داستان «شیپور»؛ دستاورد یک فکر بزرگ و شروع کوچک!

Rate this post

داستان تولد و موفقیت شیپور و روایتی که بنیان‌گذارش از این مسیر دارد و تجربیات این مسیر بزرگ را در ادامه این گزارش می‌خوانید.

بنیان‌گذار استارتاپ شیپور در مصاحبه‌ با تجارت‌نیوز از نحوه شکل‌گیری این استارتاپ و چگونگی موفقیتش سخن می‌گوید. وی در بخش اول سخنانی درباره نحوه شکل‌گیری این استارتاپ بیان کرد.

مطالعه بیشتر:

شیپور؛ از دل کانادا تا آفریقای تهران

رضا اربابیان در ادامه مصاحبه‌اش با تجارت‌نیوز از شیپور به‌عنوان فرزندش یاد می‌کند و با خنده می‌گوید شیپور هفت‌ساله شده است.

رمز موفقیت شیپور

رضا اربابیان در رابطه با رمز و رموز موفقیت امروز شیپور می‌گوید: سخت‌کوشی مهم‌ترین اصلی است که در هیچ کاری نباید فراموش کرد و الزاما برای رسیدن به موفقیت باید از آن استفاده کرد. تمام کارها در مسیرش با بالا و پایین شدن‌های زیادی همراه است. نباید جا زد و مسیر را ادامه نداد. کنجکاوی، در لبه پرتگاه ایستادن و تمام توان و انرژی را سرمایه کار کردن می‌تواند بهترین‌ها را برایتان رقم بزند و راه موفقیت را برایتان بگشاید.  تمام این موارد را که مد نظر قرار دهید کم‌کم‌ متفاوت‌تر از بقیه خواهید شد.

اربابیان اضافه می‌کند: البته که مهم‌ترین اصل موفقیت شیپور در کنار تمام موارد، فعالیت بر اساس داده‌محور بودنش خلاصه شده است. از همان روزهای نخست به این مورد توجه کردم. تعیین مسیر شیپور همیشه بر اساس داده‌های کاربران و پرسنل بوده و هیچ‌وقت فرضی حرکت نکرده‌ایم.

کشتی بزرگ شیپور

اربابیان با اشاره به دغدغه و مشکلاتی که استارتاپ‌ها در اول مسیر و ادامه‌اش مواجه می‌شوند ادامه می‌دهد: بزرگ‌ترین دغدغه‌ای که گریبان استارتاپ‌ها را در اول راه می‌گیرد، بی‌شک مشکلات مالی است. در اول مسیر تمام داشته‌های مالی خرج می‌شود و به دلیل نبود سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر واقعی در ادامه با توقف روبه‌رو می‌شوند. دومین مسئله‌ای که شاید خیلی‌ها به‌راحتی از کنارش رد می‌شوند، انتخاب نیروی انسانی است. باید در انتخاب نیرو عجول نباشید و با وسواس زیاد حرکت کنند و مهم‌تر از همه نیرویی انتخاب کنید که به فرهنگ سازمانی شما شباهت داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: حتی این مورد در اول راه و انتخاب هم‌تیمی‌های اولیه هم مهم است، چون فرهنگ سازمانی شما را آنها بنیان‌گذاری می‌کنند و می‌سازند. این نکته مهم را فراموش نکنید؛ هر چقدر کشتی استارتاپی شما بزرگ‌تر شود، تکان دادن این کشتی سخت‌تر می‌شود. یکی از سیاست‌هایی که ما در شیپور به خرج دادیم همین موضوع بود. کشتی بزرگ را به قایق‌های کوچک‌تر تقسیم کردیم و آزادی عمل در اختیار پرسنل گذاشتیم و اجازه داده‌ایم در گروه‌های کوچک‌تر راه خود را ادامه دهند و از اتلاف وقت در اجازه‌های سلسله‌مراتبی فاکتور گرفته‌ایم. تیم‌ها بر اساس سیاست سالانه شرکت حرکت می‌کنند و هر سه ماه جلساتی تشکیل می‌دهیم، اهداف را در میان می‌گذاریم و پس از چک کردن تمام مسائل، هر تیم هدفی برای خود انتخاب می‌کند و وارد میدان عمل می‌شود.

تعدادی از پرسنل شیپور در یکی از سه‌طبقه شرکت شیپور را در تصویر مشاهده می‌کنید.
رئیسی که فرقی با پرسنل ندارد

هر شرکت قوانینی دارد ولی اینکه دسترسی پرسنل به رئیس یک مجموعه تا چه حد راحت و آسان است، مسئله دیگری است. نکته‌ای که به عنوان یک خبرنگار در بدو ورود توجهم را جلب می‌کند، میز کار اربابیان است که در سالن بزرگ و در میان پرسنل مثل تمام پرسنل قرار گرفته است. او در پاسخ به این سوال که «رابطه شما با پرسنل به چه شکلی است و دسترسی آنها به شما چقدر راحت است؟» با خنده می‌گوید: فکر کنم دسترسی به من از همه راحت‌تر است! چون بدون تبعیض مثل سایر پرسنل در یکی از طبقات مشغول فعالیت هستم و از این بابت خوشحالم. بچه‌ها هر زمان که بخواهند خیلی راحت می‌توانند به من دسترسی پیدا کنند.

رقابتی بر اساس رفاقت

اربابیان در رابطه با رقابت با رقبا و سیاست‌هایی که شیپور خرج می‌کند می‌گوید: در حال حاضر در زمین بازی سایت‌های نیارمندی دو بازیکن هستیم. در این بازی تا امروز سعی کردیم رقابت را بر پایه رفاقت پیش ببریم. نه بی‌احترامی پیش آمده و نه مشکلی. زمین بازی و بازار کاری ما هم به اندازه کافی بزرگ است که هر کدام سهم خودمان از بازی را کسب کنیم. خب طبیعتا چشم‌اندازی هم به این‌سو داریم که در عرضه و قیمت تبدیل به اولین گزینه شویم. معامله خوب، قیمت خوب، خرید راحت و لذت‌بخش می‌تواند دلایلی سازنده این مسیر شوند.

اربابیان در رابطه با سیاست‌های آینده شیپور می‌گوید: سیاست ما همچنان بر فعالیت و مانور روی نیازمندی‌ها استوار است و تا جای ممکن سعی می‌کنیم در سیاست کلی و رویه‌راه تغییرات خاصی انجام ندهیم. اما در کل ایده‌های خاص و آپشن‌های متفاوتی داریم که به مرور اضافه خواهیم کرد.

وی درباره جایگاه شیپور می‌گوید: در دو سال اخیر رشد خوبی داشته‌ایم و ترافیک ما چند برابر شده است. از اول سال ۹۷ با اینکه هزینه‌ای صرف مارکتینگ نکرده‌ایم، اما با رشد ۵۰ درصدی مواجه شده‌ایم و امروز به عنوان سایت نیازمندی در کل ایران جا افتاده‌ایم و جایگاه خوبی داریم. زمانی که تمام این‌ها را کنار هم می‌چینم، نتیجه‌ای جز رضایت برایم به همراه ندارد.

بنیان‌گذار شیپور با توصیه‌هایی به استارتاپ‌ها صحبت‌هایش را به انتها می‌رساند و می‌گوید: توصیه من به کسانی که تازه قدم در این مسیر می‌گذارند در یک جمله خلاصه می‌شود؛ بزرگ فکر کنید اما کوچک شروع کنید. فکر بزرگ با استارتی کوچک قطعا نتیجه بهتری برای شما در پی خواهد داشت. ضمن اینکه فراموش نکنید داده‌محور بودن و استفاده از نطرات کاربران باعث می‌شود دقیق بدانید که باید دنبال چه چیزی بگردید و در کارتان وارد کنید.

منبع : تجارت نیوز

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
4 نظرات
  1. شهریار باغ چی می گوید

    سلام تجربه شیرینی بود که شما بیان نمودید و امیدواریم پیشرفت و رشد شما همیشگی باشد.

  2. سعید فرهادی می گوید

    سلام بر تیم موفق شیپور
    امیدوارم همیشه یک دل و رقابتی بر اساس دوستی داشته باشید و به اهداف مدنظرتون برسید…

  3. FilmZone می گوید

    بسیار عالی حال کردم

  4. محمد می گوید

    چه تجربه جالبی بود ودقیق و صادقانه عنوان شده بود

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.