نکات کلیدی در هنگام خرید لاستیک

4/5 - (1 امتیاز)

تایر (Tirer) یک لغت فرانسوی به معنا کشیدن است و به علت کشیده شدن حلقه لاستیکی دور رینگ این نام را به خود اختصاص داده است. مهم نیست خودرو شما یک سدان مدرن باشد یا یک شاسی‌بلند آفرود، در هر صورت آنچه باعث اتصال خودرو به سطح جاده می‌شود تنها لاستیک خودرو است.
در حال حاضر کارخانه‌های لاستیک‌سازی فراوانی در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند و هر یک سعی دارند با تکیه‌بر دانش فنی و تجربیات خود لاستیک بادوام‌تر و توانمندتری را به بازار جهانی عرضه نمایند؛ از همین رو تایرهای موجود در بازار از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند، اما آنچه مسلم است لاستیک خودرو از هر سایز و جنسی که باشد، شامل حال اصطکاک، فرسودگی و یا منقضی شدن تاریخ‌مصرف می‌شود. پیچیدگی‌های فراوانی که بر سر راه انتخاب و خرید لاستیک وجود دارد، تیم تولید محتوا شیپور را بر این داشته است تا با ارائه مقاله‌ای درباره نکات کلیدی هنگام خرید لاستیک شما در انتخاب لاستیک موردنظرتان یاری کند.

انواع مختلف لاستیک خودرو

انواع لاستیک خودروهمان‌طور که کفش در مقابل ضربات خارجی از پاهای ما دفاع می‌کند و عاملی برای بهتر راه رفتن است؛ لاستیک خودرو نیز شرایط را برای حرکت بهتر و راحت‌تر خودرو فراهم می‌کند. هر خودرو شامل چهارچرخ و هر چرخ شامل یک لاستیک می‌شود؛ این چهار تایر در واقع تمامی وزن خودرو را به دوش می‌کشند. به‌طورکلی ۹۵ درصد از وزن خودرو را باد درون لاستیک‌ها و ۵ درصد باقی‌مانده را خود لاستیک تحمل می‌کند، به همین دلیل توصیه می‌شود که همیشه میزان باد لاستیک خودرویتان را بررسی کنید!
در حال حاضر شرکت‌های لاستیک‌سازی فراوانی در داخل و خارج کشور وجود دارند که هرساله هزاران حلقه لاستیک را در مدل‌ها و اندازه‌های مختلف و برای کاربردهای مختلف تولید می‌کنند. تمامی این لاستیک‌ها از لحاظ فناوری ساخت به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1) لاستیک‌های تیوپی

2) لاستیک‌های تیوپلس

3) لاستیک‌های توپر

4) لاستیک‌های نیمه پنوماتیک

 

انواع آج یا گل لاستیک خودرو

انواع آج یا گل لاستیک ماشینیکی از مواردی که هنگام خرید لاستیک باید مد نظر قرار داد، طرح آج تایر است که اصطلاحا به آن گل لاستیک هم گفته می‌شود. طرح آج لاستیک می‌تواند تاثیر بسزایی در توان ترمزگیری خودرو، کاهش دمای آن و چسبندگی بیشتر خودرو به سطح جاده دارد. مطمئنا شما هم تاکنون آج‌های متنوعی را روی لاستیک‌های مختلف دیده‌اید، به طور کلی تمامی این آج‌ها در پنج دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

طرح جهت دار (FALCON): طرح جهت دار یا فالکون، طرحی است که شیارهای جانبی در دو طرف خط مرکزی لاستیک قرار دارند. این نوع لاستیک‌ها در جاده‌های خیس از پایداری مناسبی برخوردار بوده و حتی هنگام حرکت در سرعت‌های بالا نیز تحمل و دوام بسیار خوبی دارند.

طرح چهار خط HIGHW AY POWER)): از لاستیک‌های دارای طرح چهار خط بیشتر برای محور جلو خودروهای سواری استفاده می‌شود. از میان ویژگی‌های بارز این نوع تایرها می‌توان به پایداری مناسب، ترمزگیری قابل قبول و فرمان‌پذیری مناسب اشاره کرد.

طرح نیم‌دنده (k-LUG): در این طرح، شیارها به‌صورت عرضی در سرتاسر محیط لاستیک قرار دارند. از این نوع تایرها بیشتر در محور عقب وانت‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌شود و از ترمزگیری بسیار خوب، قدرت چنگ‌زنی بالا برخوردار هستند.

طرح دو خط (TRACTION POWER): در ساخت این نوع لاستیک‌ها از ترکیب دو طرح چهار خط و نیم‌دنده در کنار هم استفاده شده است. این طرح دارای شیار عرضی دور تا دور محیط تایر و شیارهای طولی در مرکز آن است. از این نوع لاستیک‌ها معمولا در محور جلو وانت‌ها و کامیون‌ها استفاده می‌شود.

طرح مکعب (Elegance): از این طرح بیشتر در چرخ‌ جلو و عقب لاستیک‌های رادیال سواری استفاده می‌شود. ویژگی‌های بارز طرح مکعب شامل ترمزگیری و چنگ‌زنی مناسب، فرمان‌گیری خوب و قابلیت بیرون راندن آب هنگام تماس با جاده است.

ساختار لاستیک خودرو

لاستیک‌های رادیال و بایاس

اگر برای خرید لاستیک خودرو خود اقدام کرده‌اید، به‌غیراز انتخاب نوع لاستیک باید به ساختار آن ‌هم توجه کنید. به‌ طور کلی لاستیک‌ها ازلحاظ ساختار به دو دسته رادیال و بایاس تقسیم می‌شوند:

لاستیک‌های رادیال: در ساختار لاستیک‌های رادیال از سیم‌های فلزی استفاده ‌شده است و به همین دلیل به آن‌ها لاستیک سیمی هم گفته می‌شود. لاستیک‌های رادیال علاوه بر ساختار محکم و تحمل سرعت‌بالا، از چسبندگی مناسبی نیز  با سطح جاده برخوردارند.

لاستیک‌های بایاس: در ساختار این نوع لاستیک‌ها از الیاف و نخ استفاده ‌شده، از همین رو این نوع تایرها در میان فعالان بازار به لاستیک‌های نخی شهرت دارد و تکنولوژی ساخت آن‌ها نسبت به لاستیک‌های رادیال کمی قدیمی‌تر است. لاستیک‌های بایاس در مقابل فشارهای عمودی مقاومت کمی دارند و این گونه فشارها باعث تغییر شکل تایرها و کم شدن عمر آن‌ها می‌شود.

انتخاب صحیح رینگ و لاستیک

رینگ و لاستیک

اگر تمایل دارید که رینگ و لاستیک‌هایی استاندار خودرویتان را با نمونه‌های زیباتر یا پهن‌تر تعویض نمایید بهتر است به اعداد و ارقام حک شده روی آن‌ها دقت کنید؛ به ‌عنوان ‌مثال رینگ و لاستیک استاندارد سمند ۱۵-۶۵-۱۸۵ است که بسیاری از افراد از رینگ و لاستیک ۱۶-۶۰-۲۱۵ برای افزایش پهنای آن استفاده می‌کنند. حال ببینیم این اعداد و ارقام از کجا آمده است؟ ۱۶ اندازه قطر رینگ برحسب اینچ؛ ۶۰ عرض لاستیک ( اندازه فاق) برحسب میلی‌متر و ۲۱۵ اندازه پهنا لاستیک خودروبر حسب میلی‌متر است.

نکات قابل‌توجه در هنگام خرید لاستیک خودرو

  • نوع تایر: با حروف لاتین به روی بدنه لاستیک حک می‌شود و بیانگر تناسب لاستیک خودرو است.
  • ساختار تایر: لاستیک‌های رادیال با حرف R و لاستیک‌های بایاس با حرفB نمایش داده می‌شوند.
  • میزان بار و سرعت: این علامت روی لاستیک با حروف لاتین از A تا Z حک می‌شود و بیانگر حداکثر سرعت مجاز و میزان بار قابل ‌حمل است.
  • آج تایرها: شیارها و طرح‌های روی لاستیک خودرو صرفا جنبه زیبایی ندارد و هر شیار برای شرایط خاصی طراحی‌شده
  • تاریخ ساخت: شامل یک عدد چهار رقمی می‌شود، دو عدد اول نشان‌دهنده هفته ساخت و دو عدد دوم بیانگر سال ساخت لاستیک است به‌عنوان‌مثال عدد ۱۵۰۳ یعنی این تایر در هفته ۱۵ سال ۲۰۰۳ ساخته‌شده است.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.