نکاتی در خصوص افزایش امنیت معامله خودرو

1/5 - (2 امتیاز)

با توجه به اوضاع اقتصادی خانواده‌ها و همچنین برای تسهیل در امر رفت و آمد، بسیاری از افراد اقدام به خرید خودرو می‌کنند که لازم است در تهیه‌ این وسیله نقلیه، چه خودروی مورد نظر دست دوم باشد چه صفر و از کارخانه خریداری شود، نکات مهمی را درنظر گرفت تا در حد امکان امنیت معامله را افزایش داد.

نکاتی مهم برای خرید خودرو

اولین گام مهم در هر معامله‌ای، توجه به نکاتی است که باعث شود خطر آن معامله تا حد قابل قبولی کاهش یابد. معامله‌ی خودرو نیز از این مسئله جدا نیست و بهتر است برای آن که پس از خرید یا فروش خودروی خود، دچار مشکلات و ضررهای مختلف نشویم، اصولی را رعایت کنیم.

بررسی شرکت یا نمایندگی فروش خودروی صفر

اگر قصد دارید خودروری صفر خریداری کنید، بهترین کار این است که در شرکت‌ یا نمایندگی‌های معتبر حضور یابید و مطمئن شوید که این مراکز از اداره کل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز داشته باشند.

همچنین ممکن است که از نمایشگاه‌های خودرو اقدام به خرید کنید، در این صورت نیز بهتر است به پروانه کسب که از طرف اتحادیه صنفی ارائه شده است، توجه داشته باشید. این اماکن باید دارای پروانه معتبر برای خرید و فروش خودرو داشته باشند که توجه به این نکات، به طور یقین، امنیت معامله خودرو را درپی خواهد داشت.

نکاتی در خصوص افزایش امنیت معامله خودرو

نکات مهم در خرید خودروی دست دو

در بسیاری از موارد ممکن است به دلایل مختلف تصمیم به خرید خودروی دست دوم گرفته باشید که در این صورت باید به نکات دیگری توجه کنید تا خطر کمتری در معامله خودرو شما را تهدید کند.

مشورت با افراد متخصص

مشورت با افرادی که در زمینه خودرو دارای تخصص و مهارت هستند یا به اصطلاح خبره نامیده می‌شوند، می‌تواند کمک بزرگی به انتخاب درست در خرید خودرو باشد.

بهتر است هنگام خرید با چنین فردی همراه شوید و همچنین برای تست معایب یا نقص‌های احتمالی خودرو، به تعمیرکاران ماهر مراجعه کنید تا اگر خودروی انتخابی شما مشکلاتی از جمله رنگ‌شدگی، تصادف و نقص‌های دیگری دارد، از آن مطلع شوید.

بررسی مدارک خودرو پیش از معامله

متاسفانه روزانه کلاهبرداری‌ و تخلف‌های متعددی در خصوص معامله‌ی خودرو به مراجع قانونی گزارش می‌شود که برای پیگیری و جبران آن باید زمان و هزینه قابل توجهی را صرف کرد که متاسفانه در برخی موارد، امکان جبران خسارات نیز به صورت کامل وجود ندارد.

بنابراین رفتار درست برای افزایش امنیت معامله خودرو، این است که حتما مدارک خودرو بررسی شود. سند مالکیت خودرو، سند سبز خودرو، سند شرکت تولید کننده‌ خودروهای تولید داخل، سند گمرکی خودرو برای خودروهایی که از خارج از کشور وارد می‌شود، بنچاق دفتر اسناد رسمی و … از جمله مدارکی است که برای بررسی باید در اختیار خریدار قرار بگیرد.

ارائه برگه خلافی خودرو

از دیگر مواردی که هنگام معامله‌ی خودرو بسیار مهم است، بررسی برگه‌ی خلافی خودرو از فروشنده است تا از این طریق اطمینان حاصل شود که هزینه‌های خلافی خودرو توسط فروشنده پرداخت شده است یا هنگام معامله این هزینه‌ها بر مبلغ پرداختی توسط خریدار درنظر گرفته شود.

چرا که ممکن است به دلیل بالا بودن مبلغ خلافی از یک مقدار معین، نیروی انتظامی شکایتی علیه خودرو تنظیم کرده باشد و این امر مانع می‌شود تا انتقال مالکیت تا زمانی که این شکایت برطرف شود، صورت پذیرد.

تنظیم قولنامه برای معامله خودرو

یکی از مهم‌ترین موارد در معامله‌ی خودرو، که تا حد قابل توجهی امنیت معامله خودرو را بالا می‌برد، تنظیم قولنامه است و توصیه می‌شود برای اطمینان بیشتر از صحت معامله‌ای که انجام می‌شود، تنظیم و نوشتن آن در بنگاه‌های معتبر که دارای تابلوی اتحادیه و جواز کسب است یا دفاتر ثبت اسناد کشور، صورت پذیرد.

جالب است بدانید که آمار قابل توجهی از شکایات در مراجع قضایی ارائه شده در مورد معاملات خودرو، مربوط به قولنامه خرید یا فروش خودرو است که برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلی، بهتر است به نکات زیر هنگام تنظیم قولنامه توجه کرد.

تمامی مدارک مورد نیاز معامله خودرو از جمله کارت خودرو، کارت سوخت، تصاویر قولنامه‌های قبلی در صورتی که خودرو چندین بار پیش از این معامله خرید و فروش شده باشد، معاینه فنی خودرو که تاریخ آن مربوط به یک روز پیش از تنظیم قولنامه باشد، اصل سند خودرو، برگه نداشتن خلافی خودرو به تاریخ یک روز قبل از نوشتن قولنامه و برگه وکالت تعویض پلاک، درست هنگام نوشتن قولنامه از فروشنده خودرو به خریدار ارائه شود.

نکات افزایش امنیت معاملات خودرو

بررسی برگه وکالت فروش

از دیگر راهکارهایی که باعث می‌شود هنگام معامله خودرو، خطر معامله را کاهش دهید و امنیت معامله را به میزان قابل توجهی بالا ببرید، بررسی برگه وکالت فروشی است که فروشنده خودرو به شما ارائه می‌دهد. در برخی موارد، ممکن است فروشنده مالک خودرو نباشد و از طرف صاحب اصلی آن، وکالت فروش داشته باشد، در این صورت باید متن وکالتنامه را به خوبی بررسی کنید و حتما به تاریخ اعتبار وکالتنامه دقت کنید.

پیش از خرید خودرو، در مورد قیمت آن تحقیق کنید

قطعا برای خرید یک خودرو چه صفر و چه کارکرده، هزینه‌ای پرداخت می‌شود که با توجه به اوضاع اقتصادی، تهیه آن کار آسانی نخواهد بود.

برای آن که از قیمت واقعی خودرویی که معامله می‌کنید، مطمئن شوید، بهترین راهکار این است که قیمت خودروهای مشابه در بازار را بررسی و در مورد آن تحقیق کنید تا به اشتباه مبلغی بیشتر از قیمت واقعی خودرو، پرداخت نکنید؛ چرا که اگر خودروی خود را بیش از ارزش واقعی خود بخرید، دیگر نمی‌توانید از فروشنده مبلغ اضافی را دریافت کنید.همچنین این نکته را مد نظر داشته باشید که در قیمت خودرو کارکرده معیارهای مختلفی تاثیر دارد.

مهلتی برای فسخ قرارداد در موارد خاص تعیین کنید

ممکن است پس از خرید خودروی مورد نظر، مشکلاتی پیش آید که در زمان معامله خودرو، نمی‌توان به بروز آن‌ها پی برد و بعد از چند روز این مشکلات برای شما متحمل هزینه و دردسرهای متعددی شود.

البته جای نگرانی نیست چرا که برای جبران این مشکلات نیز راهکاری وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که در قولنامه یا قراردادی که برای معامله خودرو در بنگاه‌های معتبر تنظیم می‌کنید، حتما ذکر کنید که ۲ یا ۳ روز برای فسخ قرارداد در صورت بروز موراد خاص، درنظر گرفته شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.