راهنمای خرید لنت خودرو

4.4/5 - (5 امتیاز)

همان طور که اطلاع دارید، یک خودرو از قطعات فنی بسیاری تشکیل شده است تا بتواند در بهترین شکل ممکن به ما خدمت ‌رسانی نموده و وظیفه‌اش را به درستی انجام دهد. بخشی از این اجزای فنی نظیر قسمت‌های مختلف موتور و جعبه دنده از حساسیت بالاتری برخوردار بوده و نقش مهمتری در فرآیند حرکت یک خودرو ایفا می‌کنند.

این قطعات معمولا بیش از سایر قطعات مورد توجه مالک وسیله نقلیه قرار دارد و با بروز کوچکترین مشکلی در روند کارشان، سریعا جهت رفع عیب به تعمیرگاه ارجاع داده می‌شوند. این بخش‌ها را می‌توان ناز پرورده‌ترین اجزای فنی یک خودرو دانست که همواره در کانون توجهات قرار دارند. از طرف دیگر قطعات دیگری نیز وجود دارند که گرچه وظایف بسیار خطیر و مهمی به آن‌ها سپرده شده است، اما معمولا تا به طور کامل معیوب نشوند مورد توجه مالک خودرو واقع نخواهد شد. قطعاتی نظیر بخش‌های مختلف سیستم تعلیق، دیسک چرخ، چراغ‌ها و لنت ترمز از این دست موارد هستند.

در این میان لنت ترمز علی رغم اهمیت بالایی که از منظر ایمنی برخوردار است، اما تا زمانی که تقریبا به طور کامل مصرف نشده و صدای هشدار جیغ مانندش به هوا برنخاسته، مورد بازدید یا تعویض قرار نمی‌گیرد. از این دیدگاه لنت ترمز را می‌توان یکی از متواضع‌ترین اعضای مجموعه اتومبیل دانست، چرا که تا آخرین لحظات نیز زیر بار فشار و حرارت خم به ابرو نمی‌آورد! اگر تمایل دارید با انواع لنت ترمز خودروها آشنا شوید، لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید تا نسبت به لنت ترمز مناسب خودرویتان اطلاعات مفیدی کسب نمایید.

لنت‌های ترمز ارگانیک

در اواسط قرن بیستم میلادی، استفاده از آزبست (پنبه نسوز) در ساخت لنت ترمز خودرو رواج داشت، اما به دلیل مخاطرات زیست محیطی که به کارگیری این ماده در پی دارد، لنت ترمزهای ارگانیک متشکل از موادی نظیر فایبرگلاس، کربن، کولار و رزین، جایگزین آن‌ها شد.

گرچه این لنت‌ها ارزان بوده و ضرر آنچنانی برای محیط زیست ندارند، اما از نظر دوام و طول عمر، چندان قابل اتکاء نیستند. لنت‌های ترمز ارگانیک بیشتر به کار آن دسته از مالکان وسایل نقلیه می‌آیند که به طور مداوم و در مسیرهای طولانی و پرترافیک از خودروی خود استفاده نمی‌کنند. این نوع لنت‌ها عمر نسبتا کوتاهی داشته و هنگام تماس با رطوبت بخش اعظم توانایی خود در توقف خودرو را از دست می‌دهند.

 لنت‌های ترمز نیمه فلزی

این نوع از لنت‌ها رایج‌ترین گونه لنت به کار گرفته شده در سامانه ترمز انواع خودروهای سواری هستند. لنت‌های نیمه فلزی از موادی نظیر آهن، مس، فولاد و گرافیک ساخته شده‌اند. به دلیل وجود فلز در ساختار آن‌ها، لنت‌های ترمز نیمه فلزی در مقایسه با لنت‌های ارگانیک از انتقال حرارت، دوام و قدرت توقف بالاتری برخوردار هستند.  این لنت‌ها برای خودروهای سواری با کاربری عادی مناسب بوده و بسته به کیفیت ساخت، نوع و درصد مواد تشکیل دهنده، از طول عمر 30 تا 80 هزار کیلومتر برخوردار خواهند بود.

 لنت‌های تمام فلزی

در مواد تشکیل دهنده لنت‌های تمام فلزی از برخی روانگرهای کامپوزیت به جای گرافیت استفاده شده است. این لنت‌ها از نظر قیمت و کارایی در سطح بالاتری قرار دارند و تقریبا در هر شرایطی قدرت عالی بازدارندگی و اصطکاک مناسب از خود نشان می‌دهند. البته لنت‌های تمام فلزی از معایبی نیز برخوردارند و به دلیل نوع مواد استفاده شده در ساختشان،‌ باعث خوردگی بیشتر دیسک یا کاسه ترمز خواهند شد؛ علاوه‌بر این لنت‌های تمام فلزی به دلیل ایجاد سر و صدای زیاد و عمر نسبتا کوتاه، برای مصارف عادی چندان مناسب نیستند.

 لنت‌های سرامیکی

در ساخت این لنت‌ها از مواد سرامیکی به همراه مقداری فیبر مس استفاده می‌شود. این کار باعث شده تا انتقال حرارت افزایش یافته و لنت زودتر خنک شود؛ همچنین کاربرد فیبر مس باعث افزایش طول عمر لنت خواهد شد. این نوع از لنت‌ها بسیار سبک و کم صدا بوده و برای استنفاده در مسابقات اتومبیل رانی مناسب هستند. لنت‌های سرامیکی از قیمت بالایی برخوردار بوده و هنگام مرطوب شدن یا سرد بودن کارایی‌شان کاهش می‌یابد.

حرف آخر

در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می‌رسد که هنگام خرید لنت حتما نوع لنت مناسب خودرویتان را بر حسب مواردی چون میزان تردد در مسیرهای پرترافیک، نوع کارکرد و کاربری خودرو، شرایط آب و هوایی محل زندگی و غیره انتخاب کنید؛ ضمنا ضریب انتقال حرارت، میزان تولید سر و صدا، ماندگاری و دوام از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که هنگام خرید لنت بایست به آن‌ها توجه نمود.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.