بهترین خودروهای موجود در ایران برای تیونینگ

5/5 - (2 امتیاز)

تیونینگ یکی از جذاب‌ترین بخش‌های صنعت خودروسازی است که طرفداران زیادی نیز در سرتاسر جهان دارد. در هر کشور، علاقه‌مندان بر اساس شرایط و محصولات در دسترس اقدام به تیونینگ خودروهای خود می‌کنند. در کشورهایی که خرید و فروش و واردات خودرو در آن‌جا آزادتر است، افراد طبعا گزینه‌های بیشتر و جذاب‌تری نسبت به همتایان خود در کشوری مانند ایران دارند که واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در آن ممنوع است. 

تیونینگ کردن یک خودرو به هزینه، دانش و صبر نیاز دارد. خودروهایی که عنوان تیونینگ شده را یدک می‌کشند پیشرانه‌های قدرتمندی روی آن‌ها نصب شده است که نسبت به نسخه استاندارد قدرت بسیار بیشتری دارد و می‌تواند شتاب خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. طبیعتاً ایجاد چنین تغییراتی ارزان نیز نخواهد بود و لازم است که مقدار زیادی پول روی آن سرمایه‌گذاری شود. به علاوه، این کار باید توسط کسانی انجام شود که در این زمینه دارای تخصص و دانش کافی هستند؛ زیرا هرگونه تغییر غیراستاندارد در خودرو می‌تواند سلامت سرنشینان را با تهدید مواجه کند. 

تقریبا هر خودرویی در جهان این قابلیت را دارد که تیونینگ شود. از خودروهای هاچبک شهری گرفته تا SUVهای بلند قامت همگی را می‌توان بسته به سلیقه و سرمایه تیون کرد، اما در این بین برخی خودروها نیز وجود دارند که از دیدگاه تیونرها گزینه‌های بهتری برای تیونینگ هستند و ما در این مقاله ازوبلاگ شیپورقصد داریم برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم. 

تیونینگ خودرو چیست؟

تیونینگ خودرو چیست؟

تیونینگ ماشین در اصطلاح به معنای تنظیم کردن و یا نوعی ارتقا دادن است. وقتی می‌گوییم خودرو تیونینگ شده، یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در بخش فنی و یا ظاهر خودرو، خودرو تغییر کرده است. گاهی اوقات این‌قدر این تغییرات زیادی است که شکل و ویژگی‌های خودرو به کلی عوض می‌شود. خوب است بدانید که دودی کردن شیشه‌های ماشین هم نوعی تیونینگ محسوب می‌شود. تیونینگ کردن معمولاً با هدف ارتقا ماشین و کمک به راحتی بیشتر در رانندگی انجام می‌شود. اما گاهی اوقات افراد به خودرو عشق و علاقه به خودرو و تمایز خودروشان با سایر خودروها و یا شرکت در مسابقات، خودرو را تیونینگ می‌کنند. 

تیونینگ خودرو معمولاً در دو بخش فنی و بدنه انجام می‌شود. تیونینگ فنی خودرو به ‌طور معمول برای ارتقا خودرو و ایجاد حس رانندگی بهتر انجام می‌شود و طرفداران زیادی دارد. تیونینگ فنی خودرو شامل تغییراتی در ویژگی‌هاي آیرودینامیک، اسپویلرها، دریچههاي هوا و رینگهاي خودرو، تغییر در ظرفیت موتور، تغییر سیستم ترمز، استفاده از توربو شارژر و یا سوپر شارژر و موارد دیگر است. 

تیونینگ بدنه هم شامل موارد زیر است: 

  • تیونینگ نمای خارجی خودرو 
  • تیونینگدرب‌ها 
  • تیونینگاگزوز 
  • تیونینگ ارتفاع خودرو 
  • تیونینگ چراغ خودرو 
  • تیونینگ رینگ و تایر 
  • تیونینگسقف  و شیشه‌ها 
  • تیونینگ کابین خودرو (صندلی‌ها، سیستم صوتی و مانیتور) 

همان‌طور که گفتیم با تیونینگ کردن ویژگی‌های خودرو به کلی تغییر می‌کند و هزینه‌ی این کار ممکن است حتی به اندازه دو برابر یک خودرو استاندارد و معمولی باشد. هزینه‌ی تیونینگ به هدف از این کار، خواسته‌ها شما و لوازم مصرفی بستگی دارد و یک بخشی از هزینه هم دستمزد این کار است. 

درباره تیونینگ خودرو و تقویت آن بیشتر بدانید

معایب تیونینگ خودرو

همان‌طور که گفتیم تیونینگ کردن بیشتر با هدف ارتقا خودرو و رانندگی بهتر انجام می‌شود. با این وجود اگر به صورت اصولی و کارشناسی شده انجام نشود، نه تنها به ارتقا کمک نمی‌کند بلکه مشکلاتی هم ایجاد می‌کند. همه‌ی ما می‌دانیم که هر خودرو دارای ابعاد استاندارد اسـت و خارج کردن این اندازه‌ها از حد استاندارد خود ممکن اسـت باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. بسیاری از علاقه‌مندان به تیونینگ دوست دارند که به خاطر اسپرت کردن ماشین ارتفاع خودرو را تغییر دهند. اگر این تغییر ارتفاع بـه درستی انجام نشود، باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو می‌شود. 

علاوه بر این، موتور خودروهایی که تیونینگ می‌شوند، معمولاً سریع‌تر از موتورهای استاندارد آسیب می‌بینند. خودروسازان در طراحی موتورهای استاندارد، همیشه قطعات را در حد بالاتری از آنچه که در اعلام می‌کنند، طراحی می‌کنند. ولی وقتی با تیونینگ بخواهیم از این محدودیت‌ها عبور کنیم، متأسفانه قطعات تحت فشار قرار می‌گیرند و زودتر از موعد خراب می‌شوند. افزایش قدرت موتور در برخی از موارد موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو می‌شود. 

بهترین خودروهای خارجی برای تیونینگ

هوندا سیویک

هوندا سیویک برای تیونینگ

فارغ از آنچه که در فیلم سریع و خشن دیده‌اید، هوندا سیویک هرگز خودرویی نبوده که بتوان برای سرعت‌های بالا روی آن حساب کرد و این ژاپنی محبوب را می‌توان یک محصول ارزان، چندکاره و قابل اطمینان دانست که می‌تواند مالکان خود را در بلند مدت راضی نگه دارد، اما برخی شرکت‌های تیونینگ وجود دارند که می‌توانند این ژاپنی محجوب را به یک سامورایی سرکش تبدیل کنند. 

تمامی مدل‌های هوندا سیویک برای تیونینگ مناسب نیستند و اغلب تیونرها ترجیح می‌دهند که به دلیل هندلینگ بهتر و قابلیت‌های پیشرانه به سراغ مدل‌های تولید شده در پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی بروند، البته نسل فعلی هوندا سیویک که نسل دهم این خودرو محسوب می‌شود به صورت کارخانه‌ای به یک پیشرانه توربوشارژ مجهز است. سیویک یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات شرکت هوندا در جهان است که هم تیونرها و هم افرادی که به دنبال یک خودرو ارزان و مطمئن می‌گردند به سراغ آن می‌روند و چه خوب می‌شد اگر می‌توانستیم در ایران نیز میزبان آن باشیم. 

تویوتا GT86

در عصری که تعداد بالای اسب بخار پیشرانه تعیین‌کننده جایگاه یک خودرو است، محصولاتی همچون تویوتا GT86 نشان می‌دهند که هندلینگ خوب می‌تواند بر قدرت بی‌اندازه اولویت داشته باشد و نتیجه کار شرکتتویوتاساخت محصولی شده که کمتر کسی می‌تواند آن را دوست نداشته باشد. 

GT86 که با همکاری شرکت تویوتا و سوبارو شکل گرفته است، مانند هوندا S2000، تویوتا سیلیکا یا نیسان 240SX از تمامی ویژگی‌های یک کوپه اصیل ژاپنی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به ابعاد جمع و جور، دیفرانسیل عقب و هندلینگ فوق‌العاده اشاره کرد. در بازار کشور ما، این خودرو در مدل‌های 2013 و 2014 در دسترس مشتریان ایرانی قرار دارد، اما چالاکی نه چندان جذاب، عرضه محدود و وجود رقبای قدرتمندی همچون جنسیس کوپه در این رنج قیمتی باعث شده است که جی تی 86 نتواند آن طور که باید در کانون توجه قرار گیرد. 

تویوتا سوپرا

اکثر ما تویوتا را به عنوان سازنده خودروهای باکیفیت و مقرون به صرفه می‌شناسیم و این شرکت معمولا میانه چندانی با خودروهای اسپرت ندارد، اما سوپرا خودرویی است که توانسته توجه تیونرها و علاقه‌مندان به سرعت و هیجان را به سوی تویوتا جلب کند. تویوتا سوپرا از زمان رونمایی در سال ۱۹۷۸ تا به امروز همواره به عنوان یکی از محصولات نمادین شرکت تویوتا شناخته شده است و به همین دلیل نیز هست کهنسل پنجم سوپراکه در سال ۲۰۱۹ معرفی گردید، بسیار مورد استقبال قرار گرفت. 

پتانسیل‌های تیونینگ نسل پنجم سوپرا هنوز به صورت گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است، اما می‌توان با اطمینان گفت که نسل‌های پیشین این خودرو با توجه به استایل خاص طراحی و پیشرانه قدرتمند یکی از بهترین گزینه‌ها برای تیونینگ هستند که با یک ارتقا ساده می‌توانند راننده را روی صندلی میخکوب کنند. 

فولکس واگن گلف GTI

اگر بخواهیم لیستی از ماندگارترین خودروهای صنعت تیونینگ جهان را تهیه کنیم، بدون شک نام فولکس واگن گلف GTI نیز در آن وجود خواهد داشت. اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم این آلمانی جذاب که قدمت تولید آن به سال 1975 بازمی‌گردد، توانسته تاثیر بسیار شگرفی روی صنعت تیونینگ داشته باشد و برخی مدل‌های آن مانند مدل‌های R32 و گلف R از جمله بهترین محصولات تیونینگ شده در سطح جهان به حساب می‌آیند. 

تقریباً هر مدلی از گلف GTI را می‌توان تیونینگ کرد. از مدل‌های دهه 1970 گرفته تا مدل‌های جدیدتر آن که امسال وارد بازار شده‌اند. خوشبختانه گلف GTI توانسته شانس حضور در بازار ایران را پیدا کند و ایرانیانی که به دنبال خرید یک هاچبک تند و تیز، جذاب و قدرتمند هستند می‌توانند به سراغ این خودرو بروند؛ البته قیمت نجومی نسل جدید گلف جی تی آی در ایران، این خودرو را از دسترس قشر عظیمی از جوانان کشور خارج کرده است. هم اکنون برخی مدل‌های تیونینگ شده گلف GTI از نسل‌های پیشین در ایران وجود دارد.

میتسوبیشی لنسر اوولوشن

لنسر اوولوشن یک سدان اسپرت از شرکت میتسوبیشی است که از سال 1992 تا 2016 به تولید رسید. میتسوبیشی سابقه‌ای طولانی در ساخت خودروهای اسپرت دارد و لنسر اوولوشن در کنار خودروهایی همچون 3000GT و گالانت VR-4 از جمله محصولات اسپرت این شرکت ژاپنی هستند که تیونرها علاقه خاصی به آن‌ها دارند؛ متأسفانه تولید تمامی این مدل‌ها هم‌اکنون متوقف شده است. 

نام میتسوبیشی لنسر اوولوشن از دهه 1990 و با قهرمانی در مسابقات WRC روی زبان‌ها افتاد، اما بازی‌های ویدئویی و فروش بسیار موفق در بازار آمریکا از موثرترین عوامل بر موفقیت Evo هستند. قابلیت چهار چرخ محرک بودن و پیشرانه‌های توربو شارژ باعث شده‌اند تا لنسر اوولوشن را به عنوان یکی از بهترین خودروهای قابل تیونینگ در جهان بدانیم. 

بهترین خودروهای ایرانی برای تیونینگ

بعضی از ماشین‌های بازار ایران در مقایسه با خودروهای دیگر برای انجام تیونینگ بسیار مورد توجه هستند و احتمالاً شما هم نمونه‌های آن‌ها را در خیابان دیده‌اید. در ادامه با پرطرفدارترین ماشین‌های بازار ایران برای تیونینگ اشاره می‌کنیم. 

پژو 206 

پژو ۲۰۶ پرطرفدارترین خودروی ایرانی برای تیونینگ شناخته می‌شود. پژو 206 به دلیل شکل و شمایل اسپرت و جوان‌پسند، وزن نسبتاً کم و پتانسیل فنی زیاد و قیمت قطعات مناسب یکی از اولین انتخاب‌ها در حوزه تیونینگ به شمار می‌‌رود.  میان تیپ‌های مختلف این خودرو، پژو 206 تیپ 5 از همه بیشتر طرفدار دارد و  به خاطر سیستم سیم‌کشی(مالتی پلکس) خاصی که دارد، بیشتر از انواع دیگر این خودرو تیونینگ می‌شود. از جمله تیونین‌های رایج پژو 206 می‌توانیم به نصب پیشرانه دو لیتری Rc ، تعویض گیربکس فابریک و استفاده از رینگ و تایر اسپرت اشاره کنیم.  

پژو 405

پایه و اساس اکثر ماشین‌های ایران خودرو همان پژو 405 است. پژو پارس، سمند و حتی دنا بر اساس پلتفرم ۴۰۵ ساخته‌شده‌اند. این خودرو به خاطر ویژگی‌های فنی قابل قبول یکی از گزینه‌های محبوب تیونینگ است البته محبوبیت آن از پژو 206 کمتر است. معمولاً تیونرها توصیه می‌کنند که شمع‌های این خودرو عوض شود و سیستم ترمز ABS نصب شود.  

 رنو ساندرو

رنو ساندرو به خاطر طراحی هاچبک آن، بسیار مورد توجه تیونینگ کاران است و با تیونینگ می‌تواند رانندگی هیجان‌انگیزتری را به کاربران خود هدیه بدهد. کارهایی مثل ریمپ نرم‌افزاری موتور، تعویض کیت خروجی اگزوز، تعویض لوله اگزوز، تعویض فیلتر هوای اسپرت، و، از مواردی هستند که می‌توانند این خودرو را ارتقا دهند.  

  دنا پلاس توربو

با اینکه دنا پلاس توربو خودش نمونه‌ای ارتقا یافته از نسخه اولیه دنا است، اما برای تقویت نسبی این خودرو کارهای بیشتری انجام داد. استفاده از لوله اگزوزهای استیل، استفاده از کیت تزریق آب، استفاده از منیفولد دود استیل و ریمپ نرم‌افزاری بهترین راه‌ها برای تقویت موتور و تیونینگ فنی دنا پلاس توربو هستند 

جمع‌بندی 

برای تیونینگ خودرو قبل از هر چیز باید خودروی سالمی داشته باشید. پس اگر می‌خواهید خودروی دست دوم بخرید و آن را تیونینگ کنید، باید خودرویی با سیستم تعلیقهیدرولیک سالم و شاسی سالم پیدا کنید. برای تیونینگ کردن نباید شاسی پوسیدگی یا ترک داشته باشد؛ چون در این صورت، تیونینگ کمکی به افزایش شتاب و ارتقا خودرو نمی‌کند. 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. […] بهترین خودروهای موجود در ایران برای تیونینگ […]

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.