با شهر جدید اندیشه آشنا شوید

Rate this post

زندگی در کلان‌شهرها یکی از چالش‌های جدید دنیای امروز است. در حال حاضر اغلب کلان‌شهرهای کشور ما علی‌رغم برخورداری از امکانات بهتر رفاهی و همچنین وضعیت مناسب‌تر اشتغال، با مسائلی همچون جمعیت بسیار زیاد و آلودگی هوا نیز روبرو هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی ساکنین آن‌ها شده است. علاوه‌بر این هزینه‌های زیاد سکونت، حجم بالای ترافیک خودروها، آلودگی صوتی و مسائلی از این قبیل نیز زندگی در کلان‌شهرها را بیش از پیش دشوار کرده‌اند.
شاید زندگی در مناطق خاص و گران‌قیمت چنین شهرهایی تا حدودی بتواند از وخامت اوضاع بکاهد، اما این مساله نیازمند صرف هزینه‌های بسیار گزافی است که از عهده اکثر اقشار جامعه برنمی‌آید؛ در چنین مواقعی زندگی در مناطق اطراف شهر یا در واقع زندگی در شهرها و شهرک‌هایی که به تازگی در نزدیکی کلان‌شهرها احداث شده‌اند، می‌تواند بهترین راه حل ممکن باشد. شهرهای حاشیه‌ای جدید، علاوه بر نزدیکی به کلان‌شهر اصلی و برخورداری از اغلب امتیازات آن، از فضایی به مراتب سالم‌تر، خلوت‌تر و آرام‌تر بهره‌مند هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با یکی از بهترین شهرهای جدید کشور آشنا کنیم.

آشنایی با شهر جدید اندیشه

یکی از شهرهای استان تهران، شهر جدید اندیشه است که در نزدیکی شهریار واقع شده است. این شهر در مجاورت استان البرز قرار گرفته و با تهران، کرج و شهریار به ترتیب ۲۰، ۷ و۳ کیلومتر فاصله دارد. شهر اندیشه ۶ فاز دارد، اما فاز ۱ آن که ساخت آن مربوط به پیش از انقلاب است و دارای بافت قدیمی‌تری نیز هست، زیر مجموعه شهریار محسوب می‌شود. به این ترتیب، شهر جدید اندیشه شامل ۵ فاز یعنی فازهای ۲ تا ۶ است. طراحی و ساخت این فازها که در مجموع مساحتی در حدود ۱۴۰۰ هکتار دارند، بر اساس الگوها و قوانین جدید شهرسازی انجام شده است و به همین دلیل از امکانات و ویژگی‌های مناسبی برای زندگی برخوردار هستند.
در توسعه شهر جدید اندیشه، استاندارد بودن خیابان‌ها، سرانه فضای سبز و دسترسی به زیرساخت‌های شهری تا حد بسیار خوبی رعایت شده‌اند، برای همین، خانواده‌های زیادی به خرید خانه در شهر جدید اندیشه روی آورده‌اند. سکونت در شهر جدید اندیشه، به دلیل مجاورت کلان‌شهر تهران و بالطبع دسترسی به فرصت‌های شغلی و رفاهی بیشتر، فضای زندگی آرام‌تر، باکیفیت‌تر و سالم‌تری را در اختیار شما می‌گذارد.

آب و ‌هوای شهر جدید اندیشه

آب و ‌هوای شهر جدید اندیشهشاید یکی از مهمترین شرایطی که پیش از سکونت در شهری جدید آن را بررسی می‌کنیم، وضعیت آب و هوای آن شهر باشد. با وجود اینکه شهر جدید اندیشه در اقلیم گرم و خشک قرار گرفته است، نزدیکی آن به کوهپایه‌های جنوبی رشته‌کوه البرز باعث برخورداری از هوایی مطبوع و پاک شده است. همچنین، عبور بادهای مشهور شهریار از شهر جدید اندیشه، خنک دلپذیری را در فصل‌های بهار و تابستان موجب می‌شود.

جمعیت شهر جدید اندیشه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، شهر جدید اندیشه، فازهای ۲ تا ۶ را شامل می‌شود. از آنجایی که این فازها تقریبا در دهه اخیر توسعه پیدا کرده‌اند، تراکم جمعیت این شهر نسبتا پایین است. طبق آمارها، شهر جدید اندیشه جمعیتی در حدود ۱۲۰ هزار نفر دارد که با توجه به مساحت آن، میزان خوبی به شمار می‌رود. از این رو خرید و اجاره خانه در شهر جدید اندیشه برای کسانی که به دنبال منطقه خلوت و آرام می‌گردند، انتخاب خوبی خواهد بود.
اکثر ساکنین شهر جدید اندیشه را کارمندان ادارات، کارخانه‌ها و همچنین افرادی تشکیل می‌دهند که محل کارشان در بخش‌های غربی تهران واقع شده است. به دلیل اینکه بخش بزرگی از جمعیت شهر جدید اندیشه را مهاجرینی تشکیل می‌دهند که از تهران و شهرهای اطراف آمده‌اند، این شهر طیف جمعیتی وسیعی دارد و اقوام مختلفی در آن ساکن هستند.

امکانات زیرساختی شهر جدید اندیشه

نوبنیاد بودن شهر جدید اندیشه، فرصت توسعه آن براساس استانداردها و قوانین جدید شهرسازی را فراهم کرده است. نکته مهم‌تر اینکه پیدایش دیرهنگام این شهر، باعث طولانی شدن روند برخورداری از امکانات نشده است و می‌توان گفت تمامی زیرساخت‌های لازم برای زندگی شهری، در فازهای پنجگانه شهر جدید اندیشه وجود دارند. فهرستی از وضعیت زیرساخت‌های شهر جدید اندیشه را در ادامه می‌بینید:

  • دسترسی به آب، گاز و برق در تمام نقاط شهر
  • وضعیت مناسب آنتن‌دهی اپراتورهای همراه
  • پوشش مناسب اینترنت در انواع مختلف (ADSL، وایمکس و بیسیم)
  • برخورداری تمامی معابر شهر از آسفالت و جدول‌کشی

با وجود اینکه در اغلب زمینه‌ها، وضعیت زیرساختی مناسبی وجود دارد، زیرساخت‌های حمل و نقل و راه‌های ارتباطی شهر جدید اندیشه با کمبودهایی مواجه است که عدم وجود دسترسی مستقیم به مترو مهمترین آنهاست. علاوه بر این، به دلیل اینکه اغلب ساکنین اندیشه در تهران مشغول به کار هستند، در آغاز و پایان ساعات کاری، ترافیک سنگینی در جاده ارتباطی با تهران یعنی محور شهریار-چیتگر تشکیل می‌شود.

امکانات روبنایی شهر جدید اندیشه

شهر جدید اندیشه از نظر برخورداری از امکانات تفریحی و ورزشی، بهداشت و درمان، فضای سبز،  در وضعیت مطلوبی قرار دارد که در ادامه به بررسی دقیق‌تر آن‌ها می‌پردازیم.

  • وجود پارک و فضای سبز در نقاط مختلف شهر
  • برخورداری از مدارس به تعداد کافی
  • بهره‌مندی اغلب نقاط شهر از زمین ورزش‌های ورزشی و زمین بازی کودکان
  • وجود مراکز پست و خدمات دولت الکترونیک به تعداد مورد نیاز
  • برخورداری از چهار درمانگاه شبانه‌روزی، چند مرکز بهداشت و تعدادی آزمایشگاه
  • در دسترس بودن چند کتابخانه و فرهنگسرا
  • در اختیار داشتن دو ایستگاه آتش‌نشانی
  • برخورداری از یک سینمای دوسالنه
  • وجود یک پمپ بنزین و سه جایگاه گاز
  • وجود یک پاسگاه انتظامی

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.