گواهینامه بین المللی؛ لذت رانندگی در سراسر دنیا!

Rate this post

در سراسر دنیا افراد برای رانندگی به یک مجوز رسمی به نام گواهینامه رانندگی نیاز دارند. گواهینامه رانندگی نشان دهنده این است که شخص مذکور طی مدت زمان اعتبار آن برگه یا کارت، می‌تواند با وسایل نقلیه‌ از قبیل خودرو سواری، وانت باری، خودروهای مسافربری و… رانندگی کند. در کشور ما نیز افراد می‌توانند در سن 18 سالگی پس از طی دوره‌های تئوری و عملی استاندارد، برای دریافت گواهینامه رانندگی ملی اقدام نمایند.

این گواهینامه به شخص مورد نظر اجازه می‌دهد تا در خیابان‌ها و جاده‌های کشور رانندگی نماید، اما در صورتی که همین شخص بخواهد در کشورهای دیگری غیر از ایران رانندگی کند، نیاز به دریافت «گواهینامه بین المللی یا IDP» خواهد داشت. با دریافت این مدرک شما می‌توانید در 196 کشور که عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی هستند، از رانندگی لذت ببرید.

اگر شما هم جز کسانی هستید که قصد دارید با خودرو شخصی به خارج از کشور سفر کنید یا چنانچه علاقه‌مند هستید که بتوانید در هر یک از 196 کشور عضو سازمان جهانی اتومبیل رانی، از رانندگی با ماشین‌های اجاره‌ای لذت ببرند، در ادامه با شیپور همراه باشید تا صفر تا صد گواهینامه بین المللی را برایتان شرح دهیم.

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی بین المللی

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی بین المللیدر کشور ما تنها مرجع قانونی صدور گواهینامه بین المللی «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران» است و شما می‌توانید با تهیه مدارک مورد نیاز و همچنین با انتخاب یکی از دو روش حضوری یا اینترنتی (آنلاین)، برای دریافت گواهینامه بین المللی اقدام کنید. البته باید بدانید که برای دریافت گواهینامه بین المللی حتما باید از کشور مبدا گواهینامه رانندگی معتبر و مدت دارد داشته باشید. به زبانی ساده‌تر اگر در کشور خودمان بخواهید گواهینامه رانندگی بین المللی دریافت کنید، در ابتدا لازم است که از گواهینامه پایه 3 معتبر برخوردار باشید.

گواهینامه‌ای که توسط کانون جهانگردی و اتومبیلرانی صادر می‌شود، علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های دیگری همچون انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی، روسی، آلمانی و چینی ترجمه خواهد شد تا شما بتوانید از این گواهینامه در خیلی از کشورهای دیگر جهان نیز استفاده کنید. یادتان باشد که برای دریافت این گواهینامه، حتما باید اول گواهینامه ملی داشته باشید. گواهینامه بین المللی قابل تمدید نبوده و پس از اتمام تاریخ استفاده آن باید اقدام برای گواهینامه بین المللی جدید اقدام کنید.

در سال‌های اخیر افراد سودجو توانسته‌اند با سوء استفاده از ناآگاهی مردم مبالغی را تحت عنوان صدور گواهینامه رسمی با کارت هوشمند و گواهینامه‌های بین المللی بلند مدت بیست ساله از افراد اخذ نمایند که تمامی آن‌ها غیر رسمی بوده و فاقد وجاهت قانونی است. در ادامه انواع راه‌های دریافت گواهینامه بین المللی را برایتان شرح خواهیم داد:

1) درخواست حضوری

درخواست حضوریدر صورتی که هیچ معذوریتی برای مراجعه حضوری به مراکز و نمایندگی‌های کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران ندارید، می‌توانید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به نزدیک‌ترین کانون جهانگردی و اتومبیل رانی مراجعه کرده و مراحل دریافت گواهینامه بین المللی رانندگی را حضورا انجام دهید.

پس از مراجعه حضوری به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی، یک فرم درخواست پیش روی شما قرار می‌گیرد که باید به دو زبان فارسی و انگلیسی تکمیل شود. تاریخ‌ها باید به شمسی و میلادی تبدیل شود. فراموش نکنید که اگر در گذشته گواهینامه بین المللی دریافت کرده بودید، باید آن را هم همراه خود ببرید. این روش که به آن روش تحویل فوری نیز اطلاق می‌شود، مدت زمان صدور گواهینامه بین‌ المللی از زمان درخواست تا ارائه حدود ۱ ساعت خواهد بود؛ بنابراین اگر شما از لحاظ زمان در مضیقه هستید این روش برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

 

2) درخواست آنلاین  

درخواست آنلاین برای دریافت گواهینامه بین المللیدر این روش دیگر نیازی به مراجعه حضوری نبوده و شما می‌توانید تمامی مراحل ثبت مدارک، پرداخت هزینه و تکمیل فرم را به صورت اینترنتی انجام دهید. ناگفته نماند که دریافت گواهی نامه بین المللی به صورت اینترنتی یا آنلاین پرسه‌ای ۷ روزه بوده و گواهی نامه بین المللی درب منزل شما فرستاده خواهد شد.

پس از ورود به سایت کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران و ساخت یک حساب، بر روی گزینه خرید که در بالای سایت قرار دارد کلیک نمایید. پس از ورود به بخش خرید، سوالاتی اعم از وضعیت گواهینامه ملی یا مدت اعتبار آن از شما پرسیده خواهد شد. بعد از پاسخگویی به این سوالات می‌توانید وارد صفحه بعدی شده و با تکمیل اطلاعات شخصی و آپلود تصاویر مدارک مورد نیاز، فرایند درخواست خود را کامل نمایید.

بنابراین اگر در داخل کشور حضور دارید و می‌خواهید به صورت آنلاین و بدون حضور در مراکز کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام کنید، استفاده از این روش برایتان مناسب خواهد بود.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه‌ بین المللی

مدارک مورد نیاز برای دریافت گواهینامه‌ بین المللی

  • اصل گواهینامه (حداقل دارای اعتبار ۱ ماه و ۱ روز)
  • یک قطعه عکس 4*3 رنگی (برای بانوان عکس با حجاب)
  • اصل یا کپی صفحه اول گذرنامه (تاریخ دار)
  • تکمیل فرم درخواست
  • پرداخت هزینه‌های اعلام شده

 

هزینه دریافت گواهینامه‌ بین المللی چقدر است؟

یک ساله سه ساله گواهی‌نامه یکساله + موتور گواهینامه موتور
1,410,000 ریال 4,140,000 ریال 1,630,000 ریال 1,410,000 ریال

 

فراموش نکنید که:
  • برای دریافت گواهینامه، خود شخص درخواست دهنده یا یکی از بستگان درجه یک ایشان باید حضور داشته باشد.
  • برخی از کشور‌ها گواهینامه‌ بین المللی سه ساله را نمی‌پذیرند؛ از جمله این کشورها می‌توان به کانادا، استرالیا، ایالت متحده، آفریقای جنوبی، نیوزلند و انگلستان اشاره کرد.
  • گواهینامه‌های رانندگی بين‌المللی قابل تمديد نبوده و پس از انقضاء باید نسبت به درخواست گواهینامه جدید اقدام شود.
  • همراه داشتن اصل گواهینامه بین‌المللی مدت‌دار قبلی برای صدور گواهینامه‌یبین‌المللی جدید الزامی است.
  • گواهینامه بین المللی در کشور امارات فقط برای ماشین‌های اجاره‌ای اعتبار دارد.
  • برای اجاره‌ی ماشین در سایر کشور‌ها، همراه داشتن اصل گواهینامه کشور مبدا الزامی است.
ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.