بررسی مشخصات فنی و آپشن‌های شاهین

1/5 - (1 امتیاز)

شاهین یکی از معروف‌ترین سدان‌های خودروسازی سایپا است که تولید آن داستانی طولانی و پرفرازونشیبی داشته است. ابتدا قرار بود خودروی شاهین روی پلتفرم تویوتا یاریس با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تولید و روانه بازار شود، اما در همان زمان بود که تحریم‌های آمریکا علیه ایران بیشتر شد و عملا پروژه ساخت این خودرو متوقف شد. پس از گذشت چند سال، سایپا تصمیم گرفت که این خودرو را دوباره طراحی کند و برای این کار مجبور شد که برخی امکانات و ویژگی‌های خودرویی که قبلا طراحی شده بود را، در طراحی جدید حذف کند.

در نهایت این خودرو طراحی و روانه بازار شد و درست مانند دیگر خودروهای تولید داخل، هم انتقادهایی داشت و هم با اقبال عمومی مواجه شد. اگر شما قصد خرید این خودرو را دارید و دوست دارید بررسی‌ای از مشخصات فنی، طراحی ظاهری، طراحی کابین و حتی امکانات و آپشن‌های آن داشته باشید، این مقاله می‌تواند به شما در این راستا کمک کند.

بررسی مشخصات فنی شاهین

بعد از اتفاقات مربوط به تحریم و به تعویق افتادن تولید خودروی شاهین، تغییرات بسیاری در امکانات فنی این خودرو رخ داد. همان‌طور که گفتیم، این خودرو قرار بود با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک تولید و روانه بازار شود، اما در نهایت، سایپا از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر خطی و ۸ عدد سوپاپ در این خودرو استفاده کرد که قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس ۵ دنده دستی است.

چیزی که برای بسیاری از مصرف‌کنندگان شاهین باعث اعتراض شده بود، استفاده از موتور تیبا و ساینا در این خودرو است. علاوه بر این، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر، حدود ۱۰ لیتر است که با توجه به باک ۴۷ لیتری، کمی زیاد است. نسخه ابتدایی شاهین دارای گیربکس دستی بود، اما این گیربکس در مدل اتوماتیک شاهین به ۶ سرعته نیز ارتقا پیدا کرده است. دیگر اطلاعات مربوط به مشخصات فنی این خودروی سایپا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات فنی شاهین

موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپه
حجم موتور ۱۴۹۷ سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر در ۲۵۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک
فرمان برقی
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۲۶۵۰ میلیمتر
حجم باک ۴۷ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۱۰ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵

بررسی طراحی ظاهری شاهین

سایپا در طراحی این سدان نسبت به دیگر تولیدات خود، خلاقیت را بیشتر چاشنی کار کرده است و شاهد هستیم که شاهین، در نگاه اول طراحی ظاهری جدیدتری نسبت به دیگر خودروهای سایپا و حتی خودروهای هم‌رده خودروسازی رقیب مانند تارا دارد. تا حدی که می‌توان گفت شاهین در طراحی ظاهری شباهت بسیار زیادی به ولکس C30 دارد.

در طراحی این خودرو المان‌هایی باعث اسپرت به‌نظر آمدن آن شده‌اند که از جمله آن می‌توان به چراغ‌های جلو، طرح سه‌بعدی سپر و همچنین طرحِ جذاب جلوپنجره اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد در طراحی ظاهری شاهین، عضلانی به‌نظر آمدن آن از نمای جلو است. اما این خودرو نیز مانند دیگر خودروها دارای برخی معایب در طراحی ظاهری است. از جمله این معایب می‌توان به چراغ‌های عقب اشاره کرد که فرم هندسی نامتناسبی دارند و روی صندوق عقب خودرو نیز قرار گرفته‌اند.

به‌طور کل، باید عنوان کرد که سایپا در طراحی این خودرو سراغ برخی ویژگی‌هایی رفته که در نهایت باعث شده‌اند که شاهین بدنه‌ای زیبا داشته باشد و در عین حال طراحی آن، یک طراحی عامه‌پسند در نظر گرفته می‌شود و می‌توان گفت که یک خودروی مناسب خانواده‌ها است.

بررسی طراحی داخلی شاهین

بررسی شاهین

سایپا تا به امروز، سعی کرده که در تمام خودروهای خود از مواد، امکانات، ویژگی‌های فنی و حتی طراحی یکسانی استفاده کند. این را می‌توان در طراحی خودروهایی مانند پراید، ساینا، تیبا و کوییک مشاهده کرد. اما طراحی داخلیِ خودروی شاهین نسبت به سایر تولیدات سایپا، کمی امروزی‌تر و جدیدتر است. این تغییرات را می‌توان در بخش‌هایی مانند کنسول میانی داشبورد، غریبلک فرمان و پنل کیلومترشمار اسپرت مشاهده کرد که تمام این المان‌ها باعث شده‌اند که این خودرو کمی امروزی‌تر و مدرن‌تر به‌نظر آید.

اما وقتی نوبت به کیفیت مواد استفاده‌شده در داخل کابین شاهین می‌رسد، باید بگوییم که کیفیت متریال استفاده‌شده در این خودرو نیز مانند دیگر تولیدات این خودروسازی چنگی به دل نمی‌زند. مواد استفاده شده در داخل کابینِ شاهین کیفیت مرغوبی ندارند، اما با این حال، کمی کیفیت بالاتری نسبت به مواد استفاده‌شده در کوییک و تیبا دارد.

اندازه و ابعاد شاهین نیز مناسب چهار نفر می‌باشد و حتی تا پنج نفر هم می‌توانند سوار این خودرو شوند. ظرفیت صندوق عقب شاهین نیز ۴۲۰ لیتر است و خب شاید همین موارد باعث شده‌اند که این خودرو برای خانواده‌ها بسیار مناسب باشد.

امکانات و تجهیزات شاهین

اگر به دنبال خرید شاهین هستید و امکانات و آپشن‌های خودرو برای شما بسیار اهمیت دارد، باید بگوییم که شاهین می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما از خودروسازی سایپا باشد. شاهین، امکانات و آپشن‌های قابل قبولی نسبت به دیگر تولیدات سایپا دارد که از جمله آنها می‌توان به سانروف و استرات دکمه‌ای اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، شاهین دارای امکانات زیر نیز است:

  • ورود بدون کلید PEPS
  • سیستم صوتی مولتی مدیا با نمایشگر 7 اینچی و پورت USB
  • سنسور پارک دنده عقب
  • کنترل صدا از روی فرمان
  • تهویه اتوماتیک
  • دستگیره آسان بازشو
  • کلید تاشونده
  • سیستم کنترل فشار باد تایر
  • نشانگر تعویض دنده
  • دی لایت
  • اتو لایت
  • چراغ همراهی تا در منزل
  • مه‌شکن جلو و عقب
  • سیستم ناوبری
  • نمایش دمای هوای بیرون
  • شیشه بالابر برقی درها
  • کامپیوتر سفری

تمام مواردی که در بالا نام بردیم، همگی روی تجربه رانندگی تاثیر دارند و می‌توانند رفاه در رانندگی را برای تمام افراد به‌وجود آورند. اما برخی امکانات شاهین نیز باعث بالا رفتن امینت در رانندگی با این خودرو شده‌اند. از جمله این امکانات می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر، ایزوفیکس و سیستم هشداردهنده بستن کمربند ایمنی، سیستم هشدار دهنده امنیتی، دوربین عقب و ترمز ABS و EBD اشاره کرد.

بررسی شاهین پلاس سایپا

با توجه به مشخصات فنی و همچنین انتظاراتی که بسیاری از مصرف‌کنندگان از شاهین داشتند، سایپا تصمیم گرفت که این خودرو را در نسخه‌ی دیگری طراحی و روانه بازار کند. بنابراین، شاهین پلاس با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی و شانزده سوپاپ ME16 طراحی و معرفی شد. تغییرات شاهین پلاس تنها به تغییر موتور محدود نمی‌شد و شاهد بودیم که گیربکس این خودرو نیز به گیربکس شش سرعته خودکار ارتقا پیدا کرد. دیگر اطلاعات مربوط به مشخصات فنی این خودروی سایپا را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات فنی شاهین پلاس

موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۷ نیوتن متر در ۰ دور در دقیقه
جعبه دنده ۶ سرعته خودکار
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۳۲۰ کیلوگرم
فاصله بین دو محور ۲۶۵۰ میلی‌متر
حجم باک ۴۷ لیتر
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵

مقایسه شاهین معمولی و اتوماتیک

بسیاری از خودروهای تولیدشده در خودروسازی‌های ایران، هم نسخه دنده‌ای دارند و هم نسخه اتومات آنها بعدا معرفی شده است. شاهین نیز این وضعیت را دارد و سایپا مدل اتوماتیک آن را با گیربکس CVT در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۴۰۱ معرفی کرد. پیشرانه مدل اتوماتیک شاهین هم از نوع M15 توربو است. از دیگر تفاوت‌های مدل دنده‌ای و اتومات شاهین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که تمام این موارد به نسخه اتومات این خودرو اضافه شده‌اند:

  • نوار کرومی دور جلوپنجره
  • لوگوی CVT و توربو روی گلگیر جلو و رینگ‌های مشکی
  • دسته دنده بسترن B30 با تزیینات کرومی
  • رنگ‌بندی مشکی و کرم در نسخه اتومات
  • قاب کرومی کیلومترشمار
  • نمایشگر بزرگ‌تر
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کروز کنترل

بررسی شاهین

بررسی قیمت شاهین

اگر به دنبال خودرو هستید و حتی مانده‌اید که تارا بخریم یا شاهین، باید بگوییم که از جمله مزیت‌های شاهین نسبت به تارا طراحی ظاهری مدرن‌تر، کابین و صندوق نسبتا جادار است. اما یکی دیگر از مواردی که در خرید این خودروها خیلی خودنمایی می‌کند، قیمت آنها است.

در جدول زیر، قیمت شاهین و تیپ‌های مختلف آن را هم در کارخانه و هم در بازار آزاد بیان خواهیم کرد که این ارقام برای ۱۰ آبان ماه ۱۴۰۲ هستند:

نام خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد قیمت خودرو در کارخانه
شاهین تیپ ۲ ۵۸۴ میلیون تومان ۴۰۷ میلیون و ۸۳ هزار تومان
شاهین GL تیپ ۱ ۵۵۳ میلیون تومان
شاهین تیپ ۳ ۵۹۴ میلیون تومان ۴۳۵ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان

کلام آخر

شاهین از جمله سدان‌های ایرانی است که خودروی به‌روزی به‌شمار می‌آید. این خودرو در بخش طراحی ظاهری توانسته تا حدودی موفق عمل کند و در کنار خودروهایی مانند تارا، دنا، ۲۰۶ و ۲۰۷، حرفی برای گفتن داشته باشد. حتی افرادی که به دنبال امکانات بیشتر و آپشن‌های متنوع‌تر در این خودرو هستند، می‌توانند مدل‌ها و نسخه‌های به‌روزشده آن مانند شاهین پلاس و نسخه اتومات آن را خریداری کنند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.