با نسل جدید مصالح ساختمانی آشنا شوید!

Rate this post

برج‌سازی، ساختمان‌سازی و گسترش روزافزون شهرها، انسان‌ها را بر آن داشته است که هر روز از مصالح پیشرفته‌تری در سازه‌هایشان استفاده کنند تا ضمن ایجاد امنیت بیشتر از هزینه‌های تولید نیز بکاهند. امروزه در تمامی جوامع پیشرفته، کمتر کسی از مصالح ساختمانی قدیمی استفاده می‌کند و اغلب به دنبال مصالح ساختمانی جدیدی هستند تا بتوانند با استفاده از آن‌ها هم در هزینه‌ها و انرژی صرفه‌جویی کنند و هم زیباترین سازه را بسازند.

از طرفی ‌دیگر پیشرفت تکنولوژی باعث پیشرفت در زمینه ساختمان‌سازی و مصالح آن ‌هم شده و تفاوت‌های فراوانی بین نسل پیشین مصالح  ساختمانی و نسل کنونی آن به وجود آورده است. در این مقاله قصد داریم برخی از جدیدترین مصالح ساختمانی را به شما مخاطبین گرامی معرفی کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

 

بلوک‌های سبک

یکی از جدید مصالح ساختمانی بلوک‌های سبک هستند که استفاده از آن‌ها فواید بسیاری برای ساختمان دارد و در صورت بروز زلزله می‌تواند حافظ جان شما باشند. این بلوک‌های سبک از آب، سیمان و دانه‌های مخصوصی تشکیل‌شده‌اند و با وجود چگالی بالا، وزن بسیار کمی دارند و در عین‌ حال بسیار هم مقاوم هستند. بلوک‌های سبک اثرات زیست ‌محیطی بسیار کمی دارند و مورد تأیید طرفداران محیط ‌زیست هم هستند.

هبلکس، نسل نوین بتن‌ها

هبلکسهبلکس (Hebelex) یک نوع بتن متخلخل است که به‌ تازگی پا به عرصه مصالح ساختمانی گذاشته است. در ساختمان‌سازی از این نوع بتن بجای آجر استفاده می‌شود. هبلکس وزن بسیار پایینی دارد و در عین‌ حال از مقاومت بالایی برخوردار است؛ همین موضوعات دلیل جایگزینی هبلکس به جای آجر هستند.

فایده دیگر هبلکس برش‌خوری راحت است. هبلکس هنگام سیم‌کشی و لوله‌گذاری به راحتی توسط اره برش خورده و پیچ و میخ در آن فرو می‌رود. از دیگر مزایای هبلکس باید به مقاومت بالا در برابر آتش اشاره کرد که مزیت بسیار مهمی بوده و باعث شده تا هبلکس مورد توجه مهندسان و ساختمان‌سازان قرار گیرد. فواید هبلکس به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ هبلکس عایق حرارت و صداست و با توجه به قوانین جدید ساخت‌وساز مبنی بر عایق بودن ساختمان‌ها، هبلکس می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. هبلکس از سلیس ساخته ‌شده است و همین ساختار باعث ضد حریق شدن هیبلکس می‌شود.

شیشه‌های نوین هوشمند

شیشه‌های نوین هوشمند مصالح ساختمانی بسیار جالبی هستند که نه ‌تنها باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند، بلکه زیبایی خاصی هم به نمای خانه می‌دهند. این شیشه‌ها طوری طراحی‌شده‌اند که شما هر لحظه تمایل داشته باشید آن‌ها را به رنگ مات درآورید؛ به ‌این ‌ترتیب درطول روز از روشنایی نور خورشید بهره‌مند می‌شوید و درطول شب کسی داخل خانه را نمی‌بیند.

کاشی‌های نوین حرارتی

کاشی حرارتی نسل جدیدی از مصالح ساختمانی هستند که برای تولید گرما طراحی شده‌اند. لعاب استفاده شده در این نوع کاشی‌ها خاصیت جاری شدن جریان الکتریسیته دارند که باعث می‌شود گرما را در خود نگاه دارند. بهترین راه استفاده بهینه از این محصول جایگزین کردن آن با سیستم گرمایشی خانه‌ها است چون هم ایمنی خانه‌ها را افزایش می‌دهند و هم اینکه مصرف انرژی را کنترل می‌کند. نوع دیگری از کاشی‌های حرارتی وجود دارد که از مواد ترموکرومیک ساخته شده‌اند و پس از برخورد با انرژی (حرارت) تغییر رنگ می‌دهند.

سالید سرفیس

سالید سرفیس (Solid Surface) یکی از پرکاربردترین و جدیدترین مصالح‌ ساختمانی است که در بخش‌های مختلفی همچون حمام و روشویی، میز رستوران، بانک‌ها، مراکز بهداشتی و… کاربرد دارند. سالید سرفیس از موادی همچون دانه‌های رنگی، رزین، اپوکسی و دانه‌های سنگ مرمر ساخته می‌شوند و به همین دلیل برخلاف سنگ مرمر یا سایر مصالح همرده خود از تنوع رنگی بالایی برخوردارند. سالید سرفیس در مقابل خراش و ترک خوردگی مقاوم بوده و در صورت بروز هرگونه آسیب به راحتی قابل ترمیم است؛ همچنین از آن جایی که این ماده فاقد هرگونه منفذ است و به همین دلیل، گرد و خاک یا باکتری داخل آن‌ نفوذ نمی‌کند و این موضوع سالید سرفیس را به یکی از پرکاربردترن مصالح ساختمانی در مراکز بهداشتی تبدیل کرده است.

بتن رسانای نور

شاید برای خیلی از مردم باورکردنی نباشد ماده‌ای مانند بتن که همیشه نماد استحکام بوده زمانی آنقدر تغییر کند تا انتقال دهنده نور باشد، اما امروزه بتن‌هایی به بازار عرضه شده‌اند که نور را به‌ سادگی انتقال می‌دهند. در ساخت این محصول ۴ درصد فیبر شیشه‌ای بکار برده شده است که باعث انتقال نور به داخل ساختمان‌ها می‌شود. برای انتقال درست و بهینه نور به داخل ساختمان بهتر است بتن رسانای نور را در زاویه‌ای مایل به نور خورشید قرار گیرد.

ورق‌های پلی کربنات

این ورق‌ها به‌ جای شیشه در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های پلی کربنات استحکام بالایی دارند و در عین‌ حال مانند شیشه‌های معمولی از شفافیت بالایی برخوردارند، ولی مزیت آن‌ها نسبت به شیشه‌های معمولی آن است که از ورود اشعه UV به داخل ساختمان جلوگیری می‌کنند.

بتن‌های خودترمیم شونده

این نانو لوله‌های کربنی نوعی از کربن‌ها هستند که با اضافه کردن CNT به آن‌ها خاصیت خود ترمیمی پیدا می‌کنند. ویژگی خود ترمیمی تنها خاصیت این نانولوله‌ها نیست بلکه انعطاف‌پذیری، تعمیر ترک‌ها و جلوگیری از خوردگی هم از سری ویژگی‌های این نانولوله‌ها محسوب می‌شود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. hooshmandbms.ir می گوید

    بتن های خود ترمیم شونده خیلی جالبن. من کلا عاشق دنیای تکنولوژی هستم. و فکر میکنم که وجود تکنولوژی در زندگی روز مره ما بسیار واجبه. دوستان من در حوزه ساختمان های هوشمند فعالیت دارم اگر مایل بودید از سایت بنده دیدن فرمایید.

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.