هر آنچه که باید درباره کاپوتاژ خودرو بدانید

4/5 - (5 امتیاز)

افرادی که تمایل دارند با خودروی شخصی به سفرهای خارجی بروند، احتمالا با واژه‌ی کاپوتاژ روبه‌رو خواهند شد. در این مطلب می‌خواهیم هر آنچه که باید درباره‌ی کاپوتاژ خودرو بدانید برای شما بازگو کنیم.

افراد زیادی هستند که به دلایل مختلفی چون برنامه‌های کاری یا تفریحی به سفر می‌روند. در بین مسافران، اشخاصی هستند که مسیر زمینی را برای سفر خود انتخاب کرده و ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی برای این کار استفاده کنند.

این افراد باید برای رانندگی در خاک کشور دیگر نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بدون مشکل از سفر خود لذت ببرند. یکی از واژه‌هایی که در این بین زیاد به گوشتان می‌خورد، کلمه‌ی «کاپوتاژ» یا Cabotage است. تلفظ درست این کلمه کابوتاژ است که در فارسی به صورت کاپوتاژ مصطلح است و ما نیز از شکل پرکاربرد آن استفاده خواهیم کرد.

در این مطلب قصد داریم درباره‌ی کاپوتاژ خودرو و هر آنچه که باید پیرامون آن بدانید با شما صحبت کنیم.

کاپوتاژ چیست؟

به صورت کلی کاپوتاژ یعنی اینکه می‌توانید کالایی را از طریق مرزهای مختلف خاکی یا آبی از کشور مبدا به کشور مقصد منتقل کنید. این کالا ابتدا در خاک کشور خودتان تا مرز حمل شده و سپس با رعایت ضوابط مشخص وارد خاک کشور مبدا می‌شود.

خودرو نیز جزو کالاها و وسایل نقلیه‌ای است که باید قوانین مربوط به تشریفات کاپوتاژ پیرامون آن رعایت شود. از این رو باید نکاتی را در این باره بدانید تا پیش از سفر خود بتوانید تمامی مقدمات را برای سفری لذت‌بخش و بدون مشکل فراهم کنید.

کاپوتاژ خودرو چیست؟

خودرو جزو کالاهای کاپوتاژ به شمار می‌رود و باید با قوانین و ضوابط آن آشنا باشید. برای کاپوتاژ خودرو و اینکه بتوانید از خودروی شخصی خود در کشور دیگر استفاده کنید، باید پلاک و گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی داشته باشید. کاپوتاژ خودرو در ایران برای یک سال صادر می‌شود و در این مدت می‌توانید بارها و بارها بدون پرداخت عوارض گمرکی مجدد خودروی خود را از مرز خارج کرده و دوباره وارد کشور کنید.

بعد از یک سال و اتمام اعتبار برگه‌ی کاپوتاژ خودرو باید آن را باطل یا تمدید کنید. جالب است بدانید در صورت باطل نکردن برگه‌ی کاپوتاژ خودرو، مشمول جریمه خواهید شد. برای کاپوتاژ خودرو لازم است تا به یکی از مراکز گمرکی سر بزنید.

از سوی دیگر دریافت پلاک و گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی توسط سازمان ایران‌گردی و جهانگردی انجام می‌شود. برای کاپوتاژ خودرو باید مدارک آن را آماده داشته باشید و مراحلی را برای دریافت پلاک و گواهینامه‌ی بین‌المللی پشت سر بگذارید. فقط یادتان باشد اگر خودروی به نام شخص دیگری است، باید از او وکالت‌نامه‌ی محضری بگیرید.

هر آنچه که باید درباره کاپوتاژ خودرو بدانید

بررسی مراحل کاپوتاژ

  • برگ سبز خودرو یا همان شناسنامه مالکیت ماشین
  • سند خودرو
  • کارت ماشین
  • اصل گواهینامه ملی (با اعتبار حداقل یک ماه و سه روز برای گواهینامه بین‌المللی رانندگی یک‌ساله و اعتبار حداقل سه سال برای دریافت گواهینامه رانندگی بین‌المللی سه‌ساله)
  • بیمه‌نامه خودرو
  • عکس ۳ * ۴
  • گذرنامه
  • به همراه خودروی شخصی

بعد از اینکه برگه کاپوتاژ و پروانه خروج موقت از گمرک را گرفتیم، باید برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی هم اقدام کنیم. یعنی اول باید با ارائه مدارک به ادارات گمرک و برگه خروج موقت برای ماشین ما صادر شود. باید برای گرفتن پلاک و گواهینامه بین‌المللی هم باید مراکز زیر برویم:

  • سازمان اصلی جهانگردی و اتومبیل‌رانی
  • نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین‌المللی در تهران

نکته مهم این است که این دفاتر و همین‌طور نمایندگی بیمه کارت سبز فقط در تهران هستند. یعنی اگر ساکن شهرها و استان‌های دیگر کشور هستیم و برای گرفتن گواهینامه و بیمه‌نامه بین‌المللی باید حتما به تهران سفر کنیم.

برای گرفتن پلاک بین‌المللی یا پلاک ترانزیت باید این مدارک را همراه داشته باشیم:

  • اصل پروانه خروج موقت
  • اصل گذرنامه مالک یا راننده
  • کارت ماشین یا شناسنامه مالکیت ماشین (برگ سبز و سند کمپانی)
  • فرم‌های تکمیل‌شده درخواست پلاک ترانزیت به صورت فارسی و انگلیسی

با تحویل کامل و دقیق مدارک بالا می‌توانیم یک پلاک ترانزیت برای ماشین خودمان داشته باشیم. با صدور پلاک ترانزیت یک دفترچه بین‌المللی دارای یک شماره سریال منحصر هم به ما داشته می‌شود که  تمامی اطلاعات ماشین و راننده ماشین روی آن ثبت شده است. هر دفترچه بین‌المللی به فرد دارد. اگر با این پلاک ترانزیت در داخل خیابان‌های شهرهای کشور رانندگی کنیم، جریمه می‌شویم. پس باید پلاک بین‌المللی ماشین را نزدیک مرز نصب کنیم.

پیش از خارج کردن خودرو خود از کشور، آن را بیمه کنید

هزینه‌های کاپوتاژ خودرو شخصی به چه صورت است؟

هزینه‌های کاپوتاژ خودرو از سوی کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی تعیین‌ می‌شود و در سراسر کشور یکسان بوده که در جدول زیر به‌طور کامل برای شما نمایش داده‌ایم:

نوع خدماتقیمت به ریال
ترجمه گواهینامه موتور۲.۴۰۰.۰۰۰
ترجمه گواهینامه یک ساله خودرو۲.۴۰۰.۰۰۰
ترجمه گواهینامه خودرو + موتور۲,۶۳۰,۰۰۰
ترجمه گواهینامه سه ساله۶,۷۵۰,۰۰۰
دفترچه مالکیت۲,۲۵۰,۰۰۰
پلاک ترانزیت (خودرو)۷,۲۶۰,۰۰۰
پلاک ترانزیت (موتور)۳,۱۵۲,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۵ برگی۵,۹۹۴,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۱۰ برگی۶,۴۲۰,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۱۵ برگی۶,۸۸۷,۰۰۰
کارنه دو پاساژ ۲۵ برگی۷,۴۸۲,۰۰۰
کارت عضویت۱.۱۰۵,۰۰۰
مخدوشی غیر چاپگر۲۴۰,۰۰۰
علامت CD و IR۹۰,۰۰۰
تغییر نام کارنه دو پاساژ۶۳۴,۰۰۰
تمدید کارنه دو پاساژ۱.۴۴۰,۰۰۰
گواهی حضور۳۰۵,۰۰۰
صدور قبض المثنی۳۰۵,۰۰۰
تغییر تریلر (انتقال پلاک )۱,۴۴۰,۰۰۰
ودیعه کارنه خودروهای شخصی۷,۱۳۰,۰۰۰
ودیعه کارنه خودروهای حمل و نقل جاده‌ای۴,۷۵۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های حمل و نقل بدون کارنه۷,۱۳۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های حمل و نقل با کارنه۱۸,۲۲۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های مسافری با کارنه۱۸,۲۲۰,۰۰۰
ودیعه شرکت‌های خصوصی۱۵.۸۴۰,۰۰۰
تمدید کارنه‌های صادر شده توسط کلوپ‌ها۷۷۰,۰۰۰
تائید سوابق مدارک بین‌الملل اعم از گواهینامه، دفترچه مالکیت، مدارک ترانزیت۳۰۰,۰۰۰
پیگیری مشکلات موردی اعضاء در پهنه جغرافیایی۳۰۰,۰۰۰

نکاتی درباره‌ی کاپوتاژ خودرو

اگر قصد کاپوتاژ خودرو دارید باید نکاتی را در نظر داشته باشید که ندانستن آن‌ها حتی بعد از کاپوتاژ ممکن است برای شما مشکل‌ساز شود.

  • بعد از کاپوتاژ خودرو، وسیله‌ی نقلیه‌ی خود را فقط از مرزهایی می‌توانید خارج کنید که در آن‌ها گمرک وجود داشته و تشریفات کاپوتاژ انجام می‌شود.
  • برخی کشورها مانند ترکیه نسبت به مدل، سال ساخت و نوع خودرو سخت‌گیر نیستند، اما برای برخی کشورها مدل و سال ساخت خودرو اهمیت دارد.
  • در تمام سفر خود باید برگه‌ی کاپوتاژ خودرو همراهتان باشد و از ورود و خروج شما از مرزهای مجاز باشد.
  • تمامی کالا‌هایی را که مجوز صادر شدن دارند، می‌توان با قوانین مذکور با عنوان کاپوتاژ حمل کرد. اگر کالایی صدور آن ممنوع باشد تا زمانی که مجوزی از اداره کل گمرک داده شود مورد قبول کاپوتاژ نخواهد بود.
  • همه خودروها را می‌توان کاپوتاژ کرد، اما سن خودرو برای این کار مهم است. اگر خودروی ما نو یا چند سال ساخت است، به‌راحتی می‌توانیم آن را کاپوتاژ کنیم. اما اگر خودرو خیلی قدیمی است و بالای ۲۰ سال ساخت است، نیاز به مجوز داریم
  • بیشترین کاپوتاژ خودرو از ایران به ترکیه انجام می‌شود و باید در نظر داشته باشیم که برای کاپوتاژ خودرو به ارمنستان نیز علاوه بر هزینه‌های خدمات و پلاک ترانزیت، باید بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان عوارض خروج از کشور بپردازیم.
  • اگر کاپوتاژ ما هنوز دارای اعتبار است و قصد فروش خودرو را داشته باشیم، حتماً پیش از فروش کاپوتاژ را باطل کنیم.

جمع‌بندی

اگر قصد سفر با خودروی شخصی دارید و می‌خواهید خودروی خود را از مرز رد کنید، جای نگرانی وجود ندارد و با پشت سرگذاشتن مراحل بالا می‌تواند فرایند کاپوتاژ خودرو را انجام دهید.

مراحل کاپوتاژ خودرو در محل‌های مشخص شده شاید در یک ساعت انجام شود. اما این مدت زمان منوط به کامل بودن مدارک و پرداخت به موقع هزینه‌های لازم است. در مورد دریافت بیمه نیز بهتر است از داخل ایران اقدام کنید تا هزینه‌های آن به مراتب پایین‌تر باشد.

سوالات متداول

1. آیا با گواهینامه ملی می‌توانیم خودرو را کاپوتاژ کنیم؟

برای کاپوتاژ خودرو و اینکه بتوانید از خودروی شخصی خود در کشور دیگر استفاده کنید، باید پلاک و گواهی‌نامه‌ی بین‌المللی داشته باشید. برای گرفتن گواهینامه بین‌المللی باید به نمایندگی‌های صدور گواهینامه بین‌المللی در تهران مراجعه کنید.

آیا برای کاپوتاژ کردن نوع ماشین مهم است؟

خیر. همه خودروها را می‌توان کاپوتاژ کرد، اما سن خودرو برای این کار مهم است. اگر خودروی ما نو یا چند سال ساخت است، به‌راحتی می‌توانیم آن را کاپوتاژ کنیم.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.