راهنمای خرید و سرمایه ‌گذاری روی ملک کلنگی

Rate this post

این روزها خرید و فروش ملک مخصوصا از نوع کلنگی آن، سود و درآمد سرشاری را برای فعالان و دلالان این حوزه به همراه داشته است! سرمایه‌گذاری روی خانه کلنگی، شخص را دچار ضرر مالی نمی‌کند؛ مگر در مواقع خیلی خاص که بازار دچار نوسانات فراوان باشد؛ البته همانطور که می‌دانید در شرایط حال حاضر، افت قیمت ملک تقریبا غیرممکن است.
در این بین ممکن است خرید و سرمایه‌گذاری روی ساختمان کلنگی با اهداف دیگری همچون بازسازی و فروش آن با قیمت بالاتر یا جهت اجاره‌دادن به مستاجر انجام ‌شود که باز هم می‌تواند سود خوبی را برای سرمایه‌گذار به همراه داشته باشد، اما خوب نه به اندازه تخریب ملک قدیمی مورد نظر و ساخت واحدهای نوساز. در خصوص خرید ملک کلنگی، تخریب آن و ساخت آپارتمان نوساز باید بگوییم که شخص سرمایه‌گذار قطعا به سود بسیار خوبی دست خواهد یافت، اما موفقیت در این کار، نیازمند تجربه و تسلط به نکات بسیاری است که ما در این مقاله به تک‌تک آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛ در ادامه با شیپور همراه باشید.

نکات قابل توجه در انتخاب خانه کلنگی

انتخاب ملک کلنگی مناسب، رابطه مستقیمی با میزان سود سرمایه‌گذار دارد و این انتخاب به موارد بسیاری بستگی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

1) موقعیت مکانی ملک

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انتخاب یک ملک مناسب، انتخاب موقعیت مکانی آن است که خود از چند نظر، مورد بحث قرار می‌گیرد:

  • موقعیت ملک کلنگی از نظر منطقه‌ای: محل‌های مختلف از لحاظ رشد قیمت، سود بسیار متفاوتی برای سرمایه‌گذار دارند. بنابراین قبل از خرید خانه، درباره بازار آن در مناطق مختلف تحقیق و مناطق طلایی را شناسایی کنید.
  • جایگاه ملک از نظر اجتماعی: منطقه‌هایی که آمار خلاف و جرم در آن‌ها زیاد است، طبیعتا امنیت کمتری داشته و آینده خوبی برای سرمایه‌گذاری به خصوص روی خانه کلنگی در این مناطق وجود ندارد.
  • بافت محل: قدیمی یا نوساز بودن ساختمان‌ها و همچنین وضعیت خیابان‌ها از لحاظ رعایت عقب‌نشینی املاک، تعیین‌کننده نوع بافت آن محل است. به عنوان مثال محل‌های غرب تهران، دارای بافت جدیدتری هستند که قیمت خانه در آن‌ها بالاتر است؛ اما باید در نظر داشته باشید که املاک کلنگی، بیشتر در مناطق با بافت قدیمی وجود دارند.
  • نوع کاربری ملک: نوع کاربری هر منطقه، خیابان یا حتی یک قطعه زمین طبق طرح تفصیلی شهرداری از پیش مشخص شده؛ توصیه ما به شما این است که پیش از معامله در خصوص نوع کاربری ساختمان مدنظرتان از طریق شهرداری جویا شوید.

نکته مهم: ملک کلنگی با کاربری اداری و تجاری نسبت به ساختمانی با کاربری مسکونی، سود بیشتری برای سرمایه‌گذار دارد.

2) سال ساخت خانه

سال ساخت خانه کلنگی

  • اگر شما قصد خرید یک ملک و بازسازی آن یا حتی سکونت بدون بازسازی را دارید؛ سال ساخت آن بسیار مهم است. هر چقدر که سن یک ساختمان بیشتر باشد، فرسودگی و هزینه‌های آن ‌هم بیشتر است.
  • پیش از خرید ملک کلنگی به قصد سکونت، موارد مهمی همچون سیستم فاضلاب، لوله‌کشی، سیم‌کشی، ایزوگام، کاشی‌ و پارکت، سیستم موتورخانه، وضعیت درها، پنجره‌ها و همچنین وجود یا عدم وجود سوسک در آن را بررسی کنید.
  • اما اگر هدف شما از خرید ملک کلنگی، تخریب و ساخت یک ساختمان نوساز است، هر چقدر که سن آن بیشتر باشد؛ قیمت خرید برای شما کمتر و میزان سود شما پس از تخریب بیشتر خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که به دنبال خرید ملکی بسیار فرسوده باشید؛ زیرا که با خرید این مدل خانه‌ها، شما فقط هزینه زمین را پرداخت خواهید کرد.

3) ملک کلنگی شمالی یا جنوبی

طبق طرح شهرداری به‌دلیل نورگیری کم املاک شمالی، باید میزان شش درصد از مساحت زمین به فضای نورگیر تبدیل شود و هیچ سازه‌ای در این 6% وجود نداشته باشد. در صورتی که مشکل مذکور برای املاک جنوبی وجود ندارد و این موضوع در میزان سود شما به قطع یقین موثر خواهد بود.

4) ابعاد و متراژ ملک کلنگی

قبل از جستجو و انتخاب ملک، باید هدف خود را بابت خرید آن به‌صورت دقیق مشخص کنید. اگر هدف شما بازسازی است؛ قصد جایگزین‌کردن ملک کلنگی را با چه نوع ساختمانی دارید؟ آیا هدف شما ساخت یک ملک تجاری یا مسکونی با واحدهای بزرگ یا کوچک است؟ آیا قصد ساخت یک واحد یا بیشتر در هر طبقه را دارید؟ باید پیش از انتخاب، تمام موارد را پیش‌بینی کنید تا به دنبال ملکی با ابعاد و متراژ مشخص بگردید که شما را بدون دردسر به هدف و سود مدنظرتان برساند.

5) زمان و قیمت مناسب خرید ملک کلنگی

زمان و قیمت مناسب خرید ملک کلنگیساختمان‌های قدیمی به‌ اندازه میزان کلنگی بودنشان دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. شما با کمی جستجو در میان این نوع املاک می‌توانید؛ موردی کهنه‌تر با قیمت زیر بازار پیدا کنید. همچنین در ماه‌های مختلف سال به دلیل میزان جابه‌جایی افراد، قیمت روز ملک هم متفاوت است؛ به عبارتی در ماه‌های شلوغ بازار ملک، قیمت‌ها بالاتر و در ماه‌های خلوت بازار، قیمت‌ها پایین‌تر است.

6) قیمت مصالح ساختمانی

اگر قصد بازسازی دارید، قیمت روز مصالح ساختمانی یکی از عوامل بسیار مهم در میزان سود سرمایه‌گذار است. بنابراین قبل از خرید ملک کلنگی، اطلاعات لازم را در خصوص قیمت دقیق مصالح کسب کنید.

7) امکانات منطقه

یکی دیگر از عوامل موثر بر سود سرمایه‌گذار در نوساز کردن ملک کلنگی، شرایط و امکانات منطقه همچون دسترسی راحت به مراکز درمانی، تفریحی، ورزشی، وسایل نقلیه عمومی، مدارس، مراکز خرید و … است.

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.