ضرورت تبدیل سند منگوله ‌دار به سند تک برگ

Rate this post

سند هر ملک به عنوان معتبرترین و با ارزش‌ترین مدرک شناسایی آن محسوب می‌شود، از همین رو چندی پیش اداره ثبت برای جلوگیری از جعل اسناد مربوط به انواع ملک از قبیل زمین یا خانه، تبدیل سندهای منگوله‌دار دفترچه‌ای به اسناد تک برگی هولوگرام‌دار را امری ضروری و الزامی اعلام نمود. از آنجایی که اسناد دفترچه‌ای منگوله‌ دار، شرایط لازم برای جعل یا حتی فروش ملک به چندین نفر را برای جاعلین فراهم می‌کند، در طراحی سندهای تک برگی جدید به موارد لازم جهت جلوگیری از جعل بسیار دقت شده است. توصیه ما به شما این است که اگر تا به این لحظه، سندهای قدیمی خود را به اسناد جدید تبدیل نکرده‌اید؛ هر چه زودتر جهت انجام این عمل آن اقدام کنید. در ادامه با شیپور همراه باشید تا مراحل تبدیل سند منگوله دار به سند تک برگ را یک به یک برایتان توضیح دهیم.

 

مراحل دریافت سند مالکیت خانه

مراحل تبدیل سند منگوله ‌دار به سند تک برگ

برای دریافت سند تک برگ از اداره ثبت اسناد رسمی کشور دو حالت کلی وجود دارد که مراحل آن با هم متفاوت است. در ادامه مراحل دریافت سند تک برگ طی 9 مرحله برای شما مخاطبین گرامی شرح داده شده است که مراحل یک تا چهار آن شامل حال افراد متقاضی تبدیل سند منگوله دار به نوع تک برگی نمی‌شود.

  • حالت اول: شخصی به تازگی یک ملک دارای سند تک برگ خریداری کرده و قصد دارد سند آن را به نام خود ثبت کند.
  • حالت دوم: مالک دارای سند منگوله دار قدیمی است و بدون نیاز به انتقال اسناد می‌خواهد که آن را به سند تک برگ تبدیل کند.

 

1) مراجعه به دفاتر ثبت اسناد:

در اولین گام طرفین معامله (خریدار و فروشنده) باید به یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند تا مدارک آن‌ها کنترل و تایید شود. اگر هر یک از وکلای طرفین، وکالتی در خصوص انتقال سند تک برگ داشته باشد؛ باید وکالت‌نامه، شماره ثبتی آن و مدارک شناسایی خود را نیز ارائه دهد.

2) استعلام وضعیت سند:

پس از تکمیل مدارک، از وضعیت پلاک ثبتی ملک مورد نظر استعلام گیری خواهد شد. از آنجایی که این استعلام به صورت مکانیزه انجام می‌شود و از حساسیت بالایی نیز برخوردار است، در حدود دو روز زمان می‌برد تا نتیجه آن مشخص شود. در صورتی که ملک مورد نظر قبلا به شخص دیگری فروخته شده یا اینکه در رهن اداره‌ای (بانک، زندان و…) باشد، به قطع یقین امکان انتقال آن وجود ندارد و مالک باید برای آزاد سازی سند مورد نظر اقدام نماید.

3) تسویه حساب با اداره‌های مرتبط:

مورد دیگر جهت انتقال سند تگ برگ یک ملک، دریافت گواهی پایان کار از شهرداری و ارائه آن به عنوان برگه تسویه (عوارض و مالیات) ملک به مالک جدید است. در خصوص زمین‌های بایر، نامه نوع کاربری زمین نیز باید از اداره نوسازی منطقه تهیه گردد؛ همچنین برای املاک صنعتی و تجاری علاوه بر دو مورد بالا، ارائه برگ تسویه با سازمان تامین اجتماعی نیز الزامی است.

4) تکمیل اطلاعات و پرونده:

دفتر ثبت اسناد پس از انجام تمام مراحل بالا، مدارک و گزارش استعلام‌ها را به اداره ثبت منطقه ارسال می‌کند؛ از این مرحله به بعد، افراد باید برای ادامه کار به سازمان ثبت مراجعه کنند.

5) حضور در اداره ثبت:

جهت دریافت سند تک برگ ملک مورد نظر، باید به اداره ثبت ناحیه مراجعه کرده و فرم درخواست صدور سند جدید را پر نمایید. اگر شما جز افرادی هستید که می‌خواهند سند منگوله‌دار خود را به سند تک برگ تبدیل کنند، این مرحله اولین قدم برای شما محسوب می‌شود.

6) تحویل سند مالکیت:

در این مرحله باید اصل سند قبلی خود را (تک برگی برای انتقال و منگوله‌ دار برای تبدیل) به اداره ثبت تحویل دهید. در صورتی که سند دفترچه‌ای قبلی شما به هر دلیلی مفقود شده است، باید المثنی آن را دریافت کنید؛ زیرا که بدون آن امکان تبدیل سند وجود ندارد!

7) پرداخت قبوض و تکمیل مدارک:

سایر مدارک و اطلاعات همچون مدارک هویتی، قبوض ملک (برق، تلفن، آب و گاز) و برگ پرداخت آن‌ها، کد پستی، کروکی و نشانی دقیق را در پرونده خود تکمیل کنید.

8) مراجعه به باجه پست:

برای راحتی هرچه بیشتر درخواست دهندگان گرامی، سند تک برگی از طریق اداره پست به شما تحویل داده خواهد شد؛ بنابراین پس از تکمیل مدارک به باجه پست مستقر در اداره ثبت مراجعه کنید و پس از ثبت درخواست منتظر سند تک برگ خود باشید.

9) دریافت سند تک برگی جدید:

به طور معمولی برای تبدیل به مدت 50 روز و انتقال اسناد 20 روز زمان مورد نیاز است. چنانچه در فرم مربوط به اداره پست، شخص دیگری را به عنوان دریافت کننده سند معرفی نکرده باشید، سند مورد نظر فقط و فقط به مالک آن (با ارائه مدارک شناسایی) تحویل خواهد شد.

 

مزایای سند تک برگی نسبت به سند منگوله دار

دلایل برتری سند تک برگی نسبت به سند منگوله ‌دار:

  • ثبت بروز اطلاعات ملک و مالک به صورت سیستمی و یک‌پارچه در کل کشور
  • ثبت اطلاعات در اسناد به‌ صورت مکانیزه، خوانا و بدون خط‌خوردگی
  • صدور و تحویل اسناد جداگانه به تمامی شرکای ملک
  • صرفه‌ جویی در مصرف کاغذ و کپی سند
  • ثبت کروکی دقیق ملک و متراژ دقیق آن
  • هولوگرام منحصر به فرد روی سند

 

هزینه‌های دریافت سند تک برگی:

  • هزینه صدور سند در اداره ثبت (در صورتی که ملک قبلا ثبت نشده باشد)
  • هزینه‌های مربوط به پایان‌کار، بیمه و عوارض
  • 10 هزار تومان برای استعلام سند
  • 150 هزار تومان برای انتقال
  • هزینه مربوط به اداره پست

 

 

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.