مقایسه چری تیگو ۵ و جک اس 5

3.2/5 - (19 امتیاز)

چری تیگو ۵ و جک اس 5 کراس‌اوورهای چینی میان‌رده‌ای هستند که در بازار خودروی کشورمان حضور داشته و با اتکا به شاخصه‌های مثبتی همچون طراحی جذاب، قیمت مناسب، عملکرد فنی قابل قبول، خدمات پس از فروش نسبتا گسترده و برخی موارد دیگر، موفق شده‌اند خود را در دل اغلب خریداران ایرانی جای داده و ایشان را به مشتری پروپاقرص خود بدل کنند.

نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی بود که محصول جدید شرکت چری یعنی مدل تیگو ۵، در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش درآمد؛ از سال 1395 هم شرکت مدیران خودرو عرضه آن را در قالب تیپ‌های متنوع به بازار ایران آغاز کرد. جک اس ۵ نیز در اواخر سال ۲۰۱۲ میلادی، چشم بازدیدکنندگان نمایشگاه گوانگژو را به جمال خود روشن ساخت. شرکت کرمان موتور تولید نسخه مجهز به گیربکس دستی این کراس‌اوور کامپکت را از سال 13۹۳ در دستور کار خود قرار داد.

لطفا در ادامه با شیپور همراه شوید تا به بررسی جنبه‌های ظاهری، فنی، ایمنی، ارزش خرید و سایر خصوصیات این دو شاسی‌بلند چینی بپردازیم.

طراحی ظاهری و داخلی چری تیگو ۵ و جک اس ۵

طراحی ظاهری و داخلی چری تیگو ۵ و جک اس ۵چری تیگو ۵ از طراحی خاص خود بهره‌ می‌برد که برخلاف بسیاری از هموطنانش، شبیه به هیچ یک از محصولات کره‌ای یا اروپایی از آب در نیامده است. گرچه نمی‌توان وجود پاره‌ای ایرادات را در ظاهر این خودرو کتمان کرد، اما به طور کلی با سبک طراحی جالب و خوشایندی در تیگو ۵ روبرو هستیم. نسخه فیس‌لیفت تیگو 5 نیز از سال 97 به بازار کشور راه یافت که تحولاتی در ناحیه سپرها، گرافیک داخلی چراغ‌ها و برخی موارد جزئی دیگر در آن اعمال شده است.

بر خلاف چری تیگو ۵، جک S5 سبک طراحی خود را به طور کامل از هیوندای توسان اقتباس کرده و از این منظر دارای هیچ نوع اصالت خاصی نیست. با این حال، گذشته از اقتباسی بودن طرح ظاهری جک اس 5، رخسار این خودرو نسبتا خوشایند به نظر رسیده و نیازهای بصری مشتریان را به خوبی تامین می‌کند.

با ورود به فضای کابین این دو خودرو متوجه خواهید شد که سبک‌وسیاق طراحی فضای داخلی آن‌ها می‌تواند بازخورد مثبت مشتریان را در پی داشته باشد. البته سطح کیفی متریال به کار رفته در کابین تیگو ۵ اندکی نسبت به جک اس 5 برتری دارد. از سوی دیگر جک اس ۵ به دلیل برخورداری از فاصله محوری بزرگتر، موفق شده کابین خود را به مکانی جادارتر و راحت‌تر برای سرنشینان تبدیل کند. همچنین صندوق عقب تیگو ۵ حدود ۳۷۰ لیتر گنجایش دارد که در مقایسه با فضای ۵۰۵ لیتری جک اس ۵، محدودیت بیشتری را به شما تحمیل خواهد کرد.

 آپشن‌ها و امکانات چری تیگو 5 و جک اس 5

چری تیگو 5 هم‌اکنون در دو تیپ لاکچری و اکسلنت (فول‌آپشن) به فروش می‌‍رسد؛ مهم‌ترین تجهیزات رفاهی نسخه اکسلنت شامل این موارد می‌شوند: دوربین عقب، کی‌لس، دی‌لایت، کروز کنترل، سانروف و آینه‌های تاشونده برقی، حسگر پارک جلو و عقب، بلوتوث، نمایشگر+GPS، صندلی برقی راننده (6جهت)، تهویه خودکار دوگانه.

جک اس 5 نیز به صورت دستی و اتومات راهی بازار شده است؛ از جمله مهم‌ترین تجهیزات رفاهی نسخه اتومات می‌توان به دوربین عقب، حسگر پارک جلو و عقب، کی‌لس، آینه‌های تاشونده برقی، صندلی برقی راننده (8 جهت)، سنسور نور و باران، سانروف، گرمکن صندلی‌جلو، تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر+GPS و بلوتوث اشاره کرد. با توجه به موارد ذکر شده، متوجه می‌شویم که سطح امکانات هر دو خودرو تقریبا در یک سطح است؛ با این حال نمی‌توان برتری جزیی جک اس 5 را نادیده گرفت.

 ایمنی و مشخصات فنی چری تیگو 5 و جک اس 5

تمامی تیپ‌های چری تیگو ۵ قوای محرکه خود را از یک پیشرانه ۴سیلندر تنفس‌طبیعی به حجم 2 لیتر، با توان خروجی ۱۳۹ اسب‌بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن‎متر دریافت می‌کنند. بسته به نوع تیپ، قوای پیشرانه تیگو 5 توسط گیربکس دستی و یا جعبه‌دنده اتوماتیک ۷ سرعته CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب 0 تا100 چری تیگو ۵ حدودا برابر ۱۴ ثانیه بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز در عمل معادل ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر برآورد می‌شود.

در سوی دیگر، جک اس 5 برتری خود را از نظر فنی کاملا به رخ می‌کشد؛ چرا که به واسطه بهره‌مندی از پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ قادر به تولید ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور است. شتاب ۰ تا ۱۰۰ جک اس ۵ معادل ۱۰.۵ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن برابر ۱۸۰ کیلومتربرساعت است. مصرف سوخت جک اس ۵ نیز در سیکل ترکیبی به حدود ۸.۵ لیتر در هر ۱۰0کیلومتر می‌رسد.

جک اس ۵ و تیگو ۵ موفق به اخذ پنج ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده‌اند که خبر از امنیت خوب این دو محصول می‌دهد. هر دو خودرو به تجهیزات ایمنی نظیر 4 کیسه هوا، ترمز دیسکی+ABS+EBD، ایموبلایزر، TPMS و ترمز کمکی مجهز هستند. علاوه بر این موارد، چری تیگو 5 به سامانه‌های پایداری HHC ،DTC ،ASR و ESP مجهز است. جک اس5 نیز از سیستم‌های ESC ،HAC ،HDC و EPB سود می‌برد.

قیمت و شرایط بازار چری تیگو 5 و جک اس 5

قیمت و شرایط بازار چری تیگو 5 و جک اس 5

بهای چری تیگو 5 اکسلنت (مدل98) در بازار معادل 320 میلیون تومان بوده و قیمت جک اس 5 اتوماتیک نیز به رقم 290 میلیون تومان می‌رسد. هر دو خودرو از بازار خرید و فروش مناسبی برخوردار هستند، اما جک اس 5 نسبتا از بازار پررونق‌تری سود می‌برد.

اگر توان فنی و کابین جادارتر جزو اولویت‌های شماست، بدون شک جک اس 5 گزینه اول شما خواهد بود؛ در غیر این صورت، مواردی مانند ظاهر خاص‎تر و پرستیژ بالاتر را می‌توانید در چری تیگو 5 بیابید و خرید این خودرو به شما پیشنهاد می‌شود.

در ادامه اگر قصد خرید و فروش خودرو و همچنین مشاهده قیمت های به روز خودرو را دارید به بخش خودرو شیپور مراجعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.