تویوتا ارزشمندترین برند خودرو در سال 2019

Rate this post

تویوتا این برند نام آشنای دنیای خودرو، برای چندمین سال پیاپی در سال 2019 موفق شد با پشت سر گذاشتن رقبای سرسختی همچون مرسدس بنز و BMW عنوان ارزشمندترین برند خودرویی سال 2019 را نصیب خود کند. موسسه پژوهشی کانتار میلوارد براون (Kantar Millward Brown) هر ساله در ارزیابی خود از ارزشمندترین برندهای جهان، لیست ۱۰۰ برند برتر جهانی را منتشر می‌کند. این مرکز با در نظر گرفتن مواردی همچون ارزش مادی برندها و درک مشتریان از آن‌ها اقدام به ارزش گذاری می‌کند و در سال 2019 این شرکت تویوتا بود که توانست با سرمایه‌ای بالغ بر 29,151 میلیارد دلار به عنوان ارزشمندترین برند خودرو سال شناخته شود. این خودروساز قدرتمند در حالی به مقام ارزشمندترین برند خودرویی سال 2019 دست یافت که ارزش نام تجاری آن در مقایسه با سال قبل در حدود 3 درصد افت داشته و جایگاه آن نیز در میان سایر برندهای جهان از جایگاه 36 به 41 جهان تنزل پیدا کرده است!

سرآغاز برند تویوتا

اولین محصول تویوتابرند تویوتا از سال 1936 میلادی به طور رسمی فعالیت‌های خود را در صنعت خودروسازی آغاز کرد و اولین خودرو تولید شده توسط آن نیز تویوتا AA نام داشت. این شرکت که در واقع توسط «کیشیرو تویودا» تاسیس شده است، پیش از تولید خودرو در زمینه صنایع نساجی و ریسندگی فعالیت می‌کرد. با نگاهی کوتاه به تاریخچه تویوتا به راحتی می‌توان دریافت که این برند محبوب برای تبدیل شدن به ارزشمندترین برند خودرویی جهان، راه دراز و پر فراز و نشیبی را طی کرده است. این برند در خلال جنگ جهانی دوم کامیون‌هایی با نام G1 را برای ارتش ژاپن تولید نمود و به نوعی تامین کننده اصلی ارتش این کشور برای جنگ بود. در سال‌های پس از جنگ اوضاع کمی دگرگون شد و تویوتا توانست آوازه فعالیت‌های خود را تا خارج از مرزهای کشور ژاپن نیز گسترش دهد.

برند لکسوستوسعه در بازارهای جهانی چندان هم برای تویوتا آسان نبود و این شرکت با وجود رقبای قدرتمند آمریکایی و انگلیسی، کار سختی پیش روی خود داشت. کیفیت بالا در کنار قیمت گذاری مناسب و خدمات پس از فروش بسیار عالی محصولات تویوتا، باعث شدند تا این شرکت ژاپنی خیلی زود نظر مشتریان بازارهای هدف را به خود جلب کرده و به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند. سال 1977 را باید سال آغاز رسمی فعالیت‌های تویوتا در بازار آمریکا بدانیم؛ حضور در بازار پررونق آمریکا و فرصت همکاری با شرکت‌هایی مانند جنرال موتورز در توسعه و موفقیت تویوتا نقش بسزایی ایفا کرده است. تویوتا برای رقابت با شرکت‌هایی نظیر هوندا و نیسان در بازار آمریکا، برند لوکسی به نام «لکسوس» را نیز خلق کرد. خودروهای برند لکسوس در ابتدا فقط در بازار آمریکا عرضه می‌شدند، اما با گسترش فعالیت‌ها در سرتاسر جهان، تویوتا تصمیم گرفت تا این برند لکسوس را به یک برند جهانی تبدیل کند و هم اکنون خودروهای لوکس خود را تحت عنوان این برند روانه بازارهای مختلف می‌کند. 
تویوتا هم اکنون با بیش از 340 هزار نفر کارگر و کارمند، 13 برند زیر مجموعه در کشورهای مختلف و ده‌ها کارخانه تولیدی در سرتاسر دنیا، به عنوان یکی از نمادهای صنعت ژاپن شناخته می‌شود و امروزه تقریبا در تمامی کشورهای جهان می‌توان محصولات این شرکت را در خیابان‌ها دید. تویوتا در سال 1352 وارد بازار ایران شد و فعالیت‌هایش را در بازار کشورمان آغاز کرد.

ارزش برند تویوتا نسبت به سایر برندهای جهان

تویوتابه لیست برترین برندهای خودرویی سال 2019 که نگاه می‌کنیم، بعد از تویوتا شرکت‌های مرسدس بنز و ب ام و در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. در سال 2018 نیز زمانی که تویوتا در جایگاه 36 ارزشمندترین برند خودرویی جهان قرار داشت، مرسدس بنز با 25,684 میلیارد دلار در جایگاه 46 بود و ب ام و نیز با 25,624 میلیارد دلار در جایگاه بعدی قرار داشت. بر اساس نتایج به نمایش در آمده در این لیست، شرکت‌های مرسدی بنز و ب ام و هرکدام در سال 2019 شاهد 9 درصد کاهش ارزش تجاری بوده‌اند که از چنین شرکت‌های بنامی کمی دور از انتظار به نظر می‌رسد. تویوتا با برنامه ریزی‌های دقیق خود در سال میلادی جاری، موفق شد بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو در تیپ‌های مختلف اعم از وانت، ون، سدان، شاسی بلند و… را به مشتریان خود در سرتاسر جهان تحویل دهد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. 
ارزش برند تویوتااز میان تمامی برندهای حاضر در جهان اگر بخواهیم تنها شرکت‌های خودروسازی را در نظر بگیریم، مطمئنا تویوتا ارزشمندترین برند جهان خواهد بود. تویوتا تاکنون از مجموع ۱۳ بار ارزشیابی برند خودروهای جهان، توانسته است ۱۱ بار عنوان ارزشمندترین برند خودروسازی جهان را از آن خود کند. سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ تنها زمان‌هایی بود که تویوتا جایگاه اول را از دست داده و با کمی اختلاف در جایگاه دوم قرار گرفت. در این لیست شرکت‌های فناوری محور نظیر آمازون، اپل و گوگل به ترتیب با سرمایه‌ای بالغ بر 315,505، 309,527 و 309,000 میلیارد دلار در صدر لیست ارزشمندترین برندهای جهان قرار دارند و شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخلاف برندهای خودرویی، تمامی آن‌ها در مقایسه با سال قبل پیشرفت‌های چشمگیری را تجربه کرده‌اند. 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.