پراید 111؛ کوچولوی دوست‌ داشتتنی

4/5 - (7 امتیاز)

پراید ۱۱۱ نسخه‌ای به‌روز شده از هاچبکی سالخورده موسوم به پراید نسیم است که در دهه ۷۰ شمسی توسط سایپا و به کمک کمپانی خودروسازی کیا در ایران عرضه می‌شد. پس از سال‌ها عرضه پراید نسیم به بازار کشور، در سال 1389 شرکت سایپا با ایجاد برخی از تغییرات و اصلاحات، نمونه به اصطلاح فیس لیفت پراید نسیم را با نام پراید 111 راهی بازار داخلی نمود.

پراید 111 سایپا

این خودرو که مجموع امکانات و تجهیزات آن از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود تا سال ۱۳۹۶ در قالب تیپ‌های متنوعی همچون ST ،LX ،SL ،SX ،EX LE ،TL و SX به دست مشتریان می‌رسید. ناگفته نماند که تنها تفاوت تیپ‌های مختلف پراید ۱۱۱ در برخورداری یا عدم برخورداری از مواردی نظیر فرمان هیدرولیک، ترمز ضدقفل و کیسه هوای راننده و سرنشین خلاصه می‌شود.

در این مقاله از سری مقالات بررسی خودرو شیپور قصد داریم به سراغ پراید ۱۱۱ رفته و این هاچبک اقتصادی سایپا را از لحاظ طراحی، توان فنی، ایمنی، ارزش خرید و شرایط بازار مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم. اگر علاقه‌مند هستید با این محصول سایپا بیشتر آشنا شوید، لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

نمای-عقب-پراید-111

طراحی ظاهری و داخلی پراید ۱۱۱

گرچه طراحی ظاهری پراید ۱۱۱ کاملا قدیمی به نظر می‌رسد، اما به دلیل تغییراتی که نسبت به پراید هاچبک نسیم (کره‌ای) در ظواهر این خودرو اعمال شده است، می‌شود با شمایل این هاچبک ریزنقش و ارزان‌قیمت سایپا تا حدودی کنار آمد. طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب به همراه تحولات سپر و جلوپنجره، عمده تغییرات طرح بدنه پراید ۱۱۱ نسبت به مدل‌ اولیه پراید نسیم به شمار می‌روند.

طراحی داخلی پراید 111

در فضای کابین پراید ۱۱۱ با داشبورد و رودری‌های جدید روبه‌رو می‌شویم که همگی از جنس پلاستیک خشک ساخته شده‌اند و در قیاس با مدل‌های قدیمی‌تر پراید، جلوه جذاب‌تری به فضای داخلی این خودرو بخشیده‌اند. با وجود ابعاد کوچک بدنه پراید ۱۱۱، در صندلی‌های ردیف جلو حتی برای افراد بلندقد نیز فضای کافی وجود خواهد داشت؛ اما ردیف عقب فضای نسبتا محدودی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. فرم صندلی‌ها نسبت به قبل ارتقا یافته و در اصطلاح خوش‌نشین‌تر شده‌اند.

ظاهر-بیرونی-پراید-111

آپشن ها و امکانات پراید ۱۱۱

همانطور که در مقدمه بیان شد، پراید ۱۱۱ در قالب تیپ‌های ST (فاقد فرمان هیدرولیک ترمز abs و کیسه هوا)، LX (دارای فرمان هیدرولیک)، SL (دارای ترمز ضدقفل)، SX (دارای فرمان هیدرولیک و ترمز ABS )، EX (دارای فرمان هیدرولیک، ترمز ABS و ایربگ راننده) به دست مشتریان رسیده است.

طی آخرین سال‌های حیات پراید ۱۱۱، این خودرو تنها در قالب نسخه SE تولید می‌شد که علاوه بر امکانات نسخه EX، به ایربگ سرنشین نیز تجهیز شده بود. شایان ذکر است، در این بین دو تیپ LE و TL نیز حضور دارند که هر دو فاقد فرمان هیدرولیک هستند؛ علاوه بر آن نسخه LE از کیسه هوای سرنشین نیز سود نمی‌برد.

پشت-آمپر-پراید-111

همچنین اگر بخواهیم درباره سایر تجهیزات فول‌ترین نسخه پراید ۱۱۱ یعنی مدل SE صحبت کنیم، بایست به مواردی همچون سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، طراحی جدید غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم زاویه، سیستم صوتی با خروجی ۴ باند به همراه پورت USB، ساعت دیجیتال، طراحی جدید صندلی‌ها، شیشه بالابرهای برقی جلو، برف‌ پاک‌کن عقب، مه‌شکن جلو (سفارشی) و مه‌شکن عقب اشاره کرد.

 ایمنی و مشخصات فنی پراید ۱۱۱

پراید ۱۱۱ از یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۳ لیتر (۱۳۲۳ سی‌سی) نیرو می‌گیرد که با کد M13 شناخته می‌شود. توان خروجی پیشرانه پراید ۱۱۱، معادل 71 اسب‌بخار در 5250 دور در دقیقه بوده و گشتاور آن نیز برابر 108 نیوتن‌متر در 2750 دور در دقیقه است. نیروی موتور پراید ۱۱۱ همچون تمامی پرایدهایی که تاکنون توسط شرکت سایپا به بازار عرضه شده است، به وسیله یک گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

پراید ۱۱۱ قادر است ظرف مدت 14.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت دست یابد که برای یک هاچبک ارزان قیمت شتاب مناسبی به نظر می‌رسد. این محصول هاچبک سایپا حدود ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز 6.5 لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر عنوان شده است.

نمای-فرمان-پراید-111

با وجود تجهیزات ایمنی نظیر ترمز ABS، کیسه هوای راننده و سرنشین و بدنه تقویت شده، نسخه SE پراید ۱۱۱ در مقایسه با نمونه‌های اولیه خود، امنیت بالاتری را برای سرنشینان به ارمغان آورده است، اما به طور کلی سطح ایمنی این خودرو و تمامی پرایدهای موجود چندان قابل قبول نیست و تاکنون توسط هیچ سازمان تایید شده‌ای مورد بررسی قرار نگرفته است.

قیمت و شرایط بازار پراید ۱۱۱

گرچه تولید پراید 111 در سال 1396 به طور کامل متوقف شده است، اما هم‌اکنون نمونه‌های صفر کیلومتر پراید ۱۱۱ نسخه SE با قیمت حدود ۵۰ میلیون تومان در بازار ایران خرید و فروش می‌شود. عدم حضور رقیب همسان در این رده قیمتی باعث شده تا پراید ۱۱۱ به یکه‌تاز بازار هاچبک‌های ارزان‌قیمت و فوق‌اقتصادی بازار ایران بدل گردد.

‌گستردگی فوق‌العاده خدمات پس از فروش، هزینه‌های نسبتا پایین تعمیر و نگهداری، وفور لوازم یدکی و… از جمله دلایلی هستند که اقشار کمتر برخوردار جامعه را به سمت خرید این خودرو متمایل ساختهاند. اگر اولویت شما خرید یک هاچبک صفرکیلومتر و یا کارکرده  با کمترین سطح بودجه است، پراید ۱۱۱ تنها گزینه پیش روی شماست.

نمای-چراغ-پراید-111

اما اگر اصراری بر هاچبک بودن و صفرکیلومتر بودن خودرو ندارید، می‌توانید به سراغ انواع کارکرده پژو ۲۰۶ تیپ 2، تیبا، تیبا ۲ و یا حتی سدان‌های بزرگتری نظیر پژو ۴۰۵ و سمند بروید تا ضمن برخورداری از سطح امنیت بالاتر، امکانات بیشتر و یا کابین جادارتر اتومبیل‌تان بهره کافی را ببرید.

همچنین شما می توانید برای مشاهده قیمت انواع پراید 111 نو و کارکرده و خرید و فروش خودرو به شیپور مراجعه کنید.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.