چگونه می‌توان روی ملک قیمت‌ گذاری کرد

Rate this post

قیمت‌گذاری روی ملک از جمله کارهایی است که نیاز به‌ دقت، تخصص و تحقیق دارد. بی‌شک ملک چه به‌ صورت مسکونی باشد و چه به‌ صورت تجاری، جز دارایی‌های غیر منقول اشخاص به شمار می‌آید. گاهی ممکن است فرد بنا به هر دلیلی نیاز به فروش ملک خود داشته باشد؛ در این صورت به اولین جایی که برای قیمت‌گذاری منصفانه فکر می‌کند بنگاه معاملاتی و یا مشاور املاک است. کارشناسان مسکن با توجه به فاکتورهای مختلفی به ‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم اقدام به قیمت‌گذاری ملک شما می‌کنند. البته ناگفته نماند یکی از عوامل صعود ناگهانی قیمت ملک، همین کارشناسان املاک هستند!
اگر می‌خواهید بدانید که از چه روش‌هایی می‌توان روی ملک قیمت‌گذاری کرد، در ادامه با تیم تولید محتوا شیپور همراه باشید.

برای تعیین قیمت ملک از کجا اقدام کنم؟

برای تعیین قیمت ملک از کجا اقدام کنم؟

  • در گام نخست باید نرخ خرید و فروش چند ماه اخیر را بررسی کنید. قطعا ملکی با شرایط مشابه ملک شما در آن محدوده وجود دارد، باکمی پرس‌وجو می‌توانید قیمت املاک مشابه را بیابید.
  • گاهی برای قیمت‌گذاری ملک بهتر است که با اعضا خانواده مشورت می‌کنید و رقمی را در نظر بگیرید؛ برای حصول اطمینان از این قیمت کافیست در غالب مشتری به یکی از بنگاه‌های معاملاتی سری بزنید و شرایط مشابه ملک خود را بیان کنید.
  • بازی با ارقام یکی از روش‌های قیمت‌گذاری ملک شما برای جذب مشتری می‌تواند باشد. به‌عنوان مثال اگر برای ملک خود مبلغ 50/000/000 را در نظر دارید، بهتر است این رقم را به 49/800/000 تغییر دهید. همین تخفیف جزئی می‌تواند خریدار را بسیار مشتاق کند.
  • وضعیت اقتصادی جامعه (افزایش تورم یا کاهش آن) از جمله عواملی است که تاثیر بسیاری در قیمت‌گذاری ملک شما دارد.
  • تجاری و یا مسکونی بودن ملک یکی دیگر از عوامل قیمت‌گذاری ملک شما است؛ قطعا ملک تجاری ارزش مالی بیشتری نسبت به ملک مسکونی دارد. حتی در قیمت‌گذاری ملک تجاری هم شرایط ویژه‌ای برقرار است، به طور مثال محل قرارگیری ساختمان (در مرکز خرید است یا در خیابان فرعی)، داشتن پلاک ثبتی، داشتن مالکیت (سند شش‌دانگ عرصه و عیان) و…
  • سنددار بودن ملک یکی از فاکتورهای مهم در تعیین قیمت ملک به ‌حساب می‌آید. در اکثر شهرستان‌های کشور املاک به ‌صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند اگر ملک شما بهترین شرایط منطقه را دارا باشد، عدم وجود سند مالکیت عاملی برای کاهش قیمت ملک شما خواهد بود. برای املاکی که فاقد سند هستند اقدام به سند تفکیکی از جمله فاکتورهای قیمت‌گذاری ملک به‌ صورت عادلانه است.
  • نوع سند در قیمت‌گذاری ملک می‌تواند مؤثر باشد؛ از جمله سندهای رایج موجود در کشور می‌توان به سند اصلاحات عرضی، سندهای اوقافی، سند شخصی (تک‌برگ و یا منگوله‌دار) سندهای تعاونی اشاره کرد.

عواملی که به‌صورت غیرمستقیم در تعیین قیمت‌گذاری ملک دخیل هستند

  • در هر شهری منطقه خوش‌نشین و فقیرنشین وجود دارد و این امر انکارناپذیر است؛ اینکه ملک شما در کدام منطقه واقع شده، خود به‌ تنهایی از عوامل تاثیرگذار در قیمت‌ ملک شما خواهد بود.

به‌ عنوان مثال اگر شما صاحب ‌ملکی بزرگ در منطقه پایین شهر باشید، احتمال جذب مشتری از طبقه خوش‌نشین شهر بسیار کم است از طرفی دیگر به علت زیاد بودن متراژ ملک، قیمت تمام ‌شده آن برای افراد بومی منطقه هم زیاد به نظر می‌رسد. در این شرایط کاهش قیمت ملک می‌تواند در فرایند فروش به شما کمک کند.

  • فرقی ندارد شما بالا شهر باشید یا پایین‌ شهر، عدم دسترسی به امکانات رفاهی از جمله فاکتورهایی است که می‌تواند در تعیین قیمت‌ خانه مؤثر باشد.
  • قرارگیری ملک در طرح آتی شهرداری مثل ساخت بزرگراه از دیگر عوامل تعیین‌کننده غیرمستقیم قیمت ملک است.
  • گاهی احداث یک پاساژ و یا یک مجتمع تجاری می‌تواند در سرنوشت ملک شما تاثیر چشم‌گیری داشته باشد.

عوامل تاثیرگذار در قیمت ملک

عواملی که به ‌صورت مستقیم در تعیین قیمت‌گذاری ملک دخیل هستند

تا این بخش از مقاله عوامل غیرمستقیمی که در تعیین قیمت ملک تاثیر داشتند را مورد بررسی قراردادیم؛ اما بسیاری از فاکتورها و ویژگی‌های خود ملک نیز می‌تواند در تعیین قیمت نهایی ملک موثر باشد. از جمله عوامل مستقیم تعیین قیمت ملک می‌توان به موارد ذیل اشاره داشت:

  • اگر ملک به‌صورت سازه آپارتمانی باشد، وجود یا عدم وجود آسانسور در قیمت‌گذاری ملک اثر ویژه‌ای دارد. به‌عنوان مثال طبقه چهارم یک ساختمان بدون آسانسور از طبقه اول همان ساختمان ارزان‌تر است و بالعکس طبقه دهم یک ساختمان با آسانسور قیمت بالاتری نسبت به طبقه اول آن ملک دارد.
  • تعداد واحدهای یک ساختمان از جمله عوامل قیمت‌گذاری ملک می‌تواند باشد.
  • متراژ زمین و یا سازه؛ قطعا ملکی با متراژ بزرگ‌تر از ارزش مال بیشتری برخوردار است و خرید و فروش املاک با متراژ بزرگتر به زمان بیشتری نیاز دارد.
  • خوش نقشه بودن و یا چند وجهی بودن ملک (منظور از خوش نقشه بودن، مربع و یا مستطیل بودن ملک است)
  • استفاده از مصالح مرغوب و ایمن از فاکتورهای قیمت‌گذاری ملک است.
  • شکل ظاهری و داخل ملک، متراژ کوچه و پارکینگ، نورگیر بودن، تعداد اتاق‌ها، شمالی و یا جنوبی بودن سازه و… همه از عواملی هستند که به ‌طور مستقیم در تعیین قیمت‌گذاری ملک می‌توانند موثر باشند.

شما میتوانید جهت مشاهده آگهی های خرید خانه و فروش به بخش املاک سایت شیپور مراجعه کنید .

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.