سریع‌ترین راهکارها برای رفع خط و خش بدنه خودرو

خط و خش بدنه خودرو را چگونه از بین ببریم؟

4/5 - (13 امتیاز)

ایجاد خط و خش بدنه خودرو قابل پیشگیری نیست و تقریبا همه ما با آن مواجه شده‌ایم. حتی اگر تمام نکات ایمنی مثل دقت در پارک خودرو، رعایت فاصله ایمنی از خودروهای دیگر هنگام حرکت و نیز رعایت شود، باز هم ممکن است این مسئله (حتی گاهی به صورت عمدی توسط افرادی) اتفاق بیافتند. اما خوشبختانه با کمک راهکارهایی می‌توان خط و خش خودرو را ترمیم کرد. برای آشنایی با این روش‌ها، همراه ما باشید. 

سوالی که همیشه ذهن صاحبان خودرو را درگیر می‌کند این است که آیا با خط و خش بدنه، از قیمت خودرو کم می‌شود؟ بله، متأسفانه خط افتادگی بدنه تأثیر مستقیمی بر قیمتخودروهای دست دومدارد و باعث کاهش قیمت واقعی آن می‌شود. جدا از بحث کاهش قیمت، بهتر است برای خش‌گیری ماشین اقدام شود تا آسیب‌های بیشتری به رنگ خودرو وارد نشود. 

انواع خط و خش خودرو و روش از بین بردن هر کدام 

خراش سطحی: به صورت کلی پوسته بدنه ماشین از سه لایه فلز تشکیل شده‌است و بسته به این که خراش به کدام یک از سه لایه صدمه زده باشد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. اگر خط و خش روی بدنه خودرو فقط لایه اول را دچار آسیب کرده باشد، خراش ایجادشده از نوع سطحی است. بیشتر خراش‌های سطحی به کمک استون و محلول رقیق‌کننده رنگ از بین می‌روند. در مواردی که خط و خش شدیدتر باشد، استفاده از موادپولیش و خش‌گیر راهگشاست. 

خراش عمیق: اگر به خراش به وجود آمده به عمق لایه‌های دوم و سوم برسد، خراش عمیق است. خراش‌های عمیق به نسبت خراش‌های سطحی سخت‌تر مراحل ترمیم سخت‌تری دارند. گاهی نیز ممکن است به‌طور کامل از بین نروند. برطرف کردن خراش‌های عمیق‌تر نیاز به دقت و حوصله زیادی دارد. برای از بین بردن خراش‌های عمیق‌تر، پولیش کردن راه‌کار بسیار مناسبی است. ممکن است فرایند پولیش‌کاری طی یک یا چند مرحله انجام شود. 

خراش پرایمر: پرایمر لایه محافظی است که برای صاف و درخشان شدن سطح اتومبیل به آن زده می‌شود. اگر خراش‌های خودرو لایه اولیه را از بین ببرد، به لایه پرایمر می‌رسد و اگر این سطح، آسیب دیده باشد، رنگ بدنه خراب می‌شود و احتمال رنگ‌پریدگی وجود دارد. از این بردن این خط و خش کار راحتی نبوده و این کار به زمان و تخصص بیشتری نیاز دارد. بهترین روش از بین بردن این خراش‌ها، رنگ کردن ماشین است. 

خراش رنگ:  گاهی خراشیدگی آن‌قدر شدید است که ورقه فلزی نیز دیده می‌شود، این خراش در اثر کشیدن سنگ، کلید یا هر وسیله تیز دیگر، یا هنگام تصادف اتومبیل ایجاد می‌شود. خراش رنگ باید در اسرع وقت ترمیم شود چون ممکن است باعث زنگ‌زدگی شود. با گذشت زمان و زنگ زدگی آن، این کار سخت‌تر شده و گاها ممکن است به سادگی رنگ روی بدنه ننشیند و ظاهر خوبی نداشته باشد. بهتر است این کار به متخصصان این امر سپرده شود. 

روش از بین بردن انواع خط و خش خودرو

روش‌های ترمیم خط افتادگی بدنه خودرو در منزل

با استفاده از چند روش ترمیم ساده می‌توان خط افتادگی بدنه خودرو را ترمیم کرد و برای انجام این کار نیاز نیست از دستگاه‌های پیچیده استفاده کنید. در ادامه سه نوع از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها را توضیح می‌دهیم. 

روش اول 

برای شروع بدنه خودرو را با شوینده‌های مناسب تمیز کنید. پس از آنکه بدنه خودرو تمیز شد، با ناخن روی قسمت‌هایی که دچار خط خوردگی شده است بکشید. با این کار متوجه می‌شوید که در قسمت خط خورده، گودی ایجاد شده یا مقداری رنگ روی سطح آسیبدیده قرار گرفته است. حالا باید بررسی کنید خط و خش بدنه خودرو کم و سطحی است یا عمیق. 

  • فرض می‌کنیم کهخط و خش بدنه خودرو کم است؛ مثلا علت ایجاد این خط خوردگی کشیده شدن لاستیک یا پلاستیک ایجاد شده باشد یا قسمتی از رنگ خودروی دیگر روی بدنه ماشین باقی مانده است. در این صورت با کمی حوصله و به آسانی می‌توانید آن را برطرف کنید. برای این کار کمی از اسپری ورنی یا پاک‌کننده چسب استفاده کنید و به آرامی روی سطح آسیب دیده استفاده کنید. 
  • اگر خط و خش بدنه خودرو سخت بود، باز هم جای نگرانی نیست. مقداری استون یا رقیق‌کننده رنگ روی پارچه‌ای نرم بریزید و به آرامی روی سطح خط خورده بمالید. خواهید دید که خط خوردگی بدنه خودرو رفع می‌شود. 

روش ترمیم انواع خط افتادگی بدنه خودرو در منزل

روش دوم 

زمانی که ترمیم خط خوردگی بدنه خودرو با روش قبل انجام نشد، می‌توانید از مواد خش‌گیر که دارای ساینده است برای خش‌گیری بدنه خودرو استفاده کنید. پولیش‌ها نیز روش مناسبی برای از بین بردن خط و خش بدنه خودرو محسوب می‌شود. برای استفاده از پولیش طبق مراحل زیر پیش بروید: 

  • ابتدا قسمت خط خورده را با آب و صابون شست‌وشو دهید و سپس پولیش ساینده را روی آن بریزید. مطمئن شوید روی تمامی قسمت‌های خط خورده آغشته به پولیش باشد. 
  • با حرکت دورانی پولیش‌ها را روی قسمت آسیب دیده بمالید. پس از چند بار انجام این روش، خط افتادگی روی بدنه خودرو از بین خواهد رفت. 
  • در این مرحله شما رده‌های دورانی که به دلیل مالیدن پولیش ایجاد شده است را خواهید دید. برای از بین بردن آن‌ها، دست خود را با حرکت دادن به سمت چپ و راست روی رده‌ها بمالید. خواهید دید که هیچ اثری از رده‌ها نیز باقی نمی‌ماند. 
  • حال زمان آن است که ماده ساینده را با استفاده از پارچه‌ای تمیز پاک کنید. یک ابر نرم و تمیز با کمی پولیش معمولی را روی همان قسمت بمالید تا مطمئن شوید که هیچ اثر یا خراشی در بدنه خودرو باقی نمانده باشد و در آخر نیز از واکس بدنه خودرو استفاده کنید. 

اگر قصد خرید خودروی دست دوم و کارکرده را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله عوامل تاثیرگذار بر خودروهای دست دوم را پیش از خرید مطالعه کنید.

روش سوم

گاهی اوقات ممکن است خط و خش روی بدنه خودرو عمیق‌تر و به صورت خراشیدگی باشد. برای ترمیم خراشیدگی نخست لازم است عمق آن را بررسی کنید. ببینید به آستر رسیده یا فقط یک خراش سطحی است. مثلا ممکن است بخشی از خراشیدگی روی بدنه خودرو سطحی باشد ولی زمانی که خراشیدگی را دنبال می‌کنید متوجه می‌شوید که عمق آن زیادتر شده و حتی از آستر هم عبور کرده و به فلز زیر آستر نفوذ کرده است. 

در این زمان ممکن است قسمت کمی از کل خراشیدگی بدنه خودرو تا سطح زیرین رنگ رسیده باشد و تمامی خراش به این اندازه عمیق نباشد. اگر مدت زیادی از سال تولید خودروی شما نمی‌گذرد، نگران نباشید. چراکه روی رنگ بدنه اکثر خودروهای جدید، یک لایه نگهدارنده شفاف زده شده است. در واقع تولیدکنندگان خودرو برای افزایش براق بودن رنگ نهایی و جلوگیری از رنگ‌پریدگی بدنه خودرو که به دلیل تابش طولانی‌ مدت اشعه فرابنفش خورشید ایجاد می‌شود، این لایه نگهدارنده شفاف را روی رنگ بدنه می‌زنند. 

در صورتیکه خراش ایجاد شده روی بدنه سطحی باشد آن را می‌توان با یک سمباده نرم یا مواد ساینده به راحتی ترمیم کرد. این در حالی است که در صورت سمباده کشیدن تمامی سطح لایه شفاف، لازم است برای تمیزی کار با اسپری رنگ شفاف روی بدنه خودرو را رنگ بپاشید. 

رفع خش خودرو

خشگیری بدنه ماشین با نانو 

خشگیر نانویکی از مواد مورد استفاده برای از بین بردن خط و خش است. این ماده مثل یک پماد سمباده‌ای عمل می‌کند و خراش‌ها و خط‌های سطحی و نیمه عمیق خودرو را از بین می‌برد. خشگیر نانو رنگ زدگی‌ها را نیز برطرف می‌کند. 

نانو سرامیک هم یکی از راه‌های پیشگیری از ایجاد خط و خش محسوب می‌شود. نانو سرامیک در واقع مایعی است که به صورت دستی بر روی بدنه‌ی خارجی خودرو اعمال می‌شود. این پوشش بدنه، در پیوند با رنگ فابریک خودرو، یک لایه‌ی محافظتی بر روی سطح خارجی ایجاد می‌کند. این پوشش هیچ آسیبی به رنگ فابریک خودرو نمی‌زند و نانو سرامیک‌ها در مقایسه با انواع واکس‌های بدنه خودرو عملکرد بسیار بهتری دارند. 

از بین بردن خط و خش با لیسه گیری 

یکی از پرکاربردترین راه‌های از بین بردن خط و خش ماشین لیسه گیری است. فرایند لیسه گیری شامل سه مرحله لیسه کشی، پولیش و واکس است. در ابتدا برای انجام لیسه کشی، ابتدا محل آسیب بر روی بدنه را با شوینده‌ی مخصوص شسته و بعد با کمک نور محل خراش را دقیق مشخص می‌کنند. بسته به نوع خراش از مواد مختلفی برای پر کردن خراش استفاده می‌کنند. بعد از آن به کمک یک لیسهی نرم، اضافات رنگها و بتونه‌ها را از محل خراش از بین می‌برند. بعد از انجام لیسهکشی، زمان پولیش خودرو می‌رسد و در این مرحله با استفاده از پولیش و دستگاه مخصوص پولیش، ناحیه آسیبدیده را پولیش‌کاری می‌کنند. قبل از پولیش‌کاری، ابتدا بدنه ماشین را تمیز می‌کنند و با توجه به رنگ‌دانه‌های موجود در پولیش خودرو، از پولیش مخصوص استفاده می‌کنند. 

بعد از انجام پولیش‌کاری باید به بدنه‌ی خودرو واکس زده شود. واکس خودرو به دو صورت مایع و چسبی وجود دارد و باعث درخشندگی بدنه می‌شود و یک لایه محافظ روی بدنه ایجاد می‌کند ولی خط و خطوط را از بین نمی‌برد. 

هزینه لیسهگیری بسته به نوع خودرو، عمق و گستره خراش و آسیب وارده به خودرو، مدت زمانی که از آسیب وارده به خودرو می‌گذرد، متغیر است. حتی نوع شوینده‌ها و کیفیت ابزار و بتونه و سایر مواد استفادهشده در روند تعمیر تأثیر بسزایی در تعیین قیمت کار دارد؛ بنابراین نمی‌توان مبلغ دقیقی را تعیین کرد. 

از بین بردن خط و خش ماشین با نانو

نکات مهم و کاربردی برای خش گیری بدنه خودرو

  • در تمامی روش‌های ترمیم خط خوردگی بدنه خودرو، شستشوی بدنه با شوینده‌های مختلف از جمله شامپوهای نانو الزامی است. با کمک شوینده‌ها اکثر لکه‌های ایجاد شده روی بدنه خودرو پاک می‌شود ضمن اینکه پس از استفاده از آن‌ها هیچ نوع آلودگی اضافی ایجاد نمی‌شود. 
  • پس از شستشوی کامل بدنه خودرو، آن را با یک پولیش مناسب خودروی خود سمباده بزنید. درواقع هنگام انتخاب پولیش مناسب باید نوع رنگ استفاده شده در بدنه خودرو در نظر گرفته شود. با کمک سمباده‌های نرم، رنگ روی بدنه خودرو کاملاً صیقل داده می‌شود و تا میزان قابل توجهی از خط خوردگی و خراش آن از بین می‌رود. 
  • با اتمام پولیش بدنه، دیتیلینگ خودرو شروع می‌شود. درواقع دیتیلینگ خودرو از موارد مختلفی تشکیل می‌شود و واکس و استفاده از پوشش‌های سرامیکی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این موارد است. 
  • زمانی که بدنه خودرو پولیش زده شد، برای مشخص شدن تمامی خطوط استریم لاینینگ بدنه، آن را کاملاً یکدست واکس می‌زنند. پس از اتمام واکس، مواد نانو سرامیکی که از بدنه خودرو در مقابل فشارها و ضربه‌های بسیاری که ممکن است بعدا ایجاد شود، جلوگیری می‌کند. 
  • همچنین این مواد مانع از بروز لک روی بدنه خودرو خواهد شد. مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت لازم است تا دیتیلینگ خودرو انجام شود. این زمان برای جذب کامل مواد نانو سرامیک روی رنگ‌دانه‌های بدنه خودرو است. 
  • پس از اتمام این مرحله، دوباره بدنه خودرو را واکس می‌زنند و این کار نیز برای حفاظت از پوشش گلس کوتینگ ایجاد شده روی بدنه خودرو است. 

کلام آخر

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شد، اگر روی بدنه خودرو خط و خش ایجاد شد یا به دلایل مختلف بدنه خودروی شما دچار خراشیدگی شد، در صورتیکه این آسیب سطحی باشد می‌توان با کمک از روش‌هایی که بیان شد، به ترمیم خط خوردگی روی بدنه پرداخت. 

اما اگر خط و خش خودرو بسیار عمیق‌ است، بهترین کار این است که برای از بین بردن این خراشیدگی و آسیب ایجادشده به متخصصان و افراد حرفه‌ای در این امر مراجعه کنید تا آسیب بیشتری به خودرو وارد نشود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.