دنا پلاس، اسب جذاب ایرانی

3.5/5 - (2 امتیاز)

دنا پلاس یکی دیگر از سدان‌های به اصطلاح ایرانیزه شرکت ایران خودرو است که از سال 1396 تاکنون برروی خط تولید این شرکت قرار دارد. در حدود سه سال پس از ورود دنا معمولی به بازار کشور، شرکت مشتری مدار ایران خودرو، با شعار «پاسخگویی و احترام به انتظارات روزافزون مشتریان ایرانی» در پروژه‌ای تحت عنوان X409 تغییرات چشمگیری را در نمای ظاهری و امکانات دنا معمولی بوجود آورد و حاصل زحمات خود را دنا پلاس نامید.

دنا پلاس

دنا پلاس اولین خودرو ایرانی است که با چهار ایربگ روانه بازار شده است؛ البته این موضوع دوام چندانی نداشت زیرا از اواسط سال 1397 ایران خودرو تصمیم گرفت تا با حذف امکاناتی همچون ایربگ‌های جانبی، جای عینک، سانروف و… تیپ‌های به مراتب ارزان‌‌تر و کم آپشن‌تری از دنا پلاس را روانه بازار کند. هم اکنون دنا پلاس در کنار دنا معمولی و دنا پلاس توربوشارژ، بخش بزرگی از بازار سدان‌های خانوادگی کشور را در اختیار خود دارند و حتی بازار خرید و فروش نمونه دست دوم آن‌ها نیز بسیار پررونق است. در این مقاله از سری مقالات بررسی خودرو سایت شیپور به سراغ دنا پلاس رفته‌ایم تا این اسب ایرانی را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم علاقه‌مند هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد طراحی، توان فنی، ایمنی و ارزش خرید دنا پلاس به دست آورید در ادامه با شیپور همراه باشید.

ظاهر جلوی دنا پلاس

طراحی ظاهری و داخلی دنا پلاس

دنا پلاس به نوعی نمونه فیس لیفت دنا معمولی محسوب می‌شود و طراحی آن از سایر سدان‌هایی که تاکنون بر روی پلتفرم پژو 405 ساخته شده‌اند، بسیار زیباتر به نظر می‌رسد! در بخش جلویی دنا پلاس، اضافه شدن رنگ تیره به بخش مرکزی سپر باعث شده است تا جلو پنجره این خودرو بسیار بزرگتر از قبل به نظر برسد. علاوه‌بر این گرافیک جدید چراغ‌ها، خطوط زاویه‌دار جانبی، آنتن کوسه‌ای، لچکی شیشه عقب و سانروف، همگی دست به دست هم داده‌اند تا طراحی دنا پلاس در مقایسه با دنا معمولی بسیار جذاب‌تر و مدرن‌تر به نظر برسد.

نمای عقب دنا پلاس

فضای کابین دنا پلاس نسبت به خودروهایی همچون پژو پارس، سمند ، پژو 206 صندوقدار یا اغلب سدان‌های شرکت ایران خودرو بسیار بروزتر است، اما جز اضافه شدن سانروف هیچ تفاوتی با دنا معمولی ندارد. باید قبول کرد که کیفیت ساخت کابین دنا پلاس در مقایسه با دنا معمولی اندکی افزایش یافته است، اما هنوز هم استفاده گسترده از پلاستیک خشک برای خودرویی که تحت نام خودرو ملی و با چنین قیمتی به بازار عرضه می‌شود، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی دنا پلاس

یکی از مزایای دنا پلاس نسبت به سایر سدان‌های همرده، امکانات و آپشن‎‌های متنوع این خودرو است و در واقع می‌توان گفت که دنا پلاس در رنج قیمتی خود، جزو پرآپشن‌ترین سدان‌های بازار محسوب می‌شود. از جمله امکانات و تجهیزات دنا پلاس می‌توان به دوربین دید عقب، هشدار دهنده موانع عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، سانروف برقی، کروز کنترل، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، نمایشگر دمای محیط، آینه‌های جانبی جمع‌شونده برقی، سیستم مالتی مدیا مجهز GPS، مانیتور لمسی 7 اینچ، چراغ‌های‌ روز  (Daylight)، مه شکن جلو و عقب، تنظیمات 8 جهته برقی راننده و سرنشین جلو اشاره کرد.

ظاهر داشبورد دنا پلاس

ایمنی و مشخصات فنی دنا پلاس

دنا پلاس از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با دنا معمولی نداشته و در واقع هر دو این خودروها به پیشرانه EF7  یا همان موتور ملی مجهز شده‌اند که حاصل همکاری دو شرکت ایپکو ایران و F.E.V  آلمان است. این پیشرانه چهار سیلندر خطی، از حجم دقیق 1646 سی‌سی برخوردار بوده و توان خروجی آن نیز برابر با 115 اسب‌ بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه و 157 نیوتن‌متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه است. یک گیربکس 5 سرعته دستی، نیروی تولید شده توسط پیشرانه دنا پلاس را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و در این میان جای خالی یک گیربکس اتوماتیک به شدت حس می‌شود؛ البته از سال 1399 شاهد عرضه نسخه اتوماتیک دنا پلاس نیز به بازار کشور خواهیم بود.

مشخصات فنی دنا پلاس

مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس حدود 8 در هر صد کیلومتر اعلام شده است که مصرف سوخت چندان بهینه‌ای به نظر نمی‌رسد. دنا پلاس برای اینکه بتواند از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد به حدود 14 ثانیه زمان نیاز دارد که این عدد در مقایسه با شتاب صفر تا صد خودروهایی همچون رنو تندر پلاس یا سورن توربو بسیار ضعیف به نظر می‌رسد!

از لحاظ ایمنی دنا پلاس نیز همچون سایر سدان‌های ایرانیزه بازار کشور، در وضعیت نا‌معلومی قرار دارد و تاکنون توسط هیچ یک از موسسات بین المللی سنجش ایمنی مورد بررسی قرار نگرفته است؛ در این میان تنها می‌توان به تجهیزات ایمنی همچون فرمان تلسکوپی، 4 عدد کیسه هوا و ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD  دلخوش بود.

گیربکس دنا پلاس

قیمت و شرایط بازار دنا پلاس

در حال حاضر دنا پلاس در دو تیپ به بازار عرضه می‌شود که تیپ 2 آن به نوعی نمونه فول این خودرو محسوب می‌شود و از قیمتی فراتر از 150 میلیون تومان در بازار برخوردار است. با توجه به رنج قیمتی دنا پلاس، مهم‌ترین رقیب این خودرو در بازار کشور ما برلیانس H330 و رنو تندر پلاس خواهند بود. از میان سه خودرو نام برده شده، اگر کیفیت بالای قطعات اصلی‌ترین اولویت شما برای خرید خودرو محسوب می‌شود، رنو تندر پلاس انتخاب مناسبی برایتان خواهد بود، اما در صورتی که به دنبال یک سدان خانوادگی جادار هستید که علاوه‌بر امکانات متنوع از بازار خرید و فروش پررونقی نیز برخوردار باشد، ممکن است دنا پلاس بتواند تمامی انتظارات شما را برآورده کند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.