چه عواملی بر تعیین قیمت خودرو دست دوم تأثیرگذار هستند؟

5/5 - (1 امتیاز)

بازار خرید و فروش خودرو دست دوم در ایران معمولاً بازار داغی است؛ حتی داغ‌تر از بازار خودروهای صفر. بسیاری از افراد به فکر خرید خودروی جدید و فروختن خودروی فعلی‌شان می‌افتند و افرادی نیز برای اولین خرید خود، در بین گزینه‌های موجود، خودروهای دست دوم را مدنظر قرار می‌دهند.

قیمت‌گذاری یک خودرو چگونه انجام می‌شود؟

معامله بین خریدار و فروشنده در بازار دست دوم، بر اساس عرف صورت می‌گیرد و قیمت‌گذاری آنها معمولاً وابسته به عوامل گوناگونی است. کارشناسان خودرو، افراد صاحب‌نظر و با تجربه‌ای در این زمینه هستند که با در نظر گرفتن تمام عوامل اثرگذار بر ارزش یک خودروی دست دوم، برآورد نهایی از قیمت آن را به فروشنده اعلام می‌نمایند. این روزها به دلیل تنوع مدل‌های خودروی موجود در بازار، نیاز به یک کارشناس خودرو، بیش از پیش احساس می‌شود و افراد زیادی پیش از خرید یا فروش ماشین خود، از این افراد مشورت‌های لازم را می‌گیرند. اما برای اینکه بیشتر بدانید که چه عواملی بر قیمت یک خودروی دست دوم تاثیرگذار است، بهتر است این مطلب را بخوانید.

معیارهای ارزش‌گذاری یک خودرو دست دوم

همانطور که گفتیم ارزش ریالی یک خودرو دست دوم با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود که این معیارها عبارتند از:

  1. کارکرد خودرو
  2. قیمت پایه خودرو در بازار
  3. وضعیت فنی
  4. نوع خودرو
  5. بدنه خودرو
  6. رنگ خودرو
  7. تعداد مالکان قبلی خودرو
  8. مدل خودرو

در ادامه به تفصیل در مورد هر یک از این معیارها توضیح می‌دهیم.

  • کارکرد خودرو

اولین و البته مهمترین معیار سنجش یک خودرو، میزان کارکرد آن از زمان تولید است. این معیار میزان مسافت طی شده را برحسب کیلومتر بررسی می‌کند. هر چه این مسافت بیشتر باشد خودرو مستهلک‌تر شده و عمر قطعات آن نیز کوتاه‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت آن بیشتر افت می‌کند.

البته در این مورد خاص، شنیده شده که برخی افراد با استفاده از روش‌هایی، دست به تغییر میزان کارکرد خودرو می‌زنند و آن را کمتر از حد واقعی نشان می‌دهند تا بتوانند آن را با قیمت بالاتری بفروشند، اما معمولاً یک کارشناس خودرو راه‌هایی برای پی بردن به این تقلب می‌شناسد.

  • قیمت پایه خودرو در بازار

در هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم، یکی از موارد مورد توجه، قیمت صفر آن است. این‌که قیمت خودروی کار کرده تابعی از قیمت خودروی صفر کیلومتر باشد امری طبیعی است؛ بنابراین لازم است که خریداران و فروشندگان در هنگام انجام معامله از قیمت‌های روز مطلع باشند.

خرید خودرو کارشناسی شده

  • وضعیت فنی

یکی از عوامل بدیهی و تأثیرگذار بر قیمت خودرو، وضعیت فنی آن است. به‌طورکلی وضعیت فنی خودرو وابسته به دقت مالک قبلی در رانندگی و مراقبت از آن است. یکی از مهم‌ترین وظایف و اقدامات در کارشناسی خودرو، بررسی موتور، جلوبندی و گیربکس است.

کارشناسی خودرو دست دوم در این مورد خاص حتی بیشتر از خودرو صفر حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال، موتورهای بی‌ سر و صدا و بدون لرزش هم نیاز به کارشناسی دارند. پس از انجام کارشناسی، وضعیت فنی مشخص شده و براساس آن میزان افت قیمت خودرو در طول استفاده مالکان پیشین به‌دست می‌آید.

  • نوع خودرو

تفاوت میزان محبوبیت خودروها در بازار امری واضح و طبیعی است. برخی خودروها در برهه‌های زمانی مختلف طرفداران بیشتری دارند و بعضی دیگر کم‌طرفدارتر هستند. این موضوع می‌تواند بنا به دلایل گوناگون مانند کیفیت خودرو، اخبار و تبلیغات، قیمت و … اتفاق بیافتد. پس بر اساس اقبال عمومی خریداران، افت قیمت برخی از خودروها بیشتر است.

  • بدنه خودرو

مشکلات بدنه خودرو از جمله مواردی است که خریداران بیشتر از باقی موارد به آن‌ توجه می‌کنند. با این حال، گاهی تشخیص بسیاری از مشکلات بدنه، مانند خوردگی، رنگ، تعویض و یا زنگ زدگی قطعات به راحتی امکان‌پذیر نیست و عمدتاً افراد خبره و با تجربه‌ می‌توانند آنها را تشخیص دهند.

موارد مختلفی هم‌چون بررسی شاسی، ستون‌ها، رنگ، خوردگی و تعویض قطعات در مرحله بررسی و کارشناسی بدنه خودرو انجام می‌شود. بدیهی است که تأثیر مشکلات بدنه در قیمت خودروهای مختلف، متفاوت است و برای مثال، در برخی خودروهای لوکس، کوچک‌ترین خراش‌ها باعث افت بسیار زیادی در قیمت نهایی می‌شود.

  • رنگ خودرو

رنگ، در قیمت‌گذاری خودرو مؤثر است و هر رنگ بسته به عوامل مختلف، درصد افت متفاوتی دارد. موضوع از این قرار است که هنگام فروش خودرو دست دوم، رنگ‌های پرطرفدارتر قیمت بالاتری نسبت به سایرین خواهند داشت. به‌عنوان مثال در ایران، خودروهایی با رنگ سفید، مشکی و طوسی طرفداران  بیشتری دارند و بیش از هر رنگ دیگری نیز در خیابان‌ها، آنها را می‌بینید. در مورد رنگ‌های خاص و منحصر به‌فرد نیز، میزان تقاضا برای آنها بسیار مهم است؛ چرا که ممکن است به ‌واسطه متمایز بودن رنگ، مورد اقبال قرار نگیرند و خریداران فعلی به‌خاطر نگرانی بابت پایین بودن امکان فروش خودرو در آینده، به آن علاقه‌ای نشان ندهند.

 

  • تعداد مالکان قبلی

مورد دیگری که در هنگام کارشناسی و قیمت‌گذاری خودرو دست دوم تأثیرگذار است، تعداد مالکان قبلی آن است. هرچه خودرو کمتر به فروش رسیده باشد و تعداد مالکان کمتری از زمان تولید، از آن استفاده کرده باشند، قیمت آن بالاتر ارزیابی می‌شود (در اصطلاح عام گفته می‌شود که خودرو چند دست چرخیده است).

در این مورد، معمولاً تعداد مالکان بیشتر، تصور ایرادات کیفی بالاتر را به خریدار منتقل می‌کند؛ چرا که هر مالک با دقت، زمان، اولویت و مهارت متفاوتی نسبت به دیگران از خودرو استفاده کرده است.

  • مدل خودرو

هر خودرو عمر مفیدی دارد و هر چه که از سال تولید آن می‌گذرد، به اصطلاح عام، مدل آن قدیمی‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت آن کاهش می‌یابد. با نزدیک‌تر شدن خودرو به آستانه عمر مفید خود، احتمال هزینه‌بر شدن استفاده و نگهداری از آن بیشتر شده و امکان بروز ایرادات و مشکلات فنی نیز در آن بالاتر می‌رود.

خرید خودرو

روال کارشناسی خودرو دست دوم

تمامی این عوامل مؤثر بر قیمت خودرو دست دوم در هنگام فروش، نیازمند توجه و ارزیابی دقیق هستند و این مسئله در بیشتر موارد، از حیطه دانش خریدار یا فروشنده خارج است. فردی که کارشناسی خودرو را انجام می‌دهد همه این موارد را با اتکا به تخصص و تجربه قبلی خود در نظر می‌گیرد. با کمک گرفتن از این افراد، معاملات خودرو دست دوم با خطای بسیار کمتری در قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

در همین راستا، وب‌سایت شیپور بخش جدیدی با عنوان کارشناسی خودرو دست دوم به خدمات خود افزوده است و افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند می‌توانند با درخواست کارشناسی خودرو در محل، از این خدمت سایت شیپور استفاده کنند. با تعیین آدرس و اعلام نیاز به کارشناس خودرو، فرد متخصص با حضور در محل به بررسی تمام معیارهایی که در بالا به آن اشاره شد پرداخته و قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. پس از انجام کارشناسی خودرو نیز، آگهی فروش آن در شیپور با علامتی خاص از دیگر آگهی‌ها متمایز می‌شود تا مخاطبان از بین تمام آگهی‌های موجود، خودروهای کارشناسی شده را تشخیص و انتخاب کنند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.