یوسف آباد محله‌ای محبوب در قلب تهران

3.3/5 - (12 امتیاز)

منطقه 6 تهران یکی از تأثیرگذارترین مناطق پایتخت به لحاظ پویایی فعالیت، جذب جمعیت و تحولات شهری است. این منطقه به دلیل مجاورت با بافت قدیمی شهر (بازار و میدان توپخانه) در گذشته نیز، از موقعیتی مهم برخوردار بوده است. یوسف آباد، امیر آباد، ایرانشهر، بهجت آباد، پارک لاله، عباس آباد، فاطمی و … از محله‌های معروف این منطقه به شمار می‌روند که در این میان یوسف آباد، یکی از مهم‌ترین محله‌های این منطقه است. در این مقاله قصد داریم که این محله قدیمی و اصیل تهران را به شما معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

محله یوسف آباد تهران کجاست؟

یوسف‌آباد، از محله‌های محبوب تهران است که از نظر موقعیت جغرافیایی، یکی از محله‌های مرکزی تهران محسوب می‌شود. یوسف آباد از شرق به خیابان ولی عصر و محله عباس‌آباد، از غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ونک و از جنوب به خیابان دکتر فاطمی و دوراهی یوسف آباد محدود می‌شود.

  • تاریخچه و دلیل نامگذاری یوسف آباد

میرزا یوسف آشتیانی، در زمان ناصرالدین، شاه ریاست مستوفیان (حسابداران) را بر عهده داشت . وی فردی دقیق و درستکار بود و توانست مورد توجه و اعتماد شاه و صدر اعظم او امیرکبیر قرار گیرد. او در دوران حیاتش، زمین‌های زیادی در خارج شهر تهران از ناصرالدین‌شاه خریداری و آنها را آباد کرد. یوسف‌آباد، عباس‌آباد، امیرآباد و … از باغ‌های مستوفی‌الممالک بود که اکنون نیز محله‌ها به همین نام‌ها شهرت دارند. قنات‌هایی مانند قنات بزرگ، قنات تنگی، قنات قلمان در منطقه یوسف آباد قرار داشته‌اند كه با استفاده از اين قنات‌ها، باغ‌ها و زمین‌های زراعی آبیاری می‌شدند. بعد از مرگ میرزا یوسف، این منطقه برای پسرش به صورت میراث باقی می‌ماند. در همان سال‌ها بعد از چندین بار خرید و فروش، دولت وقت مالک این منطقه می‌شود و ساخت و ساز در آن شروع می‌شود. اکنون پس از گذشت سال‌ها، از آن قنات‌ها و باغ‌ها اثری نمانده اما خانه‌های کوچک و بزرگ اهالی محله خبر از آبادی می‌دهد.

  • تراکم جمعیت و سطح قیمت خانه‌ها

محله یوسف آباد با جمعیتی در حدود ۵۵۰۰۰ نفر جزء مناطق پرجمعیت تهران محسوب می‌شود. قیمتخرید خانهدر یوسف‌آباد بین 100 تا 150 میلیون تومان به ازای هر مترمربع  است. بافت محله در بسیاری از خیابان‌ها، بافتی اداریتجاری دارد. حتی در نقاطی از محله که بافت مسکونی غلبه دارد، هم‌جواری با کاربری‌های تجاری سبب شده این املاک نیز به شکل غیررسمی تغییر کاربری پیدا کنند و به‌عنوان دفتر کار مورد بهره‌برداری قرار بگیرند. این در حالیست که محله یوسف‌آباد، در زمره محله‌هایی است که چند سده قبل شکل‌گرفته و از ابتدا بافت مسکونی آن غالب بوده است. یوسف‌آباد همچنین به‌رغم اینکه در منطقه مرکزی پایتخت قرارگرفته، اما به لحاظ قیمت با برخی محله‌های شمال پایتخت، به‌ویژه در مناطق دو و سه هم‌تراز است. بیشتر خانه‌های قدیمی این منطقه تخریب و آپارتمان‌سازی شده‌اند و فقط حدود ۵ تا ۶ درصد از خانه‌های قدیمی یا ویلایی باقی پابرجاست. از زمان‌های گذشته افرادی که در این منطقه ساکن می‌شدند، از وضعیت مالی خوبی برخوردار بودند؛ بنابراین به سختی می‌توان خانه‌های کوچک زیر ۷۰ متر پیدا کرد.

  • مراکز درمانی مهم یوسف آباد

بیمارستانهای منطقه یوسف آباد

چهار بیمارستان در محله یوسف‌ آباد وجود دارند، بیمارستان فوق تخصصی محب کوثر، بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی هاجر(503 ارتش تهران)، مرکز آموزشی ودرمانی حضرت فاطمه (س) و بیمارستان شهرام (سجاد). این بیمارستان‌ها با بیشتر بیمه‌های درمانی طرف قرارداد هستند. مراکز دیگری مانند ساختمان پزشکان ماهان، مرکز بینایی سنجی تابان، رادیولوژی شبانه روزی یوسف آباد، مجتمع پزشکی و دندانپزشکی گلریز و مركز شبانه‌روزی گلديس در میدان فرهنگ در این محله پاسخگوی نیاز درمانی ساکنین منطقه هستند. همچنین در این منطقه آسایشگاه سالمندان پناه و مرکز توانبخشی سالمندان آبا قرار دارد. مراکز درمان اعتیاد داریوش، بوعلی و جهان نما و مراکز دامپزشکی مهر و دکتر مشیری از دیگر مراکز درمانی مهم این محله به شمار می‌آیند. اگر حیوان خانگی دارید نگران خرید لوازم مورد نیاز برای او نباشید؛ پت شاپ آکوا پلاس و زیماپت  از مهم‌ترین پت‌ شاپ‌های این محله به شمار می‌روند.

  • مراکز آموزشی و فرهنگی

نماد فرهنگی در محله یوسف‌آباد، کتابخانه و فرهنگسرای شفق واقع در پارک بزرگ شفق است که مکانی برای تفریح و آموزش اهالی این محله و محله‌های اطراف به شمار می‌آید. شهرکتاب فرهنگ در میدانی به همین نام، از مراکز مهم فرهنگی یوسف آباد محسوب می‌شود.

یوسف‌آباد از نظر برخورداری از مدارس، آموزشگاه‌ها و فرهنگسراها هم شرایط مطلوبی دارد. وجود مدارس دولتی و غیر انتفاعی در تمامی مقاطع تحصیلی، باعث شده دانش‌آموزان برای تحصیل محدودیتی نداشته باشند و بدون دغدغه خاصی بتوانند از امکانات آموزشی استفاده کنند. همچنین موسسات آموزشی مختلف برای زبان (سفیر، ایرانمهر و شکوه)، موسیقی (تماشاگه راز، خنیا، منظومه، رودکی و رستاک)، و… بزرگسالان را هم به یادگیری مهارت‌های مختلف ترغیب کرده است. از کتابخانه‌های این منطقه هم می‌توان به کتابخانه شهید دستغیب و کتابخانه شفق در خیابان 21 یوسف‌آباد و کتابخانه جهان‌آرا در خیابانی به همین نام اشاره کرد.

شهر کتاب یوسف آباد

مجتمع فنی تهران از مؤسسه‌های آموزشی معتبر در سطح کشور، شعبه ابن سینا خود را در نزدیکی پارک شفق برای حضور تخصصی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ،راه اندازی نمود.

یوسف آباد از سرای محله نیز برخوردار است. هدف از راه‌اندازی سرای محله مشارکت شهروندان در امور مربوط به‌خودشان و در نهایت واگذاری تصمیم‌گیری‌های محله به‌خود آنهاست. حضور شهروندان در سرای محله و همکاری آنها با شهردار و کارگروه‌های تخصصی، به حل و فصل سریع مشکلات کمک می‌کند.

  • مراکز تفریحی و ورزشی

پارک شفق یا بوستان شفق معروف‌ترین پارک محله یوسف آباد است. این پارک مربوط به دوران محمدرضا شاه پهلوی است و در خیابان جمال‌الدین اسدآبادی (یوسف‌آباد)، قرار دارد. الگوی این پارک از پارک‌های فرانسوی الهام گرفته شده‌است. کامران دیبا معمار و طراح پارک به دلیل علاقه به معماری ایتالیا، میدانگاه اصلی این پارک را شبیه به میدان‌های شهرهای ایتالیا طراحی کرد. یک استخر زیبا با آب نما و سکوهایی برای نشستن مردم و در کنار آن نیز یک آمفی تئاتر طبق نظر مهندس دیبا احداث شد. هدف او طراحی محیطی بود تا مردم در آن جمع شده و از کنار هم بودن لذت ببرند.

بوستان دیگری که در انتهای خیابان جهان آرا قرار گرفته است، بوستان قزل قلعه نام دارد. این بوستان در اکثر اوقات روز، فضایی شاد و البته پر هیاهو دارد. طراحی مناسب این بوستان فضایی برای بازی‌های دسته جمعی کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار می‌دهد.

سینما گلریز از سینماهای قدیمی تهران در میدان فرهنگ واقع شده است. این سینما امروزه محلی برای اجرای تئاتر است.

سینما گلریز یوسف آباد

پارک یاسمن، پارک پرستو، بوستان باغچه‌بان، گالری آفرند، نگارخانه آزاد و خانه نمایش دا از دیگر مراکز تفریحی محله یوسف آباد هستند.

همچنين مراكز تفريحي ورزشي متعددي از جمله مجموعه ورزشي نادر (بالا تر از ميدان كلانتري) ، مجموعه ورزشي كارن (نزديك شهر كتاب در ميدان فرهنگ)، مجموعه ورزشي شهيد جهان آرا، باشگاه کارن، استخر نخل زرین و مجموعه ورزشی باغچه‌بان، در این محله مشغول به فعالیت هستند.

  • رستوران‌های معروف یوسف آباد 

یکی از شعبه‌های رستوران خوب و معروف نائب در این محله و در خیابان مستوفی واقع است. رستوران ایتالیایی مورانو و رستوران حافظ از دیگر رستوران‌های خوب این محله است. برگر ذغالی پارک نیز که در کنار پارک شفق قرار دارد، یکی از پاتوق‌های برگر دوستان شهر تهران است و طرفداران زیادی دارد.

  • مراکز خرید اصلی یوسف آباد 

سه پاساژ شناخته شده در یوسف آباد وجود دارد؛ اولی مجتمع تجاری رز درقسمت شمالی محله؛ بالاتر از میدان کلانتری که مغازه‌های کیف و کفش، پوشاک مردانه و زنانه، بدلیجات و … در آن قرار دارند.

مجتمع های تجاری یوسف آباد

پاساژ هنر هم از مراکز خرید یوسف‌آباد در فتحی شقاقی است. این پاساژ به دلیل نزدیکتر بودن به مرکز شهر شناخته‌شده‌تر است. پاساژ فرهنگ نیز از مهم‌ترین مراکز خرید منطقه 6 در میدان فرهنگ قرار دارد. پاساژ پرشیا و پاساژ زند از دیگر مراکز خرید این محله هستند. گلخانه گل‌های طبیعی واقع در خیابان شهید جهان آرا نیز مرکزی برای خرید گل و گیاه در محله یوسف آباد است.

  • مراکز دولتی یوسف آباد 

از مراکز دولتی مهم این محله؛ کلانتری یوسف آباد، سازمان جهاد کشاورزی و ساختمان شهرداری منطقه 6  در میدان سید جمال‌الدین اسدآبادی واقع شده‌اند.

  • مسجدها و تکایای یوسف آباد 

مسجد و مهدیه یوسف آباد در خیابان جهان آرا، مسجد جمکران در میدان سید جمال الدین اسدآبادی، مسجد مسلم ابن عقیل (ع)  در خیابان بیستون و مسجد سادات در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی از مساجد معروف یوسف‌آباد هستند.

مکان های فرهنگی یوسف آباد

حسینه قمر بنی هاشم هم در خیابان جهان‌آرا از حسینه‌های این محله به شمار می‌آید. مسجد حضرت ابوالفضل و مسجد خلیل الرحمان از دیگر مساجد این محله هستند.

  • خیابان‌های مهم یوسف آباد 

خیابان‌های اصلی این محله عبارتند از خیابان سید جمال الدین اسدآبادی (خیابان یوسف آباد) که شلوغ‌ترین و اصلی ترین خیابان این محله است. خیابان مستوفی (که به خیابان ولیعصر بسیار نزدیک است)، خیابان شهید جهان آرا (خیابان دوم ژوئن)، خیابان مهرام (مدبر)، خیابان بیستون و خیابان چهلستون، خیابان فتحی شقاقی (خیابان هشتم یوسف آباد)، خیابان کاج شمالی و خیابان ابن سینا دیگر خیابان‌های مهم یوسف آباد محسوب می‌شوند.

دسترسی‌ها: از لحاظ دسترسی به سایر نقاط تهران وجود دو اتوبان همت و کردستان، محله یوسف آباد را در وضعیت خوبی قرار داده است. بی آر تی‌‌های خیابان ولیعصر، ایستگاه‌ مترو جهاد و ایستگاه میرزای شیرزایی (خط ۳) نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو یوسف آباد محسوب می‌شوند اما ایستگاه شهید مفتح (خط ۱) نیز به یوسف آباد نزدیک است. تاکسی‌های یوسف‌آباد نیز قسمتی از حمل و نقل عمومی در یوسف‌ آباد را پوشش می‌دهند. 

 

  • مراکز تاریخی یوسف آباد 

بافت محله یوسف آباد

آسیاب آبی یوسف آباد یکی از مکان‌های تاریخی محله که قدمتش به زمان قاجاریه بر‌می‌گردد. از دیگر آثار تاریخی، پله اول یوسف آباد است که قدمتش به بالای 100 سال می‌رسد و خیابان ولیعصر را به یوسف آباد متصل می‌کند.

  • میادین میوه و تره‌بار و هایپر استار یوسف آباد 

میوه و تره بار سیاوش، میوه و تره بار جهان آرا، فروشگاه زنجیره‌ای مهر و فروشگاه افق کوروش از مراکز اصلی خرید میوه و مواد غذایی در این محله است.

محدوده ترافیکی: این محله از نظر وضعیت طرح‌های ترافیکی، در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (طرح زوج و فرد سابق) قرار دارد. از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان یافت و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن شد. در هر فصل خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز (و خودروهای پلاک غیر تهران ۱۵ روز) مجاز به تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) هستند؛ زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای ورود است.

 

مقایسه محله فاطمی با یوسف آباد 

هر دو محله یوسف آباد و فاطمی در شمال شهر تهران قرار دارند و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. برای اینکه بتوان بهترین محله را برای سکونت انتخاب کرد، باید به نیازها و سلیقه شخصی خود توجه کرد. 

محله یوسف آباد در شمال تهران واقع شده است و به دلیل فضای سبز و آرامشی که دارد، محبوبیت بالایی دارد. در این محله می‌توان به راحتی به فضاهای سبزی همچون پارک‌هایی مانند پارک لاله، پارک چیتگر و پارک وحدت دسترسی داشت. همچنین، با وجود خیابان‌های پرتردد، زندگی در این محله نسبتاً آرام و دل‌نشین است. اما با توجه به قرار گرفتن در منطقه شمالی شهر، هزینه‌های زندگی در این محله نسبتاً بالاست. 

از سوی دیگر، محله فاطمی در مرکز شهر قرار دارد و به دلیل نزدیکی به مراکز تجاری و اداری، محبوبیت بسیار زیادی دارد. همچنین، با وجود خیابان‌های پرتردد و شلوغ، از دسترسی آسان به مترو و اتوبوس بهره‌مند است. هزینه‌های زندگی در این محله نیز نسبتاً متوسط است. فاطمی یکی از مناطق پرجمعیت و پرتردد تهران است و همین موضوع ممکن است باعث شلوغی و سر و صدا در این محله شود. در خیابان فاطمی در حال حاضر قیمت زمین بین 60 تا 110 میلیون  و در محله یوسف آباد بین 80 تا 150 میلیون متغیر است 

هر دو محله دارای امکانات تجاری متعددی هستند اما به طور کلی محله فاطمی از نظر تعداد و انواع فروشگاه‌ها و مغازه‌های زیادتری برخوردار است. بازارچه فاطمی و خیابان جمهوری در این محله قرار دارد که شامل فروشگاه‌های لباس، کتاب، آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و… می‌شود. در حالی که در یوسف آباد نیز فروشگاه‌های مشابهی وجود دارند اما تعداد آن‌ها کمتر است. در هر دو محله خدمات بهداشتی و درمانی متعددی وجود دارد اما بیمارستان شهید بهشتی و بیمارستان امام خمینی (ره) در محله یوسف آباد قرار دارند که از بیمارستان‌های بزرگی شهر تهران هستند. همچنین در محله فاطمی نیز بیمارستان‌هایی مانند بیمارستان رسول اکرم (ص) و بیمارستان تخصصی چشم‌پزشکی نور قرار دارند. همچنین از نظر تعداد داروخانه‌ها و مطب‌های پزشکی نیز دو محله به طور مشابهی تجهیز شده‌اند. 

در دو محله امکانات فرهنگی و تفریحی متنوعی وجود دارد. در محله فاطمی فرهنگسرای ارسباران و موزه میراث فرهنگی و هنری فاطمی وجود دارد. همچنین پارک لاله هم در این محله قرار دارد که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهر تهران است و به امکاناتی مانند فضای سبز، بازی‌های کودکانه، میادین ورزشی و… مجهز است. در محله یوسف آباد نیز پارک‌هایی مانند پارک شهید شیرودی، پارک فرشته و پارک توحید وجود دارد که به امکاناتی مانند فضای سبز، ورزش و بازی‌های کودکانه مجهز هستند. همچنین در این محله شهربازی‌هایی مانند بورس شهربازی و ایستگاه بازی وجود دارند.  

به طور کلی می‌توان گفت که هر دو محله از امکانات متنوعی برخوردار هستند و بستگی به نیاز شما دارد که کدام محله با توجه به نیازها و سلیقه‌ی شما، مناسب‌تر است. با این حال، با توجه به تعداد فروشگاه‌ها و مغازه‌های متعدد، بازارچه فاطمی و خدمات بهداشتی و درمانی بزرگ‌تر، محله فاطمی به نظر می‌رسد برای خرید و دریافت خدمات بهداشتی و درمانی مناسب‌تر است. در عین حال، اگر به دنبال امکانات تفریحی و پارک‌های بزرگ‌تر هستید، محله یوسف آباد می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد. 

با توجه به اینکه نیازها و سلیقه‌های هر فرد متفاوت است، نمی‌توان به صورت قطعی بگوییم کدام محله بهتر است. برای انتخاب بهترین محله، باید به عواملی مانند اولویت‌های شخصی، بودجه، نیازهای خانوادگی و سبک زندگی توجه کرد. در نهایت، انتخاب محله مناسب برای سکونت به میزان رضایت شما از زندگی در آن محله و همچنین به دست آوردن تعادل مناسب بین امکانات و قیمت‌های موجود بستگی دارد. 

اگر شما نیز ساکن این محله هستید و یا اطلاعات و تجربیاتی دارید، آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. […] یوسف آباد محله‌ای در قلب تهران […]

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.