درباره تیونینگ و تقویت خودرو بیشتر بدانید

4.6/5 - (51 امتیاز)

واژه تیونینگ و تقویت خودرو در بین افرادی که علاقه زیادی به خودرو دارند ناآشنا نیست. اگر شما هم عشق ماشین هستید، در این مقاله ما را دنبال کنید تا در مورد تیونینگ و تقویت خودرو بیشتر بدانید.

تیونینگ یا اسپورت کردن خودرو

گاهی اوقات با افرادی مواجه می‌شوید که بیش از هر چیزی به خودرو علاقه دارند. آن‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خودروی خود را از لحاظ شتاب، سرعت و ظاهر ارتقا دهند. انجام این تغییرات در خودرو به اصطلاح «تیونینگ» یا «اسپورت کردن خودرو» گفته می‌شود.

جالب است بدانید که تیونینگ و تقویت کردن خودرو طرفداران بسیاری دارد و این در حدی است که شرکت‌های مطرح و بزرگی در سراسر جهان، تیونینگ و تقویت بسیاری از محصولات کارخانه‌های مشهور و بزرگ خودروسازی را انجام می‌دهد.

در کشور ایران افرادی که علاقه شدیدی به تیونینگ و قوی کردن خودروی خود دارند در رده سنی ۱۸ تا 30 هستند و معمولا بیش از آنکه خودرو را از لحاظ فنی تقویت کنند، به ظاهر و زیبایی آن اهمیت می‌دهند.

کافی است زمانی که در خیابان هستید به خودروهای تیونینگ شده نگاه کنید. رینگ، لاستیک، لامپ، سیستم صوتی، اگزوز و هر قسمت از ظاهر خودرو حتی ارتفاع آن نیز به کل تغییر کرده است.

خودرو تیونینگ در تهران بزرگ

تقسیم بندی تیونینگ

در کل می‌توان تیونینگ کردن خودرو را به سه بخش تغییرات و تزئیناتی که درون خودرو ایجاد می‌شود، تغییراتی که در بیرون خودرو اعمال می‌شود و تقویت کردن موتور خودرو، تقسیم‌بندی کرد.

تیونینگ داخل خودرو

افرادی که به تیونینگ علاقه دارند، معتقد هستند تغییرات و تزئیناتی که داخل خودرو انجام ‌می‌شود به خودروی آن‌ها شخصیت می‌دهد. در ادامه به بیان برخی از رایج‌ترین تغییرات می‌پردازیم.

نورپردازی داخل خودرو

تغییر نورپردازی، یکی از تغییراتی است که داخل خودرو انجام می‌شود. معمولا نور پشت آمپر، لامپ سقف، نور کلید‌های بالابر شیشه و … با توجه به سلیقه راننده تعویض می‌شود.

روکش صندلی

تغییر روکش صندلی‌های خودرو، یکی دیگر از تغییراتی است که بلافاصله رانندگان علاقه‌مند به تیونینگ در خودروی خود اعمال می‌کنند. هزینه‌ای که برای این کار پرداخت می‌شود به جنس و طرح روکش‌ها بستگی دارد.

فرمان خودرو

در بسیاری از موارد رانندگان سعی می‌کنند روکشی برای فرمان خودرو تهیه کنند. اما برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند به کل فرمان را عوض کنند و از فرمان‌های اسپورت استفاده کنند.

کف ‌پوش

کف‌پوش خودرو نیز تأثیر قابل‌توجهی در زیبایی خودرو دارد. بیشتر افرادی که سخت‌پسند هستند معمولاً از کف‌پوش‌های یک‌تکه و کف‌پوش‌های قالبی استفاده می‌کنند. همچنین تعویض روکش داخلی درهای خودرو و هماهنگ کردن آن با روکش صندلی‌ها در بین علاقه‌مندان به تیونینگ رایج است.

سیستم صوتی

شاید در خیابان خودرویی که صدای آهنگ بالایی دارد، توجه شما را به خود جلب کرده باشد. معمولاً اولین کاری که برای تغییر داخل خودرو انجام می‌شود، تقویت سیستم صوتی است. بیشتر این تقویت سیستم صوتی با نصب تقویت‌کننده صدا مانند آمپلی فایر، ساب بوفر، باند و بوم‌باکس است.

صندلی اسپورت

از دیگر تغییراتی که در داخل خودرو انجام می‌شود، عوض کردن صندلی‌های اصلی و نصب صندلی‌های اسپورت است.

تییونینگ بیرون خودرو

رینگ و لاستیک

معمولا تغییر رینگ و لاستیک نخستین کاری است که در ظاهر خودرو انجام می‌شود. شاید دلیل این امر نیز تاثیر این دو قسمت در جذب کردن مردم است. به اصطلاح خودرو بازان، رینگ و لاستیک مانند کفش خودرو است و باید توجه خاصی به زیباتر کردن آن نشان داد.

شیشه‌‌های خودرو

دودی کردن شیشه‌های خودرو نیز امری رایج نه تنها در بین طرفداران تیونینگ است بلکه تعداد زیادی از رانندگان شیشه‌های خودرو را به دو دلیل فرار از گرما در تابستان و امنیت بیشتر است.

آینه بغل

از دیگر تغییراتی که در یک خودروی تیونینگ صورت می‌گیرد، نصب آینه‌های اسپورت بغل است. دو مدل آینه معمولی و الکترونیکی در بازار وجود دارد و راننده با توجه به سلیقه از آن‌ها استفاده می‌کند.

سپر

بسیاری از رانندگانی که خودروی خود را اسپورت می‌کنند، سپر اولیه خودرو را با سپری کاملا متفاوت از قبلی تعویض می‌کنند. اگر خودرو شاسی‌بلند باشد، اغلب گارد سپر برای سپر جلو و عقب نیز نصب می‌شود.

چراغ‌ها

یکی دیگر از قسمت‌هایی که با تعویض آن‌ها می‌توان زیبایی و جذابیت بیشتری به ظاهر خودرو بخشید، تعویض چراغ‌ها است. معمولاً کاسه‌چراغ‌ها تعویض و لامپ زنون به جای لامپ قبل نصب می‌شود.

اگزوز

بسیاری از رانندگانی که علاقه‌مند هستند صدای خودروی آن‌ها همانند صدای خودروهای لوکس شود، یا منبع اگزوز را عوض می‌کنند یا سر اگزوز نصب می‌کنند.

نصب دیفیوزر

هنگامی که راننده سرعت خودرو را افزایش می‌دهد، فشار هوای زیادی در بخش زیرین خودرو ایجاد می‌شود که نتیجه این فشار بالا رفتن قسمت عقب خودرو خواهد بود. بنابراین رانندگان برای آنکه بتوانند جریان هوای زیر خودرو به خوبی تنظیم و از بالا رفتن عقب خودرو جلوگیری شود، دیفیوزر را در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌کنند.

همه چیز درباره تیونینگ خودرو

تقویت موتور خودرو

همان‌گونه که قبلا نیز بیان شد، علاوه بر تغییراتی که در داخل و ظاهر خودرو انجام می‌شود، موتور خودرو را نیز برای بالا رفتن شتاب و سرعت تغییر می‌دهند.

استفاده از فیلتر هوای اسپورت

برای افزایش قدرت خودرو از فیلتر هوای اسپورت استفاده می‌شود. این کار به تنفس بهتر خودرو نیز کمک بزرگی می‌کند. فراموش نکنید که فیلتر ارزان‌قیمت در صدای موتور تغییر ایجاد می‌کند ولی قدرت خودرو را افزایش نمی‌دهد. پس در انتخاب برند باکیفیت دقت کنید.

نصب هدرز

هدرز قطعه‌ای است که به اگزوز برای خارج کردن سریع و کامل دود ایجاد شده از احتراق داخل سیلندر، کمک می‌کند. با این کار موتور بهتر می‌تواند تنفس کند و عملکرد مناسبی داشته باشد.

استفاده از فنر لول‌های اسپورت

احتمالا بارها خودروهایی را مشاهده کردید که ارتفاع آن تغییر کرده است. برای تغییر ارتفاع خودرو یا پایین آوردن آن، از فنر لوله‌های اسپورت استفاده می‌شود. این فنر لول‌ها کمک می‌کند تا خودرو هنگام حرکت آسیب ندیده و جلوبندی آن خراب نشود.

برای این کار بسته به درخواست راننده، یکی از دو نوع فنر لول‌ اسپورت ثابت و فنر لول قابل تنظیم استفاده می‌شود. فنر لول اسپورت ثابت باعث می‌شود ارتفاع خودرو همواره ثابت بماند و هنگام حرکت تغییر نکند.

همچنین از فنر لول اسپورت قابل تنظیم نیز که به دو صورت رگلاژی ( با دست تنظیم می‌شود) و کمپرسوری ( با ریموت قابل تنظیم است)، است، برای تنظیم ارتفاع خودرو استفاده می‌کنند.

از دیگر اقداماتی که برای تقویت موتور به صورت ویژه و تخصصی انجام می‌شود می‌توان به تعویض کل موتور، تعویض قطعات خودرو مانند گیربکس، سرسیلندر، میل‌لنگ و سوپاپ‌ها، اشاره کرد.

بهترین خودروهای موجود در ایران برای تیونینگ

خودروهای مناسب برای تیونینگ

ممکن است برایتان این سوال پیش آمده باشد که چه خودروهایی را می‌توان تیونینگ کرد. به طور کلی تمامی خودروها قابلیت تیونینگ و تقویت را دارند. فقط باید در نظر گرفت هر خودرو تا چه میزان قابلیت تیونینگ شدن را دارا است و اینکه کدام شرکت تیونینگ و تقویت خودرو را انجام می‌دهد.

جالب است بدانید خودروهای شناخته شده و پرطرفدار در سطح جهان بیشتر از سایر خودروها قابلیت تیونینگ شدن را دارد. دلیل این مسئله نیز تولید قطعات تقویت شده و اسپرت برای این مدل خودروها توسط شرکت‌های معتبر است.

این در حالی است که قابلیت تیونینگ خودروهای کمتر شناخته شده، به دلیل نایاب بودن قطعات مورد نیاز برای تیونینگ و کم بودن شرکت‌هایی که تیونینگ و تقویت آن‌ها را بر عهده بگیرد، بسیار کم است.

نکته دیگری که می‌توان در مورد تیونینگ و تقویت خودرو بیان کرد، کم بودن قابلیت تیونینگ خودروهای داخل کشور است. درواقع به دلیل محدودیت‌هایی که در داخل از کشور وجود دارد، تنها از لحاظ ظاهری می‌توان خودرو را تغییر داد. اما شرکت‌های تیونینگ مختلفی در کشور وجود دارد که به بهترین وجه می‌توانند خودروی شما را تیونینگ کنند.

با کمک این شرکت‌ها می‌توان خودروهایی مانند پراید131، سمند، پژو و … را تیونینگ و قدرت موتور خودرو را تقویت کرد.

تییونینگ پژو 206

پژو ۲۰۶ پرطرفدارترین خودروی ایرانی برای تیونینگ شناخته می‌شود. پژو 206 به دلیل شکل و شمایل اسپرت و جوان‌پسند، وزن نسبتاً کم و پتانسیل فنی زیاد و قیمت قطعات مناسب یکی از اولین انتخاب‌ها در حوزه تیونینگ به شمار می‌‌رود.  میان تیپ‌های مختلف این خودرو، پژو 206 تیپ 5 از همه بیشتر طرفدار دارد و  به خاطر سیستم سیم‌کشی(مالتی پلکس) خاصی که دارد، بیشتر از انواع دیگر این خودرو تیونینگ می‌شود. از جمله تیونین‌های رایج پژو 206 می‌توانیم به نصب پیشرانه دو لیتریRc ، تعویض گیربکس فابریک و استفاده از رینگ و تایر اسپرت اشاره کنیم.

تیونینگ پراید

پراید کم‌خرج‌ترین ماشین تولید داخل است و عده زیادی به فکر تیونینگ پراید خود می‌افتند. تیونینگ پراید علاوه بر آن که این ماشین را خوش دست‌تر می‌کند، باعث رانندگی بهتر نیز می‌شود. یکی از کارهایی که باعث بهتر شدن تجربه رانندگی با این ماشین می‌شود، ارتفاع زدن ماشین است. کم بودن ارتفاع باعث می‌شود تا ماشین شما در برابر ضرباتی که از کف خیابان دریافت می‌کند، آسیب‌پذیرتر شود. استفاده از کمک‌فنرهای اسپرت و بالا بردن ارتفاع باعث کم شدن این آسیب‌ها می‌شود. بالا بردن هندلینگ یکی از دیگر خوبی‌های این کمک فنرهاست.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توان روی پراید انجام داد تعویض چراغ‌ها و صندلی‌های آن است. چراغ‌های جلو را می‌توانید با هدلایت‌های قوی سفید یا زرد عوض کنید. برای صندلی‌ها نیز از یک روکش صندلی اسپرت استفاده کنید.

هزینه تیونینگ در کشور

همان‌گونه که می‌دانید، برای تیونینگ و تقویت خودرو، لازم است قسمت‌های مختلفی از خودرو را تغییر دهید.

از این رو هزینه تیونینگ و تقویت موتور خودرو در کشور با توجه به تغییراتی که انجام می‌‌شود، لوازم و قطعاتی که نصب می‌شود و شرکتی که تیونینگ را بر عهده می‌گیرد، از چند صد هزار تومان شروع شده و به چند صد میلیون تومان ختم شود. با تیونینگ کردن ویژگی‌های خودرو به کلی تغییر می‌کند و هزینه‌ی این کار ممکن است حتی به اندازه دو برابر یک خودرو استاندارد و معمولی باشد. هزینه تیونینگ به هدف از این کار، خواسته‌ها شما و لوازم مصرفی بستگی دارد و یک بخشی از هزینه هم دستمزد این کار است.

معایب تیونینگ خودرو

همان‌طور که گفتیم تیونینگ کردن بیشتر با هدف ارتقا خودرو و رانندگی بهتر انجام می‌شود. با این وجود اگر به صورت اصولی و کارشناسی شده انجام نشود، نه تنها به ارتقا کمک نمی‌کند بلکه مشکلاتی هم ایجاد می‌کند. همه ما می‌دانیم که هر خودرو دارای ابعاد استاندارد اسـت و خارج کردن این اندازه‌ها از حد استاندارد خود ممکن اسـت باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. بسیاری از علاقه‌مندان به تیونینگ دوست دارند که به خاطر اسپرت کردن ماشین ارتفاع خودرو را تغییر دهند.  اگر این تغییر ارتفاع بـه درستی انجام نشود، باعث بروز مشکلاتی در آیرودینامیک و سواری خودرو می‌شود.

علاوه بر این، موتور خودروهایی که تیونینگ می‌شوند، معمولاً سریع‌تر از موتورهای استاندارد آسیب می‌بینند. خودروسازان در طراحی موتورهای استاندارد، همیشه قطعات را در حد بالاتری از آنچه که در اعلام می‌کنند، طراحی می‌کنند. ولی وقتی با تیونینگ بخواهیم از این محدودیت‌ها عبور کنیم، متأسفانه قطعات تحت فشار قرار می‌گیرند و زودتر از موعد خراب می‌شوند. افزایش قدرت موتور در برخی از موارد موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو می‌شود.

کلام پایانی

برای تیونینگ خودرو قبل از هر چیز باید خودروی سالمی داشته باشید. پس اگر می‌خواهید خودروی دست دوم بخرید و آن را تیونینگ کنید، باید خودرویی با سیستم تعلیق  هیدرولیک سالم و شاسی سالم پیدا کنید. برای تیونینگ کردن نباید شاسی پوسیدگی یا ترک داشته باشد. چون در این صورت، تیونینگ کمکی به افزایش شتاب و ارتقا خودرو نمی‌کند.

سوالات متداول

آیا هر خودرویی را می‌توان تیونینگ کرد؟

تمامی خودروها قابلیت تیونینگ و تقویت را دارند. فقط باید در نظر گرفت هر خودرو تا چه میزان قابلیت تیونینگ شدن را دارا است و اینکه کدام شرکت تیونینگ و تقویت خودرو را انجام می‌دهد.

آیا تقویت موتور خودرو خوب است؟

یکی از مهم ترین معایب تقویت موتور خودرو افزایش مصرف سوخت است که ممکن است برای برخی افراد قابل تحمل نباشد. افزایش قدرت موتور در برخی از موارد موجب افزایش آلایندگی و مصرف سوخت در خودرو می‌شود.

تیونینگ ماشین چیست؟

به اقداماتی که شتاب، سرعت و ظاهر خودروی را ارتقا دهد، به‌اصطلاح «تیونینگ» یا «اسپورت کردن خودرو» گفته می‌شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.