هنر شیشه‌های دست دوم!

Rate this post

شیشه به دلیل بقا، نوردوستی، و ذات هفت‌رنگش، شبیه به گنجینه‌ای برای خلق هنرهای ابدی است.

در بین انواع و اقسام مواد مختلف، شیشه ذات عجیب و زیبا و خارق‌العاده‌ای دارد. بسیاری مواد اولیه، خاصیت ثابتی دارند و خیلی سخت رنگ و بو تصویرشان تغییر می‌کند. اما شیشه این طوری نیست. شیشه، این زیبای شکننده، ذات سیالی دارد. بیایید سختش نکنیم! شیشه، خوب و قشنگ تقلید می‌کند. هر کجا که لازم باشد شبیه به سرامیک می‌شود، هر جا نیاز باشد سنگی رفتار می‌کند. درست مثل آفتاب پرست. البته خودش تصمیم نمی‌گیرید باید چه آرایشی بکند، آرایشگرش او را تغییر می‌دهد. حتی بعد از سخت و بلوری شدن، انقدر زیبا یک گوشه می‌نشیند، که کسی نخواهد دورش بیندازد.

شیشه، حتی در تاریک‌ترین حالت، ارتباط خوبی با نور دارد. هر چیزی که با نور دوستی کند، سریع‌تر به چشم می‌آید. هر چیزی زیاد به چشم می‌آید، سخت از یاد می‌رود. برای همین، شاید بشکند و کارایی قبلی‌اش را از دست بدهد، اما همیشه راهی برای نشان دادن خودش پیدا خواهد کرد. این مهم‌ترین ویژگی هنر است، این که خوب دیده شود!

 

اهمیت نوردوستی شیشه در خلق آثار هنری

 

هنر شیشه‌های نور دوست، هنر شیشه‌های مقلد!

وقتی از تبدیل شیشه به یک چیز دیگر حرف می‌زنیم، باید ببینیم می‌خواهیم کلا شیشه را به یک ماده‌ی دیگر تبدیل کنیم، یا همین که کارایی یک جنس شیشه‌ای را تغییر بدهیم کفایت می‌کند. در هر دو مورد، نتجه می‌تواند بسیار هنری باشد. نور، ابزار بسیار مهمی در هنر است (هر نوعی از هنر که به چشم نیاز دارد.) پس شیشه، که نماینده‌ی بازتاب و شکست و حتی کشف نور است، یار خوبی برای شیشه‌ها در زمینه‌ی هنر است. این ویژگی، می‌تواند در تغییر کاربری هنرهای شیشه‌ای بسیار کمک کننده باشد.

از طرفی، خاصیت سیال و تقلیدگر شیشه، باعث شده که در تغییر ماهیت نیز، شیشه ماده‌ بازیافتی هنرمندی باشد. چون می‌تواند با یک سری تغییرات کوچک، شکل سرامیک و سنگ و خیلی مواد دیگر را به خودش بگیرد. همین دو خاصیت نور دوستی و تقلید، یعنی شیشه یک هنرمند همه جوانبه است. یک اثر هنری به تمام معنا!

 

آثار هنری شیشه‌های بازیافتی دنیل آرشام

 

از مجسمه‌های شیشه‌ای تا هنر لوسترهای شیشه‌ای

از شیشه‌های دوباره متولد شده چه می‌دانید؟ این نام یک برند خانوادگی است که یک زن و شوهر جوان به نام وان و مایک گری آن را اداره می‌کنند. آن‌ها با هدف یک زندگی سالم‌تر و بدون دورریز برای تمام مردم جهان، سایتشان را به راه انداختند. این زن و شوهر، تولیدات زیبای دکوراسیونی و البته هنری خود را، با تغییر کاربری شیشه‌های به دست آمده در سایت می‌فروشند. آن‌ها در سایت خودشان بخشی دارند که پذیرای شیشه‌های دورریختنی مردم از همه جای جهان هستند. این زن و شوهر خلاق، یک تیم طراحی دارند که با برپا کردن نمایشگاه‌های سبز، تولیدات هنری شیشه‌ای بازیافتی خودشان را با قیمت مناسبی بفروشند.

یکی از زیبایی‌های کار این زن و شوهر جوان، ترکیب نور با محصولات شیشه‌ای بازیافتی‌شان است. آن‌ها در این باره می‌گویند: « به غیر از ترکیب زیبایی که شیشه و نور خلق می‌کنند و تاثیر هنری‌ای که این دوستی دارد، نور در شیشه‌ها باعث یادآوری خواهد شد. یادآوری به همه که این شیشه‌ها نتیجه بازشناخت دوباره از محصولات است. نتیجه یک نگاه جدید به چیزهایی است که ما آن‌ها را دورریختنی قلمداد می‌کنیم! »

نمونه‌ی مگا آرت (یا غول هنری) دیگر از این رویکرد به شیشه‌های بازیافتی، آتلیه‌ی لیوسرما  Lucirma در بارسلوناست. تخصص آن ترکیب بطری‌های شیشه‌ای و نور برای خلق هنر مدرن است. بوسیا برونی، صاحب این آتلیه، برای خلق هنر شیشه‌ای خود یک پله فراتر رفته و از شیشه‌برها، طراحان خلاق، و البته و معماران زیادی کمک گرفته تا آتلیه‌اش تصویر یک فضای مدرن از نور و شیشه باشد. جایی که شما مجموعه‌ای از چلچراغ‌های شیشه‌ای، مجسمه‌هایی با شمایل بطری و البته ظروف شیشه‌ای نورانی پیدا خواهید کرد.

 

از تبدیل شیشه به شیشه خرده تا شیشه‌گری هنری!

شیشه، صد درصد ماده‌ی قابل بازیافتی است و تا ابد می‌تواند تغییر ماهیت بدهد. دلیل آن هم چیزی نیست جز این واقعیت که شیشه از مواد معدنی و طبیعی خالص و در دسترسی تولید می‌شود. مثلا از ماسه! ذات مقلد شیشه هم از همین واقعیت می‌آید! مقلد یا تقلید کننده به رفتارهای شیشه نسبت داده می‌شود. چون شیشه میزان زیادی مواد طبیعی دیگر (مثل همین ماسه) را دارد، می‌تواند پس از بازیافت، شکل و حالت مواد اولیه خودش را بگیرد (یعنی شکلش سرامیکی یا سنگی بشود.)

اما اگر قرار نباشد شیشه را کاملا تغییر اساسی بدهیم، می‌توانیم تا مرز یک ماده‌ی اولیه‌ی سیال (روان، مایع) پیش برویم. یعنی دقیقا همان مرحله‌ای که شیشه‌گرها با فنون حباب شیشه‌گری، بلور و کریستال‌های هنری چشم‌نواز را درست می‌کنند. بسیاری از هنرمندانی که با شیشه‌های دست دوم سر و کار دارند، در این مرحله از بازیافت شیشه، به جای شیشه‌گری، از فنون دیگری مثل سرد کوبی یا شعله فوتی استفاده می‌کنند. این تکنیک‌ها منحصر به همین آرتیست‌ها و برای تولیدات هنر جدید افرادی است که شیشه را به عنوان ماده اولیه خود انتخاب کرده‌اند. هنرمندانی مثل جیونگ لی و دنیل آرشام که مجسمه‌ها و تزئینات مفهومی شیشه‌ای آن‌ها، ساعت‌ها مبهوتتان خواهد کرد.

 

شعله فوتی و سردکوبی به جای شیشه‌گری در هنر شیشه‌ها

 

از هر انگشت شیشه، یک هنر می‌بارد!

به جز بقای شیشه، و البته ذات مقلدش که می‌تواند شبیه به مواد دیگر بشود، این هنر جادویی تصویری شیشه است که آن را به ابزار مورد علاقه هنرمندان تبدیل کرده است. از شرق و غرب، همه از ترکیب ذرات شکری زیبای شیشه با نور، یک حس بینهایت به مخاطبشان ارائه می‌دهند. چنین ویژگی‌های هم در صنعت اهمیت دارد، و هم از جنبه محیط زیست. زیرا، با ویژگی‌های قابل تبدیل شیشه، صنعت از بازیافت و بازتولید شیشه‌ها از کیفیت و زیبایی آن کم نخواهد کرد و هم با استفاده از شیشه‌های دست دوم، دیگر نیازی به بهره‌برداری از مواد معدنی دیگر برای تولید شیشه نخواهد بود. شیشه خودش یک هنر است و بازیافتش آثار هنری زیادی تولید می‌کند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.