خودرو جک J5 بخریم یا جیلی امگراند EC7؟

4/5 - (28 امتیاز)

در حالی که چند سالی می‌شود که در کنار دیگر خودروهای وارداتی بازار ایران شاهد انواع مدل‌های چینی نیز هستیم، به نظر می‌رسد با توجه به گران شدن قیمت خودروهای خارجی، فصل جولان خودروهای چینی شروع شده است.
از همین رو انواع شرکت‌های داخلی سعی دارند با اخذ نمایندگی یا همکاری با کمپانی‌های خودروساز چینی مانند دیگر محصولات این کشور از جمله گوشی موبایل، تبلت یا کالاهای دیگر، خودروهای چینی هم تو بازار ایران حضور داشته باشند. می‌شود سر اجناس چینی بحث و جدل زیاد بوده ولی انصافاً برخی از محصولات این شرکت‌ها کیفیت خوبی دارند و با قیمت مناسبی می‌شود آن‌ها را خریداری کرد.

گرایش به خرید خودروهای چینی که هم ظاهر خوبی دارند و هم امکانات قابل توجهی را در کنار قیمت پایین به مشتریان ارائه می‌کنند، سبب شده تا مشتریان ایرانی بیش از پیش به سمت خرید خودروهای چینی روی بیاورند. نه تنها مدل‌های سواری بلکه الان دیگر می‌شود انواع مدل‌های شاسی‌بلند خودروهای چینی را در بازار ایران پیدا کرد.
دو شرکت JAC (جک) و GEELY (جیلی) مدتی است که در بازار ایران برای خودشان نامی دست و پا کرده‌اند و انواع مدل‌های سواری و شاسی‌بلند خودشان را به فروش می‌رسانند. امروز می‌خواهیم این دو خودروی چینی که جزو پرفروش‌ترین‌های برند خود هستند را با همدیگر مقایسه کنیم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم‌گیری کنید. با شیپور همراه باشید.

مقایسه دو خودروی جک J5 و جیلی امگراند EC7

مقایسه دو خودروی جک J5 و جیلی امگراند EC7

از نظر طراحی ظاهری

از نظر طراحی ظاهری جک جی 5 محصول تفکر طراحان کمپانی پینین فارینای ایتالیاست تا با کمک این مرکز معروف طراحی خودرو در دنیا شود محصول قابل توجهی را ارائه کرد. علت اصلی این کار فرار از ننگ کپی‌کاری معمول چینی‌ها بوده و سعی شده تناسب خوبی در جلو و عقب خودرو حفظ شود. طراحی ظاهری جی 5 زیبا و مهندسی در نظر گرفته شده، اگر چه برخی موارد مانند آینه‌های بغل این موضوع را کمی نقض کرده و هارمونی را بر هم زده است، طراحی جلوی خودرو و چراغ‌های LED کاملاً زیباست و تلاقی در عقب با ستون C یکی از جذابیت‌های این مدل است.

در مقابل جیلی امگراند EC7 یک مدل لوکس از این برند چینی به حساب می‌آید و اگرچه ساده‌تر است ولی در بعضی قسمت‌ها پخته‌تر عمل شده است. سطح درها انحنای زیادی دارد و قسمت عقبش ما را یاد مرسدس‌ بنزهای کلاس S میندازد. ولی به نظر می‌رسد در مجموع جک J5 با توجه به ردپای پینین فارینا طراحی ظاهری بهتر و برتری دارد.

بررسی از لحاظ طراحی داخلی

از نظر طراحی داخلی به محض ورود به جیلی امگراند با انواع خطوط نرم و تیز روبرو می‌شویم که بیشتر سعی شده اصل سادگی آن رعایت شود و این بار این تصمیم را می‌شود یک نکته مثبت دانست. شاید دریچه‌های هوای مستطیلی کمی زننده باشد ولی استفاده از تجهیزات لوکس و همچنین تعبیه کلیدهای کنترلی روی فرمان خودرو سبب شده تا در این قسمت مدل جیلی نسبت به همتای چینی خود برتری داشته باشد. اما در مجموع طراحی داخلی جک جی 5 نیز همانند طراحی بیرونی آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با توجه به کیفیت مواد و استفاده از یک زبان طراحی جذاب در کنار ترکیب‌های کرومی یک پله بالاتر از مدل مشابه در جیلی قرار می‌گیرد. ولی فضای کابین و صندوق‌عقب جیلی امگراند EC7 خیلی بهتر از جک J5 که می‌تواند به در خانواده‌ها بخورد.
هر دو شرکت چینی سعی کرده‌اند در خودروهای خود از جدیدترین و متداول‌ترین تکنولوژی‌های روز مانند تهویه‌ی خودکار هوا، گرم‌کن شیشه عقب، سنسور دنده عقب، رینگ‌های آلومینیومی، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌خطر درها، آنتن شیشه‌ای، تریم چرمی داخل کابین، آینه‌های بغل گرم شونده و تاشو، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، صندلی راننده 8 جهته، نمایشگر 7 اینچی، سانروف، سیستم پاور ویندوز و سیستم HSEA بهره می‌برند.

مقایسه دو خودرو از نظر ایمنی

از نظر ایمنی بدون شک برتری با جیلی امگراند 7 است که توانسته با افتخار مجوزهای ایمنی اروپا را به عنوان تنها خودروی چینی اخذ کند. این خودرو به سنسور تشخیص کمک راننده، کیسه‌ی هوای جانبی صندلی‌های جلو و عقب، باک بنزین ضد انفجار و بدون نشتی با 6 لایه مواد پلیمری، سیستم اخطار روشن ماندن چراغ‌ها و… مجهز است. البته قفل کودک، ترمزهای ABS و EBD و کمربندی ایمنی پیش‌کشنده را هر دو مدل دیده می‌شود. اما در نهایت با توجه به امکانات اضافی‌تر و استاندارد ایمنی اروپا برتری به جیلی امگراند EC7 تعلق دارد.

بررسی جیلی امگراند EC7

اگر از نظر طراحی داخلی و بیرونی برتری با خودروی جک جی 5 بوده ولی از نظر امکانات رفاهی و مشخصات فنی برتری با جیلی امگراند EC7 خواهد بود. این خودرو دارای یک پیشرانه 4 سیلندر 1.8 لیتری با 137 اسب بخار در 6200 دور در دقیقه و گشتاور 172 نیوتن متر در 4200 دو در دقیقه است که به کمک یک جعبه دنده‌ی 5 سرعته دستی می‌تواند تا 185 کیلومتر بر ساعت هم برسد. اما جی 5 یه پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ 1.5 لیتری دارد که 111 اسب بخار توان را در6000 دور در دقیقه و گشتاور 146 نیوتن متر را در 4000 دور در دقیقه تولید می‌کند با جعبه دنده 5 سرعته می‌تواند 175 کیلومتر در ساعت راه برود.

خیلی سخت است با تفاوت‌های موجود بین این دو خودروی چینی یکی را انتخاب کنید و یک جورایی می‌شود گفت سلیقه‌ای است؛ ولی اگر برای شما طراحی مهم است جک J5 و اگر قدرت و ایمنی برای شما اهمیت دارد، جیلی امگراند EC7 را انتخاب کنید.

مقایسه جک s5 با چری تیگو 5

معایب خودروی جک J5 و جیلی امگراند EC7

البته خودروی جک جی 5 یک سری معایب هم دارد که در هنگام خرید باید آن‌ها را در نظر بگیرید:

  1. اول اینکه عایق‌بندی این خودرو کمی ضعیف است و این باعث می‌شود صدای موتور بیش از حد به داخل کابین خودرو بیاید و این آزاردهنده است.
  2. متأسفانه بیشتر خودروهای تولیدی شرکت کرمان موتور دارای کیفیت پایین رنگ در بدنه هستند و خودروی جک جی 5 هم از این قاعده مستثنی نیست.
  3. اگر تمایل به خرید خودروی جی 5 اتومات داشته باشد، باید این نکته را در نظر داشته باشد که متأسفانه مصرف سوخت آن زیاد است.
  4. متأسفانه کیفیت مونتاژ این خودرو خیلی بالا نیست.
  5. کم بودن ارتفاعجک جی5 در مدل اتوماتیک
  6. کیفیت نامرغوب اجزای کابین خودرو

آشنایی با معایب جیلی امگرند 7 نیز کمک می‌کند تا انتخاب بهتری میان این دو مدل داشته باشید. یکی از مهم‌ترین معایب این خودرو کیفیت کم رانندگی در این ماشین است. ستون‌هایی که در قسمت جلو این خودرو به کار رفته‌اند، ضخامت زیادی دارند و این باعث می‌شود که  راننده در برخی از مواقع دید کافی نداشته باشد و این بسیار خطرناک است. متأسفانه کمک فنرهای گازی این خودرو در هنگام عبور از مسیرهای ناهموار کوبش زیادی ایجاد می‌کنند و در سرعت‌های بالا این موضوع بسیار آزاردهنده است. سومین نکته منفی این خودرو، مربوط به کمیاب بودن قطعات آن است. گاهی اوقات قطعات این خودرو در بازار بسیار کمیاب شده یا قیمت آن بیش از حد نرمال بالا رود. حتی ممکن است در شهرستان‌ها اصلاً پیدا نشود. همین مسئله هزینه تمام‌شده نگهداری از خودرو را بسیار بالا خواهد برد. سیستم ترمزی این خودرو  ABS و EBDاست و سیستم‌های کنترل پایداری، ترمز کمکی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری در آن وجود ندارد. برای خریدوفروش خودروهای جیلی به شیپور مراجعه کنید.

مقایسه جک J5 و جیلی امگراند با دنا

با تمام تفاسیر گفته‌شده از این خودروی چینی محبوب، ممکن است برخی از شما تمایلی به خرید خودروی چینی نداشته باشید و خودروی ایرانی را ترجیح بدهید. یا اینکه می‌خواهید بدانید رقیب ایرانی این خودروی چینی، کدام خودرو است. دو خودرو دنا و جک J5 را می‌توان در یک کلاس قرار داد. چرا که از لحاظ فنی و امکانات شباهت‌های بسیاری دارند.

از نظر فنی این خودرو خیلی شبیه هم هستند ولی تفاوت‌های کوچکی هم دارند. مثلاً موتور هر دو خودروی دنا و جک جی 5 از نوع سیلندر خطی است ولی حجم آن‌ها کمی با هم فرق می‌کند. حجم موتور دنا 1700سی‌سی است و جک جی 5 از موتور 1500 سی‌سی بهره برده است. علاوه بر این دنا در 6400 دور 114 اسب بخار تولید می‌کند ولی جک جی 5 در 6000 دور در دقیقه 111 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.در شتاب صفر تا 100 جک  J5 کمی از دنا جلوتر است. چون که این ماشین شتاب صفر تا 100 را در کمتر 12 ثانیه طی می‌کند ولی این رقم برای دنا 8/12 ثانیه است. در مصرف سوخت هم جک جی 5 بهتر عمل کرده است.  مصرف سوخت طوری دنا در هر 100 کیلومتر 7.88 لیتر بنزین مصرف می‌کند و جک J5 حدود 6.6 بنزین می‌سوزاند.

در جدول زیر خودروی دنا را جک جی 5 و جیلی امگرند مقایسه می‌کنیم تا به کمک این جدول انتخاب بهتری داشته باشید.

ویژگیجک جی 5جیلی امگرنددنا
گیربکس5 دنده دستی5 دنده دستی5 دنده دستی
موتور4 سیلندر4 سیلندر4 سیلندر
حجم موتور1/51/81/7
قدرت موتور111اسب بخار137 اسب بخار115 اسب بخار
شتاب11/812/812/8
چراغ مه‌شکن جلو و عقبدارددارددارد

در کل

اگر قصد خرید یکی از این دو مدل را دارید راحت و بی دردسر قبل هر اقدامی از طریق سایت یا اپلیکیشن شیپور هر جایی که هستید، به صفحه‌ی این دو خودروساز و مدل‌هایشان بروید و انواع مدل‌های کارکرده و تمیز را با هم مقایسه کنید تا قیمت دستتان بیاید. اگر که قصد فروش هر کدام را هم داشته باشید خیلی ساده و راحت می‌توانید بلافاصله از خودروهای خودتان یک عکس بگیرید و سریع با یک آگهی رایگان و یک متن مناسب آن را برای فروش بزارید تا سریع و بی‌واسطه برای ماشینتان مشتری‌های خوبی پیدا شود که به قیمت خودروی شما را خریداری کنند.

سوالات متداول

معایب جک جی 5 اتومات چیست؟

کم بودن ارتفاع جک جی5 در مدل اتوماتیک یکی از معایب آن در کنار عایق‌بندی ضعیف و ایرادات دیگر است.

مهم‌ترین معایب جیلی امگراند چیست؟

یکی از مهم‌ترین معایب این خودرو، ستون‌هایی است که در قسمت جلو این خودرو به کار رفته‌اند؛ چون ضخامت زیادی دارند و این باعث می‌شود که راننده در برخی از مواقع دید کافی نداشته باشد و این بسیار خطرناک است.

موتور جیلی امگرند 7 ساخت کجاست؟

این ماشین و موتور ساخت شرکت GEELY (جیلی) چین است که در بازار ایران برای خودشان نامی دست و پا کرده‌اند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. Sam می گوید

    سلام
    جیلی یک خودرو وارداتی ، با کیفیت عالی ، اتومات cvt شش سرعته ، کم مصرف و با صفر تا صد 10 ثانیه ، با 10 کیسه هوا ، ایمن و پرقدرته که به نظر من اصلا قابل مقایسه با جک نیست

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.