هر چی که لازمه از دیفرانسیل خودرو بدونیم!

4.7/5 - (3 امتیاز)

هر خودرویی شامل هزاران قطعه میشه که نمیتونیم برای هر کدوم از اونا ارزش جداگانه و متفاوتی قائل بشیم. هر قطعه‌ای بدون شک نقش خودش رو تو خودرو ایفا میکنه و این مجموعه قطعاته که باعث به حرکت در اومدن و عملکرد نهایی خودرو میشه.
اما بعضی از قطعات تو خودرو وجود داره که بیشتر از بقیه اسمشون شنیده میشه یا نقش پر رنگ‌تری دارن. مثلا تو اصطلاحات فنی خودروها یا حتی موقع خرید و فروش حتما بارها و بارها اسم دیفرانسیل خودرو به گوشتون خورده. مثلا میگن فلان خودرو دف جلوئه یا دف عقبه یا اینکه دو دیفرانسیله. ولی واقعا دیفرانسیل خودرو چیه و چه کاری انجام میده. امروز میخوایم تو وبلاگ شیپور به بررسی نقش دیفرانسیل بپردازیم تا وقتی برای خرید یا فروش به سایت شیپور صفحه خودرو مراجعه کردین اطلاعات کافی داشته باشین.
در اصل دیفرانسیل خودرو قطعه‌ایه که وظیفه‌ی اصلیش انتقال قدرت و گشتاور تولید شده به چرخ‌های خودروست. اما دیفرانسیل فقط همین کار رو انجام نمیده و وقتی میخواین دنده رو کم کنید آخرین قطعه درگیر برای کم شدن دنده دیفرانسیله. ضمن اینکه وقتی چرخ‌های خودرو با سرعت متفاوت در حال حرکت باشن هم قدرت رو به اونا منتقل میکنه. دیفرانسیل برای انتقال قدرت تولید شده توسط موتور اون رو به دو بخش تقسیم میکنه و به جلو و عقب خودرو میفرسته.
اما سوال مهم اینجاست که چرا نقش دیفرانسیل خودرو انقدر مهم و پر رنگه. علت اینه که چرخ‌های خودرو با سرعت ثابت حرکت نمیکنن و مثلا تو پیچ‌ها هم مسافت متفاوتی رو پشت سر میزارن. بنابراین دیفرانسیل به شکل کنترل شده‌ای گشتاور تولید شده رو به چرخ‌های عقب و جلو منتقل میکنه.
الان دیگه رو هر خودروی سواری و کامیونی میشه دیفرانسیل رو پیدا کرد و بی‌تردید این قطعه که جزو سیستم انتقال قدرت خودرو به شمار میره نقش قابل توجهی تو حرکت و حتی ایمنی خودرو ایفا میکنه. خودروها از نظر دیفرانسیل متفاوتن و خودروی دیفرانسیل ساده، 4 چرخ متحرک، دیفرانسیل بدون لغزش و دیفرانسیل کمک‌دار داریم.
بیشتر خودروها همون دیفرانسیل ساده هستن که بیشتر تو عقب خودرو قرار داره و و برخی مدل‌ها هم دیفرانسیل خودرو در جلوی اون قرار گرفته که اصطلاحا بهش میگن دیفرانسیل جلو که هر کدوم مزایای خودش رو داره. تو خودروی دیفرانسیل عقب نیرو و گشتاور به چرخ‌های عقب منتقل میشه و در نتیجه از نظر سرعت و شتاب شما عملکرد بهتری رو تجربه میکنین و تو خودروهای دیفرانسیل جلو، نیرو و گشتاور به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل میشه و در نتیجه ایمنی بالاتر میره. برای همین خودروهای دیفرانسیل جلو دیر چپ میکنن یا کمتر تو برف و گل و لای گیر میفتن.
همونطور که گفتیم تو بیشتر خودروها دو چرخ عقب یا جلو متحرک هستن ولی تو برخی از خودروهای جدید از سیستم 4 چرخ متحرک استفاده میشه که باعث میش چسبندگی به جاده بیشتر شد و ایمنی خودرو به ویژه تو پیچ‌های خطرناک بالاتر بره. این سیستم قدرت رو به 4 چرخ منتقل میکنه و باعث میشه نیروی کشش در همه قسمت‌ها وجود داشته باشه. از مدل‌های سواری گرفته تا کامیون و خودروهای نظامی دارای مدل‌هایی با 4 چرخ متحرک هستن. البته نمیشه در تمام زمان رانندگی از سیستم 4 چرخ متحرک استفاده کرد و چون باید از دنده‌ی سنگین کمک بگیریم امکان داره روند رانندگی خسته‌کننده بشه.
اگه کمی آشنایی داشته باشین تو خودروهای سنگین به ویژه خودروهای راهسازی یه دنده‌ی کمکی هم وجود داره که از دیفرانسیل کمک‌دار استفاده میشه. دیفرانسیل کمک‌دار دارای سه نوع دوبل (دوگانه)، تریبل (سه‌گانه) و خورشیدیه. تو دیفرانسیل دو گانه، کاهش نیرو و گشتاور در دو مرحله انجام میشه که یه بخش کم و یه بخش هم زیاده. تو سیستم دیفرانسیل کمک‌دار سه گانه وقتی راننده حس کنه نیروی کششی کافی نیست به کمک یه دکمه از تعویض دنده کمک میگیره و مراحل قبلی تکرار میشه. دیفرانسیل کمک‌دار خورشیدی هم مثل دوگانه عمل میکنه فقط مرحله‌ی دومش اختیاریه.
آخرین مدل دیفرانسیل خودرو بدون لغزشه که مشکل اصلی دیفرانسیل‌های معمولی رو حل کرده. وقتی شما با یه خودروی مجهز به دیفرانسیل معمولی در یه مسیر صاف و لغزنده قرار بگیرین سرعت یه دونه از چرخ‌ها ممکن زیاد بشه و هیچ نیرویی از میل گاردان به چرخ‌های دیگه منتقل نشه. اینجاست که نقش کنترل نیروی دیفرانسیل خودرو بیشتر از قبل به چشم میاد و باید طوری عمل بشه که اصطکاک با زمین و نیروی چسبندگی بیشتر بشه. برای جبران این مشکل تو خودروهای جدید به ویژه خودروهای لوکس از سیستم دیفرانسیل بدون لغزش استفاده میشه که دارای دو مدل قفل‌شونده اتوماتیک و اصطکاکیه. هر کدوم از این سیستم‌ها با عملکرد خودشون مانع لغزیدن خودرو میشن.
با اینکه میشه در مورد دیفرانسیل خودرو و نحوه عملکرد اون در شرایط مختلف ساعت‌ها صحبت تخصصی کرد ولی در همین حد کافیه بدونیم که دیفرانسیل یکی از اجزای مهم سیستم انتقال قدرت خودروست که حتی میتونه تو ایمنی و جان سرنشینان هم اهمیت داشته باشه. هر نوعی از دیفرانسیل قطعا مزایا و معایب خودش رو داره ولی شما بیشتر با مدل ساده از نوع دیفرانسل عقب یا جلو و 4 چرخ متحرک روبرو میشین.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.