهم در تعیین افت بهای خودرو محسوب می‌شود.

رنگ بدنه خودرو

دلیل این امر نیز کاملا واضح است، چرا که رنگ‌شدگی ثانویه یا به اصطلاح رنگدار بودن بدنه و اتاق خودرو، بیانگر وقوع تصادف و برخورد از ناحیه رنگ‌‌شده است. همچنین رنگ‌های غیرفابریک کیفیت و استحکام رنگ‌ کارخآن‌های‌ را ندارند و در مقابل عوامل محیطی آسیب‌پذیرتر هستند؛ به همین دلیل به عنوان معیاری بسیار مهم در کارشناسی قیمت خودروهای دست دوم به کار می‌روند؛ حتی گاهی این رنگ‌شدگی ثانویه توسط کارخانه سازنده صورت می‌گیرد که این مورد نیز می‌تواند باعث افت بهای اتومبیل شما گردد.

صافکاری بدنه در صورتی که باعث آسیب رسیدن به رنگ فابریک نشود، معمولا تاثیر زیادی در افت بهای خودرو ندارد. ضمنا اگر رنگ‌شدگی از ناحیه سقف باشد، خبر از واژگونی و تصادف شدید خودرو می‌دهد که افت قیمت بسزایی را در پی خواهد داشت.

عامل دوم: آسیب‌‌دیدگی شاسی

دومین عاملی که فعالان و کارشناسان بازار در مبحث تعیین افت قیمت خودرو کارکرده توجه زیادی به آن دارند، سالم بودن یا نبودن شاسی خودروست؛ هر چه میزان آسیب‌دیدگی شاسی زیادتر باشد، از آن به عنوان مدرکی دال بر وقوع تصادف شدیدتر در سابقه خودرو استفاده می‌شود و باعث کاهش بیشتر قیمت اتومبیل خواهد شد.

شاسی خودرو

شایان ذکر است با آسیب دیدن بخشی از شاسی به عنوان اسکلت اصلی خودرو، ترمیم آن مطابق با استانداردهای کارخانه سازنده کاری نسبتا دشوار بوده و ممکن است اتصالات شاسی بعد از تعمیر، استحکام اولیه را نداشته باشند؛ همین مسئله یکی از مهمترین دلایل کارشناسان برای در نظر گرفتن آسیب‌دیدگی شاسی به عنوان عاملی تعیین‌کننده در افت بهای خودرو محسوب می‌شود.

همچنین اتومبیل‌هایی که از ناحیه شاسی آسیب‌دیده هستند، بسیار مستعد بروز عیوبی نظیر عدم تنظیم مناسب فرمان، لاستیک‌سابی‌، شنیده شدن صداهای اضافی در اتاق و عدم درز‌بندی مناسب خواهند بود.

عامل سوم: تعویض بخش‌های اصلی اتومبیل شامل اتاق، شاسی، موتور و رنگ بدنه

 

موتور خودرو

این چهار قسمت به عنوان ارکان اصلی تشکیل‌ دهنده خودرو شناخته می‌شوند و تعویض هر کدام، نشان‌ دهنده بروز آسیب جدی در آن‌ها و بیانگر عدم حسن سابقه مالک در استفاده از خودرو و نگهداری مناسب از آن است.

طبق قانون، تعویض این ارکان نیاز به کسب مجوز از مراجع ذیصلاح نظیر پلیس راهور دارد و در غیر این صورت با متخلفان برخورد خواهد شد. معمولا قطعات تعویض شده از کیفیت مشابه با قطعات فابریکی برخوردار نبوده و نمی‌توانند شرایطی همانند با قطعات فابریک کارخانه در خودرو پدید آورند؛ به همین دلیل تعویض این بخش‌ها موجب افت کیفیت خودرو و در نتیجه قیمت آن خواهد شد.

عامل چهارم: روغن‌ سوزی پیشرانه و سایر ایرادات فنی مهم

روغن سوزی یکی از مهم‌ترین ایرادات خودروهاست که هزینه نسبتا زیادی برای رفع آن نیاز بوده و به راحتی نیز قابل تشخیص است؛ به همین دلیل به یکی از عوامل مهم در تعیین میزان افت قیمت خودروهای کارکرده تبدیل شده است. خروج دود آبی رنگ از اگزوز خودرو یا چرب بودن دهانه لوله اگزوز، گواهی محکم مبنی بر رنج بردن پیشرانه از مشکل روغن‌سوزی بوده و به دلیل زمان‌بر و هزینه‌بر بودن تعمیر آن، در افت قیمت خودرو کاملا موثر است.

روغن سوزی ماشین

ناگفته نماند که به غیر از این چهار عامل مهم در تعیین میزان افت خودروهای کارکرده، ایرادات فنی دیگری نظیر وجود نقص در جعبه‌دنده، سالم نبودن تایرها، روغن‌ریزی و یا نشت هرگونه مایع از بخش‌های فنی خودرو و همچنین مدت زمان باقی مانده تا سررسید موعد بیمه شخص ثالث، می‌توانند در تعیین قیمت یک خودرو کارکرده تاثیرگذار باشند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.