نورگیر سقف ساختمان چیست و چند نوع دارد؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

لطفا معجزه نور در خانه را جدی بگیرید. نه تنها در معماری ساختمان، بلکه در دکوراسیون داخلی نیز همواره نور نقش برجسته و پررنگی ایفا کرده است. اگر از تاثیر نور در سلامت روح و روان افراد فاکتور بگیریم، از استقبال خریداران ملک از خانه‌های نورگیر نمی‌توان غافل شد. به جز پنجره‌ها که مولفه اصلی نورگیر بودن خانه به حساب می‌آیند، برخی خانه‌ها نیز بنا به شرایط خاص نیاز به نورگیر سقفی خواهند داشت. برای آشنایی با انواع نورگیر و ساختار طراحی ظاهری آن‌ها، با این مقاله از شیپور همراه باشید.

نورگیر چیست؟

نور و تهویه مناسب، از مهم‌ترین ویژگی ساختمان‌های خوش‌ساخت به حساب می‌آیند که نقش پررنگی در بهبود وضعیت معماری داخلی خانه به نمایش گذاشته‌اند.
ساخت نورگیر زمانی ضروری می‌شود که امکان ساخت پنجره در ساختمان وجود نداشته باشد. از آنجا که خانه بدون نور چندان مورد استقبال افراد قرار نمی‌گیرد و با سلامت ساکنان نیز سر ناسازگاری دارد، از انواع نورگیرها با ابعاد مختلف برای تزریق معجزه نور به داخل خانه استفاده می‌شود. قواعد و ضوابط محل ساخت نورگیر در خانه، کمی پیچیده و وابسته به دانش فنی بوده که از حوصله این مقاله خارج است، اما آشنایی با انواع نورگیر می‌تواند اطلاعات مفیدی برای شما به ارمغان بیاورد.

آیا وجود نورگیر در ساختمان مهم است؟

آیا وجود نورگیر در ساختمان مهم است؟

در اهمیت و ضرورت انواع نورگیر برای ساختمان، تردیدی وجود ندارد. مطالعات علمی با محوریت تاثیر نور خورشید بر سلامت روحی و جسمی افراد، دو نتیجه برجسته را روشن کرده است:

  1. خانه‌های تاریک و کم‌نور، ساکنان را در معرض افسردگی و بیماری روحی مشابه قرار می‌دهد.
  2. از لحاظ جسمی، دریافت ویتامین دی، مهم‌ترین فایده فیزیکی نور خورشید محسوب می‌شود که از بسیاری بیماری‌های جسمی مانند پوکی استخوان و ضعیف شدن سیستم ایمنی جلوگیری می‌نماید.

آشنایی با انواع نورگیر

نورگیرها به عنوان حفره‌هایی در سقف که وظیفه رساندن نور به داخل خانه را بر عهده دارند با توجه به نوع سقف، جنس و کارکرد دقیقشان از انواع و اقسام مختلفی برخوردار هستند.

نورگیر مشبک

این نورگیر را اغلب در سازه‌های قدیمی مشاهده کرده‌اید، اما امروزه در سازه‌های سنتی نیز دیده می‌شوند. استفاده از نورگیر مشبک که ظاهر شبکه‌ای و شطرنجی دارد، برای نوررسانی به زیر زمین‌‌ها همیشه گزینه خوبی بوده‌، زیرا در کنار ظاهر چشم‌نواز، نوررسانی و تهویه را هم به مخاطب پیشکش می‌کند.

نورگیر اختصاصی

گاهی نقشه و معماری ساختمان، اجازه ساخت نورگیر‌های رایج را نمی‌دهد. در این صورت باید به فکر طراحی یک نورگیر اختصاصی باشید، چرا که معجزه نور در خانه، حذف نشدنی است. این نورگیرها با توجه به شرایط خاص هر خانه طراحی می‌شوند و برای ساختمان‌هایی که نما و زیبایی در اولویت قرار دارند، کاربرد بیشتری از خود نشان خواهند داد.

نورگیر تهویه‌ای

این نورگیر بین انواع نورگیرهای ساختمانی، طرفداران زیادی داشته و به واسطه قابلیت تهویه هوا، محبوبیت قابل توجهی پیدا کرده‌ است. نورگیرهای تهویه‌ای دارای دریچه متحرک (مانند پنجره) بوده تا در صورت نیاز، آن را باز کنید و از هوای تازه لذت ببرید.

نورگیر هرمی

همانطور که از نام این نورگیر مشخص است، ساختار ظاهری آن به هرم تشابه دارد. اگر از پشت‌بام به ساختار این نورگیر نگاه کنید، یک هرم شیشه‌ای با سطح مقطع افقی خواهید دید که از طریق سقف، نور را از خود عبور می‌دهد.

نورگیر لوله ای

اگر خانه‌ای دارید که برای راه اندازی نورگیر فضای کافی ندارد، علاوه بر انواع نورگیرهای اختصاصی، می‌توانید از نورگیرهای لوله‌ای استفاده کنید. مزیت این نورگیرها این است که بر خلاف نورگیرهای اختصاصی مکانیزم طراحی خاصی ندارند و فضای کمی را اشغال خواهند کرد.

نورگیر ثابت

نورگیر ثابت

رایج‌ترین نوع نورگیر که حتما بارها آن را روی سقف‌های مختلف دیده‌اید، مربوط به نورگیرهای سقفی ثابت است. مزیت نورگیرهای ثابت این است که به طور کامل و یکپارچه با سقف پیاده‌سازی می‌شوند، اما چون قابلیت تهویه هوا ندارند، ممکن است موردپسند برخی افراد قرار نگیرد.

نورگیر طاقی

تا این بخش از مقاله، به انواع نورگیر اشاره شد که مناسب محیط مسکونی است، اما محیط‌های غیرمسکونی نیز گاها نیاز به نورگیر دارند. نورگیرهای طاقی سطح عظیمی را تحت پوشش قرار داده و به همین دلیل حریم خصوصی افراد را رعایت نمی‌کند. با این که میزان نوری که به محیط داخلی می‌رسانند زیاد است ولی چون حریم خصوصی ندارد، مناسب خانه شخصی نیست.

نورگیر پنجره‌ای

این نورگیرها ظاهر شیک و شکیلی ندارند و برای معماری داخلی ساختمان‌های لوکس این دوره و زمانه، گزینه خوبی نیستند، ولی برای پاسیوها یک توصیه بسیار کاربردی است. ساختار این نورگیر کاملا مشابه پنجره است با این تفاوت که در ابعاد کوچک‌‌تر و روی سقف ساخته می‌شود.

نورگیر پلیمری محدب

اگر به دنبال پخش یکنواخت نور در یک محیط مسقف هستید، نورگیرهای پلیمری محدب پیشنهاد خوبی خواهند بود. همان‌طور که از نام این نوع نورگیر مشخص است، ساختار آن‌ها محدبی بوده تا به جای تابش مستقیم نور به یک نقطه خاص، نور را در تمام جهات با پخش یکنواخت به اتاق برسانند. برای ساخت این نورگیرها از پلاستیک بسیار باکیفیت شفاف استفاده می‌شود که قابلیت شکل گیری و انعطاف کافی از خود به نمایش می‌گذارند.

ممکن است این مقالات را هم دوست داشته باشید:
1 نظر
  1. مهتاب می گوید

    من عاشق خونه ها با. پنجره های بزرگم

اگر شما هم اطلاعاتی در این زمینه دارید با ما در میان بگذارید :

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.