آموزش زبان ماشین بازها (قسمت دوم)

3.7/5 - (4 امتیاز)

اگر عاشق دنیای خودرو باشید یا بخواهید در این زمینه کمی تخصصی‌تر مطالعه کنید ممکن است برخی اصطلاحات به گوشتان بخورد که برایتان ناآشنا هستند. دنیای ماشین بازها هم مانند هر دنیای دیگری موارد فنی و غیر فنی مخصوص به خود را دارد که تنها یک ماشین‌باز واقعی معنای آن‌ها را به‌خوبی می‌دانند. اگر شما می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دنیای ماشین‌بازها به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله از وبلاگ شیپور را از دست ندهید.

در بخش اول مقاله «آموزش زبان ماشین‌ بازها» به برخی اصطلاحات رایج در این حوزه اشاره کردیم و همان‌طور که وعده داده بودیم، در این مقاله به معرفی برخی دیگر از اصطلاحات دنیای خودرو می‌پردازیم که قطعا دانستن معنای آن‌ها برایتان جالب خواهد بود.

کات آف

رانندگی کردن در دور موتور بالا می‌تواند آسیب‌هایی را به موتور خودرو وارد کند، اما اگر عاشق شنیدن صدای ماشین باشید این چیزها برایتان اهمیتی نخواهد داشت و فقط می‌خواهید پایتان را بیشتر روی پدال گاز بفشارید تا دور موتور به حداکثر خود برسد. کات آف به زبان ساده یعنی وقتی که دور موتور خودرو شما به حدنصاب مجاز خود می‌رسد که در این حالت ECU خودرو سیستم سوخت‌رسانی را قطع می‌کند و پس از پایین آمدن دور موتور، سوخت‌رسانی مجددا آغاز می‌شود و دور موتور می‌تواند به بالاتر از حد مجاز برود.

دور موتور خودروهایی که درون فضاهای شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا از یک سطح خاص فراتر نمی‌رود و درواقع کامپیوتر خودرو اجازه این کار را نمی‌دهد، اما با ایجاد برخی تغییرات مکانیکی یا دست‌کاری ECU خودرو (ریمپ) می‌توان خودروهای شهری را نیز برای کات آف آماده کرد. باز هم تأکید می‌کنیم که کات آف زدن موتور می‌تواند آسیب‌هایی را به آن وارد کند و بهتر است برای شنیدن صدای کات آف موتور خودرو خود بی‌گدار به آب نزنید!

کیت مکش

کسانی که با خودروهای تیونینگ شده سروکار دارند، به‌خوبی با کیت مکش آشنا هستند. وظیفه کیت مکش این است که با افزایش جریان هوای داخل موتور باعث تقویت توان خروجی آن شود؛ به همین خاطر خودروهایی که کیت مکش روی آن‌ها نصب شده است شتاب بهتری نسبت به خودروهای هم‌رده خود دارند. کیت مکش قطعه گران‌قیمتی نیست و به همین علت در میان جوانانی که می‌خواهند خودرو خود را اسپرت و پرشتاب‌تر کنند محبوبیت ویژه‌ای دارند.

کیت مکش روی اکثر خودروها قابل‌نصب است، اما هنگام خرید این قطعه باید به مواردی همچون تناسب کیت با پیشرانه خودرو و جنس کیت مکش توجه داشته باشید.

اسپویلر

اسپویلر یا همان باله، یکی از قطعات حساس و مهم در خودروهای مسابقه‌ای و پرشتاب است و وظیفه دارد تا جریان هوای اطراف خودرو را کنترل کند تا پایداری وسیله نقلیه در سرعت‌های بالا حفظ شود. نحوه کار اسپویلر بیشتر با مبحث آیرودینامیک سروکار دارد. خودروهایی که طراحی آیرودینامیکی مناسبی ندارند در سرعت‌های بالا بسیار ناپایدار می‌شوند. در اینجاست که نقش اسپویلر مشخص می‌شود و این قطعه با تنظیم جریان هوا، پایداری را حفظ کرده و خودرو را در مسیر نگه می‌دارد.

اسپویلرها بر دو نوع ثابت و متحرک هستند. اسپویلر ثابت را می‌توان حتی در برخی خودروهای داخلی مانند پژو 405 SLX نیز مشاهده کرد، اما اسپویلرهای متحرک که در خودروهایی نظیر McLaren P1 یا ZENVO TSR-S به چشم می‌خورد، به یک سنسور نیاز دارند تا با دریافت اطلاعات از آن، در زاویه مناسب تنظیم شوند. نصب اسپویلر به‌صورت غیر فابریک و دستی برای خودروهای تقویت‌شده ممکن است خطرساز باشد، زیرا که تعادل خودرو را در سرعت‌های بالا تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دیفیوزر

دیفیوزر کارکردی مشابه با اسپویلر دارد و نقش آن در تنظیم تعادل خودرو در سرعت‌های بالا مشخص می‌شود. وظیفه دیفیوزر این است که فشار هوایی که زیر خودرو وجود دارد و باعث می‌شود بخش عقبی خودرو به سمت بالا هدایت شود را خنثی کرده و تعادل خودرو را حفظ کند. دیفیوزر در زیر سپر عقب خودرو نصب می‌شود و نیرو رو به پایین یا دان فورس (Down Force) را افزایش می‌دهد تا بخش عقبی در سرعت‌های بالا متعادل باقی بماند.

خودروهای اسپرت معمولا به‌صورت فابریک به دیفیوزر مجهز هستند، اما می‌توان این قطعا را به‌صورت آزاد خریداری و روی خودرو نصب کرد. توجه داشته باشید که نصب دیفیوزر روی خودروهای ایرانی صرفا به دلیل زیبایی صورت می‌پذیرد و تأثیری روی آیرودینامیک یا پایداری وسیله نقلیه ندارد!

هدرز

در موتورهایی که به‌صورت احتراق داخلی فعالیت می‌کنند، دود ناشی از احتراق پیشرانه توسط قطعه‌ای به نام منیفولد خارج می‌شود، اما برای اینکه سرعت و کیفیت خروج این دود افزایش یابد تیونرها به سراغ قطعه‌ای به نام هدرز می‌روند. به زبان ساده، وظیفه هدرز این است که دود حاصل از فعالیت پیشرانه را با سرعت بیشتری تخلیه کند تا تنفس پیشرانه با سهولت بیشتری انجام شده و درنهایت قدرت و بهره‌وری آن افزایش یابد؛ همچنین کاهش مصرف سوخت از دیگر نتایج استفاده از هدرز است.

هدلایت

اگر مجبور به رانندگی در شب هستید و می‌خواهید کیفیت و شدت نور چراغ‌های جلو خودرو را تقویت کنید باید به سراغ هدلایت بروید. هدلایت نوع جدیدی از چراغ‌های خودرو است که نور بسیار بیشتری تولید می‌کند و می‌توان آن را درون چراغ‌های جلو یا درون سپر مورد استفاده قرارداد. طول عمر بالا، مقاومت بیشتر نسبت به لامپ‌های معمولی و مصرف برق کمتر از جمله مزایای هدلایت است. هدلایت مناسب هر خودرو با خودرو دیگر متفاوت است و هنگام خرید یک هدلایت باید نوع مناسب وسیله نقلیه خود را خریداری کنید.

 

در این سری مقالات سعی کردیم شما مخاطبین گرامی وبلاگ شیپور را با برخی از اصطلاحات رایج میان خودروبازها آشنا کنیم. البته این‌ها تنها قطره‌ای از دریا هستند و کلماتی نظیر آنچه در سری اول و دوم این مقالات بیان کردیم تنها بخش کوچکی از فرهنگستان زبان ماشین‌بازها محسوب می‌شود! در آخر می‌توانید نظرات خود را با ما و دیگر مخاطبین وبلاگ شیپور به اشتراک بگذارید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. علی می گوید

    عاشق ماشین هستم ولی دیگه نه در این حد

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.