سانگ یانگ تیوولی بخرم یا رنو داستر؟

3.1/5 - (70 امتیاز)

سانگ یانگ تیوولی و رنو داستر دو کراس اوور جمع‌وجور و نسبتا خوش‌قیمت بازار ایران هستند که یکی از مشرق زمین و دیگری از سمت باختران، مسیر جاده ابریشم را طی کرده و به بازار کشورمان راه یافته‌اند. تیوولی در سال ۲۰۱۵ به بازارهای بین المللی وارد شد و اولین محصول کمپانی کره‌ای سانگ یانگ، پس از تملک آن به وسیله شرکت هندی ماهیندرا محسوب می‌شود که بر خلاف رویه پیشین این شرکت کره‌ای، از ظاهری زیبا بهره‌مند شده است. سانگ یانگ تیوولی از سال ۱۳۹۴ توسط شرکت رامک خودرو راهی بازار ایران شد و توانست نظر خریداران بسیاری را به سوی خود بکشاند.

در سوی دیگر این میدان کراس اوور رومانیایی-فرانسوی رنو داستر حضور دارد که بر پلتفرم مشترک با ال 90 استوار شده است. در سال 2009 رنو داستر با هدف جذب مشتری از کشورهای در حال توسعه پا به میدان گذاشت. شرکت نگین خودرو در سال 2014 واردات رنو داستر تک دیفرانسیل ره به بازار ایران آغاز کرد و آن را به دست مشتریان ایرانی رساند؛ چند سال بعد یعنی در سال 2016 نیز نمونه دو دیفرانسل آن را به بازار عرضه نمود. در این مطلب از سری مقالات مقایسه‌ شیپور، قصد داریم تا سانگ یانگ تیوولی و رنو داستر را از جنبه‌های مختلفی همچون طراحی ظاهری و داخلی، آپشن ها و امکانات، ایمنی، مشخصات فنی و شرایط بازار مورد ارزیابی قرار دهیم. لطفا در ادامه با شیپور همراه باشید.

 طراحی ظاهری و داخلی رنو داستر و سانگ یانگ تیوولی

طراحی داخلی تیوولیطراحان سانگ یانگ تیوولی علیرغم بکارگیری اشکال هندسی چند ضلعی و خطوطی با زوایای شکسته در شکل‌دهی به بدنه این خودرو، موفق شده‌اند تا ظاهری زیبا، جذاب و اسپرت را برای تیوولی پدید بیاورند. طراحی هماهنگ بخش‌های مختلف بدنه جزو نقاط قوت سانگ یانگ تیوولی به شمار می‌رود. در مقابل رنو داستر از شمایل مدرنی برخوردار نیست؛ با این وجود، وجنات داستر چندان هم نازیبا به نظر نمی‌رسد و هیبت نسبتا حجیم آن می‌تواند مورد پسند بسیاری از مشتریان قرار بگیرد.

طراحی داخلی داستردر بخش طراحی داخلی سانگ یانگ تیوولی بسیار خوب عمل کرده است؛ قسمت‌های مختلف نظیر داشبورد و کنسول میانی، صندلی‌ها، تودری‌ها و صفحه کیلومترشمار به نحوی تحسین‌برانگیز طراحی شده‌اند. برخلاف تیوولی، رنو داستر در مبحث طراحی داخلی رعایت اصل سادگی را سرلوحه کار خود قرار داده و تقریبا کابینی در حد سایر مشتقات لوگان، البته با طراحی زیباتر را ارائه داده است. گرچه داستر در قیاس با تیوولی فضای بیشتری در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد، اما کیفیت متریال به کار رفته در کابین آن حرفی برای گفتن نداشته و شواهد نشان می‌دهد که سانگ یانگ تیوولی از نظر طراحی ظاهری و داخلی، برنده رقابت با رنو‌داستر خواهد بود.

 آپشن ها و امکانات سانگ یانگ تیوولی و رنو داستر

امکانات داستر و تیوولیسانگ یانگ تیوولی در سه تیپ الیت، اسپرت و آرمور به بازار ایران عرضه شد که تمامی آن‌ها سطح بالاتری از امکانات رفاهی را نسبت به رنو داستر ارائه می‌دهند. از جمله مهم‌ترین آپشن‌های رفاهی سانگ یانگ تیوولی می‌توان به مواردی همچون سانروف،دی لایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، آینه‌های تاشونده برقی حساس به نور، تهویه دستی، صندلی چرمی مجهز به گرمکن، شیشه‌های ضد اشعه، سنسور باران، سامانه مدیریت برق باطری، حسگر پارک و سنسور دنده عقب اشاره کرد.

رنو داستر نیز از امکاناتی همچون دی لایت، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع دستی، روکش صندلی پارچه‌ای و دوربین دنده عقب بهره می‌برد. با نگاهی کوتاه به امکانات ذکر شده برای این دو کراس اوور جذاب، به راحتی می‌توان پی برد که رنو داستر از نظر امکانات رفاهی در مقابل تیوولی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و در این بخش هم پیروز میدان سانگ یانگ تیوولی خواهد بود.

 ایمنی و مشخصات فنی سانگ یانگ تیوولی و رنو داستر

سانگ یانگ تیوولی و رنو داستر به ترتیب موفق به کسب چهار و سه ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده‌اند که نشان از سطح امنیت نسبتا خوب این دو خودرو دارد؛ البته تیوولی به دلیل برخورداری از تجهیزات ایمنی بیشتر، خیال آسوده‌تری را برای شما به ارمغان می‌آورد. مواردی نظیر ۶کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD و ESP و HBA، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، قفل فرمان برقی، سیستم‌های ضدلغزش و ضد هرزگردی، در لیست امکانات ایمنی سانگ یانگ تیوولی به چشم می‌خورد. رنو داستر نیز به تجهیزات ایمنی پیش پا افتاده‌ای همچون دو کیسه هوا، ترمزهای کاسه‌ای عقب و دیسکی جلو، سیستم ABS و EBD مجهز شده است که به هیچ وجه برای خودرویی در این رنج قیمتی مناسب به نظر نمی‌رسد؛ مخصوصا ترمزهای کاسه‌ای!

سانگ یانگ تیوولی قدرت 128 اسب‌بخار و گشتاور 160 نیوتن‌متری خود را مدیون یک پیشرانه ۴سیلندر تنفس ‌طبیعی به حجم ۱۵۹7سی‌سی است. نیروی حاصل از پیشرانه تیوولی توسط یک گیربکس 6 سرعته تیپ‌ترونیک ساخت آیسین ژاپن به سوی چرخ‌های جلو روانه شده و شتاب صفرتا صد ۱۲ ثانیه‌ای را برای کراس‌اوور کره‌ای به ارمغان آورده است. حداکثر سرعت سانگ یانگ تیوولی ۱۳۰۰کیلوگرمی به ۱۷۵ کیلومتربرساعت می‌رسد و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی برابر ۷.۲ لیتر در هر۱۰۰کیلومتر برآورد می‌شود.

رنو داستر نیز به پیشرانه ۴سیلندر تنفس‌طبیعی به حجم ۲ لیتر مجهز شده است. این پیشرانه قادر به تولید ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت و ۱۹۵ نیوتن‌متر گشتاور است که توسط یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به سوی هر چهار چرخ (در نسخه دودیفرانسیل) روانه شده و شتاب ۱۱.۵ ثانیه‌ای را برای داستر به ارمغان می‌آورد. رنو داستر به صورت دیفرانسیل جلو (تک دیفرانسیل) نیز در بازار کشورمان حضور دارد که درمقایسه با نسخه دودیفرانسیل از چالاکی بیشتر و مصرف سوخت کمتری برخوردار است. مصرف سوخت رنو داستر در سیکل ترکیبی برابر ۸.۹ لیتر در هر ۱۰۰کیلومتر (نسخه دودیفرانسیل) بوده و بیشینه سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتربرساعت می‌رسد.

قیمت و شرایط بازار سانگ یانگ تیوولی و رنو داستر

در حال حاضر هر دو خودروی رنو داستر و سانگ یانگ تیوولی، بسته به نوع تیپ در بازه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. ظاهر شکیل‌تر و پرستیژ بالاتر، فضای داخلی مدرن‌تر، سطح امکانات رفاهی و ایمنی بالاتر و سواری نرم‌تر سانگ یانگ تیوولی، از جمله نکاتی است که می‌تواند در این رنج قیمتی شما را نسبت به خرید رنو داستر مردد کند. از طرف دیگر اگر مایلید تا در این رنج قیمتی شاسی بلند جمع و جوری خریداری کنید که در مقایسه با تیوولی از چالاکی بیشتری برخوردار بوده یا بتواند همراه نسبتا مناسبی در سفرهای آفرودی باشد، رنو داستر دو دیفرانسیل گزینه نسبتا مناسبی برای شما خواهد بود.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.